جاباما
۸۸۷۴۲۸
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

شلیک اخطار به پهپاد ۱۷میلیون دلاری آمریکا

پهپاد آمریکایی که به گفته معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح دو مرتبه در ۵ و ۲۳ خرداد به سمت آسمان ایران آمده و با اخطار سخت مواجه شده، از نوع MQ-۹ است.

خبرگزاری تسنیم: سردار مهدی ربانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ظهر امروز در یادوراه شهدای خوراسگان جزئیات جدیدی از اخطار یگان‌های پدافند هوایی کشورمان به پهپادهای آمریکایی طی دو ماه اخیر مطرح کرد.

سردار ربانی گفته است: "در ۵ خردادماه امسال یک پهپاد پیشرفته آمریکایی از پایگاهی در کویت پرواز کرد و در حدود ۲۰ ساعت در منطقه اف.آی.آر ما به پرواز درآمد، چند مرحله به فضای آب‌های سرزمینی ما نزدیک شد، به او اخطار دادند و هنگامی که به ساحل کشور ما نزدیک شد سلاح‌های پدافندی ما روی این پهپاد هدف‌گیری کرده و به او اخطار دادند، آن‌ها این اخطار و قفل‌کردن سامانه‌ها روی پرونده خود را دریافت کرده و پهپاد خود را بازگرداندند."

معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: "در ۲۳ خردادماه، همان پرنده از کشور دیگری برخاست و در مقابل کوه مبارک، به آب‌های سرزمینی ما نزدیک شد و به محض عبور، سامانه‌های ما روی او قفل کرده و چند شلیک اخطار به سمت او انجام شد."

آنچه در صحبت‌های سردار ربانی قابل توجه است، تاریخ دومی است که وی برای شلیک اخطار به پهپاد آمریکایی بیان کرده است.

در آن روز آمریکایی‌ها نیز مدعی شده بودند که ایران به سمت یک پهپاد MQ-۹ آنها موشک شلیک کرده است.

بر اساس گفته‌های سردار ربانی می‌توان دریافت که پهپادی که دو مرتبه در ۵ و ۲۳ خرداد از پایگاهی در کویت به پرواز درآمده و توسط سامانه‌های پدافندی ایران کشف و به آن اخطار داده شده، همان پهپاد MQ-۹ است که آمریکایی ها نیز شلیک اخطار از سوی ایران به سمت این پهپاد را تایید کرده‌ بودند.

اما MQ-9 Reaper چه قابلیت‌هایی دارد؟

پهپاد MQ-۹ Reaper (به معنای دروگر) یک پهپاد آمریکایی است که حاصل توسعه پهپاد MQ-۱ است. این پهپاد از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی Honeywellاستفاده می‌کند.

این پهپاد قابلیت حمل محموله تا وزن یک تن را دارد و می‌تواند به تسلیحاتی مانند موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری GBU-۱۲ و یا بمب هدایت ماهواره ای GBU-۳۸نیز مجهز می‌شود.

در بخش اپتیک نیز از سامانه چند منظوره هدف یابی AN/DAS-۱ MTS-Bاز شرکت ریتهون با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز یا هر شرایط آب و هوایی و همچنین علامت گذاری لیزری اهداف، سامانه رادار سار AN/APY-۸ Lynx II بهره می‌برد.

شلیک اخطار به پهپاد ۱۷میلیون دلاری آمریکا

ارتفاع پروازی این پهپاد به 15 کیلومتر و سرعت آن نیز به 482 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هزینه ساخت هر فروند از پهپاد ریپیر 17میلیون دلار است. این پهپاد که در حقیقت ستون فقرات پهپادهای عملیاتی آمریکا در منطقه است تا کنون در اختیار کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس قرار گرفته‌است.

شلیک اخطار به پهپاد ۱۷میلیون دلاری آمریکا

با توجه به اظهارات سردار ربانی، می توان اینطور گفت که این پهپاد در تاریخ‌های ۵ و ۲۳ خرداد ماه از پایگاه هوایی علی السالم آمریکا مستقر در کشور کویت به پرواز در آمده است.

این پایگاه از سال ۱۹۹۰ و پس از پایان جنگ کویت توسط آمریکایی‌ها در این کشور و در نزدیک مرزهای عراق ایجاد شد و مورد استفاده نیروی هوایی، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و نیروی هوایی کویت است.

پایگاه علی السالم با توجه به اینکه در شمال خلیج فارس و نزدیکی سواحل ایران قرار دارد از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است.

شلیک اخطار به پهپاد ۱۷میلیون دلاری آمریکا
پایگاه هوایی علی السالم

شلیک اخطار به پهپاد ۱۷میلیون دلاری آمریکا

آشیانه پهپادهای MQ-9 در پایگاه هوایی علی السالم کویت

پس از در اختیار گرفتن تعدادی از پهپادهای آمریکایی و سرنگونی پهپاد MQ-4C (به فاصله یک هفته بعد از شلیک اخطار به سمت ریپر) توسط نیروی هوافضای سپاه، حالا انتشار خبر رصد و شلیک اخطار به پهپاد MQ-9 روند دومینوی شسکت‌های پهپادی آمریکا از ایران رو به تکمیل شدن است و گویا آسمان ایران به سدی نفوذ ناپذیر برای پهپادهای آمریکای تبدیل شده است.

این درحالیست که بنا بر گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، لااقل یک فروند از این مدل پهپاد (MQ-9) نیز توسط نیروی هوافضای سپاه به غنیمت گرفته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنظر من باید نسل امریکایی ها رو منقرض کرد (سیاستمداراشون)اینا ب قول حضرت امام شیطان بزرگ هستند . اینا ک توو هشت سال دفاع مقدس نتونستن حتی یه وجب از خاک میهنمون رو بگیرن الان نمیتونن چون ما پسر و دختر های همون پدر و مادر هایی هستیم ک با دست خالی دفاع کردن . زنده باد میهنم . من ن بسیجیم ن کار دولتی دارم حتی در سخترین فشار اقتصادیم هستم .

    • بدون نام

      بنظر من باید نسل امریکایی ها رو منقرض کرد (سیاستمداراشون)اینا ب قول حضرت امام شیطان بزرگ هستند . اینا ک توو هشت سال دفاع مقدس نتونستن حتی یه وجب از خاک میهنمون رو بگیرن الان نمیتونن چون ما پسر و دختر های همون پدر و مادر هایی هستیم ک با دست خالی دفاع کردن . زنده باد میهنم . من ن بسیجیم ن کار دولتی دارم حتی در سخترین فشار اقتصادیم هستم .

    • asad

      امدن بزنید خواهر مادرشون به عزاشون بشویند زنده باد

    • بدون نام

      سردار دروود

    • بدون نام

      ماهم بایدمجهزبه سلاح لیزری بشویم

    • حاجات سرخه

      با سلام خدمت دلاوران اسلام خواهشان این پایگاههای امریکاراباخاک یکسان کنیدتابفهمن باکی طرفند بقران صبح تحریمهاراورمیدارن تازورنباشه چیزی درست نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج