جاباما
۸۹۳۲۶۵
۲۱ نظر
۵۳۸۳
۲۱ نظر
۵۳۸۳
پ

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

در این مطلب سعی داریم به سراغ یکی از برجسته‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایران برویم و شما را با هر آن چیزی که باید درباره آن بدانید آشنا کنیم: روستای ابیانه!

برترین‌ها: در کشور ایران، جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که شاید همه ما بار‌ها اسم آن‌ها را شنیده‌ایم و بی‌تفاوت از کنارشان رد شده‌ایم، شاید هم فرصت آن پیش آمده که به این مناطق و جاذبه‌های گردشگری ایرانی سر بزنیم و از آن‌ها بازدید کنیم، آن هم در صورتی که اطلاعات لازم و کاملی درباره آن‌ها نداریم.

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

قطعاً زمانی که یکی از زیبایی‌های کشورمان را بشناسیم و اطلاعاتی کافی از آن به دست آوریم می‌توانیم با تمرکز و البته لذت بیشتری از آن بازدید کنیم و خاطرات شیرینی را برای خودمان و البته اعضای خانواده‌مان به جای بگذاریم. به همین دلیل در این مطلب سعی داریم به سراغ یکی از برجسته‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایران برویم و شما را با هر آن چیزی که باید درباره آن بدانید آشنا کنیم: روستای ابیانه!

درباره روستای ابیانه

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

روستای ابیانه از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است که به عنوان یکی از مرتفع‌ترین نقاط مسکونی کشور ایران شناخته می‌شود. این روستا در واقع در فاصله ۴۰ کیلومتری بخش شمال غربی شهرستان نطنز بوده و در دامنه کوه کرکس قرار دارد که ارتفاع آن به چیزی حدود ۲۲۲۲ متر از سطح دریا می‌رسد. این روستا در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایرانی به ثبت رسید.

روستای ابیانه از نظر تاریخی حرفی برای گفتن دارد. بررسی‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که قدمت روستای ابیانه به چیزی حدود ۱۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد و حتی در آن زمان نیز شهرت خیلی زیادی داشته است. عمارت‌های قدیمی روستای ابیانه در زمان سلسله‌های سلجوقیان، قاجاریان، ساسانیان و همین‌طور صفویان طراحی و ساخته شده‌اند. به همین دلیل نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این روستا، قدیمی بودن آن است.

معماری روستای ابیانه

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

طبیعتاً یکی از بنیادی‌ترین دلایل برای زیبایی و البته شهرت روستای ابیان، معماری زیبا و خیره‌کننده آن است. روستای ابیانه به شکل پلکانی ساخته و طراحی شده است. دلیل آن هم این است که این روستا در دامنه کوه قرار گرفته و شیب این دامنه، امکان ساخت خانه‌هایی خطی را نداشته است. وقتی از دور به این روستا نگاه کنید می‌توانید روستا‌هایی چند طبقه را ببینید که به شکل عجیب و زیبایی ساخته شده ند. نباید نادیده گرفت که سرازیر شدن سیلاب‌ها در بستر دره و کوهستان‌های مشرف به روستای ابیانه نیز در ساخت پلکانی این روستا تاثیرگذار بوده‌اند.

در این روستا خانه‌ها با آجر و خشت ساخته شده‌اند و اتاق‌های آن‌ها با پنجره‌های چوبی به شکل‌های ارسی، ایوان و همین‌طور طارم‌های چوبی طراحی شده‌اند. به همین دلیل است که بافت تاریخی و سنی این روستا حرف اول را می‌زند. نکته جالب دیگر در رابطه با معماری روستای ابیانه، استفاده از خاک رس است. با سفر به این روستا مشاهده خواهید کرد که نمای خانه‌ها با استفاده از خاک رس پوشانده شده‌اند و همین موضوع، نوعی یکدستی و نظم در میان خانه‌ها ایجاد کرده است.

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

جالب است بدانید که طراحی روستای ابیانه در دل کوهستان به گونه‌ای است که این روستا را از وزش باد‌های شدید در امان نگه داشته است و همین مسئله نیز در حفظ بنا‌ها و کنترل حرارت نقش بسزایی ایفا کرده است.

آب و هوای روستای ابیانه

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

روستای ابیانه به‌طور کلی دارای آب و هوایی معتدل است و از این بابت می‌توان شرایط آن را تا حدودی ایده‌آل دانست. معمولاً گفته می‌شود که اقلیم دره ابیانه به صورت ترکیبی بوده و دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است. در طول سال متوسط بیشترین دما در روستای ابیانه به تیر ماه اختصاص دارد و متوسط کمترین دما نیز در دی ماه دیده می‌شود. در اواخر دی ماه کم‌کم سرمای هوا کاهش پیدا کرده و با نزدیک شدن به بهار دمای هوای روستای ابیانه افزایش می‌یابد. گرمای هوا در روستای ابیانه از شروع فصل بهار آغاز می‌شود و معمولاً تا اواخر تیر ماه نیز ادامه پیدا می‌کند. بعد از این زمان به تدریج از دمای هوا کاسته می‎شود و این چرخه به همین منوال ادامه می‌یابد.

یکی از مسائل مهم در رابطه با آب و هوای روستای ابیانه به بارندگی آن باز می‌گردد. در این روستا معمولاً بارندگی‌ها در فصل زمستان و به صورت برف رخ می‌دهند. برف‌های نشسته در دامنه‌های مرتفع این روستا تا مدتی طولانی باقی می‌ماند و کم‌کم با فرا رسیدن فصل تابستان آب می‌شوند. باید اعتراف کرد که روستای ابیانه در زمانی که سفید پوشِ برف است نیز زیبایی‌های حیرت‌انگیز خود را همچنان حفظ می‌کند.

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

در نهایت می‌توان اضافه کرد که اگر تصمیم سفر به روستای ابیانه را در سر دارید بهترین فصل برای این بازدید از این روستا بهار و تابستان است.

جاذبه‌های گردشگری روستای ابیانه

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

روستای ابیانه علاوه بر بافت تاریخی و زیبای خود جاذبه‌های گردشگری دیگری را نیز برای مسافران به همراه خواهد داشت که از میان آن‌ها می‌توان به خانقاه و همین‌طور کاروانسرا‌ها و اشترخانه‌ها اشاره کرد.

خانقاه که مربوط به زمان شاه عباس صفوی است در محله پ خونه قاه یا پس خانقاه قرار دارد و در واقع ساختمانی سه طبقه است که نمای آن آجری بوده و در سردرش نیز طاق‌های ضربی و نقاشی‌هایی مربوط به دوره صفویه دیده می‌شود. این خانقاه در گذشته محل استراحت شاهان صفوی در فصل تابستان بوده و صوفیان و درویشان نیز در آن جمع می‌شدند.

همان‌طور که گفته شد کاروانسرا‌ها نیز در روستای ابیانه حرفی برای گفتن دارند. به‌طور کلی در روستای ابیانه دو کاروانسرای اصلی وجود دارد که در غرب این روستا بوده و در آن‌ها معاملات پایاپای انجام می‌شده است. ناگفته نماند که علاوه بر این دو کاروانسرای اصلی، دو کاروانسرای کوچک دیگر نیز در روستای ابیانه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید نمایید.

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

اشترخانه‌های روستای ابیانه نیز محلی برای رفت و آمد کاروان‌های شتر در زمان قدیم بوده‌اند. ساختمان این اشترخانه‌ها بزرگ بوده و سقف‌های بلندی دارند و معمولاً مالکیت هر کدام از این اشترخانه‌ها به فردی ثروتمند باز می‌گردد.

اقامت در روستای ابیانه

روستای ابیانه؛ تلفیقی از تاریخ و معماری

از آن‌جایی که روستای ابیانه به‌طور سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است، امکانات اقامتی در آن در حد قابل‌قبولی رشد پیدا کرده‌اند. روستای ابیانه به‌طور کلی دارای دو هتل ویونا و ابیانه است که هر دوی آن‌ها سه ستاره بوده و شرایط خوبی را برای اقامت مسافران فراهم آورده‌اند. در کنار این هتل‌ها، خانه‌هایی با همان بافت قدیمی نیز در سراسر روستا وجود دارند که به اجاره گذاشته می‌شوند و قیمت آن‌ها بنا به شرایطشان متفاوت خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلاغ دم سیاه قار قارو سر کن مسافرم میاد شهرو خبر کن خخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه رفتن نداره نمیذارن خوش بگذره

      • بدون نام

        خانمه رفت ترکیه کنسرت هم گذاشت ویدئوش اومده

      • بدون نام

        هر چیزی مال هر جایی نیست، قرار نیست شهری ها برای گردش هر جا که رفتن ادا اصول خودشون رو هم ببرن و کسی چیزی نگه

    • بدون نام

      به خودت میخندی هههها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما نگرفتی قضیه رو

    • رویا

      ابیانه نزدیک شهر ما کاشان هست
      عموی مادرم ابیانه زن گرفته بوده

      حتی یک متر زمینهاشونو به غریبه نمیفروشن
      اکثرا بچه هاشون کاره ای هستن توی تهران و صدا و سیما
      خیلی هاشون مهربون و مهمان دوستن و بعضیهاشونم از غریبه ها خوششون نمیاد اصلا
      و اصلا هم ولخرج نیستند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت بسیار کار خوبی میکنند چون هر جا پای مرفهان بی درد باز بشه جز نابودی و بی بند وباری وبهم زون آرامش اونجا کار دیگه ای نمیکنند چون پول دارند فکر میکنند همه چیز باید مال اونها باشه انشاالله که خیانت کاری پیدا نشه وزمین بهغریبه نفروشند

      • بدون نام

        چجور مهمانوازی هستن که حاضر نیستن یه غریبه تو روستاشون زندگی کنن؟

      • بدون نام

        زندگی کردن بیگانه یعنی تغییر فرهنگ، تازه برای گردش هم که به اینطور جاهای اصیل میریم باید به فضا و فرهنگش احترام بذاریم تا اصالتش حفظ بشه

    • بدون نام

      قانون گذاشته بودن فعلا کسی نره انگار خیلی مهمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتمابخاطرخصلت وذات مردمشون هست که به مشکل ميخورن

    • بدون نام

      واسه همینه این روستا اینقدر تبلیغ میشه، من رفتم هیچ چیز خاصی نداره یه سری خونه گلی که کوچه های مرتبی داره فقط واسه جذب توریست اینقدر تبلیغش میکنن ، اصفهانی ها زرنگن حتی از دهاتشون تو بیابون پول در میارن، خیلی روستاهای زیباتر از ابیانه داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظر من که با صفاتر از ماسوله بود

    • بدون نام

      نمیذارن باهاشون عکس بندازی باید کلی منتشون رو بکشی تا باهات یه عکس بندازن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا تحویلشون نگیرین دیگه

      • بدون نام

        بابا دارن زندگیشون رو میکنن، قرار نیست گردشگر مزاحمشون بشه که. شما تو محل خودت باشی یه غریبه بیاد بگه باهام عکس بگیر راحت میگیری؟

    • بدون نام

      ظاهری زیبا با باطنی آشفته از محرومیت محدودیت

    • بدون نام

      ماسوله هم اینجوری بود ،مردمان خشک ،سرد ،بی روح ،پشیمون شدیم از رفتن . البته پیرهاشون نبودن ،جوونا بودن گویا نوه نتیجه های شهری بودن ،اثری از سادگی و مهربونی روستایی نبود .


      این چه اخلاقی ست راه افتاده. هر کی روستاش رو فقط برا خودش می خواد ؟!!!!!!!
      اسم ترامپ بدبخت بد در رفته !
      زمین خدا مال همه ست ،مگر قباله زده به اسم بعضی ها ؟؟؟؟؟

      میگه زمین خدا گسترده است در زمین گردش کنید .

      آقا بیایید لرستان ،هنوزم سادگی و مهربونی و مرام دارند روستاییاشون ،یا برید جنوب ،هنوز خونگرم اند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گردشگری که با خودش فقط زباله و ولنگاری بیاره و احترام سرش نشه چنین برخوردی میبینه

    • مونیک

      من فرودین ۹۷ با خانواده یه سفر به اصفهان و کاشان و روستای ابیانه رفتیم ...واقعا عالی بود ...مردم باصفایی داشت موزیک رو هم چاشنی سفرمون کردیم و کنار چشمه صبحانه مفصلی خوردیم ..

      من لباس سنتی اونجا رو پوشیدم و در روستا گشتم و عکس گرفتم

      وای فوق العاده بود ...رفتن به این روستای زیبا و دیدنی رو به دوستانم توصیه میکنم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج