۸۸۶۱۶۱
۳ نظر
۵۰۷۸
۳ نظر
۵۰۷۸
پ

پرهزینه‌ترین تیم‌های اروپایی در ۵ سال گذشته

در ۵ سال اخیر، بارسلونا بیش از یک میلیارد پوند خرج خرید بازیکنان جدید کرده است.

نود: در ۵ سال اخیر، بارسلونا بیش از یک میلیارد پوند خرج خرید بازیکنان جدید کرده است.

وبسایت معتبر ترانسفرمارکت که فعالیت اصلی خود را در زمینه مطالعه بازار و بررسی قیمت ها انجام می‌دهد، به بررسی ۱۰ باشگاه پرهزینه اروپایی در ۵ فصل اخیر پرداخته و سعی داشته بررسی کند کدام باشگاه ها، بیشترین هزینه را در جهت جذب بازیکنان انجام داده اند و البته چقدر از فروش بازیکنان سود برده اند.

مطابق این آمار، تنها یک باشگاه در ۵ سال گذشته از مرز یک میلیارد یورو هزینه برای خرید بازیکنان جدید گذشته و آن باشگاه هم بارسلونا نام دارد. بارسلونا که در این ۵ سال تحت مدیریت جوزپ ماریا بارتومئو قرار داشته (به شکل دقیق تر، از ژانویه ۲۰۱۴)، از تابستان ۲۰۱۴ تاکنون ۱.۰۸۸ میلیارد یورو را برای جذب بازیکنان جدید هزینه کرده است.

بارتومئو در همان تابستان نخست استعداد خود را در هزینه کردن نشان داد و با خرید لوئیس سوارز از لیورپول با قراردادی به ارزش ۸۲.۳ میلیون یورو، دومین خرید گران قیمت تاریخ باشگاه را رقم زد.

در همین تابستان مارک آندره تراشتگن (مونشن گلادباخ) و کلودیو براوو (رئال سوسیه‌داد) با انتقال هایی ۱۲ میلیون یورویی برای تغییر ترکیب دروازه بانی به نیوکمپ آمدند و ایوان راکیتیچ هم با قراردادی ۱۸ میلیون یورویی از سویا به بارسلونا پیوست. ژرمی متیو (۲۰ میلیون یورو)، توماس فرمائلن (۱۸ میلیون یورو) و داگلاس سانتوس (۴ میلیون یورو) دیگر خریدهای بارسلونا در این تابستان بودند.

بارسلونا در تابستان ۲۰۱۵ فعالیت پررنگی در بازار نداشت و آلکس ویدال (۲۲ میلیون یورو از سویا) و آردا توران (۴۱ میلیون یورو) تنها خریدهای این باشگاه بودند.

این روند البته در تابستان ۲۰۱۶ حفظ نشد و بارسلونا در این تابستان بازیکنانی نظیر ساموئل اومتیتی (۲۵ میلیون یورو)، لوکاس دینیه (۲۰.۵ میلیون یورو از پاریسن‌ژرمن)، آندره گومز (۵۵ میلیون یورو از والنسیا)، یسپر سیلسن (۱۵ میلیون یورو از آژاکس) و پاکو آلکاسر (۳۲ میلیون یورو از والنسیا) را جذب کرد.

تابستان ۲۰۱۷ و همزمان با خروج لوئیس انریکه از نیوکمپ، بارسلونا هم بعد از سپری کردن دو سال بدون انجام خریدهای بزرگ، بالاخره قفل بانک را شکست.

انتقال ۲۲۲ میلیون یورویی نیمار به پاریسن‌ژرمن (رکورد فروش تاریخ باشگاه) موجب شد تا مدیران آبی اناری برای جایگزینی او به تکاپو افتاده و با انتقال ۴۰+۱۰۵ میلیون یورویی عثمان دمبله از بوروسیا دورتموند، رکورد نقل و انتقالات باشگاه که پیش از این در اختیار نیمار بود را بشکنند.

بارسلونا در همان تابستان ۳۰ میلیون یورو برای جذب نلسون سمدو به بنفیکا پرداخت کرد و البته پرداخت ۴۰ میلیون یورو به باشگاه گوانگژو اورگراند برای جذب بازیکنی نظیر پائولینیو، تعجب و انتقادات زیادی را برانگیخت.

بارسلونا البته دست بردار نبود و در زمستان ۲۰۱۸ به فاصله تنها ۶ ماه، رکورد جدیدی را در نقل و انتقالات خود به ثبت رساند. فیلیپه کوتینیو با ۴۰+۱۲۰ میلیون یورو از لیورپول خریداری شد تا بتواند رویای قهرمانی در اروپا را بالاخره در نیوکمپ برآورده کند.

متورم شدن بازار در نتیجه انتقال کهکشانی نیمار به پاریسن‌ژرمن، موجب شد تا قیمت بازیکنان به شکل عجیبی رشد یافته و بارسلونا در تابستان ۲۰۱۸ برای خرید نام هایی نظیر آرتور ملو (گرمیو)، کلمنت لنگلت (سویا) و مالکوم (بوردو) به ترتیب ۳۱، ۳۵.۹ و ۴۱ میلیون یورو هزینه کند.

تابستان شلوغ رئال مادرید موجب شده تا بارسلونا هم برای جذب ستارگان دنیای فوتبال به تکاپو بیفتد و فرانکی دی‌یونگ (۷۵ میلیون یورو، آژاکس) و نوربرتو نتو (۲۶ میلیون یورو، والنسیا) را جذب کند. انتقال ۱۲۰ میلیون یورویی آنتوان گریزمن از اتلتیکومادرید هم سومین خرید گران قیمت آبی اناری ها در تاریخ را رقم زد؛ سه خریدی که همگی از سال ۲۰۱۷ میلادی به وقوع پیوسته اند. البته انتظار می‌رود هزینه ها با بازگشت احتمالی نیمار به نیوکمپ، از این هم بیشتر شود.

در رده دوم نام باشگاه منچسترسیتی به چشم می‌خورد که با ۹۹۶.۲ میلیون یورو هزینه برای بازیکنان جدید، فاصله ای تا میلیاردی شدن ندارد.

هر ۹ رکورد اول نقل و انتقالات این باشگاه در این بازه زمانی ثبت شده اند و منچسترسیتی در این برهه ۶۲.۸ میلیون پوند برای رودری، ۶۰ میلیون پوند برای ریاض محرز، ۵۷ میلیون پوند برای آیمریک لاپورت و ۵۵ میلیون پوند برای کوین دی‌بروینه هزینه کرده است.

البته سیتیزن ها در همین برهه با فروش کلچی ایهیناچو و آلوارو نگردو هر کدام به ارزش ۲۴ میلیون پوند، سودآوری هم داشته اند که البته در مقایسه با هزینه هایشان اصلا رقم چشم گیری نیست.

در رده سوم به نامی عجیب برمی‌خوریم؛ شاید کمتر کسی انتظار داشته که در حضور پاریسن‌ژرمن و رئال مادرید، یک تیم از سری آ به این مکان دست یابد اما داده های ترانسفرمارکت نشان می‌دهد یوونتوس، قهرمان ۸ دوره اخیر سری آ با ۸۹۶.۴ میلیون یورو هزینه روی بازیکنان جدید در ۵ سال گذشته، سومین تیم اروپایی در این زمینه بوده است.

یوونتوس در این سال ها با هزینه ای ۹۰ میلیون یورویی روی گونزالو هیگواین، او را به سومین بازیکن گران قیمت دنیای فوتبال بدل کرد و دو سال بعد، برای خرید کریس رونالدو به نخستین باشگاه ایتالیایی تبدیل شد که برای جذب یک بازیکن ۱۰۰ میلیون یورو می‌پردازد. یووه در این سال ها پل پوگبا را هم با ۱۰۵ میلیون یورو به منچستریونایتد واگذار کرد تا رکورد گران ترین بازیکن دنیای فوتبال را برای یک سال در اختیار گیرد.

شاید برای بسیاری باورنکردنی باشد اما باشگاهی مثل رئال مادرید با هزینه ای ۷۴۷.۳ میلیون یورویی تنها در رده هشتم این فهرست و پایین تر از باشگاه هایی نظیر چلسی، منچستریونایتد و اتلتیکومادرید قرار گرفته است.

درست است که رئال در این دوران ۱۰۰ میلیون یورو برای ادن هازارد (دومین رکورد باشگاه) و ۷۶ میلیون یورو برای خامس رودریگز (پنجمین رکورد باشگاه) پرداخت کرده، اما روزهای خلوت رئال در بازار نقل و انتقالاتی تابستان های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در ثبت این رکورد بی تاثیر نبوده است.

ضمن این که رئال در این ۵ سال با فروش کریس رونالدو (۱۰۰ میلیون یورو)، آنخل دی ماریا (۷۶.۵ میلیون یورو) و آلوارو موراتا (۶۵.۵ میلیون یورو) توانسته به درآمد مناسبی از فروش بازیکنانش دست یابد.

در ادامه نگاهی به پرهزینه ترین باشگاه های فوتبال اروپا در ۵ سال اخیر خواهیم داشت و البته میزان درآمد آن ها از فروش بازیکنانشان را هم خواهیم دید. همچنین دستاوردهای این تیم ها در این ۵ سال را هم یادآور خواهیم شد تا خودتان قضاوت کنید، کدام باشگاه سرمایه گذازی مناسب تری را انجام داده است.

۱-بارسلونا (لالیگا اسپانیا)/هزینه: ۱.۰۸۸ میلیارد یورو/درآمد: ۶۲۶.۹ میلیون یورو

(۴ لالیگا، ۴ کوپا دل‌ری، ۲ سوپرجام اسپانیا، یک لیگ قهرمانان اروپا، یک سوپرجام اروپا، یک جام جهانی باشگاه ها)

۲-منچسترسیتی (لیگ برتر انگلیس)/هزینه: ۹۹۶.۲ میلیون یورو/درآمد: ۲۸۰.۲ میلیون یورو

(۲ لیگ برنر، یک جام حذفی، ۳ جام اتحادیه، یک جام خیریه)

۳-یوونتوس(سری آ ایتالیا)/هزینه: ۸۹۶.۴ میلیون یورو/درآمد: ۶۵۰.۴ میلیون یورو

(۵ سری آ، ۴ کوپا ایتالیا، ۲ سوپرجام ایتالیا)

۴-منچستریونایتد (لیگ برتر انگلیس)/هزینه: ۸۸۹.۵ میلیون یورو/درآمد: ۲۷۴.۵ میلیون یورو

(یک جام حذفی، یک جام اتحادیه، یک جام خیریه، یک لیگ اروپا)

۵-چلسی (لیگ برتر انگلیس)/هزینه: ۸۷۶.۵ میلیون یورو/درآمد: ۷۳۲.۱ میلیون یورو

(۲ لیگ برتر، یک جام حذفی، یک جام اتحادیه، یک لیگ اروپا)

۶-اتلتیکومادرید (لالیگا اسپانیا)/هزینه: ۸۲۴.۶ میلیون یورو/درآمد: ۷۵۲.۸ میلیون یورو

(یک سوپرجام اسپانیا، یک لیگ اروپا، یک سوپرجام اروپا)

۷-پاریسن‌ژرمن (لیگ یک فرانسه)/هزینه: ۷۷۳.۱ میلیون یورو/درآمد: ۳۵۶.۳ میلیون یورو

(۴ لیگ یک، ۴ جام حذفی، ۴ جام اتحادیه، ۵ سوپرجام فرانسه)

۸-رئال مادرید (لالیگا اسپانیا)/هزینه: ۷۴۷.۳ میلیون یورو/درآمد: ۵۴۳.۵ میلیون یورو

(یک لالیگا، یک سوپرجام اسپانیا، ۳ لیگ قهرمانان اروپا، ۳ سوپرجام اروپا، ۴ جام جهانی باشگاه ها)

۹-لیورپول (لیگ برتر انگلیس)/هزینه: ۷۱۴.۷ میلیون یورو/درآمد: ۵۳۵ میلیون یورو

(یک لیگ قهرمانان اروپا)

۱۰-اینترمیلان (سری آ ایتالیا)/هزینه: ۵۸۶.۱ میلیون یورو/درآمد: ۳۵۳.۸ میلیون یورو

(بدون جام!)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پر افتخار ترین تیم تاریخ یعنی بارسلونا هم بدون پول و به لطف بازیکنان لاماسیا مثل مسی ژاوی و اینیستا تونسته قهرمانی بیاره و هم با پول قهرمانی داشته و تو این رده هم باز هم بهترین تیم بوده

    • بدون نام

      زنده باد بارسلون
      تو همه چی بهترین تیم تاریخ بوده و خواهد بود

    • بدون نام

      بارتومئو احمق لاماسیا رو نابود کرد با این خریداش ولی رییس قبلی خیلی خیلی بهتر بود هم امثال مسی پویول ژاوی پیکه اینیستا آلوس نیمار بوسکتس آلبا فابرگاس پدرو ویا سانچز والدس و....... رو به تاریخ فوتبال معرفی کرد که همشون هم بهترینان تاریخ هستند و هم کمتر هزینه میکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج