جاباما
۸۸۹۳۳۱
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

عصبانیت سعودی‌ها از سفر «عبدالمهدی» به ایران

به نظر می رسد که سفر اخیر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به ایران موجبات خشم و عصبانیت شدید رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی را فراهم آورده است.

خبرگزاری مهر: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق روز دوشنبه هفته جاری ضمن سفر به ایران با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از جمله «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد. وی در جریان این سفر ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون روابط دوجانبه درخصوص مسائل مربوط به تحولات اخیر خلیج فارس نیز با مقامات ایرانی گفتگو کرد.

از همان ابتداء هم پر واضح بود که سفر «عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به ایران به مذاق ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در منطقه و در رأس آنها عربستان سعودی خوش نمی‌آید. چراکه این سفر پس از اتخاذ سیاست‌های تحریمی شدید و ظالمانه آمریکایی‌ها علیه تهران، انجام شد. در هر صورت، سفر عبدالمهدی به ایران دومین سفر وی به این کشور از زمان تکیه زدن بر مسند نخست وزیری است. اولین سفر عبدالمهدی به تهران در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال جاری انجام شد.

عصبانیت سعودی‌ها از سفر «عبدالمهدی» به ایران

به نظر می‌رسد که رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی که خط مشیِ سیاسی و خبری خود را از دربار سعودی دریافت می‌کنند، به شدت از سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران به خشم آمده و عصبانی شده اند. این مسأله به ویژه در نوع پوشش سفر عبدالمهدی به ایران و انتشار اخبار فرافکنانه درخصوص این سفر، بیش از پیش به چشم می‌خورد.

به عنوان نمونه می‌توان به سلسله اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های سعودی ازجمله «العربیه» و «الحدث» درخصوص سفر عبدالمهدی به تهران اشاره کرد که مدعی شدند عبدالمهدی بنابر اهداف شخصی عازم تهران شده و با مقامات ایرانی گفتگو کرده است! این فرافکنیِ آمیخته با کذب درحالی صورت می‌گیرد که عبدالمهدی بارها و در مناسبت‌های مختلف تأکید کرده که هیچ چیز نمی‌تواند مانع از تقویت روابط استراتژیک میان تهران و بغداد شود.

فرافکنی‌های تبلیغاتیِ رسانه‌های سعودی علیه عبدالمهدی اما تنها به حوزه سیاست خارجی محدود و محصور نمی‌شود و حوزه سیاست داخلی را نیز در بر می‌گیرد؛ به گونه که دخالت آشکار ریاض در امور داخلی بغداد را نمایان می‌سازد. سعودی‌ها از طریق این دخالتها تلاش می‌کنند تا میان مذاهب و جبهه‌های سیاسی مختلف درگیری ایجاد کنند. این تلاش مذبوحانه درحالی رخ می‌دهد که پس از برگزاری انتخابات و تشکیل جلسات پارلمان، رفته رفته احزاب و جریان‌های سیاسی به تشکیل ائتلاف‌های مشترک با یکدیگر روی آوردند تا بتوانند از قدرت بیشتری در عرصه سیاسی برخوردار باشند.

به عنوان نمونه می‌توان به تشکیل ائتلاف‌های بزرگ «الاصلاح» و «البناء» اشاره کرد که محصولِ انتخابات پارلمانیِ سال گذشته بود و با تشکیل آنها روند دموکراسی در عراق شکل تازه ای به خود گرفت، چراکه چنین ائتلاف‌هایی، به نوعی آغاز عبور از جبهه بندی‌های سیاسی و مذهبی بود و بر قدرت و توانِ احزاب و جریان‌های مختلف برای حمایت از حقوق مردم و مقابله با توطئه‌های بیگانگان، افزود.

از سوی دیگر، رسانه‌های سعودی همچنین تلاش می‌کنند تا عراق را عاجز از بازسازی این کشور به منظور حل و فصل مشکلات مردم در مرحله پساداعش، جلوه دهند. این درحالی است که درحال حاضر بازسازی عراق در اولویت مسئولان و همچنین سران احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف قرار دارد. درهمین ارتباط، پیشتر «عادل عبدالمهدی» تأکید کرده بود که بغداد از هیچ تلاشی در راستای بازسازی مناطق تخریب شده توسط داعش، دریغ نمی‌کند.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان «حکمت ملی» نیز در جریان یکی از دیدارهای خود با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با تأکید بر لزوم تسریع روند بازسازی عراق در مرحله پساداعش، تحقق این امر را زمینه برقراری ثبات دائم در این کشور قلمداد کرده بود. سران دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی ازجمله «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر نیز بارها و در مناسب‌های مختلف بر این مسأله تأکید کرده اند.

علاوه بر آنچه که گفته شد، رسانه‌های سعودی تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا نوعی نارضایتی عمومی در عراق ایجاد کنند؛ هدف اصلی و اساسی سران سعودی از این اقدام، ایجاد بحران سیاسی در عراق است. در واقع، سعودی‌ها ها قصد دارند دستاوردهای میدانی نیروهای عراقی در نبرد با داعش و اکنون در نبرد با بقایای این گروه را تحت الشعاع قرار دهند و اینگونه القا کنند که مردم عراق به دلیل نارضایتی از خدمات به دنبال ایستادن در برابر دولتمردان و سیاستمداران بغداد هستند.

از همین روی، گروه‌های سیاسی در عراق اقدام به تشکیل «شوراهای خدمت رسانی» در این کشور کردند. این شوراها در نقاط مختلف عراق حضور دارند و مأموریت اصلی و اساسی آنها شناسایی برخی نارسایی‌هایی است که مردم و شهروندان عراقی در عرصه‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این شوراها پس از شناسایی برخی مشکلات و معضلات مردمی در نقاط مختلف، آنها برای حل و فصل نهایی به سمع و نظر دولت می‌رسانند تا اقدامات لازم جهت رفع آنها انجام شود. گفته می‌شود که درحال حاضر شوراهای خدمت رسانی به عنوان تحولی جدید در عراق، در نقاط مختلف این کشور در حال فعالیت هستند.

برهمین اساس، هدف اصلی و اساسی این شوراها حمایت عملی از دولت بغداد در عرصه خدمات رسانی در مرحله پساداعش و به تبع آن، جلب رضایت بیشترِ مردمی است. علت این مسأله هم آن است که احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف در عراق نیک می‌دانند که اولویت نخست در مرحله کنونی یا همان مرحله پساداعش بهبود خدمت رسانی به مردم این کشور است. درست به همین دلیل است که آنها هم اکنون در این راستا گام برداشته اند.

مبارزه با فساد نیز مسأله دیگری است که رسانه‌های سعودی تلاش می‌کنند آن را تحت الشعاع اخبار فرافکنانه خود قرار دهند. این درحالی است که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق اخیراً از بازداشت شماری از مسئولان عراقی به اتهام فساد خبر داده و گفته است: «درصورتی که این اتهامات اثبات شود، اسامی افراد اعلام خواهد شد».

ازهمین روی، پر واضح است که سعودی‌ها سیاست «بایکوت رسانه ای» اخباری از این قبیل در عراق را در دستور کار خود قرار داده اند تا شاید بتوانند از طریق فضاسازی تبلیغاتی، به اهداف شوم خود علیه دولت و ملت عراق دست پیدا کنند.

رامین حسین آبادیان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ALFA

      همینقدر که عربسنانیها شاکی شدند ما هم حال کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        bif like

    • خودی

      تاکورشود هرآنکه نتواند دید

    • کریم تارا

      اگر شل بگیریم فردا تانک سعودی بطرف عراق روانه میشوند با پشتیبانی امریکا و عراق را اشغال میکند همانطور که بحرین را اشغال کرد عربستان از ایران خیلی حسودی میکند لذا هر کاری میکند تا شاید مرهمی باشد برای خودش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از عربستان و امریکا و روباه و شغال نباید ترسید... از خائنان داخلی بترسیم اینا کار رو خراب میکنن

    • بدون نام

      عصبانی باشید واز این عصبانیت بمیرید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج