۸۸۷۶۸۲
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

خرید هفت هزار و ۹۵۷ عنوان کتاب در سال ۹۷

هیات انتخاب و خرید کتاب در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌ها، گزارشی از روند فعالیت خود در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است.

خبرآنلاین: بر اساس گزارش ارایه شده از سوی هیات انتخاب و خرید کتاب، در سال ۱۳۹۷ از بین کتاب‌‎های ارایه شده به این هیات تعداد هفت هزار و ۹۵۷ عنوان کتاب در یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۴۵ نسخه با مبلغ کل پشت جلد ۲۷۲ میلیارد و ۳۲۲ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۰۰ ریال برای خرید تصویب شده است.

از بین این تعداد کتاب یک هزار و ۵۰۱ عنوان کتاب با موضوع دین، دو هزار و ۶۰۵ عنوان کتاب در موضوع علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی، یک هزار و ۶۳۶ عنوان با موضوع کودک و نوجوان و دو هزار و ۲۱۵ عنوان کتاب با موضوع هنر و ادبیات بوده‌اند.

آمار درصدی کتاب‌های خریداری شده در سال ۱۳۹۷ به تفکیک گروه نیز از این قرار است: ۱۸درصد در گروه دین (مسائل فقهی، تاریخ اسلام و دین، معرفت‌شناسی دینی، تفسیر، اهل بیت، اخلاق)، ۲۴ درصد در گروه هنر و ادبیات (داستان، شعر، سینما، نمایش، هنرهای تجسمی، رسانه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های مربوط)، ۲۵ درصد در گروه کودک و نوجوان، و ۳۳ درصد در گروه علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی (تاریخ، سیاست، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق، فلسفه، جغرافیا، اقتصاد، مدیریت، دانش‌نامه‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، دایره‌المعارف‌های عمومی، ورزش، میراث‌های فرهنگی، ایران‌شناسی، و...) است.

بر اساس اعلام هیات انتخاب و خرید کتاب تفکیک‌های موضوعی فوق برای تخصصی‌تر شدن روند بررسی و اعمال دقت بیش‌تر در فرایند انتخاب کتاب درنظر گرفته شده‌اند و بسیاری از عناوین، با یکدیگر هم‌پوشانی موضوعی دارند و واجد مرزهای مشترک هستند.

در یک تقسیم‌بندی دیگر بر اساس تالیف/ ترجمه بودن آثار خریداری شده در سال ۱۳۹۷، ۶۵ درصد کتاب‌های خریداری شده تالیفی و ۳۵ درصد آن ترجمه بوده است. همچنین تقسیم‌‎بندی آثار خریداری شده بر اساس ناشر خصوصی و غیر خصوصی نیز نشانگر آن است که ۹۸ درصد آثار خریداری شده از سوی هیات انتخاب و خرید کتاب در سال گذشته متعلق به ناشران خصوصی و سهم ناشران غیرخصوصی فقط دو در صد بوده است.

بخش دیگری از این گزارش به آثار اهدایی در سال گذشته اختصاص دارد که به دو روش اهدای کتاب به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها و درخواست مراکز صورت گرفته است. بر این اساس در مجموع ۲۴۳میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۶۰۷هزار و ۶۸۰ ریال کتاب برای تجهیز کتابخانه‌ها در اختیار مجموعه‌های مختلف در سراسر کشور قرار گرفته است.

بر اساس این طبقه‌بندی ۴۹ درصد کتاب‌های اهدایی به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها، ۶ درصد کتاب‌ها به هیات امنای کتابخانه‌های کشور، ۲۱ درصد کانون فرهنگی هنری مساجد و ۲۴ نیز به مراکز مستقل اهدا شده است.

در گزارش هیات انتخاب و خرید کتاب آمده است که علت افزایش آمار مبلغ اهدا به نسبت آمار مصوبات خرید، بهره‌مندی از ظرفیت موجودی خرید سال‌های قبل است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج