۸۸۹۲۱۸
۱۷ نظر
۵۰۱۴
۱۷ نظر
۵۰۱۴
پ

ایران دارنده مقام دوم دنیا در مصرف انرژی

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به مصرف هشت برابری انرژی در ایران نسبت به آلمان، گفت: برای دستیابی به آرمان‌ها در حوزه کاهش شدت انرژی، به صدها میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری‌ جدید و بروزرسانی تکنولوژی نیاز داریم که در شرایط فعلی کشور مقدور نیست.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان محیط زیست با اشاره به مصرف هشت برابری انرژی در ایران نسبت به آلمان، گفت: برای دستیابی به آرمان‌ها در حوزه کاهش شدت انرژی، به صدها میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری‌ جدید و بروزرسانی تکنولوژی نیاز داریم که در شرایط فعلی کشور مقدور نیست.

عیسی کلانتری در پنجمین نشست شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور که امروز (سوم مردادماه) در سازمان محیط زیست با حضور علی ربیعی - سخنگوی دولت برگزار شد، گفت: قطعا بدون مشارکت مردم، محیط زیست کشور نمی‌تواند از حق خود دفاع کند. محیط زیست مسلما حقوق خودش را دارد و نمی‌توانیم محیط زیست را فدای توسعه کنیم.

وی با تاکید بر این‌که مفهوم توسعه پایدار حد و حدود حفظ محیط زیست و توسعه را مشخص کرده است، اظهار کرد: اگر برای توسعه استراتژی داشته باشیم می‌توانیم بر مبنای آن در حوزه توسعه پایدار عمل کنیم. البته ممکن است در این شرایط هم تندروهای هر دو طرف انتقاد داشته باشند، اما مسلما توسعه پایدار باعث می‌شود که نه سیخ بسوزد نه کباب.

معاون رییس جمهور با اشاره به این‌که کشور جوانی مثل ایران به دنبال شغل مولد است، افزود: بدون استراتژی برای توسعه، محیط زیست قربانی و فدای توسعه می‌شود یا حتی بالعکس ممکن است توسعه فدای محیط زیست شود. استراتژی سازمان محیط زیست، پیگیری سیاست‌های توسعه پایدار است که در دنیا نیز به رسمیت شناخته شده است.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این‌که مقام معظم رهبری بیش از ۱۵ یا ۲۰ بار نسبت به شدت انرژی کشور انتقاد کرده‌اند و در این باره گلایه داشتند، گفت: متاسفانه در حال حاضر ایران بعد از روسیه بالاترین شدت انرژی را در دنیا دارد. در روسیه شدت انرژی ۰.۳۲ و در ایران ۰.۲۳ است.

وی تاکید کرد: به منظور کاهش شدت انرژی به سرمایه‌ گذاری‌های هنگفت در بخش صنعت نیاز داریم. متاسفانه در شرایط حاضر، امکان و توان برای تامین صدها میلیارد سرمایه‌ گذاری به منظور نوآوری تکنولوژی‌ و در نتیجه کاهش شدت انرژی فراهم نیست.

معاون رییس جمهور گفت: اگر در بخش‌هایی مثل کاهش شدت انرژی، خواسته‌ها برآورده نشده، به دلیل نبود سرمایه‌گذاری است. متوسط جهانی شدت انرژی ۰.۱۳ است و حتی در کشوری مثل عربستان سعودی شدت انرژی ۰.۱۴ برآورد شده است. در شرایط حاضر نمی‌توانیم به وضعیت مشابه برخی کشورها دست یابیم، چون نیاز به سرمایه‌ گذاری‌ها و تکنولوژی‌های برتر جهان داریم.

کلانتری تاکید کرد: اگر بخواهیم آرمان‌ها را در حوزه کاهش شدت انرژی برآورده کنیم، باید همه خودروسازهای داخلی را به دلیل نوع موتورها تعطیل کنیم. بنابراین با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که مسلما عوارض و پیامدهایی مثل آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه‌ای دارد.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به این‌که شاید در حوزه مصرف انرژی در ساختمان‌ها و تاسیسات، یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان باشیم، گفت: در آخرین نشریه مرکز انرژی دانشگاه شریف این طور آورده شده است که آلمان برای یک میلیارد دلار تولید ناخالص، ۱۰۰ هزار تن نفت مصرف می‌کند، در حالی که در ایران برای یک میلیارد دلار تولید ناخالص ۸۵۰ هزار تن نفت مصرف می‌شود. بنابراین در ایران برای تولید یک دلار، ۸.۵ برابر بیشتر از آلمان انرژی مصرف می‌شود که دلایل آن نبود تکنولوژی است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به اهداف تعیین شده در حوزه کاهش مصرف انرژی برسیم، باید صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید به منظور بروزرسانی تکنولوژی‌ها و تغییر ساختار صنعت داشته باشیم که با شرایط کشور دسترسی به این مهم، مقدور نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخ مگه نمیگفتین تحریما خودکفاتون کرده، سرمایه گذاری کنید نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل تصادفات و‌کشتار در جاده ها که باعث مستقیمش مسئولین هستند و دهها سال از سرمایه گذاری و ساخت زیر ساختها عقب هستیم و پولش را خرج اقا زاده هایشان کردند و کشته شده مردم را با دلایل واهی انحراف به چپ و خواب الودگی و ...توجیه کردند در صورتیکه اگر جاده ها گارد داشته باشد هیچ خودرویی منحرف نمیشود و در شانه خاکی چپ نمیکند یا اگر طی این دهها سال جاده ها دو بانده شده بود هیچ انحراف به چپی باعث مرگ دهها هزار نفر در هر سال و نابودی خانواده ها نمیشد اکنون نیز وقتی فاصله ده کیلومتری میدان امام حسین تا آزادی را سه ساعت باید طی کنیم مردم‌ مقصرند یا آنهاییکه به جای ساخت پل ، چراغ قرمز زدند و‌دور برگردان که برای ده کیلومتر مسافت به جای مصرف یک لیتر بنزین باید ده لیتر بنزین مصرف شود ..بیچاره مردم

      • شانجانی

        ایران مقام دوم در دنیا از لحاظ در امد فروش انرژی به مشترک !

    • بدون نام

      لطفا قبض اب و برق و گاز خودت رو توی رسانه ها بزار

    • بدون نام

      ممنون اقای کلانتری... ما را به خیر تو امید نیس. کاری نمیخاد بکنی از بیانات شما به ما رسیده

    • بدون نام

      چو دانی و پرسی سوالت خطاست المان کجا ما کجا ما حداقل صد سال طول میکشه تا به پنجاه سال گذشته المان برسیم خخخخخ

    • محمدرضا بختیار

      همگی بر می گردد به نظام شهرسازی بی در و پیکر که مسئولین هیچ برنامه ای بر آن نداشته و ندارند بر می گردد به تجمع اداری کشور در یک محل و عدم دسترسی به امکانات و زیر ساخت های مکانیزه و مدرن و تولید شیلنگ تخته خودرو در کشور و صنایع دوره رنسانسی و مستهلک کشور و آمار شما به طور حتم قاچاق سوخت قاچاقچی را هم به پای ملت در مصرف انرژی به حساب آورده است

    • یوسف

      چیزی بی سواد میگن همینه

    • بدون نام

      یکی بپرسه رقم ۸برابر المان را از کجا اورده ؟
      اگر میگفت جیبوتی باز هم باور نمیکردیم

    • بدون نام

      هر مملکتی بود وضعیت جغرافیایی مملکت رو نگاه میکرد خیلی زودتر از اینها میزد تو کار انژی خورشیدی اما افسوس تو این مملکت منابع نفت هست و یه سری مسئولان که نه برای خدمت به مردم و پیشرفت مملکت بلکه فقط برای غارت پول نفت تو سر کله هم میکوبند
      چه مدیریت منابعی؟ کدوم اینده نگری برای این مملکت؟ به اینها چه ارتباطی پیدا میکه که نگران باشن اینها که پولها رو بردن و تو کشور ها اروپایی و امریکا و کانادا سرمایه گذاری کردن اینها کشورشون کاناداست امریکاست

    • بدون نام

      چون افراد اصلاحطلبی مثل شما بر این مردم حکومت کردن که به این روز افتادیم

    • بدون نام

      چون افراد اصلاحطلبی مثل شما بر این مردم حکومت کردن که به این روز افتادیم

    • بدون نام

      هر کسی فقط به خاطر اینکه بتوانند بلندگوی پیدا کند به شروع به حرف زدن نماید بدون آنکه فکر می کند متاسفانه عده ای هر چه در سر دل احساس میکند را به زبان می‌آورد جناب آقا حضرت والا مگر ما تو ایران دلمان میخواهد آب خارج از عرف مصرف کنیم برق مازاد مصرف کنیم مردک وضعیت را گونه کن که من هم بتوانم مانند خیلی از کشورها از کولر گازی کم مصرف استفاده کنم که هم آب دیگر مصرف نکند و برق پر مصرف داشته باشم بدبختی ما به خاطر عدم دیدگاه شما به وضعیت جدید زندگی است فقط شعار می دهید ما مصرف کننده و ضایع کننده حق دیگرانی پس باید پول به دولت بدهیم . بنده خدا شما چه کاری برای ما کردید آیا ما نمی توانیم مانند کشورهای همسایه زندگی کنیم

    • قره داغی

      لالایی بلدی پس چرا نمی خوابی؟

    • بدون نام

      بوی گرون کردن میاد
      مردم میدونن اون دهن گشادتون که باز میکنین
      برای جیب گشادتونه

    • بدون نام

      آیه یاس باز حرف زد بزار یه مهندس جوان جات بیاد اوضاع بهتر میشه

    • بدون نام

      تو هم باید با خانم مرکل مقایسه شی پس چرا اینقدر خنگی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج