۸۸۸۱۹۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

۳ بیماری که تشخیصِ اشتباهِ آنها پیامد جدی دارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد تشخیص اشتباه بیماری‌ها از شایع‌ترین خطاهای پزشکی و مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید.

ایسنا: گروهی از متخصصان علوم پزشکیِ دانشگاه «جانز هاپکینز» در شهر بالتیمور آمریکا اظهار داشتند: اشتباه در تشخیص سه بیماری می‌تواند با آسیب‌های جدی به سلامت بیمار همراه باشد و حتی گاهی مرگ بیمار را به دنبال داشته باشد.

به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد بیمار به دلیل تشخیص اشتباهِ بیماری، سلامت خود را از دست می‌دهند. هرچند، هر سال بین ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار مورد فوتی در بیمارستان‌های آمریکا گزارش می‌شود که ممکن است به دلیل تشخیص اشتباه باشد. همچنین طبق این آمار تشخیص اشتباه احتمالا ممکن است سالانه در۸۰ تا ۱۶۰ هزار مورد آسیب دیدگی جدی به سلامت افراد نقش داشته باشد.

متخصصان آمریکایی برای ارزیابی این موضوع که پزشکان بیشتر احتمال دارد چه بیماری‌هایی را به اشتباه تشخیص دهند که به مرگ بیمار یا معلولیت او منجر می‌شود به بررسی روی ۱۱ هزار پرونده پرداختند.

یکی از محققان این مطالعه گفت: می‌دانیم که احتمال خطا در تشخیص در تمامی حوزه‌های پزشکی وجود دارد. بیش از ۱۰ هزار نوع بیماری وجود دارد که هر یک از آن‌ها با انواعی از علائم، خود را نشان می‌دهند.

این متخصصان در بررسی‌های خود دریافتند تعداد محدودی از بیماری‌ها هستند که با مهم‌ترین خطاهای تشخیص بیماری رابطه دارند. از جمله سه بیماری که عامل حدود سه چهارم از تمامی آسیب‌های جدی مرتبط با تشخیص اشتباه هستند و شامل عفونت‌ها، سرطان‌ها و بیماری‌های عروقی می‌شوند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان شدت و تعداد خطاها در تشخیص این بیماری‌ها را بررسی کردند. بیش از یک سوم از خطاهایی که به مرگ یا معلولیت دائم منجر می‌شد به سرطان‌ها مرتبط بوده‌اند. این آمار در بیماری‌های عروقی و عفونت‌ها حدود ۲۲ و ۱۳.۵ درصد بوده‌ است. همچنین این سه گروه بیماری به ۱۵ زیر گروه تقسیم شدند که تشخیص غلطِ آن‌ها اغلب جدی‌ترین آسیب‌ها را به همراه دارد. سرطان ریه، سکته مغزی و سپتیسمی در رتبه‌های ابتدایی این فهرست قرار گرفتند. حمله قلبی، مننژیت، ذات‌الریه، لختگی خون در پاها و ریه‌ها، سرطان پوست، پروستات و پستان نیز در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج