۸۹۲۹۸۸
۲۲ نظر
۵۰۰۹
۲۲ نظر
۵۰۰۹
پ

کاهش اجاره مسکن با تغییر یک عدد در یک قانون

مشکل افزایش بی حد و حساب اجاره بهای مسکن، قابل حل است، تنها کافی است یک عدد کوچک در یک ماده قانونی عوض شود تا عملا افزایش انفجاری اجاره بهای مسکن، کنترل شود.

خبرآنلاین: اجاره بهای مسکن، صدای مستاجران را درآورده و در زمانی که بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور، ساکن در خانه های اجاره ای هستند، رفتار بی انصافانه برخی مالکان باعث شده روز روشن اجاره نشین ها تبدیل به شب تاریک شود. افزایش چشمگیری اجاره بها و مطالبه وجه قرض الحسنه ضمن العقد (پول پیش) به اندازه ای برای مستاجران آزاردهنده شده که اخبار زیادی از کوچ اجباری مستاجران از برخی محلات شنیده می شود.

قانونا، دولت نمی تواند برای افزایش اجاره بها، سقف تعیین کند یا تعرفه و نرخ نامه برای قراردادهای اجاره شهروندان مشخص کند چون اصل آزادی اراده موجر و مستاجر اجازه دخالت دولت در قرارداد اجاره را نمی دهد، ولی می توان با تغییر یک عدد در یک قانون، افزایش اجاره بهای مسکونی را کنترل کرد، آن عدد هم سقف معافیت فضاهای استیجاری در تبصره ۹ ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم است.

بخش انتهایی این تبصره می گوید: «درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ متر مربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع ۲۰۰متر مربع زیربنای مفید از مالیات بردرآمد ناشی از اجاره املاک معاف می‌باشد.»

کافی است مجلس تصویب کند عدد ۱۵۰ متر مربع در تهران به کمتر از ۴۰ متر و عدد ۲۰۰ متر در شهرستانها به ۵۰ متر کاهش یابد تا مالکان، مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد املاک استیجاری شوند. البته این را هم باید در نظر داشت که افزایش مالیات یک کالا، لزوما باعث کاهش مصرف و نرخ آن نمی شود، بلکه معمولا باعث افزایش نرخها می شود، چون ممکن است موجرها، میزان مالیات قرارداد اجاره را هم به مستاجر تحمیل کنند و این کار باعث افزایش اجاره بها شود.

چاره آن هم شدنی است، به این صورت که به شکل تصاعدی، هر چه درآمد موجر از اجاره بها بالاتر برود، درصد مالیات او افزایش پیدا کند. اینطور موجرها مجبور به منصفانه رفتار کردن با مستاجرها خواهند شد، چون دولت را به عنوان شریک خود در گرفتن اجاره بها می بینند و ترجیح خواهند داد خود را در معرض اتهام «فرار مالیاتی» قرار ندهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مشکل کشور زمانی حل میشه که خود مردم به خودشون رحم کنن. وقتی انصاف وجدان رفته از بین مردم چیزی درست شدنی نیست، ما به عنوان مادر و پدر نسل های آبنده چقد رو بچه هامون کار کردیم که فقط منافع خودشونو در نظر نگیرن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انصاف و وجدان باید از بالا شروع شود.

    • oooooo

      احمقانه
      باعث میشه قیمتها بالا برود

    • بدون نام

      به تنهایی این پیشنهاد دادی یا رفیقی هم داشتی درکشور هیج روشی پاسخ گو نیست

    • بدون نام

      در این قانون دولت بیشتر بفکر جیب خودش است تا مستاجر. بهتر است بجای وامهای چند میلیاردی به عده ای. وامهای دویست میلیونی بیست ساله با نزول!! کمتر به
      مستاجران داده شود تا بتوانند برای خود سر پناهی کوچک تهیه کنند.

    • بدون نام

      پس کی میخواین رسیدگی کنین به حال مستاجرین بدبخت''' با وام مسکنتونم که کلا یه خونه ده متریم نمیشه خرید''' اگه هست خونه ۱۰ متری تا با وام مسکن بخریم بگید'''' از ته دل میگم خدا شما رو به درد ما دچار کنه

    • علی

      تعجیل کنند برای تصویب آن.
      اما مطمینا انجام نخواهد شد چون قانونگذاران خود مالک هستند و ذینفع.انها منافع خودشون رو هم در نظر میگیرند محال است بفکر مستأجران بیچاره باشند.

    • غلامرضا خوشی

      مگر صاحبان مسکن مالیات هم می دهند ،این حرف به جوک میماند ، عجب راهکاری چطور به فکر کسی دیگه نیومد.آقای محترم هرشخص باید خانه شخصی داشته باشد ، اگر پول نداشته باشی روی زمین خدا هم جا نداری عجب عدالتی.

    • احسان

      نظریه از این مسخره تر دیگه نبود !!!!!!!

    • ساعی عرفان

      شاید بد نباشد ان طور که میبینیم . وشاید بهتر باشد که عده ای که از روستاها کشورزی. را رها کرده اند و به شهر امدند ببینند که خیلی از شهر نشینها دارن به روستا میرن برای بهتر زندگی کردن . این زمین های حاصل خیز ادمهایی را میطلبند که ازشون استفاده کنند و تولید کنند بخدا ثروت در همین زمینها ست. استفاده کنید که بعد پشیمان میشوید

    • mehrdad

      خب با این حساب ما مالکین آپارتمان هایمان را اجاره نخواهم داد و یا اجاره بعا آنقدر بالا باشد تا جوابگوی مالیتهای سنگین باشد.

    • بدون نام

      خدا بگم این حسن رو چکار کنه کاری کرد که دیگه خرید خونه از فکر مردم بپره و داشتن خونه یه آرزوی دست نیافتنی برای ملت(قشر پایین دستی) بشه

    • بدون نام

      فقط افزایش نرخ سود سپرده بانکی همین

    • بدون نام

      باز از این تزهای فکر نشده و تک بعدی که فقط دنبال گرفتن پول از مردم هستند چون با این کار هزینه مالیات به اجاره اضافه میشه و مثل بقیه چیزها مالیات رو دور میزنند. تو رو خدا یکسری تو این مملکت خواهشند فکر نکنند.

    • علی

      به نویسنده احمق که کلاه دولتی ها سرش رفته باید گفت، بله در کوتاه مدت این تحلیل جواب می دهد؛ اما در طولانی مدت به عکس می شود، چون تولید مسکن رونق خودش را از دست می ده و کسی احمق نیست مثلا یک میلیارد سرمایه را سالانه 8 میلیون اجاره بدهد.
      چون با 15 درصد سود بانکی سالانه 150 میلیون سود بانکی دریافت می کند.
      هیچ ملکی به این اندازه پرش قیمت سالانه ندارد.

    • بدون نام

      سلام مبلغ اجاره در ایران بسیار پایین است ولی برای مستاجران بالا میباشد بعلت نداشتن درامد و تورمی که دولت بانی ان است تا فساد دولتی و اختلاس داریم اوضاع صاحبخونه به علت اجبار در تعمیرات مثلا یک رنگ ساده بعد از هر مستاجر چندین میلیون تومان اب میخوره پس انتظار نداشته باشید اجاره پایین بیاید و البته مستاجر بینوا هم پولی ندارد تا اوضاع اقتصادی توسط دولت درست نشود هیچچیز درست نمیشود

    • بدون نام

      اشتباه است, موجران مثل سایر تولیدکنندگان, مالیات را هم از مستاجر میگیرند

    • بدون نام

      خوبه.گول خوردیم

    • بدون نام

      میشه تفکرات ناقص و مریضانه خودت را نگه داری میترسم بفرستنت تیمارستان

    • بدون نام

      صاحب خانه ای که از راه اجاره امرار معاش میکنه و در کشور بخاطر بی لیاقتی دولت انفجار تورم شده مگه چاره ای جز گران کردن اجاره داره

    • بدون نام

      مسبب تمام این بدبختیها دولت روحانیه و اصلا هم جوابگو نیست

    • بدون نام

      اجاره ومردم که مهم نیست اولویت مسئله حجابه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج