۸۹۴۰۲۸
۱۷ نظر
۵۰۲۸
۱۷ نظر
۵۰۲۸
پ

چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

۹۱درصد از پلاستیک‌ها بازیافت نمی‌شوند و ۴۰درصد از همه پلاستیک‌های تولیدی، بسته بندی یکبارمصرف هستند. این بخش بزرگی از زندگی روزمره همه ماست که تاثیر وحشتناکی روی محیط زیست می‌گذارد؛ بنابراین حتی یک انتخاب محیط‌زیستی کوچک هم تاثیر بزرگی روی سیاره ما می‌گذارد.

برترین‌ها : طبق گزارش نشنال جئوگرافیک ۹۱درصد از پلاستیک‌ها بازیافت نمی‌شوند و ۴۰درصد از همه پلاستیک‌های تولیدی، بسته بندی یکبارمصرف هستند. این شامل بطری‌های آب پلاستیکی، لیوان‌های یکبارمصرف و کیسه‌های خرید می‌شود. این بخش بزرگی از زندگی روزمره همه ماست که تاثیر وحشتناکی روی محیط زیست می‌گذارد؛ بنابراین حتی یک انتخاب محیط‌زیستی کوچک هم تاثیر بزرگی روی سیاره ما می‌گذارد. در این مطلب روش‌ها و نکات ساده و الهام‌بخشی را می‌بینید که با محیط زیست سازگارترند.

از مسواک‌های بامبو استفاده کنید
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

اول از همه، مسواک‌های پلاستیکی را کنار بگذارید. مسواک‌های برقی هم گزینه بهتری نیستند، آن‌ها سموم اسیدی ترشح می‌کنند فاقد که وقتی دور می‌اندازیم باعث آسیب زیادی به اقیانوس‌ها، حیات وحش و محیط زیست می‌شوند. از سوی دیگر مسواک‌های بامبو حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا کمپوست شوند، در حالی که مسواک پلاستیکی صد‌ها سال طول می‌کشد تا کاملا تجزیه شود؛ بنابراین استفاده از مسولاک بامبو راحت، اما برای کاهش فوری زباله‌های پلاستیکی موثر است.
استفاده از نی‌های فلزی
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

نی‌های پلاستیکی تهدید واقعا بزرگی برای اقیانوس‌ها هستند، آن‌ها اغلب به آنجا رسیده و به حیوانات آسیب می‌زنند، بنابراین انتخاب نی قابل استفاده مجدد تاثیر زیادی دارد. فکر کنید که در هفته یا در ماه چند نی پلاستیکی استفاده می‌کنید! نی استیل چند سال برایتان کار می‌کند، روی مزه نوشیدنی شما تاثیر نمی‌گذارد و می‌توانید آن‌ها را در ابعاد مختلف پیدا کنید، از نی‌های آب معمولی تا نی‌های ضخیم برای خوردن شیک.
خرید از دست دوم فروشی‌ها
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

خرید از دست فروش‌ها نه تنها به کاهش زایدات پارچه‌ای کمک می‌کند بلکه برای محیط زیست هم مفید است، چون در غیر این صورت لباس‌های کهنه راهی محل دفن زباله می‌شوند.
اشتراک‌گذاری غذا را امتحان کنید
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

اگر کسی غذایش زیاد آمده می‌تواند آن را به کسانی بدهد که نیاز دارند. در برخی شهر‌های بزرگ دنیا مثل تورنتو، برلین، ورشو و هنگ کنگ یخچال‌های مهربانی وجود دارد که افراد غذایی را که نمی‌خواهند داخل آن می‌گذارند و هرکسی که نیاز دارد آن را برمیدارد. این هم راه حل دیگری برای مشکل زباله‌های غذایی است.
به جای پلاستیک از بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد و ظروف پلاستیکی استفاده کنید
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

کیسه‌ها و بسته‌بندی‌های پلاستیکی با وارد خاک می‌شوند که موادشیمیایی سمی آزاد می‌کنند یا توسط حیوانات‌دریایی خورده می‌شوند یا آن‌ها را خفه می‌کنند. بسته‌بندی‌های مومی چندبارمصرف جایگزین فوق العاده‌ای برای آن‌ها هستند، دستمال‌های نخی پوشیده از موم عسل سمی نیستند، قابل شستشو هستند و می‌توانید برای پیچیدن دور ساندویچ از آن‌ها استفاده کنید یا میوه‌ها و سبزیجات خود را تازه نگه دارید.
یا کیسه یا ظرف خودتان به خرید بروید
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

یکی از راه‌ها این است که از خرید با چندین کیسه پلاستیکی اجتناب کنید و کیسه خریدی با خودتان ببرید که قابل‌استفاده مجدد باشد.‌ می‌توانید یک کیسه بزرگ برای همه موادغذایی و چند کیسه کوچکتر برای میوه‌ها و سبزیجات ببرید که در غیراین‌صورت در کیسه پلاستیکی می‌گذاشتید. همچنین برای خرید گوشت می‌توانید با خودتان ظرف ببرید و به جای ظرف یا کیسه یکبار مصرف از آن‌ها استفاده کنید.
به جای چای کیسه‌ای از چای دم‌کن استفاده کنید
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

بیشتر چای‌های کیسه‌ای بسته‌بندی جداگانه دارند، همچنین عمدتا با موادشیمیایی سفید می‌شوند. لازم به ذکر نیست که زباله کاغذی زیادی هم تولید می‌کنند. از سوی دیگر چای دم‌کن‌ها هم گزینه سالم‌تری هستند، هم مقرون به صرفه‌تر هستند و هم با محیط زیست سازگارند. کافیست مقداری چای خشک در آن‌ها بریزید و یک چای کیسه‌ای چند بار مصرف داشته باشید. می‌توانید آن را بار‌ها خالی کنید و دوباره استفاده کنید.
غذای محلی بخرید
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

اگر از کالا‌های وارداتی پرهیز کنید، کربن‌دی‌اکسید کمتری خواهیم داشت. موادغذایی که به صورت محلی می‌خرید مسافت طولانی طی نکرده‌اند تا به دست شما برسند و به بسته بندی زیادی هم نیاز ندارند. با خرید از کشاورزان محلی به کاهش تغییرات آب و هوا کمک می‌کنید.
کمپوست
چطور خرید کنیم که زمین ما را دوست داشته باشد؟

جداکردن زباله‌های زیستی مثل پوست میوه‌ها و سبزیجات، پوست تخم‌مرغ و پسمانده غذا‌ها میزان زباله‌های تولیدی شما را تا ۵۰درصد کاهش می‌دهد. اگر باغ دارید، یک گودال بزرگ در خاک بکَنید و آن‌ها را دفن کنید. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید می‌توانید آن‌ها را در کیسه بگذارید و در فریزر نگه دارید تا بو نگیرند، سپس آن‌ها را به کشاورزان دهید یا خدمات شهری بدهید.
منبع: brightside
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من بعضی از این چیزها رو دارم و چند تا کیسه پارچه ای بند دار هم برای خرید میوه و سبزی دوختم که به جای پلاستیک استفاده میکنم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

    • امیر

      داداش اینا روند یه جایی بنویس که از این چیزا و فرهنگ داشته باشن.
      الان اگه تو ایران مسواک بامبو بود دونه ای ۷۰۰۰۰ تومن یا به نوعی ۷۰ تومن میفروختن.
      والاااا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که فرهنگ داریم شما نداری به خودت مربوطه

      • بدون نام

        متاسفانه گرون تره مسواک بامبو
        حمایت از محیط زیست و حیوانات در ایران کار لوکس بحساب میاد

    • بدون نام

      من هربار که میرم سر کوچه و مثلا قراره یدونه پنیر یا سس یا هرچیزی بخرم حتما پلاستیک نمیگرم.و برای میوه هم چنتا یکی میریزم تو یه پلاستیک.و واقعا تو ۹۰ در صد مواقع پلاستیک خشک و تر رو از هم جدا میکنم.الان برام انگیزه شد که از ساک پارچه ای استفاده کنم.ایده ی ظرف هم خیلی جالب بود.ممنون.هر چند وقت یبار یک همچین مطالبی بذارید تا دوباره دیده بشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت به شما.به نظر منم هر چند وقت یکبار از این دست مطالب تاثیر زیادی روی فراموش نشدنش داره.
        منم از امروز از این ایده ها استفاده میکنم.

    • بدون نام

      بسیار عالی ممنون. واقعا درمورد نظافت شهری و کاهش زباله نیاز به فرهنگ سازی داریم . کاری که هیچ نهادی انجام نمیده

      پاسخ ها

      • کمیل

        واقعا راست میگید ما تو ونکوور کانادا این مشکلارو نداریم

    • بدون نام

      بسیار عالی ممنون. واقعا درمورد نظافت شهری و کاهش زباله نیاز به فرهنگ سازی داریم . کاری که هیچ نهادی انجام نمیده

    • بدون نام

      آخه مورد آخر رو کی انجام میده خودت حاضری زباله بذاری تو یخچالی مواد غذایی دیگه هم نگهداری میکنی ؟ یه چیزی بنویسین که عملی باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مورد آخر که درست کردن کمپوست هست اون یخچال هم برای غذاهای قابل استفاده ست

      • ناشناس

        پوست و تفاله سبزیجات که کثیف نیستن میکروب هم تو فریزر
        کشته میشه اگه بخاطر بو باشه هم اگه از اول بریزی که تو سطل آشغال نگنده بوی کمی داره و تو فریزر بوی کم سرایت نمیکنه

    • آریا عظیمی نژاد

      تو عصر جدید به مردم این تذکر را میدم تو فینال ببینید

    • عبدالرحمن

      با این شرایط ، برای اینکه زمین مارا دوست داشته باشد که هیچ بغلمان کند بهتر است خرید نکنیم بلکه گورمونو بکنیم و از یه نفر بخواهیم خاکو روی ما بریزه!

    • لیلا

      مسواک چوب اراک هم خوبه

    • girl

      ما هم خیلی وقته دیگه برای بسته بندی مواد غذایی و فریزری از پلاسیک فریزر استفاده نمیکنیم به جاش از ظروف در دار مخصوص بسته بندی استفاده میکنیم هر چند همونا هم از پلاستیکن اما خب دیگه هر روز دور ریخته نمیشن و چند سال تو هر خونه باقی میمونن و بعدا هم قابل بازیافتن. همین طور بعد از خرید های روزانه که کیسه های پلاستیکی زیادی تو خونه جمع میشه همه رو به سوپر مارکت یا میوه فروشی محلمون میدیم تا دوباره استفاده بشه به امید روزی که همه به نحوی سهم خودشون برای حمایت از تمام محیط زیست انجام بدن:)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج