جاباما
۸۸۹۱۰۷
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

غلبه بر آمریکا در مسیر دیپلماسی ورزشی ایران

در برهه کنونی که دشمنی های آمریکا بیشتر از همیشه اوج گرفته، باز هم موفقیت ایران در مسیر دیپلماسی ورزشی به منصه ظهور رسیده است.

خبرگزاری فارس: تحریم های ظالمانه، تهدیدهای نابخردانه و دشمنی های ناجوانمردانه استکبار جهانی هر چند که ملت را در شرایط سخت اقتصادی قرار داده اما سربلندی ایران را در عرصه های مختلف به ارمغان آورده است.

در این بین تلاش برای تنهاسازی ایران بی نتیجه مانده و پتانسیل ورزش نیز موجبات عزت و اقتدار ایران اسلامی را در هنگامه دشمنی آمریکا در برابر ایران رقم زده است.

در طی سال های اخیر و به ویژه از زمانی که ترامپ به عنوان یک شخصیت معلوم الحال بر مسند قدرت در ایالت متحده قرار گرفت و تلاش روزافزونی را برای انزوای ایران انجام داد، در عرصه ورزش مسیر دیپلماسی نه تنها محدود نشد بلکه با موفقیت های قابل توجهی تا جای پیشروی کرد که شکست های متعددی را به ترامپ و هواداران اندکش تحمیل کرد.

آن روز که در بحبوحه تحریم ورود مسافران ایرانی و چند کشور به آمریکا قرار داشتیم، تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در آستانه حضور در رقابت های جام جهانی در ایران قرار داشت و فدراسیون کشتی این کشور با صراحت در قالب نامه ای ضمن برائت از سیاست های خصمانه ترامپ خواستار پذیرش برای حضور در این رویداد شدند تا بتوانند به کرمانشاه سفر کنند. سفر تیم ملی کشتی آزاد آمریکا با پیگیری وزارت ورزش و جوانان و موافقت وزارت امور خارجه محقق شد و با این تدبیر کشتی گیران آمریکایی که مخالفت خود با ترامپ را علنی ساخته بودند و بازتاب وسیع جهانی هم داشت، فرصت رقابت را در کوران رقابت های جام جهانی یافتند.

جالب آنکه در یکی از روزهای سخت رقابتی این رویداد که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در کرمانشاه حضور یافته بود و در حال گفتگو با ملی پوشان کشتی ایران قرار داشت، جردن باروز نابغه کشتی آمریکا به محض آنکه متوجه شخص اول ورزش ایران شد، به سمت وزیر ورزش آمد و از پذیرش تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در ایران در دوران خفقان ترامپ تشکرد کرد و از مهمان نوازی مردم ایران بسیار به نیکی نام برد. اتفاقات جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه در اوج تصمیم نابخردانه ترامپ در منع ورود ایرانی ها به آمریکا موج جدیدی از سربلندی را برای ایران اسلامی در برابر استکبار جهانی با عنایت به دیپلماسی ورزشی به ارمغان آورد.

در طی این سالها که دشمنی های ترامپ روز به روز فزونی یافت، موفقیت های دیپلماسی های ورزش ایران با ارزش افزوده همراه بوده است؛ از پیگیری برای پایان دادن به منع حضور بانوان بسکتبالیست ایران بعد از نیم قرن که بالاخره پوشش اسلامی این رشته مورد فدراسیون جهانی قرار گرفت تا ورود موفقیت آمیز بسیاری دیگر از رشته های بانوان ایران در عرصه های بین المللی که همگی بیانگر موفقیت دیپلماسی ورزش ایران بود.

حتی در جام جهانی ۲۰۱۸ فوتبال هم آمریکا چشم به ناکامی ایران داشت تا جایی که برخی از شرکتهای بزرگ ورزشی متبوع خود را وادار بر تحریم ایران کرد اما جالب آنکه باز هم به انزوا کشاندن ایران در عرصه ورزش بی نتیجه ماند و ایران با حضور موفقیت آمیز در روسیه با کسب بهترین نتیجه خود در تاریخ جام جهانی، جامعه جهانی فوتبال را با خود همراه ساخت.

در برهه کنونی نیز که دشمنی های آمریکا بیشتر از همیشه اوج گرفته، باز هم موفقیت ایران در مسیر دیپلماسی ورزشی به منصه ظهور رسیده است.

در شرایطی که آمریکا هر روز روابط بین المللی ایران را حتی در عرصه ورزش مورد تهاجم قرار داده و حلقه محدودیت را تنگ تر می کند، ورزش ایران با تدبیر، آرامش و تلاش حاکم بر وزارت ورزش و جوانان مسیر دیپلماسی را با موفقیت سپری می کند.

دیدار تیم ملی فوتبال ایران با ترکیه بعد از ۵۰ سال در پرتو دیپلماسی موفق ورزشی دولت رقم خورد و چندین معاهده ورزشی بین مسعود سلطانی فر و وزرای ورزش چند کشور اروپایی هم منعقد شد که منجر به توسعه ارتباطات بین المللی ورزش شد تا شکست آمریکا در تنهاسازی ایران در ورزش با شکست قطعی مواجه شود.

ایران در منطقه هم مورد وثوق و اطمینان کامل کشورهای دوست و همسایه قرار دارد و سفیر وزیر جوانان و ورزش جمهوری عراق هم در همین راستا صورت می گیرد، بطوریکه ارتباطات گسترده ورزشی ایران و عراق که در رشته های مختلف در قاره کهن و حتی عرصه های جهانی حرف های زیادی برای گفتن دارند، می تواند بیانگر پیروزی ارزشمند دیگر در زمینه دیپلماسی ورزشی ایران باشد.

ایران و عراق که روزی وجه المصالحه آمریکا قرار داشتند، اکنون با دوستی و ارتباط منطقی نه تنها آمریکا را برای پیروزی در منطقه ناامید کرده اند بلکه زمینه ساز پیروزی مهمی در دیپلماسی ورزشی را به ارمغان اورده اند تا آمریکا را در این مورد زمینگیر کنند.

سفر وزیر جوانان و ورزش قبلی عراق و سپس سفر هیات ایرانی به عراق و سپس عقد تفاهم نامه های مختلف بین فدراسیون های ورزشی دو کشور ارتباطات بین المللی این دو کشور را افزایش داد و اکنون سفر وزیر جدید جوانان و ورزش عراق به ایران نشان دهنده تقویت ارتباط بین دو کشور است.

آنچه می تواند جلوه دیگری از پیروزی دیپلماسی ورزش ایران و شکست سیاست ها و تحریم های کینه توزانه آمریکا باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ¤ پاسارگاد ¤

      آقا نویسنده خوشحال شدیم.... !!!!

    • دکتر

      مزخرف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دکتر خودت مزخرفی

    • مسلم خوش کو

      درود بر ایران

    • بدون نام

      با برانکو دعوا داریم

      با خارجی های تیم همون وارد دعوا میشیم

      با بازیکن هامون دعوا داریم

      خودمون با خودمون دعوا داریم

      ما کجاییم؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج