۸۸۹۱۴۵
۳۳ نظر
۵۰۰۹
۳۳ نظر
۵۰۰۹
پ

نماینده مجلس: مردم توان اجاره خانه را ندارند

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نوسانات بازار ارز و کوتاهی در قبال رونق مسکن مخصوصاً در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، موجب ایجاد نوساناتی در بازار مسکن شد. در حال حاضر مردم توان رهن و اجاره ساختمان‌ها را ندارند. به دلیل وضعیت مسکن برخی مردم قصد دارند از کلانشهرها، به ویژه تهران، خارج شوند چون دیگر نمی‌توانند خانه‌ اجاره کنند.

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش نرخ مسکن، گفت: قیمت مسکن بسیار بیشتر از اجاره‌بها افزایش داشته است. شاید برخی افراد در تمام طول عمرشان هم نتوانند صاحب مسکن شوند. جوانی که با حداقل دستمزد کار می‌کند، اگر تمام حقوق خود را هم خرج نکند، سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند خانه‌ای رهن کند.

در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

*شما صاحب‌خانه هستید یا مستاجر؟

من در روستای محل تولدم در اصفهان خانه‌ای دارم. در تهران هم از دوره هشتم که به مجلس آمدم تعاونی مسکن زمینی برای نمایندگان و کارکنان خرید و شروع به ساخت کرد که پول آن از حقوق‌مان کسر می‌شد. آن زمان برای من واحدی ساختند که چون مسیرش دور بود نتوانستم در آنجا ساکن شوم. نمی‌توانم به شما دروغ بگویم، در حال حاضر اجاره‌نشین هستم، اما یک واحد در تهران دارم.

*شما از مجلس حق مسکن دریافت می‌کنید؟

حق مسکن به موضوعی که گفتم کاری ندارد و به تمام ادارات و وزارتخانه‌ها پرداخت می‌شود.

*بله، اما حق مسکن نمایندگان چقدر است؟

رقم دقیقی در خاطرم نیست، اما مجلس برای نمایندگانی مثل من، در اول دوره ۲۵۰ میلیون تومان بابت رهن خانه داده است و هیچ حق مسکن دیگری نمی‌دهد. البته ۲۵۰ میلیون تومانی که داده‌اند بعد از اتمام دوره به مجلس برمی‌گردد. اجاره و رهن به نام مجلس است نه نماینده.

عده‌ای از نمایندگان خانه داشتند یا از پیش اجاره کرده‌اند که مبلغ اجاره را مجلس می‌دهد و من اطلاعی از رقم دقیق آن ندارم. اما مجلس به تعدادی از نمایندگان که در اول دوره می‌خواستند خانه رهن کنند ۲۵۰ میلیون تومان داد و این مبلغ طی سه سال بعد افزایش نیافت.

از ابتدای مجلس هشتم در مناطقی خانه رهن کردم که مبلغ رهن و اجاره‌شان پایین بود. برای مثال سال اول در خیابان شهدای ژاندارمری روبه‌روی دانشگاه خانه گرفتم.

در سال دوم تا پایان دوره هشتم در جمالزاده شمالی خانه رهن کردم. یک سال خیابان زرتشت و نزدیک وزارت کشور بودم. چهار سال در پیچ شمیران اول خیابان شریعتی خانه گرفتم. در حال حاضر هم سه سال است که در خیابان شهید اجاره‌دار خانه رهن کرده‌ام؛ یعنی بالای شهرنشین نبوده‌ام که پول زیادی نیاز داشته باشم.

*علت افزایش نرخ مسکن چیست؟

نوسانات بازار ارز و کوتاهی در قبال رونق مسکن مخصوصاً در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، موجب ایجاد نوساناتی در بازار مسکن شد. در حال حاضر مردم توان رهن و اجاره ساختمان‌ها را ندارند. به دلیل وضعیت مسکن برخی مردم قصد دارند از کلانشهرها، به ویژه تهران، خارج شوند چون دیگر نمی‌توانند خانه اجاره کنند.

این موضوع برمی‌گردد به اینکه صنعت ساختمان طی سال‌های اخیر راکد مانده است. دولت یازدهم طرح مسکن مهر را زیر سوال برد. قطعاً به طرح مسکن مهر ایراداتی وارد است و برای مثال جایگیری خوبی نشد و زیرساخت‌های آن مهیا نشد. اما عده‌ای که عمری آرزوی مسکن‌دار شدن داشتند در مسکن مهر آلونکی برای خودشان تهیه کردند.

مسکن مهر از سوی دولت زیر سوال رفت، اما جایگزین دیگری برای آن در نظر گرفته نشد.

*به نظر شما اجاره‌بهای مسکن طی یک سال گذشته چقدر افزایش پیدا کرده است؟

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت اجاره‌بها داشته‌ایم، اما نرخ مسکن در برخی مناطق تا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

*یعنی نرخ مسکن بیش از اجاره‌بها افزایش یافته است؟

بله، قیمت مسکن بسیار بیشتر از اجاره‌بها افزایش پیدا کرده است. شاید برخی افراد در تمام طول عمرشان هم نتوانند صاحب مسکن شوند. جوانی که با حداقل دستمزد کار می‌کند، اگر تمام حقوق خود را هم خرج نکند، سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند خانه‌ای رهن کند.

*آیا مجلس طرحی برای کنترل و کاهش نرخ مسکن دارد؟

این سوال را باید از اعضای کمیسیون عمران مجلس بپرسید. یا دولت لایحه‌ای را به کمیسیون عمران ارجاع داده است یا خیر.

*یعنی شما در جریان هیچ طرحی نیستید که به کاهش نرخ مسکن کمک کند؟

خیر، تا جایی که من مطلعم، مجلس و دولت برای کاهش نرخ مسکن طرحی ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بالاخره چی شد طرح هست .نیست. که نیست ارزون میشه یا نه که جوابش یا نه.فکری میکنین شما مجلسیا یا نه که بازم جوابش یا نه .بالاخره دقیقا کار مجلس قانونگذاری در مورد چی هست هر قانونی که وضع میشه اجرا هم خو نمیشه دقیقا چند چندین با خودتون

    • بدون نام

      اشکالی ندارد . همین که زنده هستیم کافی است .

    • بدون نام

      داریم خودمان حل می کنیم دل سوزی لازم نیست

    • بدون نام

      پس شما چه غلطی تو مجلس میکنید

    • بدون نام

      حداقل مهاجران غیرقانونی رو بیرون کنید چند میلیون خانه خالی شه عرضه مسکن بیشتر و کرایه کم شه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهاجران غیرقانونی با پررویی تمام اومدن ایران منفی هم میزنن بیرونشون کنید چند میلیون خونه آزاد میشه عرضه زیاد و قیمت اجاره کم میشه

    • بدون نام

      مسکنهایی را که خودشون ساخته اند باید هزاران برابر براشون سود خالص داشته باشه فکر کردید قبل از جیبشون به منو تو فکر میکنند فعلا دوره بخور بخورو غارتگری هر چه بیشتر بهتر مردم کجای کارند مردم برای راهپیمایی وانتخابات لازم دارند دیگر هیچ

    • ایران

      عوضش امنیت داریم دزدی و اختلاس هم داریم

    • بدون نام

      آفرین اینو منم بلدم بگم

    • بدون نام

      همچون مگن 250 میلیون انگار 250هزار تومانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا اخه این پولا برا اونا پول خرده

      • بدون نام

        واسه اینا همون ۲۵۰ هزار تومن واسه من و تو که حقوقمون به ۳ میلیونم نمیرسه ۲۵۰ میلیون پوله نه اینا

    • AAAAAAAAA

      احتمالا نماینده ها قول دادن که اجاره مسکن را در مجلس اعلام کنند همین،
      آیا تنها با‌حرف زدن مشکلی حل میشود
      نمایندگان از خواب برخیزید دنیا را آب برو
      اگر مرد عمل نیستیم پس هوا را‌آلوده نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۹۰درصدمشکلات کل مملکت‌ وجودملیون ملیون افغانی که بودجه ومنابع مملکت هزینشون میش وشغلامونم اشغال کردن وهمونکه عراقچی گفت بالا۳۰۰هزارمیلیاردتومان و۲۴میلیارد دلارمیش و۳ملیون افغانی میش وضررشون و۲ملیون شغل میش بودجه ۲۰سال مملکت ووخود۳۰تاکشوراروپایی۱ملیون اوارسوریه ای قبول نکردن گفتن به صررمملکت وومردم والبته۳ملیون نیستن ۲۰ملیون افغانی هست

    • بدون نام

      با وجود بانکهای جمهوری اسلامی انهایکه توان غذاخوردن داشتن واقدام به کار تولیدی گردن الان بانان خشک وپوشیدن لنگ بسر می برن یکیش خود من

    • بدون نام

      حرکت کنید به سوی خوشبختی ملت

    • بدون نام

      ما همینقدر که رایگان نفس می کشیم از دولت ،مجلس و تمام مسئولین کمال تشکر را داریم .ما شرمنده آیم روزی سه وعده غذا می خوریم و مانند شما بزرگواران ژن خوبی نداریم .

    • محمد افخمی

      با سلام دوستان بزرگواران بهترین طرح که تا بحال انجام شده است مسکن مهر بود که خیلی از جوانان وکسانی که مستاجر بودند صاحب سر پناه شدند و از خدا می خواهم کسانی که این طهر را انجام دا دند خبر عطا کند و سلام/ _پیروز باشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم مسخره کردن باحرفاشون

    • بدون نام

      بجز خود شما ها ملت توان چی را دارند به فر مایید چرا مسخره می کنید ملت را باز نز دیک انتخا بات شده جک میگید

    • بدون نام

      دل به این نماینده ها خوش نکنین اینا که نرفتن واسه منو تو کاری انجام بدن رفتن واسه جیب خودشونو و دوربریاشون

    • بدون نام

      خجالت هم نمیکشن ، همه اش حرف

    • بدون نام

      رو شما سفید آشیخ

    • بدون نام

      عجب کشفی کرد آقا دمت گرم ، خوب حالا وظیفه ات رو انجام دادی دیگه برو حالش رو ببر

    • بدون نام

      دو ماهه استرس دارم اول مهر ماه قرار دادمون تمام میشه باید قبلش با صاحب خونه حرف بزنیم امیدوارم خیلی زیاد نکنه هر کدوم از دوستام که مستاجرن میگن اجاره هاشون زیاد شده اونم خیلی دعامون کنید

    • بی نام

      وای بر کسانی که
      نه طرح دارند و نه عرضه و نه دلسوزند ولی یک پست را اشغال کردند و کنار هم نمی روند مدیون 80 میلیون جمعیت اند !!!!و به اسم اسلام ....

    • بدون نام

      واقعاً افرادی که خانه ندارند وخانواده دارند درسختی هستند واجاره خانه هم سال به سال زیاد می شود ولی باید تاسف خورد که در جامعه اسلامی که از باید دستورات قران باید پیروی کند وکرامت انسان هارا مد نظر قرار دهد وحکومت ونمایندگان به فکر خانه برای افراد مسلمان باشند که نیستند مسئله خانه وداشتن مسکن در ایران قابل حل است که اگر نظام حکومتی برای افراد زمین ارزان قیمت در اطراف شهرها در نظر بگیرند وقطعه بندی کرده وبه خوشان واگذار کنند مسلماً بسیاری از دغدغه های افراد بی خانه بر طرف می شود ونرخ زمین پایین می آید وافراد کم در آمد صاحب خانه می شوند این هم در حکومت اسلامی ولی یک عده مفتخوار از خدا ومردم بی خبر دارند مردم فقیر وکم سرمایه را با گران کردن زمین واجاره خانه مورد ظلم وستم قرار می دهند وفریاد رسی نیست وهر کس به فکر خودش است وباید تاسف خورد که چرا مسئولان متوجه نیستند !!!!!!!!!!

    • بدون نام

      خخخخ 250 *ملیون رو تو خواب هم ماها نمی تونیم ببینیم
      خدا خیرتان بده
      علی های زمان ما هستید
      انشاءالله بهشت گوارای وجود شما
      خوب کاری کردید زندگی نامه مولای متقیان ع رو
      از اموزش های مدارس و دانشگاه ها برداشتید

    • بدون نام

      نه بابا ما نمیدونستیم خوب شد که گفتی شما خونه داری بسه ناراحت ما نباش خدا بزرگه ما نیاز نداریم حقمون راهم دادیم به شما

    • مشت رجب بنا

      از شما نمایندگان باید پرسید که چرا وضع اینگونه است ای وای از که یک عده از مسئولان در خواب هستند وما مردم فقیر وولینعمتان بی خانه ودر به در وگرفتار یک مفتخوار ضد دین ومزدم چرا باید جوانان ما بی خانه باشند ؟ برای اینکه نمایندگان مردمی نیستند وسیاست کاری با دیگری است واین جور به نظر می آید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک عده اصلاح شود

    • بدون نام

      بنده ماهی 1600000تومن حقوقمه ازکجابیارم پول پیش 50 میلیون حتی 40 میلیون ندارم 3ماه دیگه وقتم تمامه با30 تومن کجاخانه بگیرم شوهرهم ندارم خودم سرپرست خانواده هستم اخه بایدچکارکنم پیش کی بریم دردمونوبگیم نه دولت کاری واسه ماهامیکنه نه ملت یه تکانی به خودشون میدن به خاطربچه هام نمیتونم خودکشی هم بکنم تکلیف مامستاجرای طبقه پایین چیه انشاالله روزگارتونوخداازمابدترکنه ای خدافقط اون روزوببینم که ایناخودشون توخیابانااسیرن هیچ جاییوندارن فقط اون روزاروبه امیدخداببینم امین ربالعالمین

    • مجتبی منذر

      آی گل گفتی ؛اما شل گفتی ؛ اصلا درشآن این دولتهای خدمتگزاره که مردم فقیرباشند؟ پس چه شدآن همه قول وقرارووعده وعید؟ این عادلانه نبود نتیجه آن همه خونریزی وکشتارمردم دردفاع مقدس !!!!!! این بایدنتیجه میشد؟ فقر وفقروفقر وای همه فاصله طبقاتی؟ چه شد آن همه شعارهای قشنگ وامیدوارکننده!!!!!!!؟ گفتیم دیو ظلم وفقرازخانه بره فرشته بیاد اماواآسفا جواب این همه کم لطفی به معیشت مر دم اد کدام محکمه میخواهید بدید که تبرئه بشید؟ به چی آینده بایدامیدوا بود ؟ حقیقت مطلق است مردم بیچاره شدند شام شب ندارندچه برسد به پول اجاره!!!!!!! منتظر سونامی قهرخداباشیم زیراوعده خدامحقق است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج