۸۸۵۱۹۳
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

سود و مالیات خریدار ۳۸هزار سکه از بانک مرکزی

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط یک کارشناس امور مالیاتی، خریدار ۳۸ هزار سکه از بانک مرکزی باید حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کند که البته این رقم در برابر ۱۰۵ میلیارد تومان سودی که این فرد می‌برد، رقم چندانی نیست!

خبرگزاری ایسنا: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط یک کارشناس امور مالیاتی، خریدار ۳۸ هزار سکه از بانک مرکزی باید حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کند که البته این رقم در برابر ۱۰۵ میلیارد تومان سودی که این فرد می‌برد، رقم چندانی نیست!

در پیش‌فروش سکه که در سال ۱۳۹۶ از سوی بانک مرکزی انجام شد، حدود ۵۸ هزار نفر کمتر از ۲۰ قطعه سکه خریدند که طبق قانون مشمول مالیات نمی‌شوند اما طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، ۴۹۰ نفر بیش از هزار قطعه سکه خریده‌اند که ۳۸ نفر از آنها هر کدام بیش از ۵۰۰۰ قطعه سکه خریده‌اند و یک نفر هم به تنهایی ۳۸ هزار سکه بهار آزادی خریده است.

در این باره، سیاوش غیبی‌پور - کارشناس امور مالیاتی - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نرخ مالیات بر سکه از ۲۰ سکه به بالا مشمول مالیات تصاعدی (مالیاتی که با افزایش سود افزایش پیدا می‌کند) خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس قوانین، اگر مشمولان مالیاتی در موعد مقرر اظهارنامه فعالیت‌های خود را پر کنند مشمول جریمه نمی‌شوند، در غیر این صورت باید علاوه بر مالیات تعیین شده، جریمه آن را نیز پرداخت کنند.

غیبی‌پور با بیان اینکه اگر مشمولین مالیات بر سکه پرونده مالیاتی نداشته باشند، مالیات تعلق گرفته به آنها بر اساس درآمدی که کسب کرده‌اند محاسبه خواهد شد، نرخ مالیات بر اشخاص حقیقی را بین ۱۵ تا ۲۵ درصد متغیر ارزیابی کرد.

این کارشناس مالیاتی همچنین محاسبه نرخ مالیات بر درآمد خریداران بیش از ۲۰۰ سکه را بر اساس ضریب هر قطعه سکه ارزیابی کرد و گفت که بر این اساس خریداران سکه باید حدود ۳۰ درصد از سود حاصل شده را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

بر این اساس اگر بخواهیم میزان مالیات پرداختی توسط فردی که ۳۸ هزار سکه خرید است را برآورد کنیم باید این تعداد سکه را در ۲۵۰ هزار تومان (به عنوان ۳۰ درصد از مجموع سود) ضرب کنیم که مبلغی حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

البته این تعداد سکه برای صاحب آن فقط حدود ۱۱۴ میلیارد تومان سود داشته است که با این حساب پرداخت ۹ میلیارد تومان به عنوان مالیات رقم بالایی نخواهد بود.

گفتنی است؛ پیش از این سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل و از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. نحوه تعیین این مالیات و پرداخت آن این گونه است که دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، تا ۲۰ سکه معاف از مالیات هستند.

بر این اساس، برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند، نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هرس که یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع؛ نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون ریال مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

طبق این دستورالعمل مؤدیان این نوع فعالیت که مشمول مالیات نمی‌شوند، نیازی به ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت، اما مؤدیان مشمول باید جهت پرداخت مالیات به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک‌جا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، می‌توانند حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی، مالیات خود را پرداخت کنند. عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که چنانچه مؤدیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

بر اساس این دستورالعمل، اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه در سال ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند.

ادارات کل امور مالیاتی نیز مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری کرده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

همچنین اعلام شده صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند، اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند که موعد ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی خردادماه و برای اشخاص حقوقی تیرماه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکرکنم این شخص روح سلطان سکه باشه

    • بدون نام

      فکرکنم این شخص روح سلطان سکه باشه

    • بی نام

      صرفنظر از اینکه خرید این مقدار یکه درست یا غلط است و این فرد خریدار این پول را از کجا اورده است حالا اگر سکه ارزان میشد ضرر و زیان آنرا می دادید محاسبه فرمودید که از زمان خرید سکه توسط خریداران ارزش پول ملی به یمن تصمیمات هیجانی و بدون مطالعه دولتمردان چقدر کاهش داشته است شرایط را به گونه ای کرده آید که مردم به نقاط ضعف دولتمردان و ناتوانی اقتصادی آنها واقف شدند و ناگزیر برای جلو‌گیری از دست رفتن ارزش پول هر اقدام نسنجیده ای انجام می دهند

    • کیوان

      اقای مالیات چی و همه کسان دیگری که از بخل به سیستم مالیاتی حق میدید ، بنده خونه خودم رو فروختم و قصد خرید اپارتمانی دیگر رو داشتم و برای همین و بجهت اینکه تو این اوضاع ارزش پولم حفظ بشه و بتونم سر فرصت چیزایی دیگری رو هم بفروشم و همچنین وام بگیرم و حسابی بگردم تاخونه مناسب پیدا کنم قصد داشتم از بازار ازاد مقداری سکه یا ارز بخرم تا اوضاع غیر قابل پیشبینی ایران بیچاره ام نکنه ! اون موقع سکه در بازار ازا 1600 الی 1700 بود دولت خودشو جلو انداخت که یه ساله میفروشه 1350 ( یک میلیون و سیصد و پنجاه ) ما هم خریدیم که بجای سود بانکی نسبت به خرید ازاد سودی متناسب پس از یه سال ببریم ! الان تو شهر ما خونه مسکن مهری 50 میلیونی شده 300 میلیون و تو منطقه ای که من خونه خودم رو فروختم خونه از متری سه تومن شده 12 تومن ، حالا مالیات چی رو بدم ? 140 تا سکه خریدم و حاضرم خونه خودم رو پس بگیرم و سکه شون رو پس بدم ? اگه قراره من مالیات بدم ، خود اقای وزیر اقتصاد هم باید مالیات خودرو و خونه خودش رو که چند برابر شده بده ! اینا که سود محسوب نمیشه !? ...اگه کفگیرتون به ته دیگ خورده ، از جایی دیگه نامین کنید و نه از اموال شهروندان !

    • بدون نام

      بجای مالیات گرفتن قیمتها را پایین بیاورید این کار یعنی قبول کردن گرانیها

    • بدون نام

      نتیجه مدیریت اصلاح طلبی.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج