جاباما
۸۹۴۲۳۰
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

نابودی بیش از ۳۰۰هزار کتاب در ترکیه

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده از سوی وزارت آموزش و پرورش ترکیه، از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ ترکیه تاکنون بیش از ۳۰۰هزار کتاب از مدرسه‌ها و کتابخانه‌های این کشور حذف و نابود شده است.

ایسنا: با توجه به اطلاعات ارائه‌شده از سوی وزارت آموزش و پرورش ترکیه، از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ ترکیه تاکنون بیش از ۳۰۰هزار کتاب از مدرسه‌ها و کتابخانه‌های این کشور حذف و نابود شده است.

نابودی بیش از ۳۰۰هزار کتاب در ترکیه

به نقل از گاردین، «ضیا سلچوک» وزیر آموزش و پرورش ترکیه هفته گذشته اعلام کرد ۳۰۱,۸۷۸ کتاب در راستای برخورد جدی دولت با هرگونه آثار مرتبط با «فتح‌الله گولن» در ترکیه نابود شده است. دولت ترکیه «فتح‌الله گولن» را مسبب اصلی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌داند، این در حالی است که «گولن» هرگونه دخالت در ماجرای کودتا را رد کرده است.

آمار کتاب‌های نابودشده‌ ترکیه برای اولین‌بار توسط روزنامه مشهور «حریت»‌ و با چاپ تصاویر کتاب‌های سوزانده‌شده اعلام شد.

روزنامه ترکیه‌ای «بیر گون»‌ در دسامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد، یک میلیون و ۸۰۰هزار کتاب درسی به دلیل آن‌که کلمه «پنسیلوانیا»‌ در آن‌ها به کار برده شده است نابود شده‌اند و پس از ایجاد تغییرات، دوباره به چاپ رسیدند. «‌پنسیلوانیا»‌ جایی است که «‌فتح‌الله گولن» در آن تحت تدابیر امنیتی زندگی می‌کند. نام خیابان‌هایی از آنکارا که «گولن» نام داشت نیز تغییر داده شده‌اند.

انجمن «پن انگلیسی» در سال ۲۰۱۸ در گزارشی اعلام کرد، در مجموع ۲۰۰ رسانه و ارگان‌های انتشاراتی تعطیل شده‌اند،‌ ۸۰ نویسنده تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و آثارشان بررسی شده است و ۵,۸۲۲ استاد دانشگاه از ۱۱۸ دانشگاه‌ دولتی محروم شده‌اند. این گزارش به بحران آزادی بیان در ترکیه نیز اشاره داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اردوغان هم کار اسکندر مقدونی را میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیف شد

    • بدون نام

      ترکیه قرون وسطایی

    • زعفری

      نه ما کا. اسکندر رو نکردیم من کار دولتمردان ترکیه رو تایید نمیکنم ولی بده آدم کور خود وبینای مردم باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا، !؟ چون ایران ما بسیارازاده وهرقوم قبیله نژادزبان ازاده حرف بزنه حتی لباس قومی قبیله ای زبانی ریشه ایه خودشوکه خیلی هم این لباسهاگران است بپوشه؟!مثل کردهای غیورپاک اصیل وغیرتمندمان!

    • حمید

      خر دوغان !!!

    • امین

      اردوغان با طرح هائی مثل ساخت راه و فرودگاه و توسعه راه آهن داره مردم عادی رو به طرف خودش میکشه غافل از اینکه جامعه روشنفکر ترکیه فریب این سیاستش رو نمیخوره ! انتخابات شهرداری استانبول که در دور اول با دخالت مستقیم اردوغان لغو شد ولی در انتخابات مجدد مردم با انتخاب امام اوغلو از جناح مخالف نشان دادن که دنباله روی سیاست اردوغان نیستن !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج