۸۸۸۲۰۷
۲۶ نظر
۵۰۲۷
۲۶ نظر
۵۰۲۷
پ

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!

چرا دایناسور‌ها دیگر وجود ندارند؟ چرا رنگ برگ درختان تغییر می‌کند؟ اگر تاکنون کودکی در اطراف شما بوده است حتما با سوالات بی وقفه آن‌ها روبه رو شده اید که به نظر ساده به نظر می‌رسند، اما هر چه قدر فکر می‌کنید جوابی برای آن‌ها در ذهن خود ندارید!

برترین‌ها: چرا آسمان آبی است؟ چرا دایناسور‌ها دیگر وجود ندارند؟ چرا رنگ برگ درختان تغییر می‌کند؟ اگر تاکنون کودکی در اطراف شما بوده است حتما با سوالات بی وقفه آن‌ها روبه رو شده اید که به نظر ساده به نظر می‌رسند، اما هر چه قدر فکر می‌کنید جوابی برای آن‌ها در ذهن خود ندارید!

با این حال فقط، چون که ما رشد می‌کنیم بدین معنی نیست که کنجکاوی ما درباره جهان اطراف ما کاهش یافته است؛ بنابراین اگر آماده اید تا بالاخره جواب سوالات اتفاقی که ورای مغزتان رها شده اند را بفهمید پس در جای درستی قرار دارید. پس در ادامه با برترین‌ها همراه باشید.

۱. چرا پوست انسان دون دون می‌شود؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
این حالت وقتی در انسان شکل می‌گیرد که ماهیچه‌های ریز در پایه فولیکول‌های مو منقبض می‌شوند. در دنیای حیوانات این قضیه به گرم شدن سریع‌تر آن‌ها با سیخ کردن مو‌ها کمک می‌کند. در مواقع خطر، سیخ شدن مو‌ها به حیوانات کمک می‌کند بزرگتر به نظر برسند و موجب ترساندن دشمن شوند. با این که ما به این مو‌ها برای گرم نگه داشتن خود و یا ترساندن دشمنان نیاز نداریم، انسان‌ها هنوز هم پوستشان در سرما و یا لحظات احساسی دون دون می‌شود. این پدیده نتیجه آزادسازی غریزی آدرنالین است.

۲. چرا تصور می‌کنیم که صدای ضبط شده با صدای اصلی‌مان متفاوت است؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
آیا تا کنون صدای ضبط شده‌ی خود را شنیده اید؟ به نظر با صدای اصلی خودتان متفاوت است، اینطور نیست؟ چیزی که باعث این موضوع می‌شود، توانایی استخوان‌های ما برای هدایت صدا است. بقیه افراد، امواج صدای شما را تنها از طریق هوا می‌شنوند و صدای ضبط شده هم تنها شامل همین صدا‌ها است. با این حال راهی که ما صدای خود را می‌شنویم، ترکیبی از صدا‌های معمول و صدای‌هایی با فرکانس پایین است که توسط استخوان‌های جمجمه منتقل می‌شوند. به همین خاطر است که وقتی برای اولین بار صدای ضبط شده‌ی خود را می‌شنوید، ممکن است برای شما کاملا شوکه‌کننده باشد.

۳. چرا گاهی اوقات مغز شما هنگام نوشیدن نوشیدنی‌های سرد یخ می‌زند؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
همه‌ی ما این حس کشنده‌ی خوشایند «یخ زدن مغز» را هنگام خوردن بستنی و یا نوشیدنی بسیار سرد می‌شناسیم. موضوع این است که وقتی یک چیز بسیار سرد، سقف دهان شما را لمس می‌کند، مرکز عصبی که در آنجا قرار گرفته است، تمایل دارد که واکنشی شدید را بدهد و در تلاش برای گرم کردن مغزتان، عصب‌ها باعث می‌شوند تا رگ‌های خونی سرتان متورم شوند و باعث می‌شود احساس کنید که مغزتان منجمد شده است.

۴. چرا نور خورشید، رنگ پوستتان را تیره، ولی رنگ موی‌تان را روشن می‌کند؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
در هر دو مورد، اشعه UV نور خورشید، ملانین را تجزیه می‌کند. ملانین، رنگ دانه‌ای است که مسئول رنگ پوست و موی شما است. تفاوت وقتی ایجاد می‌شود که بفهمید مو‌ها از سلول‌های مرده ساخته شده اند، در حالیکه سلول‌های پوست زنده اند.

وقتی که این رنگدانه به وسیله نور خورشید تخریب می‌شود، رنگ دانه‌های جدید، جایگزین آن‌ها نمی‌شوند، بنابراین رنگ مو‌ها روشن‌تر می‌شود. با این حال پوست شما به هجوم نور خورشید با جایگزینی قوی‌تر ملانین واکنش نشان می‌دهد، در نتیجه باعث می‌شود تا رنگ پوست تیره‌تر شود.

۵. چرا زمان برای کودکان دیرتر می‌گذرد؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
تا حالا با خود فکر کرده اید که هر سال زودتر از سال قبل می‌گذرد؟! این احتمالا به این خاطر است که زمانی که کودک بودید، شما باید اتفاقات بیشتری را به خاطر می‌سپردید. کودکان شروع به آشنایی با دنیای اطراف خود می‌کنند و حافظه باید اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند؛ بنابراین سال‌های آن‌ها حاوی اتفاقات جدید و ناآشنای بیشتری نسبت به بزرگسالی است.

بزرگسالان این دوره را گذرانده اند که بدین معنی است که آن‌ها می‌توانند به تجربیات قبلی خود تکیه کنند و زودتر به وضعیت‌ فعلی خو بگیرند و زمان برای آن‌ها زودتر می‌گذرد. در حالی که کودکان فاقد این تجربیات هستند بنابراین زمان بیشتری را به آنالیز اطلاعات بیشتر اختصاص می‌دهند.

۶. چرا هنگامی که عطسه می‌کنید، چشمان شما بسته می‌شود؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
دانشمندان کاملا مطمئن نیستند، ولی عقیده دارند که این موضوع می‌تواند یک پاسخ غریزی برای جلوگیری از ورود میکروب‌هایی که هنگام عطسه کردن از دهان شما خارج می‌شود، باشد. این موضوع همچنین می‌تواند به این دلیل باشد که ماهیچه‌های شما مخصوصا آن‌هایی که در اطراف چشمان شما هستند، هنگام عطسه کردن به طور غیر ارادی منقبض می‌شوند.

۷. چرا پرندگان به شکل V پرواز می‌کنند؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
پرندگانی که در ردیف‌های جلو پرواز می‌کنند، جریانی از هوا را با بال هایشان ایجاد می‌کنند که پرندگانی که در ردیف‌های عقبی پرواز می‌کنند می‌توانند این توده‌های هوا را بگیرند و انرژی کمتری را در پرواز مصرف کنند. همچنین این شکل پرواز گروهی به همه پرندگان گروه کمک می‌کند تا بتوانند در لحظه رهبر گروه را ببینند.

۸. چرا هنگامی که خسته ایم، خمیازه می‌کشیم؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
هنگامی که ما احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنیم، تنفسمان کاهش می‌یابد. بدن ما این موضوع را دوست ندارد، چون که خون ما باید همواره مملوء از اکسیژن باشد؛ بنابراین هنگامی که خمیازه می‌کشیم، ریه‌های ما پر از هوا می‌شود که می‌تواند اکسیژن را به خون برساند تا به سرتاسر بدن منتقل شود.

۹. چرا عقربه ساعت، ساعتگرد می‌چرخد؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
ساعت آفتابی یکی از اولین ساعت‌های مورد استفاده بشر به معنی واقعی آن بود؛ یعنی به جای اندازه گیری یک بازه زمانی مثل ساعت شنی یا آبی می‌توانست به هر لحظه روز یک زمان نسبتاً مطلق، نسبت بدهد و از این نظر، می‌توان آن را پدر ساعت‌های امروزی به حساب آورد.

این ساعت نخستین بار در عرض‌های میانی نیمکره شمالی که محل بیشتر تمدن‌های باستان بود ابداع و به کار گرفته شد. در این عرض‌ها، خورشید همواره از جنوب می‌آید و بنابراین با توجه به حرکت شرق به غرب آن، سایه یک شاخص در طول روز، یک سیر ساعتگرد را می‌پیماید. به نظر می‌رسد دلیل انتخاب جهتی که در حال حاضر به آن ساعتگرد می‌گوییم، به‌عنوان جهت استاندارد حرکت عقربه‌های ساعت نیز همین باشد. در واقع، اگر تمدن‌های بشری سازنده تاریخ در نیمکره جنوبی بودند، به احتمال زیاد الان عقربه‌ها برعکس می‌چرخیدند.

۱۰. چرا دزدان دریایی چشم‌بند می‌زدند؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
احتمالا تا الان فکر می‌کردید که این کار به خاطر این بوده است تا چشم آسیب دیده خود را بپوشانند، ولی این موضوع اشتباه است! دزدان دریایی از این چشم‌بند‌ها استفاده می‌کردند تا در تاریکی ببینند. ۲۵ دقیقه زمان می‌برد تا چشم انسان بتواند از نور به تاریکی عادت کند؛ بنابراین هنگامی که دزدان دریایی نیاز داشتند تا به زیر عرشه کشتی، جایی که نور به شدت کم بود بروند، می‌توانستند به راحتی این چشم‌بند را بردارند و از این چشم برای دیدن در تاریکی استفاده کنند.

۱۱. چرا مردمک چشم بز‌ها مستطیل شکل است؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
این حیوانات درست مثل اسب‌ها و اسب‌های آبی برای بقای خود نیاز به مردمک‌های مستطیل شکل دارند. با کمک این مردمک‌های عجیب مشتطیل شکل، بز‌ها می‌توانند اطراف خود را تا ۲۸۰ درجه ببیند که به این حیوانات کمک می‌کند تا شکارچیان را به راحتی در اطراف خود ببینند.

۱۲. چرا ما به خواب نیاز داریم؟

حقایقی جالب که حوصله ندارید دنبال جواب آن‌ها بگردید!
هنگامی که می‌خوابید، این عمل باعث می‌شود تا سیناپس‌ها در مغز شما بهینه شود، که به این معنی است که حافظه شما اطلاعاتی را که در طول روز جمع آوری کرده است را از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت منتقل می‌کند. علاوه بر این بدن شما به این زمان استراحت نیاز دارد تا نیروی تازه بگیرد، بافت‌های ماهیچه‌ای را توسعه دهد و هورمون‌ها را سنتز کند.

منبع: BrightSide

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دکتر علی چلویی از مشهد

      مطالب جالب بودند.
      این مطالب رو من قبلا در کتاب بزرگ دایره المعارف مطالعه نمودم.
      من وقتی به سواحل ایتالیا همرا با خانواده سفر کردم کمی برنزه کردم که باعث شد الان موهای سرم سفید و پوستم برنز شود.مطلب واقعی بود.

      پاسخ ها

      • sezar

        دکتوووورم خواهشا باسرت کم وارد شو خودتم میدونی کجا

      • هانی

        کم داری فک‌کنم

      • بدون نام

      • ح

        دکی به ایتالیا می رود.
        خخخخخخخخخخخخخخخ

      • عقاید یک دلقک

        دکتر جان ، چرا من توی هر صفحه ای که میرم ، تو یه نظر نوشته ای ؟

      • بدون نام

        بححححح نبودی چن وقت
        .

      • دکتر ممد کبابی

        من هم زمانی که به سواحل گینه نو سفر کردم یک آب پرتقال طبیعی خوردم که ابی رنگ بود و ربطی به افتاب نداشت ولی موهام قرمز شد

    • fofo

      اطلاعات جالبی بود

    • عباس

      خوب بود خمیازه و دزدان دریایی

    • بدون نام

      ممنون زيبا بود افرين

    • بدون نام

      منکه تاحالاحوصله فکرکردن به اینارونداشتم الانم حوصله خوندش رو

      پاسخ ها

      • هانی

        حوصله نظر دادنم نداشته باش پس

      • بدون نام

        دقیقا من

    • بدون نام

      اگه این مورد آخر از زندگی هامون حذف میشد، خیلی اوضاعمون بهتر میشد.

      پاسخ ها

      • ممدرضا

        من فقط به این مورد آخر دلخوشم

    • بدون نام

      جالب بوووووود تشکر بسیار

    • تارا

      بسیار جالب بود ممنون ^^

    • سپنتا

      عالی عالی

    • هستی

      به درد بخور بود،از این مطالب بیشتر بذارید

    • بدون نام

      سلام رسول.تشکر

    • علی خوشگله

      چه خوب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علی دلبره

    • بدون نام

      من که فعالیتم تو خواب بیشتره هم کابوس میبینم هم لگد پرت میکنم

    • بدون نام

      فقط بزه.واقعا جالب بود

    • ح

      جالب بودن ولی خوب واقعا هیچکدوم مهم نیستن که کسی بره دنبال دلیلش.ما چیزای مهم تری هست که نمیدونیم و ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج