۸۸۹۸۵۴
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

تمام امور بازرگانی در وزارت صنعت متمرکز شد

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: حوزه بازرگانی کشور باید به صورت متمرکز در یک جا راهبری شود و کانون قرار گیرد، بر این اساس، اینکه ساختار در قالب قائم مقام وزارت صمت باشد؛ یا اینکه یک وزارتخانه مجزا تشکیل شود، تصمیم‌گیری‌اش به عهده مجلس است؛ ولی اصل اینکه موضوع تنظیم بازار، یک موضوع فرابخشی است، نباید فراموش شود و همه دستگاهها باید کمک کنند.

خبرآنلاین: قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: حوزه بازرگانی کشور باید به صورت متمرکز در یک جا راهبری شود و کانون قرار گیرد، بر این اساس، اینکه ساختار در قالب قائم مقام وزارت صمت باشد؛ یا اینکه یک وزارتخانه مجزا تشکیل شود، تصمیم‌گیری‌اش به عهده مجلس است؛ ولی اصل اینکه موضوع تنظیم بازار، یک موضوع فرابخشی است، نباید فراموش شود و همه دستگاهها باید کمک کنند.

حسین مدرس خیابانی، در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: رسانه، قدرتمندترین ابزار برای مقابله با جنگ نرم و اقتصادی تمام عیار دشمن است، بنابراین شبهه افکنی و ابهام آفرینی و القائات غلط، سه جبهه برای حمله دشمن در عرصه رسانه است.

وی با بیان این که جهت گیری‌های درست را رسانه برای تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی ها می توانند ارایه دهد، افزود: مجموعه ساختار جدید قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت، تعامل خوبی با رسانه ها جهت خنثی کردن ابهامات دشمن دارد.قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: تمرکز سیاست های بازرگانی در حوزه قائم مقامی وزیر در امور بازرگانی تاکیدات وزیر بوده است تا سیاست های بازرگانی و تنظیم بازار را جلو ببرد.

اجرای قانون انتزاع متوقف شد

مدرس خیابانی با بیان این که تعلیق دو ساله قانون تمرکز بخشی از وظایف تجاری و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی( قانون انتزاع) در هفته گذشته تصویب شد، ادامه داد: این قانون تا سال ۹۳ به مدت دو سال تعلیق شد، اما از سال ۹۳ تا کنون این اختیارات برعهده وزارت جهاد کشاورزی بود که هفته قبل مصوب شد که این اختیارات مجدد به صمت و بخش بازرگانی آن منتقل شود.

وی گفت: تمام اختیاراتی که سال ۱۳۹۱ از وزارت صمت در حوزه تجاری و بازرگانی منتزع شده بود مجدد با این تصمیم به صمت بازمی گردد.

قائم مقام وزیر صمت با بیان این که حوزه بازرگانی در قائم مقامی، مشتمل بر بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی است که در بازرگانی داخلی تنظیم بازار مهمترین رکن است، افزود: آرامش مردم در گرو تنظیم بازار و آرامش بازار است. تامین ، توزیع و نظارت سه رکن تنطیم بازار است که رسانه هم می تواند به عنوان رکن چهارم در رصد و نظارت متمرکز باشد.

مدرس خیابانی افزود: وسعت و محدوده تامین کالاها در بازار با دهه های پیش متفاوت است، قیمت و تنظیم بازار ۱۰۰ قلم کالای اساسی و ضروری در ۹ گروه کالایی مداوم رصد و پایش می شود.

وی عنوان کرد: تامین و فراوانی کالاها مقدم بر قیمت است، قیمت یک خروجی و تامین یک ابزار اداره کننده تنظیم بازار است. تامین بخش عمده ای از کالاهای اساسی را بخش تولید کشورمان انجام می دهد و در تنظیم بازار اصل تولید نباید لطمه بخورد.

وی تصریح کرد: تولید برخی محصولات فصلی است و ممکن است با سیل و طوفان و.. تولید آن محصول دچار اختلال شود که برای این موضوع هم فکری باید کرد.قائم مقام وزیر صمت متذکر شد: تنظیم بازار موضوعی فرابخشی و مربوط به یک کشور است، تنظیم بازار و توسعه صادرات فرابخشی هستند.

از شرایط سخت تحریم عبور کردیم

مدرس خیابانی با بیان این که از شرایط سخت تحریم به درستی عبور کردیم، با اتکا و ظرفیت سازی در حوزه تولید می توانیم شرایط راحت تری را داشته باشیم، گفت: هدف ما در بخش توزیع کاهش هزینه مبادله به نفع مصرف کننده است، استفاده از سامانه های الکترونیکی و توانمندسازی اصناف را در این حوزه دنبال می کنیم.

وی افزود: حذف اختلالات ناشی از نوسانات به نفع مصرف کننده و مقابله با گرانفروشی از وظایف اصلی تنظیم بازار است.وی عنوان کرد: برای سازمان حمایت طرح های نظارتی ویژه برای حضور کامل در بازار تدوین کرده ایم.

مدرس خیابانی با بیان این که هر هفته ۵ اولویت کالایی را سازمان حمایت پوشش نظارتی می دهد، گفت: سه میلیون واحد صنفی با ۴۰۰ اتاق اصناف و ۷ هزار و ۵۰۰ اتحادیه ظرفیت خوبی برای کنترل بازار است.وی افزود: سامانه های الکترونیکی در بخش نظارت می‌توانند به کمک تنظیم و نظارت بر بازار بیایند، اصلی ترین سامانه در این حوزه سامانه جامع تجارت است که از مبدا ورود کالا تا توزیع در حلقه آخر را نظارت می کند.قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: استفاده از سایر ابزارها در تنظیم بازار موثر است، باید دو موضوع موجودی کالا و قیمت کالا را بتوانیم با ابزارهایمان کنترل کنیم.

صادرات از نان شب واجب تر است

مدرس خیابانی متذکر شد: امروز و در شرایط کنونی صادرات از نان شب برای کشور واجب تر است، صادرات از منظر استفاده از ظرفیت های خالی تولید به ما کمک می‌کند.

وی با بیان این که باید کالاهایی که امکان ساخت داخل دارند، وارد نشوند و سیاست های صادراتی مان را تقویت کنیم، گفت: تحریم ها و تهدیدها یک فرصت است که باید از این فرصت با قدرت، برای افزایش تولید و صادرات استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر صمت افزود: صادرات با استفاده از فعال کردن ظرفیت های خالی تولید در جهت حفظ اشتعال پایدار نیز موثر است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: امسال صادرات به ۱۵ کشور همسایه و نزدیک هدف گذاری شده است، ۵ کشور همسایه رایزن داریم و برنامه داریم برای ۱۰ کشور دیگر هم رایزن منصوب کنیم.وی عنوان کرد: از حدود ۴۴ میلیارد دلار صادرات سال ۹۷، حدود ۲۴ میلیارد دلار مربوط به همین ۱۵ کشوری است که صادرات به آنها امسال هدف گذاری شده است.

وی افزود: ممنوعیت صادرات کالا به دلیل تنظیم بازار، به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد؛ ولی برای صادرات کالاهایی که دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند، به دلیل رانت و اختلاف قیمت، اجازه صادرات نخواهیم داد. این در حالی است که ممنوعیت دائمی برای کالاهایی قرار خواهیم داد که دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند؛ بنابراین صادرات آنها فعلا ممنوع خواهد بود؛ ولی ممنوعیت های صادرات مقطعی نیز به تدریج کاهش خواهد یافت؛ ما از قبل باید برای کالاها برنامه ریزی داشته باشیم؛ ولی اطمینان می دهیم که شوک های مقطعی روی کالاها ایجاد شود ولی اولویت ما تولید و صادرات است.

مدرس خیابانی گفت: اختیار داریم که برای کالاهای محدود تنظیم بازاری، برای دوره محدود بتوانیم ممنوعیت صادرات ارایه دهیم. الان محصولات شکلات و شیرینی و آبنبات از سوی واردات موقت، صادرات می شود.قائم مقام وزیر صمت متذکر شد: بخشی از سیاست هایمان را به صورت غیرمتمرکز و استانی پیش می بریم، ستاد استانی تنطیم بازار به ریاست استانداران تشکیل می شود.

مدرس خیابانی با بیان این که بخش تجارت الکترونیک را به عنوان یکی از اولویت های کاری پیش می بریم، گفت: بدون ظرفیت رسانه و انتقال مناسب مواضع تنظیم بازار نمی توانیم سیاست ها را پیش ببریم.

قیمت نان در یک ماه آتی نهایی می‌شود

وی عنوان کرد: ذخیره سازی برای کالاهایی که روند تولیدشان به طبیعت وابسته است امری ضروری است.قائم مقام وزیر صمت متذکر شد: برخی جاها شبکه توزیع هزینه های اضافی روی دست مصرف کننده میگذارد که تنظیم بازار در این حوزه می تواند کمک کند و در این حوزه برنامه داریم.

مدرس خیابانی با بیان این که بار تولید بیش از ۹۰ درصد کالاهایی که در کشور نیاز داریم بر دوش تولید داخل است، عنوان کرد: در مرغ صادر کننده هستیم و واردات مرغ قابل قبول نیست و نوعی سرشکستگی محسوب می شود.

وی گفت: کاهش نرخ ارز روی کالاها اثر دارد اما همانطور که افزایش نرخ ارز آنی بر روی کالاها تاثیر نگذاشت کاهش آن هم آنی تاثیر نخواهد گذاشت.قائم مقام وزیر صمت عنوان کرد: واردات سال ۹۷ نسبت به سال قبل آن ۲۲ درصد کاهش داشت، در سه ماهه اول امسال نیز واردات نزدیک به ۹ درصد کاهش داشت.

مدرس خیابانی با بیان این که واردات حدود ۱۶۰۰ قلم کالا را در حال حاضر داریم مدیریت می کنیم، تصریح کرد: برای محدودیت های مقطعی واردات جهت تنظیم بازار برخی کالاها مانند خرما در ماه رمضان باید پیش بینی و برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم.

وی متذکر شد: با انگیزه در میدان جنگ اقتصادی هستیم، دشمن همه کارت های خود را رو کرده است و ما شرایط سخت را پشت سر نهادیم.قائم مقام وزیر صمت متذکر شد: تشکیل وزارت بازرگانی را بر عهده دولت و مجلس می گذاریم، اما تلاش می کنیم ابزارهای تنظیم بازاری مانند قانون انتزاع که پراکنده شده اند در کمترین زمان ممکن و کمترین هزینه بازگردد.

مدرس خیابانی گفت: تنطیم بازار باید ناکارآمدی در شبکه توزیع را مدیریت کند، اگر افزایش ۳۰ درصدی گوشت قرمز که رییس جمهور از آن گلایه مند بود معلول این موضوع است مدیریتش می کنیم.

وی همچنین با بیان این که برنامه های وزارت ارتباطات برای ترخیص گوشی های وارداتی از یک سو و توجه به ساخت داخل از سوی دیگر باعث تنظیم بازار تلفن همراه می شود، افزود: چون ارز با ریال تفاوت قیمت یافته، صادرات توجیه پذیر تر شده است.

قائم مقام وزیر صمت عنوان کرد: در حوزه تولید محصولات کشاورزی رتبه هشتم دنیا و در حوزه صادرات آن رتبه دهم هستیم، اما بعضی وقت ها که به دلیل سیل یا بلایای طبیعی تولید محصولی مانند سیب زمینی کم می شود، رسانه ها فرصت دهند تا موضوع مدیریت شود.

مدرس خیابانی تصریح کرد: قیمت نان در برنامه ریزی هایی در استان ها و در جلساتی با حضور استاندار تعیین می شود و در یک ماه آینده نیز در تهران قیمت، نهایی و تعیین می شود.وی متذکر شد: اینکه رییس جمهور گفته با تشکیل وزارت بازرگانی، ظرف یک هفته بازار تنظیم و کالاها ارزان می شود، در واقع نشانگر اهمیت موضوع است و رییس جمهور اهمیت این موضوع را می‌خواست نشان دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اره دیگه وقتی میگن 2 تابعتین بعدا میگم که از تحریم عبور کردیم اخه نمیدونی که یک سال اخیرهمه چی بالارفته نانم تاگران نکنن خوابشون نمیبره واقعا شما همون بهترکه برین در کنار مردم خارج زندگی کنید

    • بدون نام

      ملت دانا=== فقر و فلاکت در کل کشور نابود

    • محسن

      یکی از این شرکتها که به وزارت صمت دوباره واگذار میشه پشتیبانی امور دامه که امید میرود به مدیران کاردان و مدبر و دارای خلاقیت و ارائه دهنده و اجرا کننده اهداف عالی شرکت تبدیل شوند در غیر اینصورت با این کادر مدیریتی همان بهتر که تو وزارت جهاد کشاورزی باقی بماند .از جناب مدرس خیابانی میخواهیم به این شرکت و موضوعات مرتبط با آن توجه ویژه ای داشته باشند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج