۸۹۲۵۸۱
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

آغاز مرمت پرده‌ی قدیمی خانه خدا در سعدآباد

همزمان با آغاز ماه ذی‌الحجه، پروژه پاکسازی، غبار روبی و حفاظت پیشگیرانه دو عدد پرده‌ی قدیمی خانه‌ی خدا، در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا: همزمان با آغاز ماه ذی‌الحجه، پروژه پاکسازی، غبار روبی و حفاظت پیشگیرانه دو عدد پرده‌ی قدیمی خانه‌ی خدا، در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد آغاز شد.

این عملیات در این هفته و در روزهای زوج از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در محل موزه انجام می‌شود و همه‌ی علاقمندان می‌توانند به صورت آزاد از روند آن دیدن کنند.

آغاز مرمت پرده‌ی قدیمی خانه خدا در سعدآباد

پروژه پاکسازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه پرده‌ی قدیمی خانه‌ی خدا، با هدف پیشگیری از بروز آسیب به آثار انجام می‌شود که به منظور آشنایی بازدیدکنندگان و علاقمندان با اصول اولیه‌ی پاکسازی آثار برای اشیایی که قابلیت پاکسازی در معرض نمایش را داشته باشند، با مشاوره واحد مرمت، در سالن‌های موزه و با حضور بازدید کنندگان، توسط کارشناسان موزه پوشاک سلطنتی در حال اجراست.

پرده‌ی خانه‌ی خدا (کسوةالکعبه) از آثار برجسته‌ی موجود در موزه پوشاک سلطنتی است که دو قطعه در ابعاد ۹۲ × ۲۵۸ و ۹۰ × ۲۷۰ سانتی‌متر بوده و روی یکی از این پرده‌ها ۱۳۸۷ هجری قمری ثبت شده است.

این دو اثر مزین به آیات قرآن کریم با مفتول‌های طلایی و نقره است. قطعه‌ی اول مزین به بخشی از آیه‌ی ۱۹۸ سوره بقره: « لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلًا مِّن رَّبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُواْ اللّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْکُرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِن کُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّآلِّینَ » : بر شما گناهی نیست که [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزی خویش] بجویید پس چون از عرفات کوچ نمودید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید و یادش کنید که شما را که پیشتر از بیراهان بودید فرا راه آورد؛ و در قطعه دوم آیه ۹۶ سوره ال عمران موجود است: « اِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِّلْعَالَمِینَ .»: در حقیقت نخستین خانه‏ای که برای [عبادت] مردم نهاده شده همان است که در مکه است و مبارک و برای جهانیان [مایه] هدایت است.

بنا بر اعلام روابط عمومی سعدآباد، عملیات حفاظت پیشگیرانه و پاکسازی غبار و آلودگی‌ها، در بازه‌های زمانی سه ماهه توسط موزه‌داران موزه پوشاک سلطنتی انجام می‌شود و علاقمندان می‌توانند برای بازدید و آگاهی از پروسه‌های حفاظت و مرمتی این آثار به موزه پوشاک سلطنتی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاج کبیر! باخت ۶ بر۱ در آسیا! ۶ بار حذف از مرحله گروهی!

      حالا فکر کنید اگه اختیار اماکن در عربستان دست شما بود چقدر سوژه داشتبد! آخه این چیزا دست شما چکار می کنه؟!! اینها درد ملت نیست!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر خانه خدا قبر پیامبر بزرگ اینجا بود چه کار میکردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج