۸۸۶۲۵۴
۳۴ نظر
۵۴۶۷
۳۴ نظر
۵۴۶۷
پ

در مرگ دلخراش کودک متأثر از «عصر جدید»، چه کسی مقصر است؟

پدری می‌گوید پسر ۱۲ ساله‌اش به تقلید از یکی از اجرا‌های برنامه عصر جدید طناب را بر گردنش آویخت تا حرکات نمایشی را امتحان کند و بازی بازی جان خود را جدی جدی از دست داد. سه‌شنبه هفته گذشته ۱۸ تیر، جسد حلق‌آویز شده این نوجوان در حیاط منزلشان در بابل کشف شد.

روزنامه جام‌جم: بار‌ها هشدار داده بودند در پشت صحنه برنامه یک تیم پزشکی حاضر است که در صورت بروز حادثه به کمک شرکت‌کنندگان می‌شتابند. از سوی دیگر، شرکت‌کنندگان هم بعد از اجرا همیشه از سال‌ها تمرینشان برای اجرای چنین حرکاتی می‌گفتند. با این وجود، اما آنچه نباید می‌شد، حادث شد.

پدری می‌گوید پسر ۱۲ ساله‌اش به تقلید از یکی از اجرا‌های برنامه عصر جدید طناب را بر گردنش آویخت تا حرکات نمایشی را امتحان کند و بازی بازی جان خود را جدی جدی از دست داد. سه‌شنبه هفته گذشته ۱۸ تیر، جسد حلق‌آویز شده این نوجوان در حیاط منزلشان در بابل کشف شد. برخی انگشت اتهام را به سوی برنامه و تلویزیون گرفتند و پخش چنین برنامه‌ای برای همه گروه‌های سنی را باعث و بانی این رخداد خواندند، عده‌ای پشت عصر جدید درآمدند، از هشدار‌های پی درپی و ساعت دیرهنگام پخش آن گفتند و خانواده را مسؤول اصلی بروز چنین حادثه‌ای معرفی کردند.

در مرگ دلخراش کودک متأثر از «عصر جدید»، چه کسی مقصر است؟

هر چه بگوییم و این و آن را مقصر کنیم، سهیل از سفر رفته بازنمی‌گردد، اما با پرداختن به جزئیات این ماجرا و نگاه کارشناسی به آن شاید بتوان از بروز اتفاقات مشابه در آینده جلوگیری کرد. به همین منظور در ادامه به جزئیات این حادثه و اطلاعیه پلیس را بیان کردیم و از یک کارشناس رسانه در مورد نقش رسانه و خانواده در چنین ماجرا‌هایی پرسیده‌ایم.

۱۲ سال داشت، نامش سهیل بود و در بخش گتاب روستای کرتیچ‌کلا (بالا‌میرکلاء) بابل زندگی می‌کرد. پدرش به رسانه‌ها می‌گوید: «یک شب برنامه عصر جدید را می‌دیدیم. آن قسمتی بود که شرکت‌کننده طنابی به دور گردنش انداخت و حرکات نمایشی اجرا می‌کرد. پسرم پرسید: بابا این‌ها چنین کاری انجام می‌دهند خفه نمی‌شوند؟ گفتم: این‌ها سال‌ها تمرین کرده‌اند و یک دکتر هم آنجا حضور دارد که اگر مشکلی پیش آمد کمکشان کند. گفتم پسرم این کار‌ها خیلی خطرناک است و نیاز به تمرین و مهارت زیادی دارد. به فرزندم تاکید کردم از این کار‌ها را انجام ندهی، گفت نه فقط سوال می‌کنم.»

طبق روایت خانواده، پسر شنیده، اما گوش نداده است. سهیل با دیدن حرکات نمایشی برخی گروه‌های شرکت‌کننده در برنامه تلویزیونی عصر جدید قصد انجام این حرکات را داشته و روزی که اعضای خانواده برای انجام کاری بیرون رفته بودند، فکر خود را عملی می‌کند. خسرو نصیرایی، پدر سهیل ادامه می‌دهد: پسر من گاهی کار‌های خطرناک انجام می‌داد من هم به او هشدار داده بودم که چنین کار‌هایی را وقتی تنهاست انجام ندهد. روز حادثه با پرچمی که در خانه داشتیم و در طبقه پایین خانه بود می‌خواسته به تقلید از حرکاتی که در آن برنامه دیده بود خودش را تاب دهد که پرچم را بالای میله‌ای که روی ستون خانه بود گذاشته و آویزان شده، اما گیر افتاد و نتوانست خودش را نجات دهد. اعضای خانواده پس از مراجعه به خانه با جسد حلق‌آویز فرزندشان مواجه شدند.

پلیس چه می‌گوید؟

پدر سهیل به ایسنا گفته است: فرزندم بازیگوش بود و خیلی به این برنامه‌ها توجه می‌کرد، اگه جلویش را می‌گرفتم تکرار برنامه را می‌دید و در حال حاضر نمی‌توان بچه‌ها را کاملا از این برنامه‌ها دور نگه داشت. به دوستانش گفته می‌خواهم برنامه عصر جدید اجرا کنم، اما توضیح نداد، به ما هم چیزی نگفته بود و از خلوتی خانه استفاده کرد... او به دنبال امتحان برنامه‌های هیجان‌انگیز بود، اما از این آزمون برنگشت. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه حوادث جام‌جم در این‌باره بیان کرده است: فوت پسر ۱۲ ساله را تایید می‌کنیم، اما علت و انگیزه‌اش مشخص نیست و موضوع تقلید از برنامه ادعای پدر این طفل است و نمی‌توان آن را تایید و تکذیب کرد. البته تحقیقات اولیه نشان می‌دهد متوفی اختلاف با خانواده و مشکلی در زندگی‌اش نداشته است.

در مرگ دلخراش کودک متأثر از «عصر جدید»، چه کسی مقصر است؟

تنها ۵ کیلومتر تا بهشت

کودکان، من و شما نیستند که با دیدن سریال و برنامه تلویزیونی بتوانند خوب و بد آن را تمیز و تصاویرش را تجزیه و تحلیل کنند. هرچقدر از سواد رسانه‌ای بگوییم و درصدد آموزش آن در مدارس و... باشیم، در بعضی موارد با توجه به توانایی‌های ذهنی کودک و قدرت استدلال او در مواجهه با خطر زیاد نمی‌توان روی آموزش‌های پیشگیرانه حساب باز کرد.

به‌همین خاطر از این دست اتفاق‌های تلخ در ایران و آن‌سوی مرز‌ها بسیار افتاده است. مثلا همین چند سال پیش محمدمهدی، ۱۲ ساله خواست به تقلید از سریال پنج کیلومتر تا بهشت روح شدن را امتحان کند تا در آن حال نزد خانواده‌اش بیاید، اما رفت و برنگشت. او مقابل چشمان برادر کوچک‌ترش روسری را به میله بارفیکس قلاب کرد، حلق‌آویز شد و تمام.

کی مقصره؟

ماجرای محمدمهدی حسابی برای سازندگان سریال دردسرساز شد و پای آن‌ها را به دادگاه کشاند، اما سوال اینجاست که واقعا رسانه در این میان تا چه حد موثر و مقصر است؟ رسانه می‌تواند برای برنامه‌هایش گروه سنی در نظر بگیرد که این مهم با توجه به فراگیر بودن تلویزیون چندان محلی از اعراب ندارد و سر آخر کار به‌دست خانواده می‌افتد. یعنی تلویزیون می‌تواند پیش از پخش برنامه اعلام خطر کند که مثلا هرگز در منزل حرکات شرکت‌کنندگان این برنامه را امتحان نکنید.

مجری و عوامل برنامه می‌توانند در طول آن تذکر دهند یا علامت ممنوعیت سنی زیر برنامه درج شود، اما به‌واقع همان‌گونه که در قصه تلخ سهیل شاهد بودیم، گاهی کنجکاوی‌بچه‌ها آن هم در سن و سالی خاص آن‌قدر زیاد است که کار از دست تلویزیون خارج و برای خانواده‌ها هم دشوار می‌شود. به‌ویژه آن‌که امروز اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی هم به میدان آمده‌اند و این‌که کودک یا نوجوان تصاویری با محتوای خطرناک یا نامناسب ببیند، احتمالش بیش از پیش است و جلوگیری از آن سخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا این پسر بیامرزه و به خانوادش صبر بده.ولی خداییش نمیشه گفت تلویزیون مقصره چون روزانه کلی برنامه از شبکه های تلویزیون یا حتی ماهواره پخش میشه که بعضیاشون صدبرابر خطرناکتر از آیتم های عصر جدیده و این بیشتر به خانواده برمیگرده که باید بیش از پیش مراقب بچه ها باشن

    • رضا

      پدر ومادرش
      مثل عصر جدید تو همه ڪشورها هست
      چرا اونا این حرفها رو ندارند
      حسادت و پیشرفت یڪ نفر مثل علیخانی یا فردوسی پور یا ....
      خیلی ها رو عقده ای کرده ودوست دارن اینها رو بکوبند

    • بدون نام

      خداوند بیامرزش و به خانوادش صبر بده.ولی واقفا نمیشه گفت مقصر صددرصدی این موضوع تلویزیون بوده.چون کودکان واقعا قوه تخیل قوی دارن که اگه ازشون مخافظت نشه یا جلوگیری نشه از کارهاشون میتونه واقعا براشون خطر آفرین باشه

    • بدون نام

      خدا بیامرزش

    • ali

      چی میگید شما؟؟؟؟
      چه ربزی به عصر جدید داره؟ یه چند تا اجرای هیجانی داره اونا هم نباشن خب خود علیخانی هزار بار گفت اینکارارو نکنید و.
      .... خود پسره نباید اینکارو میکرد خدا رحمتش کنه یه فاتحه بخونید براش

    • بدون نام

      دلیلش فرهنگ پایین ماست اینکه پایین صفحه تلویزیون بنویسن +14 کافی نیست،اصلا نباید این صحنه ها نمایش داده بشه باید بصورت اینترنتی توی کانالهایی که نظارت برشون هست در دسترس باشه.مثلا میتونن از طریق ثبت نام با کد ملی اجازه دسترسی بدن.هنوز فرهنگ ما به این چیزها نرسیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرهنگت از پهلو تو حلق علیخانی

      • بدون نام

        اتفاقا والدین باید جلوگیری کنن الان همه تی وی ا قفل کودک دارن میتونن شبکه ها رو قفل کنن یا کتری کنن که وقتی بچه ها تنهان پای تی وی نرن

      • بدون نام

        دیگه تا چقدر محدودیت؟! زندانی کنن مردمو؟! آدم باید از عقلش استفاده کنه، بچه ۴ ساله نبوده که

    • بدون نام

      دلیلش فرهنگ پایین ماست اینکه پایین صفحه تلویزیون بنویسن +14 کافی نیست،اصلا نباید این صحنه ها نمایش داده بشه باید بصورت اینترنتی توی کانالهایی که نظارت برشون هست در دسترس باشه.مثلا میتونن از طریق ثبت نام با کد ملی اجازه دسترسی بدن.هنوز فرهنگ ما به این چیزها نرسیده

      پاسخ ها

      • B)

        فرهنگ یعنی به بچت یاد بدی چه چیزایی مناسب سنش هست چی نیست....... احسان علیخانی نمیتونه بره در خونه همه بگه اقا ببخشید این مناسب بچه هاتون نیست که.......وقتی اعلام میکنن یعنی همه توجه کنید، پس خانواده چیکار میکنه تو خونه وقتی به بچش نمیگه پاشو برو این قسمتش مناسب نیست.....

    • دکتر علی چلویی از مشهد

      واقعا صدا و سیما بجای تقلید از آمریکا تلنت و دیگر برنامه ها برنامه ی بهتری بلد نیست بسازه که هر گروه سنی بتونه اونو نگاه کنه؟تا کی باید از غرب تقلید کرد؟
      یعنی هیچ کس تو این صدا و سیما کمی فکر و خلاقیت نداره؟اگه کسی نیست که کلا تعطیلش کنن خیال همه راحت بشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داره؟ خانواده س که باید خوب و بد بچه ش و بهفمه و نذاره این چیزا رو نگاه کنه. تلویزیون و اینترنت همه چی توش پیدا میشه دلیل نمیشه که همه چیز و کورکورانه تقلید کرد.

      • یه ادم

        عزیزم شما به بچه ت بگو سمت خدا و لاک جیغ نگاه کنه

      • بدون نام

        همه ی کشورها همچین برنامه ای دارن، به نظر شما فقط ایران تقلید کرده؟

      • بدون نام

        حیف دوره ی پخش هادی و هدی هم تموم شده وگرنه میگفتیم اونو پخش کنن

    • بدون نام

      لطفا و لطفا به هشدارها توجه کنید.واقعا تلویزیون تو برنامه سازی محتاط عمل میکنه.وقتی میزنه _۱۲ پدرو مادر گرامی این هشدار به شماست.به بچت بگو پاشو برو تو اتاق.یا اگر که دید به شدددددت بترسونید بچه رو که چه عواقبی داره.
      الکی الکی بچه ی دسته گل پرپر شده.خدا صبر بده به خونوادش.

    • بدون نام

      بعد میگی بچه دوازده سیزده ساله توانایی گردوندن زندگی رو نداره میگن بچه های ما عقل کلن شیش تا زندگی رو میتونن بچرخونن

    • عصر جدید

      یه عصر جدید واسه مون مونده اونم از تلویزیون حذفش کنین

    • بدون نام

      لقش به ما و برنامه چه ربطی داره؟
      مقصر پدر و مادرش هستن
      پخش نکن این هارا لطفا برترین ها ممنون

    • NB

      خود پسره باید عقلش برسه ... این برنامه توی جاهای دیگه هم انجام میشه چرا این اتفاق نمی‌افته؟! ...

    • NB

      ربطی به برنامه نداره

    • armita

      هیچکی اینجا بنظرم مقصر نیست

    • پرواز

      لطفاً بیشتر تحقیق بشه تقصیر پدرو مادرشه دخترو میشه تنها گذاشت ولی پسرو هرگز

    • بدون نام

      به نظر من
      توی بخش های خطرناک عصر جدید می نویسه +14وقتی اون پدر مادر به پچه یاد ندادن که هر چیزی رو امتحان نکنه برنامه چی کار کنه
      اگه هم نمایش خانگی یا اینترنتی می کردن میومدین می گفتین ما پول نداریم اینترنت وسی دی بخریم
      اون وقت باید در صدا سیما رو......گرفت

    • بدون نام

      خودش و خونوادش !!!

    • بدون نام

      هر روز صد تا از این برنامه ها از اینتر نت و ماهواره و تلویزیون پخش میشود اگر قرار باشد که عصر جدید را پخش نکنند که باید بقیه ی اون برنامه هاروهم پخش نکنند اصلا بچه هارابندازید تو گونی برق خونه رو هم قطع کنیداینجوری امنیت بیشتره

    • بدون نام

      برادرهای من توی 12 سالگی کار میکردند و خرج خانواده رو میدادن و همزمان درس هم میخوندن. این بچه های امروزی انگار مخشون پاره سنگ ور میداره. دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره والا با ید خانواده شون مواظب بچه هاشون باشه

    • مهسا

      خود بچه باید آگاه باشه از اتفاقا و خطرناکیشون پدر ومادر باید برا بچه ها مفهوم مرگ و اتفاقای ناخوشایندو جا بندازن دور از امر و نهی بی دلیل

    • بدون نام

      زمان جنگ میرفت جبهه و از کشور و مردمش دفاع میکرد ، این بچه پاشده خودپسر12سالهپاشده ر زده ...آدم می مونه کیو مقصر بدونه ، جامعه .

    • X

      تقصیر خودش بوده ولی باید بگن اینکارارو تو خونه نکنین

    • ضحی

      یه نظرم هیچ ربطی به برنامه عصر جدید نداره...این پدر ومادرن که باید به بچه هاشون نظارت داشته باشن....هستن برنامه هایی که اسیب بیشتری دارن...مث همین ماهواره ها...... جوانای مارو بدبخت کرده....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی چی که هر چی هست تقصیر برنامه های تلویزیونی می اندازید آقای علیخانی که میگه این برنامه برای افراد زیر 12 سال مهم نیست بعضیا میخوان بگن ما همه کارا رو بلدیم ولی حیف که فقط بلد جونشونو تو خطر بندازن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج