جاباما
۸۸۷۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

تنهایی بن‌سلمان در باتلاق جنگِ یمن

روزنامه "نیویورک تایمز" روز جمعه نوشت: با عقب نشینی امارات از یمن، این کشور به باتلاق محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تبدیل شده و او را به سمت درخواست کمک های بیشتر از واشنگتن، سوق داده است.

ایرنا: روزنامه "نیویورک تایمز" روز جمعه نوشت: با عقب نشینی امارات از یمن، این کشور به باتلاق محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تبدیل شده و او را به سمت درخواست کمک های بیشتر از واشنگتن، سوق داده است.

این روزنامه آمریکایی در مطلبی تحلیلی به تاثیر خروج امارات از جنگ یمن پرداخت و به نقل از تحلیلگران افزود: جنگ یمن پس از چهار سال، به بن بست رسیده و جنگی که بن سلمان سال ۲۰۱۵ در یمن آغاز کرد، به باتلاقی برای خودش تبدیل شده است. خروج متحد اصلی ریاض یعنی امارات نیز شک و تردیدهایی را درباره توانایی عربستان برای ادامه این جنگ به تنهایی ایجاد کرده است.

به گفته دیپلمات های آگاه؛ بن سلمان به کمک دولت آمریکا چشم دوخته است اما به احتمال زیاد با مخالفت هایی در کنگره روبه رو شود.

تنهایی بن‌سلمان در باتلاق جنگِ یمن

به نوشته نیویورک تایمز؛ سعودی ها در جنگ به حملات هوایی متوسل می شوند و این نیروهای اماراتی با تجربه هستند که با سال ها جنگیدن در کنار آمریکایی ها در افغانستان، پیروزی های زمینی را در یمن محقق کرده اند. همچنین افسران اماراتی و تسلیحات و بودجه ابوظبی برای جنگ، نقش به سزایی در حفظ ائتلاف شکننده عربی در برابر نیروهای حوثی (جنبش انصارالله یمن) داشته است. تحلیلگران معتقدند که خروج امارات از یمن، پیروزی نظامی را برای عربستان تقریباً دست نیافتنی می کند.

مایکل نایت کارشناس و پژوهشگر انستیتوی سیاست های خاورمیانه در واشنگتن معتقد است: عربستان می تواند به حوثی ها ضرر و زیان هایی وارد کند، اما امارات به تنهایی و با توان نظامی و شبه نظامیان محلی که در اختیار دارد، می تواند حوثی ها را به شکست تهدید کند. عربستان نمی تواند از یمن عقب نشینی کند، زیرا بیش از هزار مایل با یمن مرز مشترک دارد و حوثی ها نیز حملات موشکی خود را به عمق خاک عربستان شدت بخشیده اند.

**خروج امارات از یمن فرصتی برای مذاکره با نیروهای انصار الله

برخی از دیپلمات های غربی امیدوارند که عقب نشینی امارات از یمن، بن سلمان را به سمت مذاکره با حوثی ها و دستیابی به توافقی دو جانبه مبنی بر توقف حملات عربستان در مقابل تامین امنیت مرزها از سوی حوثی ها، سوق دهد. اما بن سلمان به عنوان حاکم فعلی عربستان، پس از سرکوب مخالفانش در خاندان سعودی، با هیچ فشار داخلی روبه رو نیست تا بخواهد تن به این کار بدهد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از نیویورک تایمز نوشت: یکی از دلایل عدم مخالف با ولیعهد در این باره، ترس از نفوذ ایران است که سعودی ها را به مداخله در یمن تشویق کرده است. همچنین عقب نشینی امارات از یمن، تا حد زیادی قدرت مذاکره سعودی ها با حوثی ها را ضعیف کرده است؛ چرا که بن سلمان ممکن است در هر مذاکره برای پایان دادن به حملات یمنی ها به خاک کشورش، مجبور شود هزینه بیشتری پرداخت کند.

تنهایی بن‌سلمان در باتلاق جنگِ یمن

به نوشته نیویورک تایمز، دیپلمات ها می گویند: بن سلمان که یمن را محاصره کرده و اکنون از حمایت تدارکاتی و تسلیحاتی آمریکا برخوردار است، کمک بیشتری شامل کمک اطلاعاتی در سطح گسترده و یا استقرار نیروهای ویژه یا مشاوران نظامی آمریکا در یمن، از واشنگتن درخواست می کند. اما واشنگتن پیام های متناقضی درباره جنگ یمن ارسال کرده است. آمریکایی ها در حال حاضر از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی و نویسنده واشنگتن پست از دست ریاض عصبانی هستند و همین مسئله باعث شده به جنگ یمن به چشم شک و تردید بنگرند.

در همین حال، کنگره آمریکا بارها قطعنامه توقف حمایت نظامی آمریکا از عربستان شامل فروش سلاح به سعودی را تصویب کرده است. همچنان که وزارت دفاع آ مر یکا (پنتاگون) عنوان کرده؛ جنگ یمن به باتلاقی گسترده و فراگیر تبدیل شده و ماه هاست که سعودی ها را به مذاکره برای پایان دادن به آن سوق می دهند. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها با استفاده از حق وتوی خود، این قطعنامه ها را رد کرده است.

بیش از چهار سال از تجاوز ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی به یمن می گذرد و این ائتلاف نه تنها نتیجه ای جز کشتار مردم این کشور نگرفته، بلکه هر روز بیشتر از گذشته در باتلاق یمن فرو رفته است. در روزهای اخیر خبرهای مختلفی درباره خروج بخشی از نیروهای امارات از یمن منتشر شده که بسیاری دلیل آن را شکست های پی درپی ائتلاف عربی در تجاوز به یمن می دانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آدولف هیتلر

      بن سلمان جلوی غارت یمن رو گرفت

    • احمدع

      خروج امارات ازیمن جدای از ترس حمله ی یمنی ها بدستورامریکا صورت گرفته تاترامپ تنهایی عربستان را برای دوشیدن بیشترش بهانه کندوبن سلمان جیره های ترامپ را دوبرابر پرداخت کند

    • بدون نام

      عربستان هرچه زودترازیمن خارج شود و محاصره هوایی-دریایی و حملات به یمنی ها پایان دهدوهر چه زودتر انجام دهد،بنفع خودش هست وبه قطعنامه هاوتوافقات صلح با یمنی ها عمل کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج