۸۸۵۰۳۶
۸ نظر
۵۰۱۳
۸ نظر
۵۰۱۳
پ

خواستگاری در ملاعام؛ نمایشی برای دیده شدن

یک متخصص روانشناسی سلامت، ابتلا به شخصیت نمایشی و ناتوانی فرد در کنترل هیجانات را از عوامل بروز رفتارهای نامتعارف در جامعه دانست و گفت: خواستگاری در ملاء عام اغلب در شرایط خاص و توسط افراد خاصی بروز پیدا می‌کند، اما در هر صورت نباید با این افراد به گونه‌ای برخورد کرد که منجر به افزایش شخصیت‌های نمایشی و رفتارهای نامتعارف در جامعه شود.

خبرگزاری ایسنا: یک متخصص روانشناسی سلامت، ابتلا به شخصیت نمایشی و ناتوانی فرد در کنترل هیجانات را از عوامل بروز رفتارهای نامتعارف در جامعه دانست و گفت: خواستگاری در ملاء عام اغلب در شرایط خاص و توسط افراد خاصی بروز پیدا می‌کند، اما در هر صورت نباید با این افراد به گونه‌ای برخورد کرد که منجر به افزایش شخصیت‌های نمایشی و رفتارهای نامتعارف در جامعه شود.

امین رفیعی‌پور با بیان اینکه هنجاری و ناهنجاری هر رفتار براساس فرهنگ و عادات آن جامعه تعیین می‌شود، افزود: رفتار ناهنجار رفتاری است که در فرهنگ و عقاید جامعه پسندیده نیست و اغلب مردم آن را در زندگی خود اعمال نمی‌کنند. ممکن است علی رغم اینکه رفتاری در جامعه‌ای هنجار است، در جامعه‌ای دیگر ناهنجار تلقی شود؛ البته رفتارهای هنجار و ناهنجار با گذشت زمان تغییر می‌کنند، به طوریکه اگر رفتاری طی قرن گذشته میان مردم نابه‌هنجار بود بعد از گذشت سال‌ها و در شرایط کنونی هنجار تلقی می‌شود و خواستگاری در ملاء عام یکی از همین رفتارهاست. اما چه عواملی باعث شده خواستگاری در ملاء عام در رفتار برخی از مردم جامعه بروز پیدا کند؟ شاید در جامعه، خواستگاری در ملاء عام رفتار هنجاری نباشد ولی در هر صورت این رفتارها شکل گرفته و عموماً در شرایط خاص و توسط افراد خاصی بروز می‌یابد.

به گفته رفیعی‌پور، تعداد افرادی که از شخص مورد علاقه خود در ملاء عام خواستگاری می‌کنند بسیار کم است، زیرا خواستگاری در کشور در قالب سنتی مرسوم است؛ حتی رابطه‌هایی که به صورت سنتی شکل نگرفته نیز، خواستگاری آن به صورت سنتی اتفاق می‌افتد.

این روانشناس داشتن شخصیت نمایشی و ناتوانی در کنترل هیجانات را یکی از علل خواستگاری افراد در ملاء عام دانست و گفت: بسیاری از رفتارها به تقلید از جوامع دیگر در کشور مرسوم می‌شود. زمانی که خواستگاری در ملاء عام در یک کشور رفتار مرسوم و هنجاری باشد و این عملکرد توسط جوامع دیگر از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها گسترش یابد، می‌تواند بر رفتار جوامع دیگر اثرگذاری داشته باشد. داشتن شخصیت نمایشی در این امر بی‌تاثیر نیست زیرا چنین شخصیت‌هایی علاقه‌مندند خود را از دیگران متفاوت نمایش دهند و از راه‌های مختلف خود را به جامعه معرفی کنند که این فرد علاقه به مطرح شدن منجر به خواستگاری‌های متفاوت، برگزاری جشن‌های متفاوت و رفتارهای متفاوت خواهد شد.

رفیعی‌پور در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان با رفتارهای خارج از عرف جامعه برخورد نامتعارفی داشت، عنوان کرد: برخورد خشن با رفتارهای خارج از عرف و ناهنجار جامعه مانند خواستگاری در ملاء عام نه تنها موجب بهبودی رفتارهای این افراد نمی‌شود بلکه به بروز رفتارهای تکانشی دیگر آنها دامن می‌زند؛ لذا باید از رفتارهای چکشی با این افراد خودداری کرد و این را پذیرفت که همه انسان‌ها مانند یکدیگر نمی‌اندیشند. اگر با این دیدگاه در جامعه زندگی کنیم، چنین رفتارهایی کمتر به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: اگر مقصود این است که درباره این افراد کار اساسی انجام شود باید آنها را به روانشناس یا مشاور ارجاع داد، همچنین زیرساخت‌های فرهنگی جامعه ترمیم شود. نباید به گونه‌ای برخورد کرد که منجر به افزایش شخصیت‌های نمایشی و رفتارهای نامتعارف در جامعه شد چراکه شخصیت‌های نمایشی از دیده شدن استقبال می‌کنند.

این روانشناس معتقد است: در صورتی که این رفتارها توسط مردم پررنگ نشود تاثیر چندانی در جامعه نخواهد داشت اما اگر چنین رفتارهایی از سوی جامعه با بازخوردهای مختلفی همراه باشد و رسانه‌ای شود، ممکن است افراد علاقه‌مند به این کار نیز به چنین رفتارهایی ترغیب شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • zahra

      خیلی خوبه که من دوست دارم

      پاسخ ها

      • بنده ی خدا

        من موافق نظرشماهستم به شرطی که درآنجادفترمحضرازدواج وسالن جشن وعروسی هم باشه و توقع وچشم وهمچشمی وسختگیری هم نباشه اون وقت نگاه آمار ازدواج وطلاق بکنید.آخه عزیزم آب ازسرچشمه گله.خواستگاری ازدواج خیلی آسونه ولی کی قبول کنه کی کارکنه کی نان بده کی خانه بخره کی ماشین بخره و..و..میگه به فکرنان باش که خربزه آبه.

    • zahra

      چرا نظر منو درح نمیکنی اخه

    • بدون نام

      دوروزبعدطلاق درملا عام

    • بدون نام

      روانشناس سفارشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته منظورش خواستگاری ایرانی از ایرانی هست مثل همون پسر ایرانی که از دختر ایرانی تو اراک خواستگاری کرد اون خواستگاری تو پاساژ نمایشی بود وگرنه اینا با اینکه تو تلویزیون ایران جلوی چشم ۸۰ میلیون پسر افغانی از دختر افغانی خواستگاری کنه اصلا مشکلی ندارن بدبختی اینجاست شعور هم ندارن اینهمه افغانها به ایرانیها توهین میکنن فردا روز همون زوج افغانی به ایرانیها و همین روانشناس نفهم توهین میکنن

    • بدون نام

      خیلی هم زیباست

    • صدای مردم

      چرا نمی‌تونید عشق دو نفر رو ببینید. ولی برا اعدام بنر می‌زنید ک فلان ساعت اعدامه مردم جمع شن. متاسفم واقعا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج