۸۸۶۴۳۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

حمله ظریف به نظامی‌گریِ ترامپ در قلب آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به آمریکا، بخشی از سیاست های تهاجمی و جنگ افروزانه کاخ سفید را زیر سوال برده به ویژه سیاست فروش تسلیحات که روز به روز بر ثروت آمریکا می افزاید و در مقابل، خاورمیانه را به منطقه ای آشوب زده تبدیل کرده است.

ایرنا: وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به آمریکا، بخشی از سیاست های تهاجمی و جنگ افروزانه کاخ سفید را زیر سوال برده به ویژه سیاست فروش تسلیحات که روز به روز بر ثروت آمریکا می افزاید و در مقابل، خاورمیانه را به منطقه ای آشوب زده تبدیل کرده است.

از یکشنبه این هفته نیویورک میزبان «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان است تا وی در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل حضور یابد اما این سفر تفاوت چشمگیری با سفرهای قبل داشت. مصاحبه‌های مختلف ظریف، محدودیت تردد وی در نیویورک و موضع گیری های نرم مقامات آمریکایی از جمله مسائل حاشیه‌ای این سفر بوده است.

اما یکی از مهمترین موضع گیری های وزیر امور خارجه کشورمان در جریان گفت وگوی با شبکه تلویزیونی «ان بی سی نیوز» ایراد شد؛ مصاحبه‌ای که فرصت را برای به چالش کشیدن سیاست‌های جنگ افروزانه آمریکا فراهم کرد.

ظریف در پرسش به پاسخ مجری مبنی بر اینکه آیا حتی اگر برنامه موشکی ایران هم روی میز باشد ایران حاضر به مذاکره است، گفت: اجازه دهید با چیزی شروع کنیم که پیش‌تر روی ان توافق کرده ایم، و ببینیم که چه کار می‌توانیم انجام دهیم و بعد اگر می‌خواهید درباره برنامه موشکی صحبت کنید در آن صورت باید درباره میزان سلاحی که به منطقه ما فروخته می‌شود هم گفت وگو کنیم.

حمله ظریف به نظامی‌گریِ ترامپ در قلب آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با ذکر مصادیق، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را بانی آشوب‌ها در منطقه دانست و افزود: ایران سال گذشته در مجموع ۱۶ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت. کشور ما ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود یک میلیون نیروی مسلح و تنها ۱۶ میلیارد دلار هزینه کردیم. امارات متحده عربی با یک میلیون جمعیت (بومی)، ۲۲ میلیارد دلار هزینه (بخش نظامی) کرد. عربستان سعودی با کمتر از نصف جمعیت ما ۶۷ میلیارد دلار هزینه کرد. بیشتر ان‌ها (تسلیحات خریداری شده) آمریکایی هستند. این تسلیحات آمریکایی هستند که وارد منطقه ما می‌شوند و منطقه ما را در استانه انفجار قرار می‌دهند. از این رو اگر ان‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند.

در دولت «دونالد ترامپ» توجه ویژه ای به فروش تسلیحات و جنگ افزارهای نظامی صورت گرفته است و چند هفته پیش خبرگزاری «رویترز» در این باره از افزایش حجم فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای خارجی در سه ماهه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۹) خبر داد که به بیش از ۴۴.۱۵ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که سال ۲۰۱۸ نیز حجم معاملات تسلیحاتی آمریکا افزایشی ۳۳ درصدی داشته بود.

همچنین چندی پیش «انستیتو پژوهش‌های صلح» (سیپری) مستقر در استکهلم نیز گزارشی از فروش جنگ افزارهای آمریکایی انتشار داد و تاکید کرد که آمریکا با فاصله چشمگیری در صدر کشورهای فروشنده تسلیحات در جهان قرار دارد. به گزارش این مؤسسه پژوهشی سوئدی، آمریکا در دوره پنج ساله منتهی به ۲۰۱۸ به تنهایی ۳۶ درصد از بازار فروش تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است.

در این میان برخی کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان نقش تعیین کننده‌ای در افزایش فروش تسلیحات آمریکایی داشته اند به طوری که ریاض با خرید ۱۲ درصد از جنگ افزارهای آمریکایی در صدر مشتریان واشنگتن قرار دارد.

در دولت ترامپ بیش از پیش به عربستان سعودی و ضرورت فروش تسلیحات به آن تاکید شده است که نگاهی آماری به توافقات تسلیحاتی بین ریاض و واشنگتن این واقعیت را منعکس می‌کند.

ترامپ همان ماه‌های نخست ریاست جمهوری خود، عربستان را به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی خود برگزید و در ماه مه ۲۰۱۷ با سفر به ریاض، قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار با آل سعود به امضا رساند؛ توافقی که ۱۱۰ میلیون دلار از آن اجرایی شده و ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر نیز قرار است در یک دهه آینده وارد فاز عملیاتی شود. بر پایه برخی گزارش‌ها که حجم توافقات تسلیحاتی واشنگتن- ریاض بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ تنها ۹ میلیارد دلار برآورد می‌شد، اینک به صدها میلیارد دلار رسیده است.

در چنین شرایطی قانونگذاران آمریکایی نسبت به طمع توافقات تسلیحاتی و دلارهای نفتی بین ترامپ و ریاض نگاهی نگران دارند چرا که تداوم این روند، بحران‌های خاورمیانه را به مسیر بی بازگشت قرار خواهد داد. از این رو تا کنون بارها تلاش کرده‌اند، در مقابل این توافقات سنگ اندازی کنند.

پنجشنبه ۳۰ خرداد شاهد یکی از اقدامات بازدارنده کنگره بودیم و سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای فروش حدود هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان (۲۲ معامله تسلیحاتی) را ممنوع اعلام کرد. نکته جالب توجه این است که برخلاف مجلس نمایندگان، اکثریت سنا در اختیار جمهوری‌خواهان و هم حزبی‌های ترامپ قرار دارد؛ اقدامی ناخوشایند برای ترامپ که باعث شد او کنگره را تهدید به وتو کند.

این اقدام مهم سناتورها پس از آن انجام گرفت که حدود یک هفته قبل از آن، دو سناتور به نام‌های «کریس مورفی» سناتور دموکرات از کانتیکت و «تاد یانگ» سناتور جمهوری خواه از ایندیانا طرح «انسداد فروش سلاح به عربستان» ارائه کرده بودند. این طرح از طرف یک سناتور جمهوریخواه و سناتور دیگر از حزب رقیب (دموکرات) تهیه شده، نشانگر هسمویی دو طیف سیاسی اصلی این کشور در مقابله با سیاست خارجی آمریکا در قبال عربستان سعودی است.

نمایندگان کنگره معتقدند یکی از عمده دلایل فرسایشی شدن جنگ یمن و حملات مکرر ائتلاف به رهبری عربستان به این کشور بحران زده، سیل سلاح‌هایی است که از سوی آمریکا روانه کشورهای عربی به ویژه عربستان می‌شود؛ بحرانی که از آغاز شکل گیری در سال ۲۰۱۵ تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار تن و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر منجر شده است.

ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی نیز مزید بر علت شده و اینک نیز تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، نمایندگان کنگره را نسبت به فروش افسارگسیخته سلاح به خاورمیانه و احتمال جنگی دیگر نگران ساخته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زوری راه ت دادند دیگه حرف اضافی نزن

    • بدون نام

      آقای ظریف برفرض که آمریکا موشک به خاورمیانه نفروشد باهزار و اندی موشک‌ های اتمی آمریکا و صدها نوع موشک‌های کشور های دیگر و آمریکا اگر شبی حمله کردند ما باید در کدام سوراخ موش برویم ؟؟.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت هم نمی فهمید چه گفتی

    • بدون نام

      معنی دموکراسی رو فهمیدین حالا
      برین تو خاک کشورش نقدش کنین
      اونوقت ما تو خاک خودمون اجازه نقد ی نفرتونو نداریم

      پاسخ ها

      • مزدورهای امریکا در حال کارند

        سازمان ملل در امریکاست.امریکا غلط میکنه جلوی حضور دیگران رو در سازمان ملل بگیره

    • عبدا...

      نمی دونم یک وزیر امور خارجه دیگه چجوری باید از موضع ای مقتدر برخوردار باشه و از اصول جمهوری اسلامی دفاع کنه که یک عده از این بنده خدا هر روز
      به بهانه ای ایراد می گیرند .

    • عبدا...

      درود بر وزیر امور خارجه زحمتکش جناب آقای دکتر ظریف
      که الحق فرد لایقی برای چنین پست حساس می باشد .

    • عبدا...

      دمت گرم با جواب دندانشکنت .

    • ابوالفضل رمضانی

      آزادی بیان که میگن یعنی همین

      پاسخ ها

      • علی

        البته به آزادی اینم اضافه کن. محدودیت تردد دیپلمات‌های ما خبرنگارهامون.....

    • ظلم = زوال

      آقای ظریف خدا قوت
      کاش کسی هم داخل کشور از حقوق مردم در برابر برهم زنندگان و مخلان در بقیه امورات دفاع و برخورد مناسب برای تخلفات و جرم های ارتکابی توسط افراد یا گروه ها انجام میداد.

    • اکبری

      آخه این چجور صحبته چرا یک کلمه نمیگوئید موشکی ما غیر قابل مذاکره است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکبری توبهترمیفهمی توبیاوزیرشو ظریف اکبری شه چطوره؟؟؟؟

    • صادقی

      ظریف دمت گرم تودل امریکا با حرفهای بجات مثل تیر حرمله بزن توقلب ترامپ وپمپیو تا بشکافه قلبشون خوب جایی هستی هدف بگیر ظریف آتش

    • صادقی

      آقای ظریف خوب جایی هستی ووخوب مکان و بهترین موقع تیر های حرمله رو یکی یکی توقلبشون شلیک کن چون برگ برنده وحق دست تو هه اینو همه دنیا میدونن آتش

    • بدون نام

      جناب ظریف توبه فگر مملگت خودت باش که نابودش نکنی ..دیگران پیش کش ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج