جاباما
۸۸۶۵۸۸
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

افزایش ۲۰درصدی بازگشت دانشجویان به کشور

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ۲۰ درصدی بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور خبر داد.

ایلنا: رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ۲۰ درصدی بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور خبر داد.

افزایش ۲۰درصدی بازگشت دانشجویان به کشور

مجتبی صدیقی (رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) درباره شرایط بازگشت دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، گفت: سال گذشته برای بازگشت دانشجویان تسهیلات را بیشتر کردیم. به طور مثال عنوان شد که گذراندن یک ترم تحصیلی برای اقدام به بازگشت کفایت می‌کند و به دانشگاه‌ها هم گفتیم که سعه صدر بیشتری داشته باشند.

صدیقی در خصوص آمار دانشجویانی که به ایران بازگشتند، گفت: در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۰ درصد افزایش بازگشت دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را داشتیم. شرط ما برای بازگشت دانشجویان بیشتر سطح دانشگاه‌ها است، یعنی دانشجو اگر در یک سطحی و در یک دانشگاهی درس می‌خواند وقتی به ایران بازمی‌گردد باید تقریبا در همان سطح به تحصیلات خود ادامه دهند؛ مثلا اگر در دانشگاه‌های سطح دو درس می‌خوانند در ایران هم می‌توانند، درس بخوانند. البته ایرادی ندارد که دانشگاه‌های سطح یک هم آنها را بپذیرد، اما ما ترجیح می‌دهیم به دانشگاه‌های هم سطح بروند. البته بیشتر دانشجویان دوست دارند به دانشگاه‌های بزرگتر منتقل شوند.

وی اشاره کرد: منظور از دانشگاه‌های بزرگتر دانشگاه‌های سطح یک است. ما در مجموع نسبت به سال ۹۶ رشد خوبی در این زمینه داشته‌ایم. این بخش در حوزه پزشکی رشد بیشتری داشته و با تقاضای بیشتری در میان این دانشجویان مواجه‌ایم. همچنین در حوزه‌های غیرپزشکی به نسبت پزشکی تقاضای کمتری داشتیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تسهیلات امسال برای بازگشت دانشجویان گفت: امسال نیز همان تسهیلات سال گذشته را داریم، البته با این تفاوت که باید دانشجویان حداقل دو ترم را خوانده باشند، اما دانشگاه‌ها هم می‌توانند مستقیم دانشجو بپذیرند و هم می‌توانند مدارک دانشجویان را در سامانه سجاد بگذارند تا مساله انتقال آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

صدیقی در پاسخ به این سوال که آیا گذراندن دو ترم فقط برای دانشجویان پزشکی است یا شامل همه رشته‌ها می‌شود؟ گفت: این قانون مربوط به دانشجویان ما می‌شود و بحث دانشجویان پزشکی به عهده وزارت بهداشت است و باید در این زمینه از طریق وزارت بهداشت پیگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان مقاطع دکترا در دانشگاه‌های خارج از کشور بعضا به خاطر بحث ارز خیلی با مشکل مواجه شده‌اند و باید ارز را به صورت آزاد دریافت کنند، اینها اغلب یا ترک تحصیل می‌کنند و یا برمی‌گردند. تکلیف این دانشجویان چیست؟ گفت: بخش قابل توجهی از دانشجویان از فاند تحصیلی و کمک‌های مالی دانشگاه خارج از کشور بهره‌مند می‌شوند. بخشی را هم با کمک خانواده سپری می‌کنند، ولی یک تعدادی هستند که من قبول دارم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور مشکل مالی دارند، اما فعلا بر اساس تصمیم بانک مرکزی و نرخی که آنها در نظر گرفته‌اند به دانشجویان ارز تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که کشور در حال حاضر دارد، پیش‌بینی می‌کنید بازگشت‌ دانشجویان به ایران افزایش پیدا کند؟ گفت: بله, عملا افزایش پیدا می‌کند، اما خیلی از دانشجویانی که می‌روند فاند و حمایت‌های مالی را دارند، ولی دانشجویان یا باید خیلی مطمئن باشند که می‌توانند شرایط مالی خود را تامین کنند یا اینکه فاند تحصیلی داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا چرت میگی! کجا 20 درصد کاهش پیدا کرده؟ 100 درصد افزایش پیدا کرده رفتن عزیز

    • بدون نام

      کمتر دروغ بگید

    • بدون نام

      بازگشتشون به معنای موندگاری در ایران نیست. مطمئن باشید بعد از اتمام درس از ایران میرن. ...

    • بدون نام

      بیان اینجادست فروش کنن چون اینجا همه شغلهپروافغانیااشغال کردن وبیکارونصف ایران وگرفتن وتازشم عجبیب ترش این دولت بودجا ومنابع ۲۰ملیون افغانی میده

    • اکبر

      حالابفکرفرارهامغزهاافتادن؟دیگه دیرشده

    • بدون نام

      اینکه بابازگشت دانشجویان از خارج از کشور افتخاری ندارد دانشجویان افغانی هم بدلیل بالا بودن هزینه از کشور ما خارج شدند ولی سیاست های غلط باعث شده تا دانشجویان قادر به ادامه تحصیل در خارج از کشور نباشند

    • ب

      دانشجوها یا (اغا) زاده ها.

    • ایران

      بیان اینجا برن اسنپ یا تپ سی مگه مغز خر خوردن ایران مگه چی داره بجز فلاکت وبدبختی

    • بینام

      بازم دروغ اینم دراین برهه زمانی اسم ببرید لطفا کیاامدن

    • بدون نام

      شما میگید ما مردم هم باور!

    • بدون نام

      گفت نسبت به پارسال بیشتر شده.اگه پارسال ده نفر برگشتند امسال با حساب ۲۰درصد ۱۲نفر اومدند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج