جاباما
۸۹۱۷۱۱
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

بن علوی حامل پیام خاصی برای تهران بود؟

دستگاه سیاست خارجی کشورمان برای اولین بار همزمان با ورود بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران، اعلام کرد که توقیف نفتکش از سوی بریتانیا ضربه مهلک به توافق هسته ای است. چرا ایران این دو موضوع را بهم مرتبط کرد؟

خبرآنلاین: دستگاه سیاست خارجی کشورمان برای اولین بار همزمان با ورود بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران، اعلام کرد که توقیف نفتکش از سوی بریتانیا ضربه مهلک به توافق هسته ای است. چرا ایران این دو موضوع را بهم مرتبط کرد؟

روز شنبه ۵ مرداد ماه سال جاری یوسف بن علوی برای دومین بار در ماه گذشته وارد تهران شد و با وزیر خارجه و رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

ظریف پس از دیدار با همتای عمانی خود در توئیت خود نوشت: " از این که امروز در تهران میزبان دوست برجسته ام یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان هستم، بسیار خرسندم. درباره تاثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان گفتگو کردیم."

وزیر خارجه کشورمان در اینباره توضیح بیشتر و خبر بیشتری ارائه نکرد این در حالی است که که موسوی سخنگو دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود اعلام کرد که سفر بن علوی میانجیگری نبوده است بلکه صحبت های طبیعی میان دو دیپلمات بوده است. وی در اینباره گفت:«یکی از موضوعات مطرح در نشست هیات عمان و ایران، بحث توقیف کشتی حامل نفت ایران بود که تلقی ما این است که آن اقدام، نقض برجام است. آنها استدلالاتی کردند. ایران این اقدام را غیرقانونی دانسته و راهزنی دریایی بودن آن را تکرار کرده است. »

موسوی درباره اظهارات وزیر امور خارجه عمان مبنی بر آمادگی کشورش برای تامین امنیت خلیج فارس تنگه هرمز تصریح کرد: «ایران حدود ۱۵۰۰ مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراهه تنگه هرمز در مجاورات ایران است. امنیت آنجا با ماست و کشورهای منطقه مانند عمان روبه‌روی ما هستند.

وی اضافه کرد: معتقدیم اگر امنیت منطقه و خلیج فارس می‌خواهد تضمین شود، راهی جز هماهنگی و همکاری کشورهای منطقه وجود دارد و ریشه همه ناامنی‌ها و مشکلات، به دخالت نیروهای فراسرزمینی برمی‌گردد که هزاران مایل دورتر از سرزمین خود در منطقه ما دخالت می‌کند. ما با عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز همکاری داریم.

بن علوی در تهران چه می خواهد؟

اداره کل رسانه های خارجی به نقل از روزنامه العرب آنلاین انگلیس نوشت: یوسف بن علوی،وزیر امور خارجه عمان می داند که در حال حاضر برای ایران دستیابی تفاهم با آمریکا مقدور نیست و از اینرو، وی روی متوقف کردن تنش میان تهران و لندن حساب می کند و می خواهد نشان دادن دهد که میانجی گری با ایران دستاوردهای عملی دارد.

در این میان طبق اطلاعات به دست آمده، بن علوی حامل طرح ابتکار عملی برای فراهم آوردن آزادی نفتکش انگلیس است که توسط ایران توقیف شده تا پس از آزاد سازی این نفتکش، نفتکش توقیف شده ایران نیز در جبل طارق آزاد شود.

خبرگزاری رسمی ایران نوشت این سفر در چارچوب رایزنی های دو جانبه و ادامه دار میان دو کشور با هدف گفتگو و تبادل نظر درباره تحولات اخیر در منطقه قرار می گیرد بدون این به جزئیات این میانجیگری اشاره کند.

اما ناظران سایسی این سفر را به تنش زایی کنونی میان ایران و انگلیس به علت توقیف نفتکش انگلیس مرتبط دانستند و اشاره کردند میانجیگری قبلی بن علوی در محقق ساختن هرگونه موفقیتی در جریان تنش میان ایران و دولت ترامپ شکست خورد و مسقط به عرصه بحران جدید میان لندن و تهران گام گذاشته و به دنبال موفقیت میانجیگری خود و نشان دادن این مسئله است که نزدیک ترین کانال برای گرفتن امتیاز از ایران است و تلطیف موضع گیری های کشورهای غربی به جای تنش زایی مهم است.

این سفر دوم بن علوی در طول دو ماه گذشته محسوب می شود به این ترتیب که وی در تاریخ بیستم ماه مه به منظور بحث و گفتگو درباره تحولات منطقه به ایران سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد و پس از آن کشور پادشاهی عمان تکذیب کرد این سفر ارتباطی با میانجیگری میان آمریکا و ایران داشته باشد.

اما در پایان دیدارها ظریف در ارزیابی دیدارش با همتای عمانی در توئیتر خود نوشت:" درباره تاثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان گفت‌وگو کردیم."

وزیرخارجه عمان نیز در توئیت خود نوشت در دیدار با ظریف ثبات و امنیت در منطقه و آزادی دریانوردی در تنگه هرمز را که میان دوکشور مشترک و تنها راه ورود و خروج به خلیج فارس است، بررسی شد.

ناظران فرصت موفقیت این بار میانجیگری عمان را کم دانستند با توجه به این که مشکل پیچیده است و تهران بر تنش زایی و رساندن اوضاع به لبه پرتگاه تحت تحریم های آمریکا پافشاری دارد و این مسئله احتمالا نخست وزیر جدید در لندن یعنی بوریس جانسون را به سمت اتخاذ همان شیوه دولت ترامپ یعنی تهدید به استفاده از گزینه نظامی به منظور تامین امنیت دریانوردی سوق خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا ما باید اول نفتکش اونا رو آزاد کنیم؟!

    • شانجانی

      مگه قبلا اعلام نشده بود' ?سفر بن علوی به تهران ' حاج بن علوی حامل سلام سلطان کابوس به روحانی بوده است !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج