۸۹۰۱۰۶
۱۱ نظر
۵۰۲۶
۱۱ نظر
۵۰۲۶
پ

تانک چیفتن؛ داستان یک گروکشی ۴۰ ساله

دادگاه عالی بریتانیا به نفع شرکت تسلیحاتی انگلیسی سازنده تانک چیفتن رای داده و اعلام کرده است که این شرکت لازم نیست که همه سود پولی را که ایران سال‌ها پیش بابت خرید این تانک پرداخت کرده بود، به ایران بدهد.

ایرنا: بر اساس حکم دادگاه عالی انگلیس شرکت تسلیحاتی این کشور موظف نیست ۲۰ میلیون پوند سود ۴۰ سال نگه داشتن پول ایران بابت خرید تانک‌های چیفتن را به تهران بپردازد. این شرکت تسلیحاتی انگلیسی بابت فروش صدها تانک چیفتن به ایران در زمان شاه، ۳۸۷ میلیون پوند بدهکار است اما تاکنون از پرداخت آن سرباز زده است.

در واکنش به این حکم حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با رأی دادگاه نسبت به عدم الزام شرکت انگلیسی به پرداخت بخشی از سود بدهی خود در سال‌های تحریم مخالف است و اقدام حقوقی لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی تصریح کرد:این رأی هیچگونه تاثیری بر الزام شرکت انگلیسی به پرداخت کل مبلغ چندصد میلیون پوند بدهی و سود بیش از ۳۰ سال آن ندارد.

گروکشی ۴۰ ساله لندن

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قراردادی میان ایران و شرکت بریتانیایی «لیلاند موتورز» برای خرید تانک چیفتن امضا شد. تانک جنگی چیفتن که از سال ۱۹۶۵ در ارتش بریتانیا استفاده می‌شود، در زمان تولید قوی‌ترین توپ و مقاوم‌ترین زره را در بین تمامی تانک‌های دنیا در اختیار داشت.

در آن سال‌ها ایران خریدار اصلی این تانک ۵۵تنی بود که در مجموع حدود ۹۰۰ دستگاه از این تانک را بین سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ خریداری کرد، و تحویل گرفت. البته ایران قرارداد دیگری برای خرید ۱۵۰۰ فروند از مدل پیشرفته‌تر ۴۰۳۰ امضا کرد، بعد از امضای قرارداد، بریتانیا حدود ۱۵۰ تانک به ایران تحویل داد. اما قرارداد این تانک‌ها که به شیر ایران معروف است، پس از انقلاب اسلامی توسط دولت بریتانیا لغو شده و ناتمام ماند. در حالی که ایران در سال ۱۹۷۶، بیش از یک میلیارد دلار برای این تانک‌ها پرداخت کرده بود. اما با پیروزی انقلاب انگلیس به بهانه مسائل مالی و با وجود پرداخت چند صد میلیون پوند از سوی ایران، از فروش این تانک‌ها خودداری کرد و نمونه‌های آماده شده براساس طراحی مورد علاقه و متناسب با ایران را به دیگر کشورها از جمله اردن فروخت.

تانک چیفتن؛ داستان یک گروکشی ۴۰ ساله

بدعهدی انگلیس در دوران نخست وزیری شاپور بختیار آغاز شد لغو بخشی از این قرارداد به طور ناگهانی و با سفر ارتشبد حسن طوفانیان صورت گرفت و پس از آن در یک سال نخست پس از پیروزی انقلاب بخش‌های دیگری از قراردادهای نظامی با ایران به صورت یک جانبه از سوی انگلیسی‌ها لغو شد. تمامی این اقدامات در حالی صورت گرفت که ایران مبلغ کل قرارداد را پرداخت کرده بود.

بر اساس اسناد دادگاه، در ۱۷ بهمن ۱۳۵۷ این قرارداد لغو شد و از آن زمان دو کشور بر سر مبلغ باقی مانده در این قرارداد اختلاف نظر داشته‌اند. در حال حاضر ایران می گوید که بریتانیا باید حدود ۵۰۰ میلیون دلار از رقم باقی‌مانده قرارداد را به ایران بپردازد. این در حالی است که بر سر میزان سود این رقم نیز بین دو طرف اختلاف نظر وجود دارد.

با آغاز جنگ تحمیلی ایران خواستار تحویل تانک‌های خریداری شده یا بازگرداندن پول پرداختی شد، اما انگلیس نه تنها از این کار سرباز زد بلکه از ارسال قطعات یدکی تانک‌های قبلی و تعمیر و نگهداری تجهیزات هم خودداری کرد. در جنگ حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ فروند از این تانک صدمه دید یا از بین رفت. ارتش عراق هم مدعی است تعدادی از این تانکها را به غنیمت گرفته است.

دعوای دو طرف در ادامه وارد فاز حقوقی شد. ایران از شرکت «خدمات بین‌المللی نظامی» در دیوان بین المللی تجارت در پاریس شکایت کرد و این دیوان دو بار در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ میلادی به نفع ایران حکم داد. دیوان بین المللی تجارت در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد که این شرکت بریتانیایی باید به دلیل زیان ایران سود باقی مانده پول را به اضافه هزینه‌های تیم وکالت ایران پرداخت کند. نهایتا شرکت «خدمات بین‌المللی نظامی» در سال ۲۰۰۶ میلادی، ملزم به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران شد. با این حال این شرکت نظامی با این استدلال که در عدم پرداخت پولی نقشی نداشته، به احکام صادره درباره پرداخت ضرر و زیان و سودهای این پول اعتراض کرده است.

ماجرای نازنین زاغری

این حکم در حالی صادر شده است که بعیدی نژاد دو سال پیش از آمادگی لندن برای پرداخت بدهی ایران خبر داد و گفت: بعد از دو دهه دعوای حقوقی سنگین بین ایران و انگلیس، پرداخت مطالبه ایران از انگلیس به مرحله‌ نهایی خود رسیده و قرار است این بدهی طی روزهای آینده به ایران پرداخت شود.

با این حال رسانه‌های انگلیس در سال‌های اخیر مدعی شدند که ایران پرداخت این بدهی را وجه‌المصالحه آزادی نازنین زاغری شهروند انگلیسی- ایرانی قرار داده که به اتهامات امنیتی در ایران محکوم است. ادعایی که با واکنش بعیدی نژاد مواجه شد. وی در این باره گفت: برخی رسانه‌ها در انگلستان تحت تأثیر جو روانی موجود در ارتباط با حساسیت ‌های ایجادشده درخصوص زندانی بودن خانم زاغری، به‌یک‌باره و بدون آنکه در جریان روند پیچیده‌ این پرونده‌ حقوقی باشند، تصور کرده‌ و یا خواسته‌اند این تصور را ایجاد کنند که پرداخت این بدهی از سوی دولت انگلیس به ایران جهت معامله‌ای پشت‌صحنه برای آزادی خانم زاغری از زندان می‌باشد. این تصور کاملاً نادرست است و آگاهی با برخی فرآیندهایی که این پرونده در این سال‌های طولانی طی کرده است به‌خوبی عدم ارتباط حل این پرونده با هر موضوع دیگری را به‌خوبی به اثبات می‌رساند.

حکم دادگاه انگلیسی ضربه‌ای به روابط دو کشور

نهایتا ایران برای اجرای احکام به دادگاه عالی بریتانیا شکایت کرد اما دادگاه بریتانیایی حکم اخیر را به نفع شرکت نظامی بریتانیایی صادر کرد. در هر صورت حکم دادگان انگلیسی ضربه ای به مناسبات دو کشور محسوب می شود آن هم در حالی تنش‌ها بین دو طرف به واسطه توقیف نفتکش ایرانی در جبال الطارق روند رو به رشدی یافته است.

این تانک در ایران به مدلی برای ساخت تانک های داخلی تبدیل شده است تانک مبارز مدل بهینه شده چیفتن است. تغییرات مبارز نسبت به چیفتن شامل تعویض موتور ال۶۰ لیلاند با یک موتور پرقدرت‌تر با توان ۸۵۰ اسب بخار، تعویض باک سوخت، تغییراتی در چرخ دنده و شاسی تانک، تجهیزات ضد ضربه جدید و افزودن یک سیستم هدف‌گیری لیزری می‌شود.

سال گذشته نیز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مدتی است بحث نوسازی و ارتقاء ناوگان تانک چیفتن خود را آغاز کرده و تلاش های خوب و مناسبی را در این بخش به انجام رسانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • @arashsangesabor

      یعنی کسی نیس چند میلیارد پوند پول این ملتو از حلقوم انگلیس این روباه پیر استعمارگر بگیره اونم باجریمه تاخیر و فسخش و فروش مال غیر به دیگران

    • جهادگر سنگرساز

      تانک m60 امریکایی بسیارازچیفتن انگلیس درجنگ بهترعمل کردواستقامتش درمقابل گرمای خوزستان بهتره ماشاهدتیراندازی وهدف گیری هردونوع بوده ایم (سنگرسازبی سنگر)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازچیفتن قراربودتانک شیرساخته شود

    • کهنه سرباز وطن

      تانک چیفتن انگلیس اگر در زمان پیش از انقلاب تانک خوبی بوده است اما الان دیگه با بودن تانک تی ۹۰ و حتی تانک تی ۷۲ دیگر حرفی برای گفتن ندارد بهترین کار اینه که از دولت انگلستان پولهای مان رو پس بگیریم و برای کشورمان با همکاری کشورهای متحد و دوست یک تانک مدرن و به روز بسازیم.

      پاسخ ها

      • یوسف

        چقدر پول ایران را بزاحتی می خورند

      • یوسف

        کهنه سرباز امریکا میگه ما باید بگیم سرباز پیر گرسنه

      • بدون نام

        تانک تی ۹۵یاتی ۱۴روسی عالیه

      • بدون نام

        خداقوت سرباز وطن

      • کهنه سرباز وطن

        کاربر یوسف کهنه سرباز وطن اگر زمانی گرسنگی و تشنگی کشید در زمان جنگ تحمیلی برای پیروزی و اقتدار کشورش بود الان با زحمت و مشقت و جنگندگی که در زمان جنگ تحمیلی کشید و توانست بعد از جنگ برای خودش برای زندگی بهتر بجنگد میتواند صداهای امثال تو را بخرد و بفروشد

    • بدون نام

      پولم بدن اختلاص میکنن به مردم هیچی نمیرسه

    • بدون نام

      همون بهتر که این پول رو به ایران ندن چون این پول معلوم نیست کجا خرج میشه و به مردم نمی رسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج