جاباما
۸۸۶۱۲۹
۱۵ نظر
۵۰۱۳
۱۵ نظر
۵۰۱۳
پ

رمز و راز سقوط آزاد دلار در روز‌های اخیر

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است که کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار که در هفته های گذشته رخ داده، به معنای آن است که روند آن صحیح و طبیعی است.

انتخاب: مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است که کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار که در هفته های گذشته رخ داده، به معنای آن است که روند آن صحیح و طبیعی است.

این فعال اقتصادی با اشاره کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر اظهار داشت: روند کاهش دلار وقتی به صورت تدریجی رخ می دهد، یعنی صحیح و طبیعی است، ولی در روزهای اخیر از آن روند کاهشی قدری داریم خارج می شویم و این خطر وجود دارد که تقاضای کاذب مجددا وارد بازار شود که این تقاضای کاذب می تواند نوسان رو به بالا بوجود بیاورد.

وی با بیان اینکه هر اتفاقی در بازار حاصل سوء مدیریت یا حسن مدیریت بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: روند در بازار دلار در حالی منظم بوده و شاخص ها رو به پایین شده که ما با چندین شوک سیاسی از جمله در روابط ایران و امریکا مواجه بودیم که هریک می توانست دلار را افزایشی کند.

وی اضافه کرد: عرضه کننده بزرگ در بازار، بانک مرکزی است. آن موقع که دلار به ۱۹ هزارتومان رسید، نشات گرفته از مدیریت وقت بانک سیف بود، الان هم که روند منظم و کاهشی است، باید اعتبارش را به رئیس جدید بانک مرکزی داد. اکنون، نزدیک به ده ماه است که آقای همتی در بانک مرکزی مشغول به کار است؛ سه چهار ماه اول ایشان نقایص را پیدا کرد، و برنامه هایش را در ۴ تا ۵ ماه اخیر اجرایی کرده و اثر خوبی هم گذاشته است.

رمز و راز سقوط آزاد دلار در روز‌های اخیر

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به علل کاهش نرخ ارز گفت: قطع 90 درصد دستگاه های کارتخوان در خارج از کشور و عدم توانایی آن ها در استفاده از منابع داخلی بانک ها، کار خوب و به جایی بود. بانک مرکزی در واقع توانسته بازار تقاضا را کنترل کند. بازار عرضه ما بازار بزرگی نیست، فشارهای اقتصادی کوچکترش هم کرده . در حقیقت، ما با کنترل شدن بازار تقاضا مواجهیم که نتیجه اش را داریم ببینم.

حریری در ادامه به ذکر سایل دلایل کاهش نرخ ارز پرداخت و اظهار داشت: عمده ی فشار تقاضاهای کاذب در نیمه دوم سال 97 تخلیه شد، چه برای پس اندازهای خرد چه خروج سرمایه از کشور که بخش زیادی از آن، تا 5 ماه پیش تخلیه شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، تقاضای دلار برای واردات قاچاق نیز کاهش محسوس داشته چراکه مردم قدرت خرید کالای لوکس ندارند و بازار مصرف ما بازار بی رونقی شده، چه برای واردکننده رسمی، چه برای تولید کننده و چه برای قاچاقی که همگی با معضل فروش مواجهند. در واقع، این موضوع هم بر بحث تقاضا تاثیر گذاشته است. مجموعه این اتفاقات، ما را به نقطه فعلی رسانده که البته نقطه مطلوبی نیست اما نسبت به گذشته شرایط بهتری است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: قاعدتا اگر این مدیریت بانک مرکزی، 100 درصد اعمال شود و سایر دستگاه ها با بانک مرکزی هماهنگ شوند، و در اقتصاد بحث شفافیت از طرف بانک ها و وزارت اقتصاد دنبال شود، دلار بیشتر از این هم جا دارد پایین بیاید. ارزش پول ملی ما این رقم فعلی نیست که داریم می بینیم. من شخصا موظف می دانم از اقای همتی که نسبت اسلافش مدیریت بهتری داشته، تشکر کنم. البته تا رسیدن به نقطع مطلوب فاصله داریم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پاسخ به سئوالی در مورد قیمت واقعی دلار گفت: چیزی به عنوان قیمت واقعی نداریم، اما اگر قیمت تخمینی منظورتان است، باید بگویم درصورتیکه درگیر مسائل سیاسی در روابط خارجی نباشیم، و بتوانیم درامدهای ارزی مان را احیا کنیم و تقاضاها را کنترل کنیم و جلوی خروج از سرمایه که طی 95 تا 97 رقم بزرگی بود، بگیریم و اقتصادمان را شفاف تر نیز بکنیم، قاعدتا دلار باید از این حرف ها خیلی پایین تر بیاید. در شرایط عادی اندازه اقتصاد ما، تولید ما و ظرفیت بالوقوه اقتصادی که داریم، بیانگر این است که ارزش ریال باید خیلی بیشتر از امروز باشد.

وی در پایان گفت: فاصله بین ارزهای رسمی یعنی نیمایی، بسیار کم شده. دلار نیمایی از 7 هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده. این مابه تفاوت ها وسوسه سوداگری ایجاد می کرد و برخی ممکن بود این انگیزه را پیدا کنند که از بازگرداندن ارز صادراتی خودشان سرباز زنند. در حقیقت، هر چقدر فاصله بین نرخ های ارز کمتر شود، تنش های بازار کمتر می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما از این بالا پایین ها زیاد دیدیم .زیاد تند نرو داداش یه ده روز رو مدار کاهشی مانور بدهید بعد اگر نسبی ثبات رسیدید بعد بیاید برای هم کمپوت باز کنید ...با این شتاب کاهشی سکه بیارید هورا کنید چطوره ...بابا منطق پس چی میشه .کله گنده های بازار رو زدید زمین تمام ...اینجوریام که میگی بازار نیست .یک خبر ناهمگون تمام رشته هاتون رو پنبه میکنه داداش

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAA

        ارزان شدن ارز را جدی نگیرید این سیاه بازی دولت است.

    • بدون نام

      متاسفم که کاهش هزار تومان را سقوط ازاد می گویید. معلوم که روزنامه شما مربوط به قشر خاصی است نه مردم فلک زده که گوشت کیلویی صد هزار تومان می خورند دوست دارم. یک امار مقایسه ای در مورد قیمتهای انتشار دهید. چه اشکالی یک بار هم که شده از حق مردم دفاع کنید

    • ali

      با سلام اقای همتی اگه سیاستهای درست بکار ببرید و دلار کاهشی شود همه فروشنده میشوند هنوز بازار مقاومت میکند واین کاهش باید بصورت اهسته ومتداوم پیگیری شود ودر صورت افزایش کنترل شود در غیر اینصورت تمام زحمات به باد میرود ممنون از زحمات شما تا اینجا عالی بود

    • بدون نام

      سقوط آزاد! خخخخخخخخخخخخخخ

    • غلامرضا خوشی

      دارندگان دلار خوب می دانند که دلار دیگه به قیمت کاغذ باطله خریداری می‌شود ، العاقل و فی الشاره روحانی چند روز پیش گفتند که دلار قیمتشو زیر پنج هزار تومان خواهد رسید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالت خوب بید؟!

    • بدون نام

      همش فیلمه برای خارج کردن دلار از دست مردم .بهترین زمان برای خریده

    • شفیعی

      اظهاراتی از سر بی عقلی

    • م

      همش بازی دولت و همتی جون پایین میکشه تامردم بفروشندولی مردم تاته خریدمیکنن

    • بدون نام

      دروغ تحویل ملت میدن , قیمتها چندروز دیگه برمیگرده ,چه رویی دارن بخدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همش دروغ

    • بدون نام

      سقوط آزاد حماقت باشه کاشکی....
      دلار ۲۷۰۰تومانه هر وقت شد ۷۰۰تومان سقوط آزاد معنی داره...

    • بدون نام

      تفکر پایین امدن دلار غلط هست
      در اصل اشبا بازار و وضعیت معیشتی و ارزهای دیجیتال هم در این وضع سهیم اند
      واقعیت با حقیقت امر خیلی متفاوت هست

    • بدون نام

      با بالا بردن قیمت ارز در نیما،توانسته اند جلوی سوء استفاده کنندگان ارز را بگیرند، از آن طرف خدمات دولت به مردم باید بیشتر شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج