جاباما
۸۹۳۱۲۰
۱۰ نظر
۵۰۳۲
۱۰ نظر
۵۰۳۲
پ

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

در این مطلب به بهانه‌ی تیراندازی‌هایی که اخیرا در آمریکا اتفاق افتاده است، مروری خواهیم داشت بر مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا که بیشترشان در مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، کلوپ‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر مراکز عمومی اتفاق افتاده است.

روزنامه خراسان: دقایقی بعد از انتشار خبراخیر تیراندازی مربوط به فرد مسلحی در یک مرکز خرید که ۲۰ کشته و ۲۴ زخمی در ایالت تگزاس به جا گذاشت، خبر تیراندازی دیگری در آمریکا توجه‌ها را به خودش جلب کرد. فرد مسلح دیگری در شهر دیتون به سوی چندین نفر از عابران و ساکنان خیابان پنجم در منطقه اورگون این شهر تیراندازی کرد و هفت نفر را به قتل رساند؛ بنابراین و تنها در عرض چند ساعت، دو تیراندازی مرگبار باعث کشته شدن ۲۷ نفر شد.

تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین‌های مداربسته از تیراندازی مرگبار اول که در تگزاس بود، نشان می‌دهد که ضارب با حالتی کاملا عادی تیراندازی را از بیرون فروشگاه آغاز کرده است و کودکان و بزرگ سالانی را که مشغول جمع‌آوری کمک‌های خیریه از طریق فروش آب‌معدنی بودند، به قتل رسانده است. یک کودک چهار ماهه نیز در جمع قربانیان این تیراندازی قرار دارد. وقتی صحبت از کشتار همگانی با سلاح آتشین به میان می‌آید، نخستین کشوری که در ذهن همه مردم دنیا تداعی می‌شود، آمریکاست.

این کشور پهناور رکورددار تیراندازی‌های مرگبار در دنیا به شمار می‌رود. گزارش یک موسسه تحلیلی و آماری آمریکایی نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته، نزدیک به ۴۰ هزار نفر در ایالات متحده بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند که بالاترین میزان طی چند دهه گذشته به شمار می‌رود.

در واقع نرخ مرگ و میر با گلوله از ۱۰.۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۹ به ۱۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است. حتماً از قوانین مربوط به نگهداری و حمل اسلحه در آمریکا اطلاع دارید، در این مطلب، مروری خواهیم داشت بر مرگبارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا که بیشترشان در مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، کلوپ‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر مراکز عمومی اتفاق افتاده است.

سمفونی خون و آواز در لاس وگاس

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ اول اکتبر ۲۰۱۷
  • کجا؟ لاس وگاس
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۵۰ کشته و ۴۰۰ زخمی
  • قاتل که بود؟ استیون کریگ پدک

ماجرا چه بود و چه شد؟ ساعت ۲۲ اول اکتبر ۲۰۱۷، تیراندازی از طبقه سی و دوم هتلی در خیابان اصلی لاس وگاس به سمت شرکت کنندگان در کنسرت محوطه آزاد در همان نزدیکی، این مراسم را به خاک و خون کشید. عامل این تیراندازی «استیون کریگ پدک»، ۶۴ ساله و ساکن لاس وگاس بود. سرانجام با مداخله پلیس این کشتار جنون‌آمیز پایان گرفت و وقتی پلیس وارد هتل شد، عامل تیراندازی کشته شده بود. انگیزه قاتل از این کار مشخص نشد، اما یک روز بعد گروه داعش، فرد مهاجم را «یک سرباز خلافت» نامید و او را وابسته به داعش دانست، ادعایی که البته هیچ‌گاه تایید نشد.

انتقام از بچه سوسول‌های پولدار!

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ ۱۵ آوریل سال ۲۰۰۷
  • کجا؟ دانشگاه ویرجینیا
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۳۲ کشته و ۱۷ زخمی
  • قاتل که بود؟ سونگ هوی چو، دانشجو

ماجرا چه بود و چه شد؟ این تیراندازی مرگبار در دو مرحله و به فاصله دو ساعت انجام پذیرفت. «سونگ هوی چو»، دانشجوی کره‌ای دانشگاه «ویرجینیا» در محوطه این دانشگاه ۲۷ دانشجو و پنج نفر از کارکنان دانشگاه را به ضرب گلوله کشت، ۱۷ نفر را مجروح و بعد از آن خودکشی کرد. او در ویدئویی که بعد از مرگش به دست رسانه‌ها رسید از «بچه سوسول‌های پولدار» شکایت کرده و مدعی شده بود که از سوی این افراد مورد اذیت و آزار قرار گرفته است و می‌خواهد انتقامش را از آن‌ها بگیرد.

حمام خون در کلوپ شبانه

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶
  • کجا؟ اورلاندو
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۵۰ کشته و ۵۳ زخمی
  • قاتل که بود؟ عمر متین

ماجرا چه بود و چه شد؟ یکی دیگر از مرگبارترین حوادث تیراندازی در آمریکا، مربوط به کلوپ شبانه همجنسگرایان در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا بوده است. در ساعت ۲ بامداد ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶، شخصی با سلاح تهاجمی، یک اسلحه کمری و یک وسیله انفجاری به این کلوپ شبانه حمله کرد و حدود ۵۰ نفر را کشت و ۵۳ نفر را زخمی کرد. او همچنین تعدادی از حاضران را گروگان گرفت. سرانجام با مداخله پلیس عامل تیراندازی به ضرب گلوله از پای درآمد. پلیس، هویت عامل این تیراندازی را «عمر متین»، اعلام کرد.

دانشگاه زیر رگبار از طبقه ۲۷!

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ اول اوت ۱۹۶۶
  • کجا؟ دانشگاه تگزاس
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۱۴ کشته و ۳۳ زخمی
  • قاتل که بود؟ چارلز جوزف ویتمن، دانشجوی معماری

ماجرا چه بود و چه شد؟ اولین روز از ماه اوت میلادی، حادثه‌ای بی سابقه در دانشگاه تگزاس واقع در شهر آستین روی داد. در این روز و حوالی ظهر، «چارلز جوزف ویتمن» دانشجوی ۲۵ ساله رشته معماری که قبلا یک سرباز تفنگدار بوده، پس از کشتن مادر و همسر خود در خانه‌های جداگانه با تفنگ و به حدکافی مهمات به دانشگاه تگزاس و از برج ۲۷ طبقه دانشگاه بالا می‌رود و از آن‌جا بنای تیراندازی به پایین را می‌گیرد. او به هر فردی که در دیدرس او قرار گرفته، تیراندازی می‌کند، از دانشجو و استاد تا مراجعان عادی و کارمندان دانشگاه. در این تیر اندازی ۱۴ تن از جمله یک بانوی حامله کشته و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند و چارلز جوزف هم به دست پلیس کشته شد. جالب این که در تحقیقات بعدی، این قاتل یک دانشجوی خوب و ساعی اعلام شده بود.

مخلوط خون و اسپرسو در منوی کافه لوبی

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ ۱۶ اکتبر ۱۹۹۱
  • کجا؟ تگزاس، کافه لوبی
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۲۲ کشته، ۳۰ زخمی
  • قاتل که بود؟ جورج هونارد، ۳۵ ساله

ماجرا چه بود و چه شد؟ اواسط یک روز پاییزی از ماه اکتبر، فردی با خودروی پیکاپ وارد کافه لوبی تگزاس شد و پس از شکستن شیشه‌ها، شروع به تیراندازی بی‌هدف به سمت افراد حاضر در این کافه کرد. در این تیراندازی، ۲۲ نفر کشته و نزدیک به ۳۰ نفر زخمی شدند. جورج هونارد عامل این حادثه هم پس از این اقدام جنون‌آمیز اقدام به خودکشی کرد. بعد‌ها اعلام شد نفرت او از زنان ممکن است انگیزه انجام این جنایت بوده باشد.

حمله مرگبار به بچه‌های دبستانی

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲
  • کجا؟ دبستان سندی‌هوک، نیوتاون
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۲۸ کشته، ۲ زخمی
  • قاتل که بود؟ «آدام لانزی» دارای مشکلات شدید روانی

ماجرا چه بود و چه شد؟ لانزی که مشکلات شدید روانی داشت، پیش از ورود به دبستان در روز واقعه، مادر خود و شخصی دیگر را به قتل رساند. او سپس در اقدامی جنون‌آمیز دانش‌آموزان دبستان سندی هوک را به رگبار بست و ۲۰ دانش‌آموز و شش نفر از کارکنان مدرسه را کشت. البته مادر آدام هم از کارکنان همین دبستان بود. آدام در نهایت خودکشی کرد. طبق تحقیقات پلیس مادر آدام هم از علاقه‌مندان به تفنگ بوده که براساس حرف‌های یک آشنا، اغلب دو پسرش را به تیراندازی‌های محلی می‌برده و آن‌ها را تشویق به تیراندازی خیابانی هم می‌کرده است!

پستچی، خبر مرگ می‌دهد

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ ۲۰ اوت ۱۹۸۶
  • کجا؟ ادوموندو، اداره پست
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۱۴ کشته
  • قاتل که بود؟ پاتریک هنری، پستچی

ماجرا چه بود و چه شد؟ در این هجوم در کالیفرنیا، ۱۴ نفر جان خودشان را از دست دادند. عامل این حادثه، «پاتریک هنری» پستچی این اداره بود که بعد از تیراندازی‌ها خودکشی کرد. بعد‌ها گفته شد او پیش از این حادثه، چند باری به خاطر عملکردش توسط مدیران مواخذه شده بود، اما هیچ فردی به فکرش نمی‌رسید او یک روز، عامل انتشار خبر مرگ ۱۴ نفر از همکارانش به جهان باشد!

تاریک‌ترین روز تاریخ ویرجینیابیچ!

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

  • چه سالی؟ ۳۱ مه ۲۰۱۹
  • کجا؟ ساختمان شهرداری ویرجینیابیچ
  • تعداد کشته و زخمی؟ ۱۲ کشته و ۶ زخمی
  • قاتل که بود؟ پولیس ویرجینیا، کارمند سابق شهرداری

ماجرا چه بود و چه شد؟ مردی مسلح حوالی ساعت ۱۶ عصر وارد ساختمان شهرداری در شهر ساحلی ویرجینیابیچ شد و به‌طور بی‌هدف به مردم اطراف خود شروع به تیراندازی کرد. اندکی بعد او در مبادله آتش با مأموران پلیس، به ضرب گلوله به قتل رسید. در این حمله مسلحانه، ۱۲ نفر کشته و شش نفر زخمی شدند. به گفته خبرگزاری‌ها، عامل تیراندازی یعنی «پولیس ویرجینیا» از کارکنان قدیمی شهرداری ویرجینیابیچ بوده است. به دلیل کشته شدن قاتل، هیچ وقت انگیزه اصلی این قاتل مشخص نشد، اما شهردار ویرجینیابیچ بعد از این اتفاق، لقب «تاریک‌ترین روز تاریخ ویرجینیابیچ» را که از گردشگاه‌های مهم آمریکا محسوب می‌شود، به این روز اختصاص داد.

پیچیده، غیرقابل باور و با انگیزه‌های نامعلوم

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

یکی از عجیب‌ترین جنایات تاریخ کشتار مدرسه کلمباین بود که طی آن ۲ نوجوان ده‌ها نفر را به رگبار بستند. کشتار معروف کلمباین در آوریل ۱۹۹۹ در مدرسه کلمباین ایالت کلرادوی آمریکا رخ داد. جایی که دو نوجوان دانش‌آموز با حمله‌ای طراحی شده و عجیب به مدرسه خودشان ۱۲ دانش‌آموز و یک معلم را کشتند و ۲۴ نفر را زخمی و در نهایت خودکشی کردند.

البته ابعاد این جنایت عجیب، طبق برنامه‌ریزی این دو دانش‌آموز قرار بود چیزی فراتر از تیراندازی در مدرسه باشد، آن‌ها با صرف زمان زیادی چندین بمب دست‌ساز در نقاط مختلف شهر گذاشته بودند تا ذهن پلیس و اورژانس و آتش‌نشانی را منحرف کنند؛ حتی در خود مدرسه هم بمب‌گذاری کردند، اما در نهایت بخش عمده‌ای از نقشه آنان اجرایی نشد تا کشتار خونین‌تر از آن‌چه شد، رخ ندهد. این اتفاق تلخ به واسطه حجم عملیات و انگیزه قاتلان که نوجوانانی محصل بودند توجه زیادی به خود جلب کرد طوری که دو اثر سینمایی شاخص درباره‌اش تولید شد. در ادامه مطلب به ابعاد این جنایت، انگیزه عوامل و آثاری که درباره‌اش ساخته شد، می‌پردازیم.

به آتش کشیدن شهر توسط ۲ دانش‌آموز

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

اریک هریس و دیلن کلبولد دو دانش آموز مدرسه کلمباین بودند که این جنایت را رقم زدند، اریک و دیلن پیش از این جنایت در اینترنت در فضایی شبیه دارک وب امروز فعال بودند و در سایت‌شان محتوا‌های خشن درباره کشتن دیگران، حتی ربودن هواپیما و زدن آن به ساختمان‌ها را منتشر می‌کردند. حتی روش تولید بمب لوله‌ای را هم در اینترنت پخش کردند. اریک و دیلن، اما به خاطر یک شرارت دیگر محکوم به شرکت در برنامه‌های بازپروری و مراجعه مکرر به روان شناس شدند. از درمان دارویی سنگینی هم برای آن‌ها استفاده می‌شد، اما به واسطه وب سایت‌شان بروز یک جنایت قریب‌الوقوع توسط آن‌ها قابل پیش‌بینی بود و حتی مادر یکی از آن‌ها در این باره به پلیس هشدار داده بود که بررسی‌های لازم روی آن صورت نگرفت.

آن دو برای جنایت‌شان طراحی عجیبی هم داشتند و در صدد بودند به نوعی پیش از عملیات اصلی در مدرسه، شهر را به آتش بکشند تا تمرکز پلیس و نیرو‌های امداد روی مدرسه نباشد. بعد از آن هم در برنامه‌شان تصمیم داشتند بعد از یک قتل عام با حوصله و بدون دخالت بیرونی، انفجار‌هایی را در نزدیکی مدرسه ترتیب دهند تا با ازدحام پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها و حتی مردم و رسانه‌ها، حجم تلفات بالا رود، اما خوشبختانه فقط یکی از بمب‌های دست‌ساز آن‌ها در نزدیکی ایستگاه آتش‌نشانی منفجر و به سرعت هم عملیات اطفای حریق انجام شد. اما بمب‌های بعدی که مربوط به حین و بعد از عملیات اصلی بود به دلایل نا مشخصی عمل نکرد. نکته عجیب این که اریک و دیلن از مراحل کارشان فیلم برداری می‌کردند و در این فیلم‌ها مشخص است آن‌ها بیش از ۹۰ بمب دست‌ساز را ساختند و در منازلی که والدین‌شان حضور داشتند، نگهداری می‌کردند. حتی از تمرین تیراندازی خارج از شهرشان هم فیلم برداری کردند. آخرین فیلم آن‌ها ساعتی قبل از کشتار داخل مدرسه است.

مایکل مور و نقد سیاست‌های دولت آمریکا

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

مایکل مور، مستندساز جنجالی آمریکا که به مخالفت با سیاست‌های جرج بوش شهرت داشت، درباره این حادثه تلخ مستندی ساخت به نام «بولینگ برای کلمباین» و طی آن قوانین مربوط به سلاح را به چالش جدی کشید. این مستند برنده اسکار بهترین مستند سال شد. انگیزه‌های قاتلان نوجوان هنوز به درستی مشخص نشده و کارشناسان حدس‌های مختلفی درباره آن دارند، برخی به اشاعه خرده فرهنگ‌های لمپن مانند و زورگویی‌های نوجوانان در بروز این ماجرا اشاره می‌کنند. به خصوص این که گویا اریک و دیلن در مدرسه مورد آزار زورگو‌ها بودند. بعضی از تاثیر فضای مجازی حتی در آن سال‌ها که نفوذ امروز را نداشت می‌گویند، از قرار دو نوجوان ماجرا غیر از سایتی که داشتند نحوه ساخت بمب دستی را هم از اینترنت یاد گرفتند. ماجرای خرید و فروش اسلحه در آمریکا هم که محوریت اصلی ماجراست. عده‌ای هم نظریاتی درباره ضرورت توجه به نوجوانان بزهکار و طرد شده و سعی در درمان غیردارویی آن‌ها مطرح کردند.

خشم فیل بی آزار

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

اما بدون شک اثری که توجه دنیا را به این حادثه جلب کرد، فیلم «فیل» اثر گاس ونسنت بود. فیلم در سال ۲۰۰۳ اکران شد و نخل طلای کن را هم از آن خود کرد. فیلم ۲۴ ساعت پایانی دانش آموزان مدرسه کلمباین را از زوایای مختلف روایت کرد. روایتی تو در تو بدون فلش بک به زمینه‌های خشونت. فیلم در حقیقت توصیف خشونت است تا تحلیل آن. دنیای بی‌رحم و عجیبی که یک نوجوان بدون هدف با دسترسی ساده به اسلحه را به سمت این تباهی بزرگ می‌کشد.

فیلم با تکرار دایره‌وار حوادث از زاویه دید شخصیت‌های مختلف، سیاهی خشونت را به نمایش گذاشته. جالب است که بسیاری از بازیگران فیلم همان دانش‌آموزان مدرسه هستند که در نقش خودشان بازی می‌کنند. فیلم به ما نشان می‌دهد نوجوانی با ظاهر آرام و درونی متلاطم با این که به موسیقی علاقه دارد و هنردوست به نظر می‌رسد، چنان انسانیت اش خرد شده و مورد بی‌توجهی بوده که خوی حیوانی‌اش بر همه چیز غلبه دارد و چنین کشتاری را به راه می‌اندازد.

اسم فیلم هم می‌خواهد همین را بگوید، فیل یک حیوان ساده و مهربان به نظر می‌رسد که شکارچی نیست، اما به وقت خشم ممکن است ویران کننده‌تر از هر موجودی باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدایا شکرت که انقدر امنیت داریم.حالا میتونیم با خیال راحت نون و ماست بخوریم

    • بدون نام

      شهرداری اینا هم مشکل داره

    • بدون نام

      کل این کشته ها رو جمع بزنید به اندازه کشته های ایرانی ها در تصادفات نوروزی نمیرسه خداییش
      یعنی ما تو تعطیلات نوروزی به اندازه تاریخ تیراندازی های مرگبار تو امریکا کشته می دیم

    • بدون نام

      عزیزان دعا کنید برای جوانانی که به خاطر تحصیل دارن تو آمریکا زندگی می کنن.خیلی سخته من ی مادر و همیشه دلشوره داره

    • بدون نام

      واقعا سخته خدایا صبر بهشون بده

    • بدون نام

      دقت کردید ،یا کلوپ های شبانه بودن یا مدرسه .

      بچه مدرسه ایا گناه دارند ،یعنی اوضاع تو مدرسه آنقدر بد بوده براشون و آنقدر زور شنیدن که زدن به سیم آخر ؟

      خیلی غم انگیز ه خیلی !!!!

      یاد حرف سعدی افتادم که :از کسی که از تو می ترسد بترس !

    • بدون نام

      پس این ترامپ تو سخنرانی های انتخاباتی یکسره گفت مرگ و میر در اثر تیراندازی تو آمریکا خیلی زیاد شده و... .گفتم شاید می خواد جلوشو بگیره ،اما با حرفهای نژاد پرستانه عملا بهش دامن زد

      یکی نیست به این آمریکایی ها بگه شما خودتون تو سرزمین سرخپوستها مهاجر حساب می شید ،حالا می خواهید بقیه رو بیرون کنید ؟!!!!!!

    • وهاب

      منکه باور نمیکنم آخه خمسه گفته بود مردمش خیلی نایسن حتی سگاشم سلامت میکنن..پس بهتره اخبار دروغ نگید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون کاناداست

    • بدون نام

      هههههه چطور باور نمیکنی وقتی همه جای دنیا پر شده وهاب نایس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج