۸۹۰۹۹۴
۲۲ نظر
۵۰۰۳
۲۲ نظر
۵۰۰۳
پ

سالانه حدود ۷۰۰ پزشک از کشور می‌روند

رییس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به مباحث مطرح درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در مجلس، به ارایه آمار و ارقامی درباره بیکاری و مهاجرت پزشکان پرداخت و بر لزوم اصلاح فرآیند توزیع نیروهای پزشکی و منابع مرتبط با آن تاکید کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به مباحث مطرح درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در مجلس، به ارایه آمار و ارقامی درباره بیکاری و مهاجرت پزشکان پرداخت و بر لزوم اصلاح فرآیند توزیع نیروهای پزشکی و منابع مرتبط با آن تاکید کرد.

دکتر محمدرضا ظفرقندی ضمن مخالفت با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، با تاکید بر لزوم بررسی کارشناسی و علمی طرح مجلس در این باره، گفت: ما از این جهت نگرانیم که افزایش بی‌رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی اگر هماهنگ با ارتقای زیرساخت‌های لازم نباشد، کاهش جدی در کیفیت سواد سلامت و سطح علمی و عملی فارغ‌التحصیلان پزشکی ایجاد می‌کند؛ موضوعی که آسیب آن قطعا به مردم می‌رسد.

وی افزود: به همین دلیل هم با افزایش بی‌رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مخالفیم و طی مکاتبه‌ای با مسوولان ذیربط و رییس مجلس شورای اسلامی، رسما مخالفت‌مان را اعلام کردیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعداد پزشکان کشور و مباحث مطرح درباره کمبود پزشک، گفت: تعداد زیادی از پزشکان کشور و از جمله پزشکان عمومی زیادی بیکارند و معنای آن، این است که بسته به آمارها و استانداردها کمبود پزشک نداریم و مشکل آن است که نتوانسته‌ایم شرایط اقتصاد سلامت و به کارگیری نیروها در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم را تامین کنیم.

وی افزود: بنابراین اگر چند برابر حال حاضر نیز پزشک تربیت شود ولی زیرساخت‌ها، اقتصاد سلامت و شرایط کار و زندگی در بیمارستان‌های مناطق محروم فراهم نشود، طبیعتا نه تنها مشکلی حل نخواهد شد، بلکه مشکل دیگری هم اضافه می‌شود که همان بیکاری پزشکان است و بی‌تردید این موضوع ضربه سنگینی برای کشور خواهد بود.

رییس کل سازمان ناظام پزشکی به هزینه‌های تربیت دانشجوی پزشکی اشاره کرد و گفت: بر اساس محاسبات ما و بر اساس نوع دانشکده بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان بابت تربیت دانشجوی پزشکی هزینه می‌شود. حال در نظر بگیرید اگر از این هزینه استفاده بهینه نشود چه اتفاقی می‌افتد؛ قاعدتا فارغ‌التحصیلان یا به حرفه‌ای دیگر روی می‌آورند یا از کشور خارج می‌شوند و آمارها در این زمینه برای ما نگران کننده است.

وی درباره مهاجرت پزشکان گفت: بر اساس ارزیابی ما مهاجرت پزشکان در سال و در حوزه عمومی حدود ۴۰۰ نفر است و در حوزه پزشکان متخصص هم بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر است. البته این آمار کاملی نیست؛ چراکه ما در آمارهایمان به همه منابع دسترسی نداریم.

ظفرقندی در پاسخ به ایسنا درباره آمار پزشکان بیکار نیز گفت: در سازمان نظام پزشکی حدود ۸۵ هزار پزشک عمومی شماره نظام پزشکی دارند، اما از این میان تنها حدود ۴۰هزار نفر پروانه کار و طبابت گرفته‌اند؛ بنابراین قاعدتا تعدادی از این پزشکان یا به حرفه‌های دیگر روی آورده‌اند و یا از کشور خارج شده‌اند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در هر حال، ما نمی‌گوییم که نسبت پزشکان‌مان به جمعیت کشور ایده‌ال است و به عنوان مثال در سطح کشورهای اسکاندیناوی و غیره است، ولی در حد منطقه خودمان عددش قابل قبول است و آن چه که باید به آن پرداخته شود، توزیع نیروهای پزشکی و منابع مرتبط با آن است و این موارد باید اصلاح شوند. در غیر این صورت افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی تنها باعث کاهش کیفیت و کاهش سطح علمی و عملی جامعه پزشکی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا این همه ایران پزشک سالاریه و مافیای پزشک داره و درآمدهای نجومی دارن باز ایران را ترک میکنند!!!!؟ قطعا آمار اشکال داره

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAA

        پزشک های ایران چون بخاطر پولدار شدن دکتر شدن در خارج جایی ندارند
        حال کسانیکه به خارج رفتن و دکتر هستن چون ایرانی هستن فقط نظافت ساختمان بیمارستان وظیفه انهاست

    • اسی

      کجا میرن؟ هیچ جای دنیا همچین درامدی بدون مالیات ندارن

    • کارمند

      فقط تعدادی پزشک بیسواد و سهمیه دار باقی میمانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پزشکهای وطن فروش با سرمایه این ملت تحصیل کرده اند ، و زیاده خواه هستند بروند بهتر است .

    • بدون نام

      ظرفیت رو زیاد نمیکنن چون درآمدشون پایین میاد پزشک یعنی پول پرست

    • @@بدون نام@@

      بهتر دیگر در بدن بیماران دم پایی جا نمیگذارند

    • بهاره

      کجا میرن با ایم درک های آبدوغ خیاری اونجا کسی قبولشون نداره

    • بدون نام

      پزشکان هیچ کجای دنیا به اندازه ایران درآمد ندارند. از طرفی پزشکان ایران را در خارج از کشور قبول ندارند‌.

    • ساوان صباحت

      خوبه بررسی بکنن ببینند چند درصدشون سهمیه ای بودن

      پاسخ ها

      • سید

        بزار .برن امار مرگ میرها میاد پاینبعد پراید دومین عامل مرگ میر ..پزشکاهای .که به جیب بیمار فکر نیکنند نهبه جان.ان

    • بدون نام

      خوب کاری میکنن خوششون باشه

    • قره داغی

      پزشک میخواهیم برای چه؟ ...

      پاسخ ها

      • سید

        به پسر دوساله من قرص خطر ناک فنوباربیتال تجویزکرده بود که به روانی ها میدن .بهش اعراص کردم که از اتاقش .پرتم کرد بیرون.به که شکایت کنی.... خسته شدیم....

      • سید

        دیروز یه امپول تو ارنج خانمم تزریق کرد ه پزشک .ارتوپد دویست .پنجاه هزار تومان گرفتن .خانم دردش بیشتر شد.خدا لعنت کنه پولست نه پزشک

      • سید

        دیروز یه امپول تو ارنج خانمم تزریق کرد ه پزشک .ارتوپد دویست .پنجاه هزار تومان گرفتن .خانم دردش بیشتر شد.خدا لعنت کنه پولست نه پزشک

    • بدون نام

      افزایش ظرفیت به همراه کیفیت ، باعث جلوگیری از خروج ارز ، جذب دانش اموزان مستعد بی سهمیه ، ارتقا علم طبابت ، صدور نیروی کار با کیفیت ، جلوگیری از ناامیدی جوانان مستعد ،.......می شود اگر مشکل کیغیت دارید در داخل کشور ، از اساتید و امکانات خارجی استفاده کنید = جمود فکری فقر ملت .

    • بدون نام

      کارخوبی میکنن،بمونن اینجا چی بشه؟!با این ملت پرمدعا و پرتوقع سروکله بزنن هرروز هم فحش بخورن؟!

    • بدون نام

      چه بهتر ..مملگت شده دکان پزشکان ...

    • بی نام

      در حال حاضر هزینه یک دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه های دولتی هم همین صد میلیون است. شما هزینه یک سال دانشگاه تهران با پذیرش دانشجو در آن سالل را محاسبه کنید به همین عدد صد میلیون می رسید
      شما که میفرمایید پزشک کم نداریم چرا پزشکان فارغ التحصیل خارجی بیسواد را استخدام میکنید. اینها افراد پول دار و یا فرزندان مسؤلان هستند که از طریق پول از دانشگاه های بیکیفیت پولی مدرک میگیرند.
      اآیا استاندارد نسبت پزشک به جمعیت کمبود شدید پزشک را نشان نمیدهد
      آیا به خاطر کمبود پزشک تعرفه های پزشکی سرسام آور نیست
      مسؤولین محترم وزارت بهداشت لطفا از این مافیا بازی دست بردارید
      یک پزشک بیکار برای خانواده اش و حتی برای جامعه از یک فارغ التحصیل سایر رشته ها مفید تر است

    • بدون نام

      دکترا میرن به جاش چینی و افغانی و عراقی بدون ویزا وارد کشور میشن این کشور احتیاج به دکتر نداره احتیاج به یابو داره که هر روز هم دارن زیاد میشن

    • بدون نام

      درعوض هرار تا دکتر سهمیه ای میان بیرون که فرق سروته ادما روهم نمیدونن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج