جاباما
۸۸۶۶۱۷
۱۸ نظر
۵۰۰۶
۱۸ نظر
۵۰۰۶
پ

دومین دادگاه نجفی و ابهام دو اسلحه

دومين جلسه رسيدگي به اتهام قتل آقاي «محمدعلي نجفي» با دفاعياتي كه وكيل او ارايه داد محل بحث و به وجود آمدن ابهاماتي شده است.

روزنامه اعتماد: دومين جلسه رسيدگي به اتهام قتل آقاي «محمدعلي نجفي» با دفاعياتي كه وكيل او ارايه داد محل بحث و به وجود آمدن ابهاماتي شده است. آقاي «حميدرضا گودرزي» يكي از شناخته‌شده‌ترين وكلايي است كه سال‌ها به عنوان بازپرس جنايي چه از لحاظ عملي و چه نظري سابقه و صلاحيت بسيار و از هر نظر اشراف كامل به پرونده‌هاي جنايي دارد.

نكاتي كه آقاي گودرزي در دومين جلسه دادگاه محمدعلي نجفي درخصوص ابهامات موجود در تعداد گلوله‌هاي شليك‌ شده و احتمال وجود اسلحه دوم طرح كردند، مورد ايراد آقاي عزتي‌راد، كارشناس اسلحه دادگاه يا آقاي محمدي هم قرار نگرفت و تنها تذكر گرفتند كه به بيان مطلب بپردازند و از بيان ژورناليستي پرهيز داشته باشند.

به نظرم با توجه به تجربه و تخصصي كه آقاي گودرزي دارند، گفته‌هاي‌شان قابل تعمق است. از طرفي تفاوت مدافعات ظاهرا آقاي دكتر نجفي با مدافعات آقاي گودرزي نشان مي‌دهد آقاي گودرزي از جلسه اول تا جلسه امروز ملاقاتي با آقاي نجفي نداشته است كه اگر ملاقاتي مي‌داشت قطعا آن نواقص و سوالاتي كه در پرونده هست را با آقاي نجفي در ميان مي‌گذاشت.

دومین دادگاه نجفی و ابهام دو اسلحه

اما تفاوت مدافعات آقاي نجفي با آقاي گودرزي در چيست و كدام‌ها را بايد مقرون به واقع بدانيم؟ اقرار در امور كيفري قابل انكار است. يك اصل كلي در علم حقوق مي‌گويد انكار بعد از اقرار در امور كيفري مسموع است. مثلا قتلي اتفاق مي‌افتد و شخص الف ابتدا اقرار مي‌كند كه قاتل منم و از طرفي هم عرايضش با صحنه جرم نمي‌‌خوانند در ادامه هم اگر انكار كند و اقارير متهم مقرون به واقعيت باشند، اين انكار مي‌تواند قابل پذيرش محكمه باشد.

در اين پرونده اقارير آقاي نجفي با توجه به مدافعات آقاي گودرزي با واقعيات پرونده همخواني و همسويي ندارد و مقرون به واقع نيست. آقاي گودرزي پنج ابهام اساسي را در اين پرونده مطرح كردند كه قطعا رفع اين ابهامات از حوصله دادگاه خارج است و نياز به يك بررسي كارشناسي عميق دارد. در واقع اين ابهامات بايد به دادسرا ارجاع داده شود و دادسرا اين ابهامات را برطرف كند و از نظر نوع بررسي بايد يك كسب نظر از كارشناسان خبره صورت بگيرد.

به زعم آقاي گودرزي شايد به جاي يك اسلحه، دو اسلحه در صحنه جرم موجود بوده زيرا همان طور كه در خاطر داريم خبرنگار محترم صدا و سيما با آموزش شمردن اعداد، اسلحه را در دست گرفت و گلوله‌ها را شمرد و به ما نشان داد كه پنج گلوله شليك شده است. پس پنج گلوله از اين اسلحه خارج شده است. اما آقاي گودرزي بيان كردند كه در صحنه جرم جاي شليك 9 گلوله ديده مي‌شود. نه كارشناس اسلحه اين مساله را كتمان كرد و نه رييس دادگاه گفت كه آقاي گودرزي شما داريد ابهام ايجاد مي‌كنيد.

ابهام ديگر در شناسنامه اسلحه است كه با تفاوتي كه دارند احتمال وجود دو اسلحه را در صحنه جرم پررنگ مي‌كند. به نظر دادگاه هم اين ابهام‌ها را پذيرفته است و اين مساله را مي‌توان از سوال‌هاي مطرح شده استنباط كرد. وقتي كه دادگاه از متهم مي‌پرسد شما چه لباس و چه پيراهني تنت بود؟ يعني ما در اين پيراهن مساله داريم و اين پيراهن محل نگاه ما است. حال ريشه اين سوال كجاست؟ موضوع چهار تا دكمه از پيراهن مردانه در حمام است.

اين مساله في‌الفور رد نشد. بايد دقت كنيم با توجه به جنبه ملي كه اين پرونده پيدا كرده و مجوزي كه از دادستان و رييس محترم قوه قضاييه دارد و طبق آن جريان دادرسي را ضبط و پخش مي‌كند و روند آن را انتشار مي‌دهد، اگر سوالاتي كه آقاي نجفي يا آقاي گودرزي مطرح كردند دچار ابهام و اشكال بود، دادگاه هما ن‌جا مي‌توانست تذكر دهد كه تشويش ‌اذهان نكنيد و پاي شخص سومي را به اين ماجرا باز نكنيد.

دومین دادگاه نجفی و ابهام دو اسلحه

خود دادگاه هم همراه با مدافعات آقاي گودرزي حركت كرد و اين سوال كه «شما چه پيراهني به تن داشتيد؟» نشانگر اين مساله است. در كنار اين ابهامات، پرونده مسائل ديگري هم دارد كه فعلا چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد. براي مثال پسر خانم استاد ۱۶ سال دارد و آيا مي‌تواند خود خواسته‌اي داشته باشد؟ يا اينكه بايد ولي قهري او يعني پدرش طرح درخواست كند. نكته ديگر غياب پدر و مادر مقتوله است.

با توجه به اينكه هركدام از والدين خانم استاد به عنوان ارث يك ششم ارث مي‌برند، در واقع يك‌سوم از حق و حقوق اين پرونده به پدر و مادر مقتوله برمي‌گردد اما آنها با وجود تاكيد جلسه قبل مبني بر الزام حضورشان در دادگاه، باز هم حضوري به هم نرساندند. اما پرونده از نظر اصل مطلب وارد پيچي شده است و در ادامه اين پرونده بايد نواقص مطرح‌ شده را رفع‌كند. به زعم من دادگاه هم با شيوه سوال و جواب‌هايي كه مي‌كرد خود به اين مطلب رسيده است كه بايد ابهامات برطرف شوند.

نكات ديگر اين پرونده هم بايد رفع ابهام شوند. علاوه بر اسلحه و تعداد شليكي كه صورت گرفته است، حضور شخص يا اشخاص ديگر و اينكه از همان روزهاي اول گفته شد علاوه بر ماشين راننده نجفي، ماشين ديگري هم بوده است. نكته ديگر اينكه در همان شب كذا كه آقاي خبرنگار محترم با اسلحه ور مي‌رفتند، گفته شده بود كارشناسي اسلحه انجام شده است اين در حالي است كه آقاي گودرزي اعلام كردند گزارش كارشناسي اسلحه در تاريخ نهم و يازدهم تير ماه گرفته شده است، يعني دو، سه روز بعد از حادثه. اين ايراد‌ها به دادسرا وارد است و كما اينكه ايراد ديگر، قرائت‌نامه‌هاي خصوصي آقاي نجفي در صحن علني و ايجاد جوي آشفته‌ است كه ‌اي كاش آن كار را نمي‌كردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فریبا

      خدایا! پناه بر تو....

      پاسخ ها

      • ششتقلال

        نفر سوم برانکو ایوانکوویچ بوده

      • بدون نام

        خدایا پناه بر تو خون دختره رو یه جوری پامال کنیم.هع

      • بدون نام

        مهدورالدم و پرستو تموم شد رسیدیم به ابهام دو اسلحه.واقعا اصلاح طلبها نفرت انگیزند.

      • بدون نام

        اتفاقا رئیس دادگاه 9 شلیک رو منکر شد.یعنی این روزنامه با وقاحت داره دروغ میگه

    • بدون نام

      داستانهای هزار و یک شب اصلاحطلبها

      پاسخ ها

      • حسن

        با پرستوهای اصولگرا

      • بدون نام

        لایک

    • علی11

      واقعا جای گفتن امور خصوصی در دادگاه عمومی نبود

    • بدون نام

      روزنامه زنجیره ای اعتماد تمام تلاشش را برای تبلیغ وکالت گودرزی کرد تا مشتریانش زیاد شود حالا باید پرسید که: افسادطلبان چه اصراری برای نجات جان قاتل دارند؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی سوزشت زیاد شده. به تو چی میرسد که اینقدر جوش میزنید. ما قانون داریم وقانون هم مشخص میکند که چه کسی قاتل است وبه سزای اعمالش هم میرسد. پس تو خودتو بی ارزش نکن. وبه این جریان انگ سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب نزن.

    • بدون نام

      خوب دارید ماس مالی می کنید مردم هر نیستند.

    • جوان بیکار

      ختم کلام نجفی قاتل نیست وبه زودی آزاد میشه ......

      فقط مردم رو سرگرم کنید

      پاسخ ها

      • لاله پ

        سلام دوستان صبر گنید پیشاپیش جلو نرید انشالاه حق به حق دار میرسد یا علی

    • بدون نام

      اقای نجفی مرتکب قتل شده بهر حال این اتفااق پیش امده ولیه دم هم اعدام اقای نجفی براش نتیجه ای ندارد بهتر اینست که یک مبلغ بسیار بلائ از بابت دیه از اقای نجفی بگیرند وبدهند از خانواده مقتول

    • بدون نام

      چه قاتل خوش رویی زندان که نه هتل لاکچری خوب ساخته چه لبخند ملیحی انگار نه انگار قاتل است میترا هم که زنده نیست حالا هر انگی که میخواهید بزنید اسلحه یکی کم بود شد دوتا فردا هم قاتل زنگ میزنه میگه به عنوان ناشناس من کشته ام نجفی بیگناه است لعنت به به این دکه ی کیهان خدا نشانس مرده شورت ببرن که مانند خاله زنکه هستی دورو

    • بدون نام

      خون مساوی با خون

    • فریبا

      خوشمان امــــــــــــــــــــــــد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج