۸۸۷۴۷۵
۲۳ نظر
۵۰۲۲
۲۳ نظر
۵۰۲۲
پ

نماینده مجلس:

مهریه را کی داده و کی گرفته، اشتباه است

برنامه نسل امروز این هفته جمعه با موضوع مهریه (آسیب‌شناسی مسئله‌ای در حوزه ازدواج جوانان) به روی آنتن شبکه پنج رفت.

خبرگزاری فارس: برنامه نسل امروز این هفته جمعه ۲۸ تیرماه با موضوع مهریه( آسیب‌شناسی مسئله‌ای در حوزه ازدواج جوانان) با حضور سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، فاطمه رهبر نماینده ادوار مجلس و سمانه عیوضی فعال رسانه‌ای با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت.

سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای برنامه گفت: مهریه در شرع و عرف در نظر گرفته شده است و تاکیداتی در آیاتی از قرآن کریم بر تعیین مهریه وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فرهنگ مهریه را کی داده و کی گرفته اشتباه است زیرا با این تفکر طبق اسلام ازدواج باطل است.

وی با اشاره به اینکه مهریه باید طوری تعیین شود که توان پرداخت آن وجود داشته باشد، افزود: تعیین مهریه بالا فرهنگی اشتباه است.

مهریه را کی داده و کی گرفته، اشتباه است

ذوالقدر تاکید کرد: اعتقاد زنان مبنی بر اینکه حق و حقوق خود را می توانیم با تعیین مهریه بالا تامین کنیم اشتباه است زیرا در این رابطه شروط ضمن عقد مشخص شده است و ضمانت اجرایی بالاتری دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: زن می‌تواند به جای اینکه مهریه بالا طلب کند، در شروط ضمن عقد از جمله حق مسکن، اشتغال و... را دریافت کند و در هنگام طلاق اموال تقسیم شود.

وی ادامه داد: میزان مراجعه به دادگاه ها و آمار طلاق نشان دهنده این است که مهریه سنگین ضمانت اجرا ندارد و نمی تواند مانعی برای جلوگیری از طلاق شود.

ذوالقدر گفت: مهریه ضمانت اجرا ندارد و راه های فرار از قانون برای مرد وجود دارد تا حق زن را ندهد از سوی دیگر شروط ضمن عقد ضمانت اجرای بیشتری دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: قانون مدنی ۱۱۱۹ نیز وجود دارد که زوجین می توانند به همراه شروط ضمن عقد، شروط دیگری را نیز تعیین کنند.

وی ادامه داد: افراد در زندگی نیز باید از اسلام، ائمه اطهار (ع) و قرآن الگو بپذیرند و یکی از راه‌های آن این است که نباید با مهریه سنگین مانعی برای ازدواج جوانان شوند.

ذوالقدر گفت: نمی خواهیم در حق زن ظلم کنیم و بگوییم مهریه را کم در نظر بگیرید اما اگر مرد استطاعت مالی دارد می تواند مال زیادی به عنوان مهریه در نظر بگیرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در قانون سقف مهریه ۱۱۰ سکه تعیین شده است البته در صورت استطاعت مالی مرد باید مهریه بیشتر از آن را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه ضمانت اجرای مهریه ۱۱۰ سکه است ادامه داد: اگر مرد توان پرداخت نداشته باشد قسط بندی و بحث تعدیل مهریه مطرح می شود.

ذوالقدر اظهار کرد: جهش قیمت سکه مشکلاتی را نیز به وجود آورده و باعث شده مردان اقساط مهریه را نتوانند پرداخت کنند از این رو زندانیان مهریه افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: دادخواست تعدیل مهریه زمان زیادی می برد از این رو در مجلس به دنبال آن هستیم که پروسه تعدیل مهریه سریع انجام شود.

وی تاکید کرد: بانوان می‌توانند به جای مهریه سنگین، شروطی را تعیین کنند البته در این زمینه نیز فرهنگ سازی نشده است و بسیاری از بانوان درباره شروط اطلاعی ندارند.

ذوالقدر با بیان اینکه مهریه باید معقول باشد و مشکلاتی را به وجود نیاورد، افزود: مواردی از جمله شناخت می تواند ضمانت اجرایی بیشتری نسبت به مهریه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در کمیته زن و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی را آماده کرده ایم مبنی بر 6 ساعت آموزش اجباری قبل از ازدواج است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در برخی از استان ها اجرا شده و آمار طلاق نیز کاهش پیدا کرده است، گفت: آموزش در زمینه ازدواج به مسائل حقوقی، قضایی و اخلاقی در این حوزه کمک می کند.

ذوالقدر تاکید کرد: صحبت‌هایی در مجلس مبنی بر محدود شدن مهریه تا سقف ۱۴ سکه مطرح شد و با این موضوع مخالفت شد زیرا نمی‌توان بدون اعطای ضمانت دیگری مهریه را برای بانوان محدود کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه محدود شدن مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه مطلوب است و درباره ازدواج های فضای مجازی گفت: ضمانت اجرای ازدواج های فضای مجازی برای ما جای سوال است زیرا شناخت به صورت حقیقی اتفاق نمی افتد و اگر بدون شناخت و تحقیق باشد مشکل ایجاد کند.

ذوالقدر با بیان اینکه باید شناخت در فضای حقیقی اتفاق بیفتد، ادامه داد: اعتماد سازی، شناخت و اخلاق در ازدواج اهمیت دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرد نامرد داده و زن نامرد گرفته است

    • بدون نام

      کاش کمی به فکر ما زنها بودین...مثل بقیه ی کشورها...
      کاش منم میتونستم از شوهر بددهنم خلاص بشم.
      بخدا طلاق بهترین راه حله...
      ازدواج بدترین‌اشتباه دنیاست.یک عمر ادمو پشیمون میکنه.لعنت به من...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره بخدا گفتی

      • بدون نام

        بشمااااااررررر

      • بدون نام

        بشمااااااررررر

      • بدون نام

        لایک

    • قاسمی اهواز

      کدوم قران نوشته شده دخترناموسش را بده وبدون یک جفت دمپایی بفرستنش توخونه پدراینا تمام مال چندتا مثل توکه سوادنداری وپولدارم هستی داری برای خودت تزمیدی غلط کرده اونکسیکه گفته کی مهریهدداده کی گرفته برای گرفتن خوبن وبرای دادن حتی النگوهای دختروجهیزه دختررا میفروشن بعدسم با تهدید بیرونش میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای ازوقتیکه سکه شدمهریه ازدواجهاخراب شد.خدالعنت کنه باعث وبانیش را

    • بدون نام

      مهریه هایی اینطوری ازخون سگ نجس تره که زنامیگیرن

    • بدون نام

      خوردن نداره ،مال مردم خورا ،...

    • بدون نام

      دولت اززنای بی سرپرست طلاقی حمایت میکنه وازبیت البمال بهشون حقوق ماهانه میده ازاونطرفم مهریه میگرن واقعا پست ورذل

    • بدون نام

      مهریه اینطوری کلاهبرداری محضه

    • بدون نام

      ....

    • بدون نام

      با این قوانین اتفاقا فرهنگ کی مهریه رو داده و کی گرفته رو خود شماها نهادینه کردین... آمار بگیرید از کل زن های ایرانی که مطالبه مهریه کردن کدوم شون به حقش رسید... لعنت بهتون که فرهنگ مردسالاری رو جزء به جزء اجرا کردید

    • عسل

      به چه حقی میخوان ۱۴ سکه کنن .همینجوری مردها حق زنها رو نمیدن .خب سکه گرون شده باشه .مرد اخلاقش رو خوب کنه که مجبور نشه مهریه بده . تازه ۱۱۰ تا هم کمه ولی باز میشه مرد رو ادب کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        حالا نه اینکه شما خیلی با ادبید که مخواین شوهراتونو با ادب کنید ، رفتار بد شوهر بی دلیل نیست حتما حاصل لجبازی ها و کم کاری های خودتونه، که باعث شده شوهرتون بد باشه

    • بدون نام

      سلام وعرض ادب این مواردی که ایشان فرمودند کارساز نیست چرا که هیچ تغییری دیده نمی شود متاسفانه یکی از بزرگترین اهرمی که الان دست بانوان است تهدید آقایان به هرشکلی برای دریافت مهریه است بخصوص با گرانتر شدن سکه وخودتون مقایسه کنید تعداد درخواست طلاق را با چند سال قبل وخدا رو خوش نمیاد جوان های ما بهترین دوران زندگی خود را به دلیل عدم توان مالی درپشت درهای زندان می گذرانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردی که اخلاق و جنم زندگی داره به خاطر مهریه زنش نمیفرستش پشت میله های زندان....اون به خاطر مهریه نیست که اونجاس به خاطر اخلاق مزخرفشه که اونجاس وگرنه چرا ما شوهرامونو ننداختیم زندان؟تو مملکتی که قوانین همه به نفع مرده باید یه همچین چیزی برای زن باشه که بتونه از حق خودش دربرابر یه شوهر بد چشم بددل بددهن دفاع کنه...شما حقوق برابر به زن و مرد بده مهریه نده...من خودم تازه شوهرم آدم خوبیه بهش گفتم مهریمو میبخشم عوضش حقوق برابر داشته باشیم منم مثل تو حق تحصیل و کار و طلاق و خروج از کشور و کلا حقوقی که تو داری داشته باشم با این که میدونست من نه آدم تنها و بی اجازه خارج رفتنم نه آدم طلاق گرفتن بدون این حرفها هم همون اول شرط ضمن عقدم تحصیل بوده و الان دارم درس میخونم و عملا چیزی تغییر نمیکرد و فقط مهریه بخشیده میشد حاضر نشد بیاد محضر و اینکارو بکنیم!هم خدا رو میخواید هم خرما رو...هم میخواید حقوق بالاتر از زن داشته باشید هم مهریه ندید که اینم نمیشه!

      • بدون نام

        زن بدخونه باباش دیپورت میشههههههههههه

      • بدون نام

        ۱۵۵۱ کاملا موافقم باهات

    • بدون نام

      مهریه نمیخوایم بقیه حقمونو کامل بدین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقتون مردنه فقط

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج