جاباما
۸۸۵۷۶۸
۱۶ نظر
۵۰۰۵
۱۶ نظر
۵۰۰۵
پ

کاملاً معلوم شد چرا ظریف تحریم نشد

پس از انتشار فهرست تازه تحریم های آمریکا علیه مسوولان ارشد جمهوری اسلامی ایران، مقامات کاخ سفید از تحریم قریب الوقوع «محمدجواد ظریف» خبر دادند. این در حالی است که وزیر امور خارجه دیروز به نیویورک سفر کرد. نگاهی به فضاسازی های رسانه ای طی دیروز و امروز دلایل انصراف کاخ سفید از تحریم ظریف را نمودار می سازد.

ایرنا: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه ۲۳ تیرماه) برای شرکت در در نشست شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد.

رسانه های آمریکایی در این باره مدعی شدند که به رغم اصرار وزارت خزانه داری این کشور برای تحریم ظریف، «مایک پمپئو» همتای آمریکایی وی با این اقدام مخالفت کرده و ویزای دیپلماتیک وزیر امور خارجه ایران با نظر پمپئو صادر شده است.

خبرگزاری «رویترز» دیروز در این باره به نقل از دو منبع ناشناس نوشت «تحریم ظریف می توانست حاوی این پیام باشد که آمریکا در پی انزوای بیشتر تهران و بستن همه منافذ دیپلماتیک در مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است.»

به رغم حضور ظریف در اجلاس وزیران سازمان ملل متحد و خودداری وزارت امور خارجه آمریکا از اقدامی بشدت نامتعارف و متضاد با پروتکل های میزبانی این کشور از نمایندگان واحدهای ملی در سازمان ملل، پمپئو در گفت وگوهای رسانه ای اخیر خود کوشیده است ریسمان فشار حداکثری و حملات مکرر تبلیغاتی علیه ایران را از کف ندهد.

کاملاً معلوم شد چرا ظریف تحریم نشد

وی گفته محدوده حضور ظریف در نیویورک تنها حدفاصل ساختمان سازمان ملل و مقر حضور هیات ایرانی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خواهد بود و به دلیل اینکه دیپلمات های آمریکایی حق تردد و حضور در ایران را ندارند باید شرایطی مشابه نیز ایجاد شود. وی همچنین گفت که ظریف از امکان گفت وگو با رسانه های آمریکایی برای اهداف تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران بهره می جوید و وی نیز خواستار امکانی مشابه است.

اوایل ماه جاری بود که کاخ سفید رهبر انقلاب و شماری از فرماندهان عالی رتبه سپاه را در لیست تحریم های خود قرار داد. همزمان اعلام شد که ظریف نیز در این لیست قرار خواهد گرفت؛ اقدامی که بسیاری آن را به معنای پشت کردن آمریکا به همه گزینه ها مصالحه و به معنای شروع روندی بازگشت ناپذیر در تقابل دو طرف قلمداد کردند.

بلاوجه، بی اثر و نمادین بودنِ این تحریم دولت «دونالد ترامپ» و پا پس کشیدن از تحریم وزیر امور خارجه کشورمان سبب شد تا رسانه ها و تحلیلگران گمانه زنی های گوناگونی را در این باره صورت دهند؛ از پرهیز کاخ سفید از فشار افکارعمومی و هزینه در هم شکستن هنجارهای اولیه دیپلماتیک تا هراس از پایان مطلق هرگونه امکان مذاکره با تهران.

در همین ارتباط، شبکه آمریکایی «سی ان ان» چنین تحلیل کرد که به رغم تشدید تنش ها میان تهران و واشنگتن، سفر ظریف به نیویورک می تواند باعث گشایش احتمالی درهای گفت وگو شود.

همین خط خبری به صورت ویژه و برجسته در گروهی از رسانه های داخلی و خارجی دنبال شد و گمانه زنی و حتی شایعه پردازی هایی نیز صورت گرفت.

در فاصله ای کوتاه پس از تکذیب شایعه وساطت روس ها میان تهران و واشنگتن که از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صورت گرفت، برخی ار تکاپوی آمریکایی ها برای زمینه سازی گفت وگو میان روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس آتی سازمان ملل در نیویورک خبر دادند.

برخی حتی پیشتر رفته و از پذیرش درخواست آمریکایی ها از سوی ایران برای انجام دیدار میان وزیران امور خارجه دو کشور خبر دادند. در همین ارتباط بود که معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ادعای یک فعال رسانه‌ای به نقل از دفتر سیاسی سپاه مبنی بر اینکه ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را پذیرفته است، ضمن تکذیب این شایعه، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا نخواهد داشت.

از سوی دیگر، شماری از رسانه های فارسی زبان خارجی با اشاره به گفته های دیروز وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری کوشیدند بخشی از این سخنان را دال بر تحولی در مواضع جمهوری اسلامی ایران جلوه دهند.

به نوشته رسانه ها، ظریف دیروز در گفت وگو با خبرنگاران در نیویورک با اشاره به این نکته که جمهوری اسلامی ایران میز مذاکره را ترک نکرد بیان داشت «این آمریکا بود که به صورت غیرقانونی و یکجانبه از این توافق خارج شد و اکنون هم به آمریکا مرتبط است که به میز مذاکره بازگردد یا خیر.»

«حسن روحانی» رئیس جمهوری نیز روز یکشنبه در جریان سفر خود به خراسان شمالی اظهار کرد «[آمریکا] از زورگویی دست بردارد، ما همیشه آماده‌ایم برای مذاکره، همیشه، همین ساعت، همین لحظه. شما دست بردارید از ظلم‌تان، دست بردارید از تجاوزتان دست بردارید از تحریم‌تان، پای میز مذاکره بازگردید، پای منطق، پای عدل، ما آماده‌ایم. ما اهل منطقیم ما اهل عقلانیتیم.»

برخی از رسانه های خارجی با اشاره به این سخنان و البته چشم پوشی از این واقعیت که مواضع مسوولان جمهوری اسلامی ایران از ابتدای خروج آمریکا از برجام و آغاز جنگ اقتصادی بدون تغییر و در بردارنده الزام واشنگتن به دگرگونی اساسی رویکردهایش در قبال ایران بوده، همزمان با سفر ظریف به نیویورک کوشیدند گزاره مذاکره را پرطنین و محتمل نشان دهند؛ وضعیتی که در جریان سفر چند ماه پیشِ وزیر امور خارجه آمریکا به عراق با فاصله ای اندک از سفر ظریف به بغداد، شایعات گوناگونی را برانگیخت.

با این حال آنچه از مجموع این رخدادها به چشم می آید تشدید جنگ روانی و تبلیغاتی است و اینکه دولت ترامپ با کش و قوس و رفتارهای بعضاً متناقض تحقق سودای مذاکره با ایران را با جد و جهد دنبال می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینطور که شما دارین وجود ارتباط بین ایران و آمریکا را تکذیب میکنید چنین برداشت میشه این دیدار صورت گرفته و مذاکراتی بین وزرای خارجه ایران و آمریکا انجام شده لیکن چون اختلاف زیادی وجود داره تکذیب شده .. ظریف و عراقچی هم گفتند مذاکره با آمریکا در قالب برجام امکان داره

    • بدون نام

      به نظر میرسه با میانجیگری روسیه و فرانسه زمینه دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حال پیگیری است و ابتدا دیدار وزرای خارجه دو کشور در همین سفر ظریف صورت گرفته لیکن اختلاف مواضع زیاد بوده و آمریکا درخواست مذاکرات موشکی و حضور منطقه‌ای ایران هم در کنار مذاکرات هسته‌ای داشته که ظریف اختیار عمل نداشته و ابلاغ کرده روحانی هم چنین اختیاری نداره .دولت فقط در مذاکرات هسته‌ای اختیار دارد چون نظر آمریکا تامین نمیشه فعلا ادامه مذاکرات متوقف شده ..الان رییس‌جمهور فرانسه و روسیه قصد دارند به طریقی اجازه گفتگو در موضوعات فوق را از رهبر ایران برای تیم دولت بگیرند

    • بدون نام

      ملت مطمئن باشید... اقای ظریف نماینده تام اختیار آمریکا هستند.. واین واکنش ها آنها هم نسبت به ایشان برای انحراف افکار عمومی ملت ایران ؛ و تثبیت شرایط ایشان است . و درآن شکی نکنید. تاریخ نشان خواهد داد..

      پاسخ ها

      • رضا

        اگر امریکا اینقدر قویه که میتونه عامل خودشو وزیر امور خارجه کنه که از تمام اسرار فوق سری با خبر ه میشه نتیجه گرفت که که بهتره حالا که امریکا به ایران حکومت میکنه دیگه وابستگی معنای نداره پس جرا ملت این همه اذیت بشن. شما یا یک دوست احمق هستید یا یک دشمن دانا که حماقت شما بسبار محتمل تره

    • بدون نام

      اینا همه که نوشتی همش شعره ظریف نیروی خود آمریکاییهاست باید میرفت پیش اربابش گزارش بداد تحریم ظریف کجا بود اینها همش فیلمه ظریف ایرانی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی کامنتها رو ادم میخونه میفهمه که چرا کشور ما پیشرفت نمی کنه.

    • بدون نام

      مگه نمیگید آمریکا هیچ کاری نمی تونه بکنه ، پس چرا نگران تحریم وزیر امور خارجه کشورمان شدید ؟ این چه دشمنه ضعیفیه که بیچاره مون کرده ؟

    • بدون نام

      خب اینکه امریکا گفته همان محدودیت هایی که در ایران برای دیپلمات های ما هست ما هم اجرا میکننیم
      خوب گفته دیگه انصافا هم همینه چیزی که عوض داره گله نداره

    • بدون نام

      اینها همش فیلمه امریکا هیچ وقت دوستان و نوکران خودشو تحریم نمیکنه

    • بدون نام

      ایکاش تحریم میشدسیاه کاری ظریف وروحانی نمایان میشدباخرجام

    • بدون نام

      یعنی ظریف دیگر نمی‌تواند از نیویورک سوغاتی بهرد۶؟

    • بدون نام

      دستش درد نکنه که ظریف و محدودش کرد . خیلی هم عالی

    • رضا

      کاملا مشخصه چرا تحریم نشد شاید دیگران را گول بزنی اما نمی تونی بقیه را گول بزنی خائن

    • بدون نام

      ما هر چه می گشیم از دست همین افراد بی گفایت و بزدل است .....

    • بدون نام

      واقعا اپلیکیشن برترین ها یک ارسوی به تمام معنا س که فقط نظرات تکراری یکی دو نفر رو نشر میده . که مثلاً نشون بدن ملت تمام قد ایستاده در مقابل شیاطین . بابا ما از گرسنگی جون نداریم سر پا خودمون بیاستیم

    • بدون نام

      خنده داره که حتی احتمال بدیم آمریکا ظریف را تحریم کند خخخخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج