۸۸۶۰۱۹
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

چند درصد تهرانی‌ها صاحب‌خانه هستند؟

مقایسه بین دو سرشماری سال‌های ۹۰ با ۹۵ نشان می‌دهد که خانوار‌های اجاره نشین از ۲۶.۷ درصد در کل کشور در سال ۱۳۹۰ به ۳۰.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

روزنامه ایران نوشت: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در کشور مربوط به سال ۱۳۹۵، جغرافیای استانی مالک و مستأجران در کشور با تغییرات زیادی همراه شده است؛ به طوری که نسبت به پنج سال قبل یعنی سرشماری سال ۱۳۹۰ سهم مالکان واحد‌های مسکونی ۲.۲ درصد کاهش یافته است و تعداد خانوار‌های مستأجر نیز در کل کشور ۴ درصد رشد داشته است. با این حال این آمار نشان می‌دهد که سهم واحد‌های مسکونی ۷۵ مترمربع و کمتر، از واحد‌های مسکونی کشور کاهش یافته و بر تعداد واحد‌های مسکونی بیش از ۱۵۰ متر مربع افزوده شده است.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، در سرشماری سال ۱۳۹۵، از تعداد ۲۳ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۲۲۱ خانوار کشور ساکن در واحد‌های مسکونی، ۶۰.۵ درصد از خانوار‌ها مالک عرصه و اعیان (زمین و بنا) بوده‌اند که بیشترین درصد مالکیت عرصه و اعیان به ترتیب در استان‌های اردبیل با ۷۱.۵ درصد، مازندران ۷۱.۴ درصد، خراسان جنوبی ۷۱.۲ درصد، زنجان ۶۹.۹ درصد، گیلان ۶۹.۸ درصد، آذربایجان شرقی ۶۹.۵ درصد و گلستان با ۶۹.۳ درصد اختصاص داشته است.

کمترین سهم مالکیت واحد‌های مسکونی در میان استان‌های کشور نیز در این سال، مربوط به استان‌های تهران با ۴۸.۸ درصد، قم ۴۹.۹ درصد، البرز ۵۱.۸ درصد، خوزستان ۵۶.۸ درصد و کرمانشاه با ۵۷.۲ درصد است. در آبان سال ۱۳۹۰ از تعداد ۲۱ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۳۴ خانوار، ۶۲.۷ درصد از خانوار‌ها مالک عرصه و اعیان بوده‌اند. مقایسه سرشماری سال‌های ۱۳۹۰ با ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که درصد خانوار‌های مالک از ۶۲.۷ درصد در کل کشور در سال ۱۳۹۰ به ۶۰.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

تهران، اجاره‌نشین‌ترین استان

همچنین بر پایه این آمارها، در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۳۰.۷ درصد خانوار‌ها اجاره نشین بوده‌اند. بیشترین درصد خانوار‌های اجاره نشین به ترتیب در استان‌های تهران با ۴۳.۵ درصد، البرز با ۴۱ درصد، قم ۳۹.۳ درصد، کرمانشاه ۳۵.۲ درصد و خراسان رضوی با ۳۴.۲ درصد تعلق داشته است. کم‌ترین تعداد اجاره‌نشین‌ها نیز در استان‌های اردبیل با ۱۹.۴ درصد، گلستان ۲۱.۱ درصد، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی هر کدام ۲۱.۴ درصد و چهارمحال و بختیاری با ۲۱.۸ درصد ساکن بوده‌اند. در آبان ۱۳۹۰ از تعداد ۲۱ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۳۴ خانوار ۲۶.۶ درصد خانوار‌ها اجاره نشین بوده‌اند.

مقایسه بین دو سرشماری سال‌های ۹۰ با ۹۵ نشان می‌دهد که خانوار‌های اجاره نشین از ۲۶.۷ درصد در کل کشور در سال ۱۳۹۰ به ۳۰.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

واحد‌های مسکونی بزرگ‌تر شده

در سرشماری سال ۱۳۹۵، از تعداد ۲۲ میلیون و ۸۳۰ هزار واحد مسکونی کشور، مساحت زیربنای ۳۰.۹ درصد از واحد‌ها ۷۵ متر مربع و کمتر از ۱۰.۶ درصد از واحد‌های مسکونی بیش از ۱۵۰ متر مربع بوده است. بررسی مساحت زیربنای واحد‌های مسکونی در استان‌ها نشان می‌دهد، بیشترین درصد واحد‌های مسکونی با مساحت زیربنای بیش از ۱۵۰ متر مربع، مربوط به استان‌های یزد با ۲۹.۹ درصد، اصفهان با ۲۰.۸ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۲۰.۴ درصد، فارس با ۱۸ درصد، سیستان و بلوچستان با ۱۶.۸ درصد، خوزستان ۱۶.۶ درصد و آذربایجان غربی با ۱۵.۷ درصد بوده‌اند.

بیشترین واحد‌های مسکونی با مساحت زیربنای ۷۵ متر مربع و کمتر مربوط به استان‌های تهران با ۴۹.۶ درصد، گیلان با ۴۴.۸ درصد، قزوین ۴۰.۱ درصد، خراسان شمالی با ۳۷.۲ درصد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با ۳۶.۹ درصد و کرمان با ۳۶.۷ درصد بوده‌اند. در آبان ۱۳۹۰، از تعداد ۱۹ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۰۸ واحد مسکونی در کل کشور مساحت زیربنای ۳۲.۵ درصد از واحد‌ها ۷۵ متر مربع و کمتر و ۱۰.۸ درصد از واحد‌های مسکونی دارای مساحت زیربنای بیش از ۱۵۰ متر مربع بوده است.

مقایسه دو سرشماری سال‌های ۹۰ با ۹۵ نشان می‌دهد تعداد واحد‌های مسکونی با مساحت زیربنای ۷۵ مترمربع و کمتر به جز استان‌های گیلان، گلستان، همدان و قزوین در سایر استان‌ها کاهش داشته است، اما تعداد واحد‌های مسکونی با مساحت زیربنای بیش از ۱۵۰ متر مربع در اکثر استان‌ها افزایش داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملت دانا=== خوشبخت

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAA

        اخه عبدالله
        مردم بی کار و بی پول حتی اگر انیشتن هم باشند چگونه خوشبخت شوند
        معلومه قرصی که دکتر داده را سر وقت نخوردی
        خخخخخخخ

      • AAAAAAAAA

        به غیر از مسعولان نمایندگان و دولتی ها ۱۰ درصد مردم صاحب خانه هستن

      • بدون نام

        ملت نادان== جفنگ گفتن

      • بدون نام

        مردم بیکار و بی پول== مرگ

      • بدون نام

        اسم مستعارA حالا تو شدی انیشتن.

      • بدون نام

        کاربر AA. روی آب بخندی

      • شانجانی

        لطفا بفرمائید چنددرصد ملت ایران صاحب کشورهستند!

    • بدون نام

      اگر روزی آزاد راه تهران-شمال تکمیل شود،خیلی هاشمال ساکن می شونندوبرای کارتهران خواهندآمد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج