جاباما
۸۸۶۰۳۸
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

از امارات تبعیت کنید، به جنگ یمن خاتمه دهید!

"درگیری در یمن غیرقابل تحمل و برای منطقه خطرناک و به طرز چشمگیری وحشتناک است. کاهش نیروها توسط امارت، بزرگترین نیروی زمینی خارجی حامی این نبرد نظامی به رهبری عربستان که یک نبرد داخلی را به یک فاجعه بشری تبدیل کرده، باید برای هرکس دیگری که در آن دخیل شده، درس عبرتی باشد."

ایسنا: "درگیری در یمن غیرقابل تحمل و برای منطقه خطرناک و به طرز چشمگیری وحشتناک است. کاهش نیروها توسط امارت، بزرگترین نیروی زمینی خارجی حامی این نبرد نظامی به رهبری عربستان که یک نبرد داخلی را به یک فاجعه بشری تبدیل کرده، باید برای هرکس دیگری که در آن دخیل شده، درس عبرتی باشد."

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز (سه شنبه) خود نوشته است: " به نظر می‌رسد با توجه به نفرت گسترده جهانی از جنگ یمن که باعث شده تا سازمان ملل آن را بزرگترین بحران بشری جهان بداند، با اذعان ضمنی امارات به اینکه این مشارکت باعث کشته شدن مردم و هدر رفتن منابع و اعتبار این کشور شده تا حدودی عقلانیت و درایت در این مساله بوجود آمده است.

امارات متحده عربی رسماً خروجش را از جنگ یمن اعلام نکرده، مشخصا به دلیل ترس از خشم عربستان، اما دیپلمات‌ها می‌گویند، امارات که خودش دستکم ۵۰۰۰ نیرو به یمن و برای آموزش و رهبری ترکیبی از نیروهای حامی دولت و شبه نظامیان اعزام کرده، مدتهاست که به دنبال خروج از یمن است؛ آنها می گویند، امارات استقرار نظامی‌اش، هلیکوپترهای تهاجمی و تسلیحات سنگین در اطراف بندر "حدیده" در دریای احمر را که سال گذشته میدان اصلی نبرد بود، به شدت کاهش داده است. آتش بس متزلزل با میانجی‌گری سازمان ملل در حدیده که در دسامبر گذشته میلادی اجرایی شد، دلیل و توجیهی برای این خروج به دست امارات داد.

از امارات تبعیت کنید، به جنگ یمن خاتمه دهید!

مذاکرات توافق نامه استکهلم یک چارچوب بالقوه را برای مذاکرات صلح ارائه می‌دهد البته اگر سایر شرکت‌کنندگان - مهمترین آنها عربستان، به عنوان رهبری ائتلاف جنگ یمن - از اقدام امارات تبعیت کنند.

درگیری در یمن ملغمه‌ای از بسیاری از چالش‌ها، قدیمی، جدید، محلی و منطقه‌ای است. ریشه آن به بهار عربی بر می‌گردد زمانی که رئیس‌جمهور برکنار شد و حوثی‌ها در شمال یمن قیام کردند. اما این قیام با مداخله ائتلافی از عربستان و برخی کشورهای عربی و شبه نظامیان محلی با و با کمک فعالانه آمریکا روبرو شد.

حوثی‌ها ثابت کردند که ائتلاف تحت رهبری عربستان به این راحتی‌ها نمی‌تواند آنها را شکست دهد. بمباران های مکرر عربستان، یمن را به یک کشور غیرقابل سکونت با مرگ ده‌ها غیرنظامی و کمبود شدید مواد غذایی و دارویی بدل کرده است.

در آمریکا، فشارها بر دولت این کشور برای توقف کمک‌های مرتبط با سوخت رسانی، اطلاعاتی و فروش سلاح به عربستان شدت گرفته است. این فشارها پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، ترکیه در سال گذشته میلادی و نارضایتی مداوم از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که نیروی محرک در مداخله نبرد یمن است، قوت بیشتری گرفت. یک قعطنامه دو حزبی که در کنگره و در ماه آوریل سال جاری میلادی از دولت آمریکا می خواهد تا دخالت واشنگتن را در نبرد یمن متوقف کند، با وتوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور روبرو شد اما مجلس نمایندگان آمریکا حالا در تلاشی جدید به دنبال متوقف کردن انتقال مهمات به عربستان هستند.

افزایش تنفر در آمریکا از این جنگ انگیزه‌ای زیاد برای امارات به وجود آورد تا خودش را از مداخله یمن تحت رهبری عربستان دور کند.

تنها راه‌حل این جنگ، یک توافق صلح با مذاکره میان یمنی‌ها درباره تشریک قدرت و منابع است؛ عربستان باید به دنبال توافق با حوثی‌ها به منظور پایان دادن به حملات برون مرزی پهپادی و موشکی باشد.

این توافق با میانجی‌گری سازمان ملل در دسامبر گذشته میلادی به منظور جلوگیری از یک درگیری مخرب و زیانبار بر سر حدیده با وجود آنکه با ایده‌آل فاصله داشت، اما پلتفورمی هم برای امنیت حدیده و هم برای آغاز یک آتش بس و توافق صلح قابل مذاکره بود، شکل گرفت. خروج نیروهای امارات از این بندر باید گامی بزرگ به سمت تشویق یمنی‌ها برای تمرکز بر این باشد که چگونه می‌توانند این جنگ خانمان برانداز را پایان دهند.

خروج این نیروها را می‌توان انگیزه‌ای برای دولت ترامپ برای حضور در راه‌حل این جنگ دانست نه کسی که خودش یک پای جنگ است و حتی نشان دادن راه به سعودی‌ها و دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی در یمن و حوثی‌ها برای تبعیت از آن.

چاره همین است. این روزها نمایندگانی از حوثی‌ها و دولت یمن تحت نظارت سازمان ملل در یک کشتی در آب‌های بین‌المللی و برای ادامه گفتگوها درباره حدیده با یکدیگر دیدار کردند. با توجه به واقع گرایی که امارات ایجاد کرده، این نشست می‌تواند به سرعت به گفتگوهایی گسترده درباره صلح یمن تبدیل شود؛ صلحی که این کشور به شدت به آن نیاز دارد.»a

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرگ بر آل سعود...

    • علی

      امارات مثل سگ فرار کرده و داره فرار میکنه
      یفرررون و یفرررون......

    • بدون نام

      کشور امارات مگر عرب نیستند پس چطور دارن با همکاری عربستان هم زبان وهم کیش خود را می کشندونابود میکنند تاریخ یمن اینها را از یاد نخواهد برد.

      پاسخ ها

      • علی

        هم زبانی دلیل بر حمایت از هم کیش و هم زبان و هم وطن نیست همانطور که بعضی از همزبان های غربزده ما با فدا کردن منابع و منافع ملی بدنبال رضایت غربی ها هستند!

      • حسن گلپور

        یمنی ها از اقوام بسیار کهنی هستند که نژادشان به ملکه صبا میرسد. و در اصل سامی یا عرب نبستند بلکه بخاطر همجواری با عربستان و بعد از پزیرش اسلام عرب زبان شده اند

    • بدون نام

      جنگ اگر نباشد کمپانی های آمریکا ورشکست میشوند این مردم بدبخت هستند که باید تاوان زورگویی را بپردازند خداوند بر ستمگران لعنت کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج