جاباما
۸۹۱۳۱۶
۶۰ نظر
۵۰۰۸
۶۰ نظر
۵۰۰۸
پ

پشت‌پرده تحرکات جدید محمود احمدی‌نژاد

عده‌ای می‌گویند احمدی‌نژاد به لحاظ سیاسی تمام شده و امکان بازگشت او به قدرت وجود ندارد. عده ای هم احتمال حضور و تاثیرگذاری‌اش در عرصه عمومی و حاشیه‌سازی‌اش در فضای سیاسی را رد نمی‌کنند.

خبرآنلاین: عده‌ای می‌گویند احمدی‌نژاد به لحاظ سیاسی تمام شده و امکان بازگشت او به قدرت وجود ندارد. عده ای هم احتمال حضور و تاثیرگذاری‌اش در عرصه عمومی و حاشیه‌سازی‌اش در فضای سیاسی را رد نمی‌کنند.

آنهم در روزهایی که عرصه جهانی سیاست با ظهور و تکثیر پدیده‌ شگفت‌آور پوپولیست روبه‌رو است. سیاستمداران پوپولیستی که با شعارهای ملی‌گرایانه، تفکرات بنیادگرایانه و ژست‌های نامتعارف، مقبولیت عمومی یافته‌ و روی کار آمده اند، پس بر چه اساسی احتمال بازگشت و قدرت‌گیری احمدی‌نژادیسم نادیده گرفته شود؟

پشت‌پرده تحرکات جدید محمود احمدی‌نژاد

حدود ۳ سال پیش پیش یک فعال سیاسی ایرانی مقیم آمریکا در یادداشتی ضمن تبیین نوع نگاه عامه مردم آمریکا به سیستم حاکم، رفتار انتخاباتی جامعه آمریکایی را تحلیل کرد. سپس در قیاسی نمادین کلینتون‌ها را همانند هاشمی‌ها، و دوران اوباما را مشابه دوران خاتمی دانست، و نهایتاً رقابت دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون ۲۰۱۶ را به احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی ۱۳۸۴ تشبیه و، پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود. پس از پیروزی ترامپ بسیاری او را نمونه آمریکاییِ احمدی‌نژاد نامیدند و امروز نیز به بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا لقب «ترامپ انگلیسی» داده‌اند.

پیروزی‌های انتخاباتی سیاستمداران پوپولیست ناسیونالیست در کشورهای دیگری چون لهستان، مجارستان، سوئد، برزیل، اوکراین و حتی انتخابات اخیر اتحادیه اروپا، حاکی از تکثیر پدیده‌ پوپولیسم است.

نکته‌ای که خود احمدی‌نژاد در مصاحبه اخیرش با مجله آمریکایی نیشن به شکل خاصی منکر آن نشده است؛ « من هم رنگ موهایم با ترامپ فرق می‌کند و هم اینکه پولدار نیستم، عضو حزب جمهوری‌خواه و هیچ حزب دیگری هم نیستم». به عبارتی او سعی کرد تفاوت‌هایش با ترامپ را محدود به رنگ مو و حساب بانکی و حزب کند و در واقع با این کار شباهت زیادشان را پررنگ کرد تا از غافله و موج پوپولیسم جهانی عقب نمانده باشد. این مصاحبه حاوی نکات دیگری هم بود، از جمله تغییر چهره احمدی‌نژاد، چرخش برخی دیدگاه او، عدم رد احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری و ... .

اما پشت پرده تحرکات تازه رئیس پرحاشیه و دردسرساز دولت‌های نهم و دهم چیست؟ آیا محمود احمدی نژاد برنامه‌ای برای آینده سیاسی خود و جریان منتسب به خودش در ذهن دارد؟ ۴ سناریوی قابل طرح در اینباره وجود دارد.

محمود احمدی‌نژاد در دولت دومش تلاش می‌کرد محدودیت‌های موجود در مسیر راهش را دور بزند. او در مقابل درک همین محدودیت‌های ساختاری و قانونی هم مقاومت می‌کرد، چه رسد به کنار گذاشته شدن از دایره تصمیم‌گیری یا کل عرصه سیاسی کشور. محمود حتی از یک جایی به بعد تلاش کرد با بکارگیری تمامی ابزارهایش، مانع این حذف شود. برای او، نفع و ضررهای مادی ناشی از حضور یا حذفش از عرصه سیاست‌گذاری و صحنه سیاسی، چندان اهمیتی ندارد. هراس او از دیده نشدن و سپس فراموش شدن بسیار عمیق‌تر است و به همین دلیل به هر قیمتی می‌خواهد زنده بماند. و حداقل دستاورد این اقدمات تداوم حیات رسانه‌ای برای احیای حیات سیاسی اوست.

از همان روزهای آغازینِ دولت دهم و فتنه‌انگیزی‌های احمدی‌نژاد عده‌ای این گمانه را مطرح کردند که علت مماشات با او، اسناد و داده‌هایی است که در دست دارد. اما بعدتر با وجود همه فشارهای سیاسی، بایکوت رسانه‌ای، بازداشت‌ نزدیکان و منتسبان و ... نه تنها هیچ چیز خاصی رو نشد، که معدود کارت‌های بازی احتمالی‌اش نیز سوختند و عملاً موضوعیت ندارند. امری که دست احمدی‌نژاد را تقریباً خالی از ابزار اخلال‌گری و افشاگری نشان داد. مگر اینکه با تحرکات جدید، ابزارهای جدید به دست بیاورد و با آن‌ها پلن بعدی خود را پیاده کند.

احتمالاً اغلب واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات سال ۸۴ اظهارات غیرمعمول کاندیدای نوظهور آن انتخابات در تلویزیون، پیش از برگزاری دور دوم انتخابات را به یاد دارند. احمدی‌نژاد یک پوپولیست باهوش و بی‌ترمز است که به سرعت قابلیت تغییر موضع بر اساس زمان و مکان و شنونده رذ دارد. امروز نیز بهرحال انتخابات‌هایی در راه است او تلاش دارد به مدد نارضایتی‌های موجود، زمینه‌هایی فراهم شود تا با تغییرات ظاهری و آپدیت شگردهای عوامفریبی از نردبان قدرت بالا رود.

احمدی‌نژاد احتمالاً برنامه ویژه‌ای برای ۱۴۰۰ خواهد داشت. حتی اگر اهرمی برای فشار بر شورای نگهبان نداشته باشد، با علم به رد صلاحیت با اهدافی دیگر در انتخابات ثبت‌نام می‌کند و بعید است فضای مجانی و نامحدود نام‌نویسی انتخاباتی را مفت از کف بدهد. او در همین دو مصاحبه اخیرش (با نیویورک‌تایمز و نیشن) احتمال کاندیداتوری‌اش را رد نکرد. در این راستا بالطبع تغییراتی لازم است. ۱۰ سال از وقایع سال ۸۸ گذشته و شاید تصورش این باشد که همین فاصله زمانی کافی‌ست تا نگاه جامعه به او اندکی تعدیل شود. همچنین امروز مشکلات اقتصادی و شرایط موجود، منجر شده ناکارآمدی‌ها و آسیب‌رسانی‌های عمیق دوران احمدی‌نژاد کمرنگ جلوه کند. حال کافی است خود احمدی‌نژاد نیز اندکی تغییرات ظاهری در کردار و گفتار و رفتار و شعارهایش ایجاد نماید.

این تغییرات سطحی آنقدر واضح‌اند که اگر فرضاً نام احمدی‌نژاد از متن مصاحبه‌ها حذف شود، مخاطب به سختی می‌تواند تشخیص دهد مرجع این سخنان احمدی نژاد است. چهره‌ای صلح‌دوست و طرفدار مذاکره و مدافع ایران که خود را دارای جهان‌بینی معرفی می‌کند. به گونه‌ای که به هر سوال مربوط و نامربوط پاسخی جهان‌شمول ارائه می‌دهد. اندکی دقت کافی است تا بفهمیم که تمام این بزک جهان‌شمول احمدی‌نژاد چیزی نیست جز پوپولیسم.

ارائه راه حل ساده و سریع برای تمامی مشکلات ساده و پیچیده جهان؛ «شعارزدگیِ عوام‌زده» و «آسیب‌شناسی سهل‌انگارانه» همراه با ارائه راهکارهای یک‌خطی فریبنده و در دسترس؛ یعنی همان رویکرد پوپولیستی سابقش.

آخرین و شاید مهمترین و نزدیکترین سناریوی محتمل، پلن طراحی شده جریان احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس در اسفند پیش رو است. برخلاف پلن مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در اینجا لازم است احمدی‌نژاد به پایگاه رأی و روش و منش سابق خود بازگردد. جذب افراد از روستاها و شهرهای کوچک و ثبت نام با چهره‌های نسبتاً ناشناخته. استفاده از همان روش‌های پوپولیستی و همان شعارهای اقتصادی عوام‌فریبانه برای کسب آرای طبقه پایین اقتصادی-فرهنگی-سیاسی جامعه و به عبارتی نفوذ به پارلمان؛ با هدف فضاسازی و زمینه‌چینی و هموارسازی مسیر ورودی محمود۱۴۰۰.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      والا از روحانی بدتر نبود

      پاسخ ها

      • hassan.h

        عناصر ارزشی انقلابی ایشان را رها کننددیگران اختیار با خودشان است
        ایشان در 2 سال آخرش فقط اعتماد سوزی کرد و بس

    • بی تام

      خدا به خیر کند

    • محمد رضا

      فرمایش شما درست
      چند پاراگراف هم در وصف ریش خاکستری ها و خلق کننده های برجام و رکوردداران تورم بنگارید. ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بابا دلت خوشه همشون من و تو رو نابود کردند ملت ایران رو نابود کردند مگه ما چند بار زندگی میکنم

    • بدون نام

      این مقاله بسیار جالب بود و حقایق احمدی نژاد رو کاملا بیان کرد.این آقا و همراهانش بدانند که مسبب اصلی این وضعیت حاکم بر جامعه آنها هستند.

      پاسخ ها

      • ف

        بزرگترین سیاستمدارایران دکتراحمدنژاد است

      • مهدی

        خخخخخ کجایی دادا

      • بدون نام

        بسه دیگه همینطور فقط یک چیزی می نویسی فکرت را به کار بنداز

      • بدون نام

        بی شرف نباش قیمتمتها را مقایسه کرده وهر چه زودتر کلید را پیدا کرده تحویل حسن چاخان بده تا میوه های برجامانده برجام را بچیند.

    • کارگر‌بیکار

      احمدی نژاد‌عزیز‌هرجامیرم‌صحبت‌ازمردانگی‌شماست
      میدانی‌چقدر‌فدایی‌داری،من کارگر‌میدانم‌چقدر‌خوبی
      زمان‌تو‌کاربود‌یعنی‌زندگی‌بود،میدانی‌چقدر‌الان‌دزد زیاد‌شده
      کارگران‌ساختمانی‌یک پارچه منتظرشمان،پس‌فکرامدن‌باش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز هم مردم رو به بازی بگیره

    • رضا

      شما او را حذف فیزیکی نکنید و بگذارید وارد انتخابات شود.ببینید روی همه شما را کم میکند یا نه.مردم به پاس خدماتش او را دوست دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چکارش داری این آق محمود مارو بزار تو همون محمودیه برا خودش حکمرانی کنه. گناه داره بچه

      • بدون نام

        دیگه آدم قحطی ه

    • بدون نام

      مموتی به فریادمون برس نقش رابین هود را میخواد بازی کنه ایشالله

    • بدون نام

      جانم‌فدای‌احمدی‌نژادکسی‌که خدابزرگش‌کند
      بنده نتواند‌کوچکش‌کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک، لایک، لایک

      • بدون نام

        لایک، لایک، لایک

    • بدون نام

      لعنت بر پوپولیست و طرفداران این مصیبت خانمان‌سوز .

    • بدون نام

      مموتی چکارش داریداز خیلیها بهتره

      پاسخ ها

      • یوسف

        من که دوستش دارم

    • بدون نام

      احمدی نژاد مردی از جنس مردم باید پذیرفت که هنوز بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است ..درود براحمدی نژاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک، لایک، لایک

    • بدون نام

      این تحلیلها رو واسه خودت نگهدار!
      تا هسته‌ای ایران زنده است نام احمدی نژاد زنده است
      تا کاری تر از احمدی نژاد نیومده نام احمدی نژاد زنده است

    • محمدرضا بختیار

      من نمیدونم کسی که چندبار قهر کرد و دولت را رها کرد چه اصراری داره دوباره به میدان سیاست و ریاست برگردد حتما این بار تفکر عمیق تری برای به فنا دادن حوزه موزه وتاریخی کشور در سر دارند و پارک های پردیسان بیشتری برای فروش در نظر گرفتند و یا استفاده از فامیل های خود در پست و منسب های مختلف و حتما فروش یک لگن دیگر در حد میلیاردی!!!

    • محمد

      گند زدید حالا می ترسید دوباره احمدی نژاد برگرده. مقاله می نویسید که مردم رو از احمدی نژاد بترسونید مبادا بهش رای بدند

    • elmantores

      دمش گرم انصافا بیاد من بهش رای میدم تاقبل اومدن روحانی مخالف سرسخت احمدی نژاد بودم ولی الان تو کشور فقط به احمدی نژاد اعتماد دارم که بفکر ما بدبختاس

    • بدون نام

      تمام دزدی ها وگرانی ازدوره احمدی نژاد شروع شد

    • علی

      سلام خدمت هموتنان عزیز بنظر بنده بهترین رئیس جمهوری که واقعان برای مردم و اقتصاد کشور کار انجام داد دکتر محموداحمدی نژاد بود و فکر میگنم اگر در انتخابات شرکت کند صد در صد دوباره رئیس جمهور خواهد شد

    • ع. ستاری

      خیلی مزخرف نوشته. دولت روحانی بعد از ان همه تخریب و لجبازی تازه متوجه شده که باید همان راه احمدی نژاد را طی کند. کارت سوخت. مسکن مهر. ارتباط با امریکای لاتین. و... احمدی نژاد مبارزه با دانه درشت ها و اختلاس و فساد را استارت زد طبیعی است که سردمداران رسانه و ثروت و قدرت بر علیه او فضا سازی کنند.

    • محمدعلی

      مگه ادمای تو روستا و شهرهای کوچک چه شونه نمی تونن مث شما شهرهای بزرگ مسئولیت قبول کنند همیکه اینقدر از اومدن احمدی نژاد واهمه دارین این نشان میده کارش خیلی درسته مزخرف ترین مطلبی بود که توی عمر م خواندم از شما که این همه ادعای عدالت رسانه ای داربد بعیده اگه میتونید نظرم رو بزارید.

    • محمدعلی

      این همه از روحانی و دار ودسته اش حمایت کردید چی شد یه کم از افاضات عالی جنابان هم بگید .بابا این حجم از دزدی و غارت واقعا توی دوره احمدی نژاد که نه توی کل تاریخ ایران از عهد هخامنشیان تا الان بوده ...بابا مغلطه کاری و کلمات قلمبه مثلا نویسنده میخوا د این طور القا کنه که بهتر از همه میفهمه ولی خود گوی و خود......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم

    • احمدبداغی

      جناب نگارنده ...
      این همه خباثت و کینه شما از احمدی نژاد چیست ؟
      به عقیده بنده شما نان به نرخ روز میخورید و گرنه چرا از خیانت های خاتمی و دولتش چیزی عنوان نمیکنید
      شما اینجا یید تا به اصلاح طلبان خوش خدمتی کنید

    • سعیدتراختورچی

      این دولت به قولی دروغ گوترین دولت میباشد.
      ولی احمدی نژاد یه انسان مردمی بود؛تنها رییس جمهوری بود که به فکر مردم فقیر وعادی بود؛اگر بزارن در اناخابات شرکت بکند شک ندارمبالای 85 درصد رای او میباشد

    • بدون نام

      بدون شک و تردید و قطعا، حامیان قدرتمند ایشون در گذشته و حال وضعیت کنونی مملکت رو به وجود آوردند.
      مافیاهای قدرت و موازی دولت که تحت پاسخگویی هیچ نهادی نیستند و با تصمیم گیری نرخ تمام اجناس در بازار رو کنترل می کنند. و قطعا دلشان به حال هیچ جنبنده ای در ایران نمی سوزه.

    • مهدی

      برو گمشو
      اگه محمود پو پولیسته پس زنده باد محمود
      خیلی بد بختین احمقها
      همین العان نرم افزارتو پاک می کنم

    • بدون نام

      اصلا رئیس‌ جمهور چیکاره هست؟دلتون خوشه

    • بدون نام

      دوره اون چقدر راحت زندگی میکردیم این کلید روحانی کار دست ما داد

    • بدون نام

      احمدی نژاد مرد دوران بزارید بیاد ببینید با چقدر اختلاف برنده میشه

    • بدون نام

      من و تو وملت ایران را خودشان با انتخاب های احساسیاس نابود کرده است .

    • بدون نام

      احمدی نژاد مردی پاک و عاشق خدمت به ملک و ملت بود اما نه در حد رییس جمهور .ایشون باید رییس بنیاد مستضعفان میشد

    • علی

      نویسنده عوام فریب

    • بدون نام

      آهای کسی که این مقاله رو نوشتی ریش خاکستری ها کم به کشور ضرر نزدن دلار قیمتش تا کجا رسید برجام حال خوبی داره

    • بدون نام

      اسم اینو میارید ادم یاد بدبختیهاش میفته

    • بدون نام

      به کوری چشم دشمنان داخلی وخارجی احمدی نژاد میاد و رای هم میاره

    • عباس

      درود بر احمدی نژاد عزیز حمایت می کنیم

    • بدون نام

      دکتر احمدی نژاد مرد رک و راست و شماها از ترس دنبال سایه اش می گردید و پشت پرده و رو پردش هم ملت است اگه هیچ جایگاه سیاسی ندارد از چه می ترسید بزارید بیاد آن وقت می بینید از مایه چقدر فطیر میشه احمدی نژاد در دل اکثر ملت است غیر از رانت خواران و دزدان بیت المال و آقازادهها و بعضی های دیگه

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد

    • حمید مرادی

      دست شما برای مردم روشده شما نمیتونین چهره احمدی نژادروپیش مردوم خراب کنین هرچه بیشترسعی کنین کمترموفق میشوین ازکجا میسوزین وبرای تخریب احمدنژاد چقدرپول میگرین جانم فدای احمدی نژاد

    • یونس . س

      اپلیکیشن اخبارداغ خیلی محسوس و مشکوک خبرهای ضد احمدی نژاد رو پخش میکنید!!! این موضوع قابل بررسیست.

    • بدون نام

      محمود دکلها رو به کی فروختی؟پولش کو؟

    • بدون نام

      ولا احمدی نزاد بهتر از همه بوده هبچ کس جرات انجام کارهای زیر بنایی ک ایشون انجام داد و خدمتی ک ب مردم کرد رو نداره حالا شما چرا از احمدی نژاد بدتون میادو ازش میترسیدبزارید نو صحنه باشه مردم بصیرت دارن خودشون انخاب میکنن کیو مبخوان

    • عباس گلدوست

      تا وقتی با تهمت یک طرفه به احمدی نژاد حمله میشود . بیشتردر دل مردم جا پیدا میکند.

    • بدون نام

      برترین ها خیلی علیه احمدی نژاد اتهام میزنی!! مشخصه تیم شما ضد احمدی نژاده طرف دولت بنفش و بی تدبیر نباش. امیدوارم به این فهم رسیده باشی جیبت داره خالی میشه

    • جابری

      نظر من اینه که احمدی نژاد ایده های خوبی داشتن و شاید از حیث مدیریت کارآمد نبود
      ۱-ایده ساخت ساز که تو روستاها موفق بوده تا شهری
      ۲-ایده هزار متر برای هر تهرانی یا شهری خیلی خوبه به نظرم
      در ضمن در یک ساختمان سازی ۱۳۰ صنعت چرخش می چرخد درست نیست?

    • بدون نام

      احمدی.هرچی.که.باشدازروحانی.بهتراست
      @ حامی

    • رضا حاجیجان

      بایددرنظر بگرید اگر موقعیت که روحانی دولت را تحویل گرفت احمدینجات در این موقعیت ۶ ماه هم نمیوتونست مملکت را اداره کنه نفت بشکه ۱۳۰ هزار دلار را گرفت وحیف میل کرد یه قدم برای جلوگیری از قطعنامه شورا امنیت برنداشت فقط نشست وگفت تحریم نمنه احمدینجات دولت را گل وبلبلل از خاتمی تحویل گرفت باخزانه پر تحویل داد به روحانی باخزانه جاروکش ومملکتی تحریم تحویل داد

    • بدون نام

      در دوره اولش که خوب کار کرد ولی با اشتباهاتی که در دوره دومش انجام داد،گمان نمی کنم اگر تایید شود هم رای بیاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج