۸۸۸۹۲۳
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

یادگیری کودک با مشق شب محقق نمی‌شود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: یادگیری کودک تنها با بازی، هنر، دست‌ورزی، فعالیت عملی و نه با مشق شب محقق می‌شود که برپایی اتاق بازی و یادگیری در مدارس، دادن تکالیف مهارتی به دانش‌آموزان، ممنوع کردن تکلیف شبانه و مسابقه علمی یا آزمون در مدارس ابتدایی در راستای همین هدف عملی شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: یادگیری کودک تنها با بازی، هنر، دست‌ورزی، فعالیت عملی و نه با مشق شب محقق می‌شود که برپایی اتاق بازی و یادگیری در مدارس، دادن تکالیف مهارتی به دانش‌آموزان، ممنوع کردن تکلیف شبانه و مسابقه علمی یا آزمون در مدارس ابتدایی در راستای همین هدف عملی شده‌اند.

رضوان حکیم‌زاده امروز در نشست تخصصی مدیران منتخب مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر اهمیت راهبردی مدیر در هدایت آموزش گفت: هر چه به مدرسه نزدیک‌تر می‌شویم، سهم و نقش افراد در این امر بیشتر می‌شود و در نگاهی واقع‌بینانه باید گفت که چرخ‌های تعلیم و تربیت جامعه را مدیران و معلمان می‌چرخانند.

وی معنای مدیریت را تسهیل‌گری در جهت هدایت امر تربیت دانست و اظهارکرد: در نظام آموزشی اعم از مدرسه، دانشگاه و شاکله اداری آموزش و پرورش، مدیر معنای راهبری و تربیت را بر عهده دارد. با ذکر این نکته که امکان جابجایی این نقش به افراد دیگر آن مجموعه فراهم است حال آنکه مثلاً در یک کارخانه کارگر و مهندس نمی‌توانند به لحاظ تخصصی، جای یکدیگر را بگیرند.

وی محور قرار دادن مبانی قرآن در چارچوب مبتنی بر سند تحول بنیادین را مورد تأکید قرار داد و اظهارکرد: برای پیامبر اسلام(ص) به عنوان مدیر ایجاد کننده تحول بنیادین در جامعه زمان جاهلیت بارها از جانب خداوند به عنوان مبلغ، مبشر شاهد و نذیر معرفی کرده اما او را از سلطه‌طلبی و اجبار بازداشته و در آیات متعددی از ایفای نقش وکیل، حافظ، سلطه‌گر و زورگو بازداشته است.

حکیم‌زاده ادامه داد: همین کارکرد در مورد مدیران امروز از جمله مدیران مدارس نیز مصداق دارد و مدیران حق ریاست و سلطه‌جویی بر معلم یا دانش‌آموز ندارند بنابراین مدیریت بر قلب‌ها شرط موفقیت است و اگر اهل مدرسه همراه مدیر نباشند کار او مانا و درخشان نخواهد بود.

حکیم‌زاده با اشاره به وجود هشت میلیون دانش‌آموز و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مدرسه در کشور گفت: این افراد از تمام منابع طبیعی، آب‌ها، منابع و معادن و ... برای کشور ارزشمندتر هستند و نقش مدیران مدارس در هدایت این پتانسیل بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه جوهر مدرسه در چهار بعد قابل بررسی است،اظهارکرد: فضای فیزیکی، فضای علمی- آکادمیک، جو روانی و عاطفی و جو تعاملی- اجتماعی در هر مدرسه موجود است و دو جو آخر بر دو عنصر نخست ارجح‌ و مهم‌تر هستند.

حکیم‌زاده تأکید کرد: اگر کودک در بدو ورود به مدرسه احساس کند دیده نمی‌شود، حس خوبی نخواهد داشت و جو روانی مطلوبی ایجاد نمی‌شود. ضمن اینکه برای ایجاد جو تعاملی نیز باید شبکه ارتباطی مناسبی میان اولیای مدرسه و دانش‌آموزان برقرار باشد.

وی تعلیم و تربیت را یک علم خواند و گفت: اگر عدم موفقیت در این امر دیده می‌شود باید به دنبال دلایل آن در تربیتی که متناسب با اقتضای سنی کودک نبوده جست‌وجو کرد چرا که یادگیری کودک تنها با بازی، هنر، دست‌ورزی، فعالیت عملی و نه با مشق شب محقق می‌شود.

حکیم‌زاده با بیان اینکه این مهم در دستور کار معاونت آموزش ابتدایی قرار دارد، اظهارکرد: برپایی اتاق بازی و یادگیری در مدارس، دادن تکالیف مهارتی به دانش‌آموزان، ممنوع کردن تکلیف شبانه و هر گونه مسابقه علمی یا آزمون در مدارس ابتدایی در راستای همین هدف عملی شده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: نه تنها در جدیدترین پژوهش‌های مرتبط با تعلیم و تربیت بلکه در مبانی دینی خودمان همواره این تأکید وجود دارد که کودکان دارای فطرت پاک و کرامت هستند و در رفتار با آنان باید دقت عمل به خرج داد.

حکیم‌زاده در ادامه گفت: استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی فراتر از کتاب تحصیلی، تبدیل شدن آزمون به سؤالات چهارگزینه‌ای، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی همه و همه دانش‌آموز را در مقام انسان گم می‌کند و کرامت او را به چالش می‌کشاند.

وی با اشاره به چشم‌ و هم‌چشمی خانواده‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان اظهارکرد: در این فرایند کرامت، عزت نفس، خلاقیت، همدلی و صمیمیت کودکان به چالش کشیده شده و به جای پرورش خلاقیتشان، حافظه‌شان پر شده است.

حکیم‌زاده بر رفتار صحیح مدیران دبستان، معلمان و والدین با دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: خشونت فقط به معنای خشونت فیزیکی نیست بلکه خشونت گاه با یک نگاه، یک سخن یا کلام صورت می‌گیرد و در جایی‌که به محض دیدن خطایی از دانش‌آموز خانواده او فراخوانده شود، چرخه خشونت علیه او آغاز شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دست ورزی مشق شب است مگه نه تو

      چطور معاونی

      پاسخ ها

      • ساوان صباحت

        همینجوره که یه مشت بیسواد دادید تحویل جامعه

    • بدون نام

      چیه دفتر مشق نداری میگی فلانه مثل همون داستان حلال و حرام قنده دیگه با مدیریت

    • بدون نام

      خوشبحال دانش آموزای الان
      چه قدر ظلم کردن در حق دهه شصتیا
      هر بلایی خواستن سرمون آوردن

    • بهاره هستی

      اگه قراره در دوره ابتدایی مشق وتکلیف نباشه...کی مهارت نوشتن و به قول شما دست ورزی یاد میگیره....با این حرفاتون به نتیجه رسیدم که چرا لیسانسه های امروزی بلد نیستن دو خط نامه بنویسن

    • بدون نام

      نه خانم معاون فرزند من تو درس ریاضی تو نوشتن کند هستش اصلن نظمی تو نوشتن نداره با اینکه عملیات جمع و تفریق ابتدایی رو تا یه جاهایی بیشتر از بچه هاانجام میده ولی تمرکز تو نوشتن نداره نمی تونه هم پای معلم که تو تخته سیاه تمرین هست پا به پای اونا وارد دفتر کنه

    • بدون نام

      دخترم که هفده هجدهدسال پیش مشق شب داشت موفق تر از پسرم هستش دست بچم کنده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والااگرکاغذباشه مشق نوشتن خیلی هم خوبه دورانی که مامدرسه میرفتیم مشق نوشتن جزء اصلی ترین کارمان بودسوادماکه دیپلم قدیم هستیم به لیسانسه العان مییرزه

      • بدون نام

        مشق نوشتن خیلی خیلی خوبه .اگه کاغذباشه

      • بدون نام

        دخترم پارسال کلاس اول بود،پدر ماو بچه رو دراوردن ازبس هرشب کتاب مکعب ودوصفحه دیکته وسه صفحه ریاضی،کی گفته مشق ندارن،تازه کتاب اضافه دیکته ونوشتن حروف،والا ما که تکلیف شبمون زیاد بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج