جاباما
۸۹۰۳۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ترافیک‌ دیپلماتیک در مسیرهای‌منتهی به ایران

پیش گرفتن دیپلماسی تعامل و گفت و گو با همه کشورها و بازشدن درهای سیاست خارجی ایران به روی دنیا ،باعث شده است که کشور این روزها شاهد ترافیک رفت و آمد وزرای خارجه ،هیات های سیاسی و همچنین شخصیت های برجسته بین المللی باشد.

خبرگزاری ایرنا: پیش گرفتن دیپلماسی تعامل و گفت و گو با همه کشورها و بازشدن درهای سیاست خارجی ایران به روی دنیا ،باعث شده است که کشور این روزها شاهد ترافیک رفت و آمد وزرای خارجه ،هیات های سیاسی و همچنین شخصیت های برجسته بین المللی باشد.

اگر چه از روزهای نخست روی کار آمدن دولت روحانی شاهد سفر مقامات سیاسی و بین المللی مختلفی به کشور بوده ایم، اما به طورقطع آغاز حل پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره و اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک بر سرعت تبادلات دیپلماتیک افزوده است.

وضعیت به گونه ای است که می توان گفت، گفتمان ﺗﻨﺶ زداﯾﯽ در ﺣﻮزه ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ و اقدام های عملی باعث شده که ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت اﯾﺮان ﺑﺎ ﮐﺸﻮرهﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ جهان به یکباره گسترش یابد.

موفقیت ایران در پیشبرد مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق ژنو و کشاندن مقامات سیاسی شش کشور قدرتمند دنیا به پای میز مذاکره نیز نشان داد که دستگاه سیاست خارجی کشور به خوبی زبان دیپلماسی را می داند و با دوری از جنجال و حاشیه سازی ، نگاه منطقی ،سازنده و در عین حال مبتنی بر منافع و مصالح کشور را سرلوحه کار خود قرار داده است و این ویژگی از چشم مسوولان سیاسی کشورهای دیگر دور نماند.

البته نباید فراموش کرد که استقبال و تصویب طرح پیشنهادی رییس جمهور با عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی گری» در مجمع عمومی سازمان ملل نیزاز دیگر اقداماتی بود که توانست نقش ایران را در شرایطی که منطقه در آتش فرقه گرایی، افراطی گری و تروریسم می سوزد، در مخالفت با جنگ و خشونت درسطح جهانی مطرح کند و به این ترتیب گفتمان جدید سیاست خارجی ایران را به نمایش بگذارد.

همه این رویکردها باعث شد که این روزها تهران مهمترین مقصد سفر مقامات سیاسی کشورهای مختلف از اروپا و آفریقا تا ترکیه و روسیه شود.

به این ترتیب ایران از امروز میزبان تعدادی از مقامات بین المللی است. هیاتی به سرپرستی کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و رییس هیات متنقذین ، دزموند توتو (اسقف معروف ضدآپارتاید آفریقای جنوبی) و رؤسای جمهور سابق فنلاند و مکزیک از دیگر اعضای این هیات امروز (یکشنبه) وارد تهران شدند. این هیات برنامه های مختلفی برای دیدار و گفت و گو با مقامات سیاسی ایران دارند.

صبح امروز نیز ظریف دیداری با وزیر فرهنگ کشور ایتالیا داشت. علاوه براین ۱۴ بهمن وزیرامورخارجه سوئد رهسپار تهران می شود.

سفر رجب طیب اردوغان ،نخست وزیر ترکیه را که این هفته به تهران می آید، باید یکی دیگر از سفرهای مهم مقامات منطقه ای به ایران دانست که به طور قطع بررسی آخرین وضعیت سوریه و راه های حل و فصل آن و همچنین نزدیکی و تعامل بیشتر با این همسایه مهم غربی در دستور کار خواهد بود.

علاوه براین تا امروز مشخص شده که اسفند ماه وزیر خارجه لهستان و ونزوئلا سفر به تهران را در برنامه های کاری خود قرار داده اند.

به نظر می رسد اشتیاق مقامات سیاسی کشورهای اروپایی و منطقه ای برای سفر به ایران را باید ناشی از این دانست که آنها به خوبی از فضای جدید ایجاد شده در عرصه دیپلماسی این کشورمهم با ظرفیت های بالای اقتصادی و سیاسی و درعین حال فرهنگ غنی آگاهند و قصد دارند از فرصت ایجاد شده برای تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج