۸۹۰۵۳۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

عطایی: والیبال در آینده دچار کمبود بازیکن نخواهد شد

جوانان والیبال ایران موفق شدند پس از قهرمانی در آسیا، قله قهرمانی جهان را نیز فتح کنند و در رقابتی سخت و نفس‌گیر از سد ایتالیا در فینال بگذرند.

فرهیختگان: جوانان والیبال ایران موفق شدند پس از قهرمانی در آسیا، قله قهرمانی جهان را نیز فتح کنند و در رقابتی سخت و نفس‌گیر از سد ایتالیا در فینال بگذرند. این مهم در حالی به دست آمد که مصاف جوانان ایران با ایتالیا از سیما پخش نشد اما بهترین خبر برای ملی‌پوشان جوان، معافیت از خدمت سربازی بود. بدون شک نقش سرمربی ایرانی این تیم نیز در این موفقیت پررنگ بوده است. گفت‌وگو با بهروز عطایی را در ادامه می‌خوانید.

از شب خاصی که برای جوانان کشورمان سپری شد صحبت کنید.

بازی سختی بود؛ فینال ویژگی‌های خود را دارد و با توجه به اینکه در همین رقابت‌ها ما به ایتالیا باخته بودیم باید با استراتژی جدیدی پا به میدان می‌گذاشتیم تا آنها را با شرایط جدیدی روبه‌رو کنیم. ست اول را واگذار کردیم اما در ست دوم وضعیت به نفع ما عوض شد. بچه‌های ما نسبت به ایتالیا فشار بیشتری را برای رسیدن به فینال تحمل کردند و همین مهم سبب شد تا در فینال استرس کمتری داشته باشند. در مقابل، ایتالیا راه هموارتری برای رسیدن به این مرحله داشت و به همین علت با شرایط جدیدی مواجه شد و نتوانست بازی‌سازی کند. بچه‌های ما کار فوق‌العاده‌ای را انجام دادند.

پس از بازی در گفت‌وگویی اعلام کردید که احتمال می‌دهید ولاسکو اطلاعاتی را به ایتالیایی‌ها می‌داد، درست است؟

احتمال نمی‌دهم یقین دارم که ولاسکو اطلاعاتی به آنها می‌داد. او بعد از هر ست با مربی ایتالیا صحبت می‌کرد و کاملا از تغییرات تیم آنها مشخص بود. نوع آرایش تیم ملی ایتالیا دائما تغییر می‌کرد و مشخص بود کسی به آنها کمک می‌کند هر چند درنهایت ما همه این ترفندها را خنثی کردیم.

کمتر از یک ماه پیش اعلام کردید تیم هنوز در آمادگی کامل به سر نمی‌برد، گویا قصد داشتید توقعات بالا نرود!؟

خیر، واقعا یک ماه پیش آماده نبودیم چراکه بدن انسان در سال دو سه بار می‌تواند به اوج آمادگی برسد. آن زمان تنها ۳۰ درصد آماده این مسابقات بودیم اما روند صعودی را طی کردیم و پس از آغاز مسابقات آمادگی ما به بالای ۹۰ درصد رسید.

با دو شکستی که تیم ملی متحمل شد کمتر کسی فکر می‌کرد درنهایت قهرمان جهان شوید.

گاهی اوقات بیشتر از اینکه شکست مهم باشد، این موضوع اهمیت دارد که کجا متحمل شکست می‌شوید. همان‌طور که دیدید ما دو شکست داشتیم اما درنهایت قهرمان جهان شدیم اما کوبا دو شکست داشت و در رتبه دهم ایستاد! نوع باختی که به ایتالیا و روسیه داشتیم باعث شد در مسیر هموارتری قرار بگیریم و می‌دانستیم با آن شکست‌ها اتفاق ناگواری برای ما رخ نمی‌دهد.

همین مهم باعث شد وارد گروه راحت‌تری شویم و برای رسیدن به مراحل بعد اندکی مسیر هموار داشته باشیم. منظورم این نیست که در بازی‌ها کم گذاشتیم تا شکست بخوریم، بلکه سیاستمدارانه عمل کردیم و طبیعت کار هم این بود که از آن شکست‌ها درس بگیریم تا در مسیر درستی حرکت کنیم.

متاسفانه بسیاری از مردم نتوانستند شاهد رقابت شاگردان شما با ایتالیا باشند و به گفته داورزنی به دلیل تحریم‌ها و کارشکنی بحرینی‌ها این مسابقه از تلویزیون پخش نشد، فکر می‌کنید همین‌طور باشد؟

در اینجا پنج بازی اول ما پخش نشد اما سایر بازی‌ها را به صورت زنده پوشش دادند و مردم می‌توانستند از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای تماشا کنند. من نمی‌دانم دلیل اصلی عدم پخش بازی ما از سیما چه بود اما باید بگویم مردم از دیدن یک واقعه تاریخی محروم شدند.

فکر می‌کنید چند نفر از شاگردان شما بتوانند در همین سطح باقی بمانند و نگرانی‌ها را درباره آینده تیم ملی بزرگسالان کشورمان کاهش دهند؟

قهرمانی ما ثابت کرد چرخه تولید در والیبال ادامه دارد. رده جوانان بخشی از کار تولید است و رده‌های دیگر نیز در این راستا فعال هستند. این چرخه در دوره زمانی ۲۰ ساله شکل گرفته و همه رده‌های ما را در بر می‌گیرد و با توجه به عملکرد والیبالیست‌های جوان و نوجوان کشورمان در آینده دچار کمبود بازیکن در رده بزگسالان نخواهیم شد.

سردار کمالی اعلام کرد شاگردان شما با توجه به کسب قهرمانی از خدمت سربازی معاف می‌شوند البته به شرطی که مشمول باشند، چند والیبالیست زیر 18 سال دارید؟ این خبر سروصدای زیادی در اردو داشت؟

قطعا همه آنها خیلی خوشحال شدند و این بهترین هدیه‌ای بود که می‌توانستند پس از کسب قهرمانی دریافت کنند، ‌ای کاش ما را هم معاف می‌کردند(با خنده). باید بگویم تنها دو والیبالیست ما که در رده سنی نوجوانان هستند زیر ۱۸ سال دارند و این مهم به آنها تعلق نمی‌گیرد.

طی مدت زمانی که فدراسیون به واسطه سرپرست اداره می‌شد تورنمنت‌های مهمی در تمام رده‌ها داشتیم، با توجه به اینکه از فردا کاندیداهای ریاست باید ثبت‌نام کنند، عملکرد داوری تا امروز چطور بوده است؟

والیبال ما در این مدت عملکرد بدی نداشت، بزرگسالان‌مان در لیگ ملت‌ها مقام پنجم را به دست آوردند که مقام قابل دفاعی بود و در رده جوانان هم که قهرمان شدیم و به همه اینها موفقیت می‌گویند. به هر روی بهتر است که فدراسیون رئیس داشته باشد و مسئول ثابت برای آن انتخاب شود. این‌گونه پروسه سر و سامان دادن به کارها درست‌تر پیش می‌رود و درنهایت نیز امیدوارم فردی شایسته روی صندلی ریاست فدراسیون بنشیند.

درباره بازگشت داورزنی هم صحبت‌هایی می‌شود، فکر می‌کنید در صورتی که قانون اجازه ورود داورزنی به انتخابات را بدهد، حضور دوباره او بتواند موفقیت‌آمیز باشد؟

اطلاعاتی در این باره ندارم و گفتم امیدوارم فردی شایسته وارد میدان شود. داورزنی کارنامه درخشانی در فدراسیون دارد و امیدوارم انتخابات هر چه زودتر برگزار شود تا فدراسیون به یک ثبات حاقل چهار ساله برسد.

انتخابات شاید به نفع شما نباشد و رئیس جدید تغییراتی انجام دهد و شما نیز به‌رغم موفقیت‌ها کنار بروید!

ایرادی ندارد، والیبال به ثبات برسد ما هم بالاخره یک گوشه‌ای از کار را می‌گیریم. کار پایه و آکادمی خود را انجام می‌دهیم. نگران از دست دادن جایگاه خودم نیستم چراکه اتفاق خوب می‌تواند همه جامعه والیبال را به منفعت برساند.

چقدر احتمال می‌دهید تیم ملی بزرگسالان بتواند در روسیه جواز حضور در المپیک 2020 را به دست آورد؟

برای صعود به المپیک دو شانس داریم، یکی در روسیه و دیگری در چین. واقعیت این است که در روسیه کار خیلی سختی داریم چراکه خودشان مدعی اصلی صعود به المپیک هستند اما در صورتی که این مهم در روسیه به دست نیاید قطعا در چین جواز حضور در المپیک را به دست خواهیم آورد و آسیایی‌ها تهدیدی برای ما به حساب نمی‌آیند.

تا 1408 با بچه معروف‌ها

خیلی وقت است می گویند همزمان با افول نسل طلایی والیبال دیگر خبری از موفقیت های اخیر نخواهد بود و بر می گردیم به عقب و نهایتا در آسیا یکی از قدرت های برتر خواهیم بود.

خیلی ها معتقدند در والیبال مان دیگر خبری از معروف، موسوی و غفور نخواهد بود و باید از موفقیت های فعلی لذت ببریم. یادمان رفته همین ستاره های فعلی زمانی در مسابقات قهرمانی جهان در رده های پایه خوش درخشیدند و نوید روزهای خوبی را دادند. حالا اما آنهایی که مسابقات قهرمانی جهان در رده زیر ۲۱ سال را تماشا کردند نظرشان عوض شده است.

سروقامتان جوان که برخی شان در همین سن و سال کم تجربه بازی در تیم بزرگسالان را دارند نشان دادند که حالاحالاها نباید نگران والیبال باشیم. آنها حداقل تا یک دهه آینده خیال همه را راحت کرده اند. بعد از آنها هم قطعا این روند ادامه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج