جاباما
۸۸۶۴۶۸
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

بازار ارز شارژ شد، قیمت طلا ریخت

رییس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است کاهش قیمت ارز در بازار ناشی از افزایش منابع ارز بوده که شرکت ها پیش تر به دست آورده بودند اما در بازار عرضه نکردند.

خبرآنلاین: به دنبال کاهش قیمت ارز در بازار تهران، از روز گذشته قیمت طلا و سکه نیز ریخت. به گونه ای که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز در بازار با افت ۱۴۰ هزار تومانی روبه‌رو شد و با نرخ ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان به فروش رفت.

یکی از مهمترین خبرهایی که طی هفته جاری بر بازار ارز اثرگذاری داشت خبر همتی رئیس کل بانک مرکزی از اعلام اسامی صادرکنندگانی است که ارز خود را به سامانه نیما ارائه نکرده اند.

همتی با اشاره به اعلام اسامی ۱۵۰ صادرکننده متخلف ارزی به قوه قضائیه بر این نکته تاکید کرد که بیش از ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در اختیار این ۱۵۰ نفر است که در آینده و با اقدامات قوه قضائیه به بازار ارز کشور باز خواهد گشت. اگرچه هیچ رد و نشانی از این ارزها در اختیار بانک مرکزی نیست اما ورود ۴ میلیارد دلار ارز به آشفته بازار قطعا اثرات کاهشی بزرگی در ان خواهد داشت.

از سوی دیگر به گزارش مهر فعالان بازار هم خبر از مدیریت بانک مرکزی در بازار می‌دهند که البته لزوماً به معنای تزریق ارز نیست؛ بلکه کارسازی از سمت صرافی‌هایی است که به نوعی طرف حساب بانک مرکزی بوده یا در اختیار بانک‌ها قرار دارند، از سوی بانک مرکزی سبب شده تا مدیریت قیمتی در بازار صورت گیرد.

به هر حال مجموعه شرایط دست به دست هم داده تا قیمت ارز در بازار ثبات نسبی را تجربه کند و حداقل این امیدواری را به کسب و کارها بدهد که این بازار قابلیت مدیریت دارد؛ اگرچه برای تمامی بخش‌های اقتصادی ایران، ثبات بسیار مهمتر از تثبیت نرخ ارز است

این در حالی است که حتی رسانه های خارجی نیز به افزایش قدرت ریال در برابر دلار واکنش نشان دادند.

بلومبرگ با اشاره به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در مورد بروز ثبات در بازار ارز نوشت: «بررسی آمارهای منتشر شده توسط فعالان بازار ارز و همچنین نرخ های ثبت شده در بانک اطلاعاتی بلومبرگ حاکی است در یک ماه گذشته حدود ۸ درصد به ارزش ریال در بازار آزاد افزوده شده است.»

بازار ارز شارژ شد، قیمت طلا ریخت

ابراهیم محمد ولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با دلایل کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته گفت: تغییرات در بازار ارز و طلا به عوامل مشخصی بستگی دارد، که مهم ترین آن شارژ ارزی بازار است. به نظر من این اتفاق رخ داد و ما این روزها اثر این اقدام را می بینیم. بدون اینکه منابع جدید وارد بازار شود، این کاهش با این سرعت رخ نمی داد و ما به اصطلاح می گوییم بار به بازار آوردند. نباید فراموش کنیم تاثیر چنین رویکردی در بازار ارز خیلی سریع خود را نشان می دهد.

او درباره منشا این منابع جدید تصریح کرد: به نظر می رسد بخشی از ارز شرکتهایی که پیش تر آن را به بازار نیاورده بودند، به بازار آمده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به فضای بین‌المللی و سیاسی گفت: خبرهای گوناگونی که در این ۱۰ روزه منتشر شدند موجب دلهره و التهاب نشدند و این نیز تاثیر مضاعف خود را بر بازار گذاشت. ما در دو سال گذشته درگیر این نوسانات بودیم ولی امروز معتقدم تصمیمات از پختگی بیشتری برخوردار است، چیزی که حتی ۶ ماه پیش هم نمی توانستیم ادعا کنیم. این نیز موجب شده تا سیاستها قوت و مدت زمان بیشتری داشته باشند. این میان منتشر نشدن دستورالعمل و آیین نامه جدید نیز به ذهنیت بازار کمک کرده است.

وی با اشاره به تحولات روزهای اخیر، مدعی شد صندوق‌های کشور خالی نیست و ادامه داد: فراموش نکنیم در بازار طلا هم بازار جهانی و ارز تاثیر مضاغف داشتند. در هفته گذشته قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی تا هزار و ۴۷۰ دلار بالا رفت ولی امروز قیمت آن به هزار و ۴۰۰ دلار رسیده که نشان از ثبات بیشتر در اغلب کشورهای جهان است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی روند قیمت ارز در دو ماه آینده پاسخ داد: اگر حادثه یا اتفاق خاصی رخ ندهد، که امیدوارم چنین باشد، پیش بینی من این است که در ۶۰ تا ۷۵ روز آینده قیمتها روندی مشابه دو ماه گذشته را داشته باشند و نوسانات بزرگی در بازار مشاهده نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پرسپولیس

      باید قیمت دلار بعد از انتخابات رو هم ببینیم
      فعلا که باز انتخابات هست و چیزی که مردم رو خوشحال میکنه بالا بردن ارزش ریال
      البته من امیدوارم اشتباه کنم و بعد انتخابات شاهد ثابت موندن و کاهش نرخ ارز باشیم

    • بینما

      خدا بزرگها

      اگر مردم بزارن

    • بدون نام

      خودشونم میدونن این قیمت نمیمونه و برمیگرده بالا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارزوهاتونو به گور می برید

    • بدون نام

      باید ارز را با شرایط و تضمین خاص ،در اختیار صادر کنندگان قرار داد تا به سرمایه کشور خیانت نکنند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج