جاباما
۸۹۰۹۳۸
۹ نظر
۵۰۰۳
۹ نظر
۵۰۰۳
پ

صادرات ایران به آمریکا نزدیک به نقطه صفر

در حالي كه خصومت دولت امريكا با ايران با وضع تحريم‌هاي سخت به بالاترين نمود خود رسيده است، روابط تجاري بخش خصوصي نيز در حال رسيدن به توقف كامل است. روابط تجاري دو كشور كه بعد از برجام روندي رو به رشد در پيش گرفته بود اين روزها ميزان بسيار اندكي است و احتمالا به زودي به طور كامل متوقف مي‌شود.

روزنامه اعتماد نوشت: در حالي كه خصومت دولت امريكا با ايران با وضع تحريم‌هاي سخت به بالاترين نمود خود رسيده است، روابط تجاري بخش خصوصي نيز در حال رسيدن به توقف كامل است. روابط تجاري دو كشور كه بعد از برجام روندي رو به رشد در پيش گرفته بود اين روزها ميزان بسيار اندكي است و احتمالا به زودي به طور كامل متوقف مي‌شود.

تجارت خارجي ايران و امريكا در حالي به طور كامل يك‌ طرفه شده است كه آمار گمرك ايران نشان مي‌دهد طي فروردين ماه امسال، ارزش كل صادرات غيرنفتي ايران به ايالات متحده رقمي به اندازه ۵ هزار دلار بوده‌ و در مقايسه با فروردين ماه پارسال كه صادرات ۱.۳ ميليون دلاري به ثبت رسيده بود، صادرات ايران به امريكا حالا به صفر رسيده است.

اين در حالي است كه واردات كالايي ايران از امريكا در فروردين ماه امسال، رقمي حدود ۴ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار به ثبت رسيده با اين حال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، افت ارزشي ۳۵ درصدي را نشان مي‌دهد. جاده تجارت كالايي ميان ايران و ايالات متحده امريكا در حالي با خروج دولت دونالد ترامپ از برجام به طور كامل يك ‌طرفه شده‌ كه بر اساس اطلاعات گمرك، واردات ايران از امريكا تنها محدود به دارو و تجهيزات پزشكي شده و برخي محصولات سنتي در تجارت ميان اين دو كشور از جمله اسپرم گاوي نيز جزو كالاهاي عمده وارداتي ايران از امريكا محسوب مي‌شود.

رييس كميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به اينكه پس از توافق برجام، صادرات كالاهاي سنتي از ايران به ايالات متحده امريكا رشد پيدا كرد، افزود: طي يك سال گذشته و به دنبال خروج دولت فعلي امريكا از برجام، صادرات غيرنفتي ايران به اين كشور به طور كامل قطع شده است. محمد لاهوتي همچنين رقم واردات ايران از امريكا طي ماه‌هاي اخير را ناچيز دانست و گفت: عمده واردات ايران از ايالات متحده مربوط به دارو و كالاهاي پزشكي مي‌شود كه با وجود معافيت اين كالاها از تحريم، امريكا همچنان در مبادلات كالايي اين بخش نيز كارشكني مي‌كند.

سيدرضي حاجي‌آقاميري ديگر عضو هيات نمايندگان اتاق تهران نيز با تاكيد بر اينكه صادرات فرش از ايران به امريكا متوقف شده است، گفت: امكان صادرات فرش ايران جزو شروطي بود كه در تعهدنامه برجام گنجانده شده بود اما با خروج ترامپ از اين توافقنامه در حال حاضر صادرات فرش ايران به ايالات متحده امريكا تقريبا به صفر رسيده است.

به گفته اين فعال اقتصادي در حوزه تجارت فرش، طبق قانوني كه در زمان باراك اوباما رييس‌جمهور سابق امريكا مصوب شد، فرش در فهرست سياه تحريم‌ها قرار گرفت و حتي امكان صادرات فرش ايراني از ديگر كشورها به اين بازار نيز محدود شده بود اما توافقنامه برجام فرش را از فهرست تحريم خارج كرد و پس از اجراي اين توافقنامه سالانه بين ۸۰ تا ۱۰۰ ميليون دلار فرش از ايران به ايالات متحده امريكا صادر مي‌شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      باید برعکس باشه البته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجید جان بلعکس نه برعکس

      • بدون نام

        عیبی نداره بجاش ماهم داریم از آمریکا آب پنیر وارد میکنیم :(

    • محمد

      باید برعکس باشه البته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر نمی کنم صادرات هیچگاه ب صفر برسد!!!
        کالا را رها کنید...
        سالی چند هزار نفر تحصیل کرده،خارج میشوند....وچند نفر وارد میشوند....آیا این فرهیختگان،نخبه ها سرمایه ایران نیستند؟؟

    • بدون نام

      الان آمریکا بیچاره میشه

    • بدون نام

      مقصر اصلی خود شما ئید نه آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امریکامگرازایران چیزی میبره

      • بدون نام

        امریکامگرازایران چیزی میبره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج