جاباما
۸۹۴۹۱۸
۱۰ نظر
۵۰۰۱
۱۰ نظر
۵۰۰۱
پ

ایراد مجدد به لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادات شورای نگهبان به لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی همچنان به قوت خود باقی است.

خبرگزاتری مهر: سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادات شورای نگهبان به لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی همچنان به قوت خود باقی است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار از پوستر همایش چهل سال قانون اساسی جمهوری اسلامی رونمایی کرد و اظهارداشت: این همایش آذرماه ۹۸ به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به مصوباتی که در شورای نگهبان به تصویب رسیده است، گفت: لایحه الحاق یک بند به تبصره ۱۱ قانون بودجه ۹۸ کل کشور در یکی از جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تشخیص داده شد.

تائید طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همچنین طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که چندین نوبت بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود، در یکی از جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی تشخیص داده شد.

کدخدایی ادامه داد: طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ایراداتی که شورای نگهبان به طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور گرفته است، گفت: اطلاق مصوبه مذکور نسبت به مواردی که قرارداد بین اشخاص و بانک، شرعی و قانونی است، خلاف موازین شرع شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین در بند ۷ این طرح بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه تحمیل زیان به بانک های دولتی بدون پیش بینی طریق جبران آن مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی تشخیص داده شد.

کدخدایی تصریح کرد: همچنین در بند ۸ این طرح، موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی مشخص نیست که آیا قطعی بودن رأی شورای پول و اعتبار مانع مراجعه به دستگاه قضایی است یا خیر که این مورد ابهام دارد و پس از رفع درباره آن اظهارنظر خواهد شد.

ایرادات لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی به قوت خود باقی است

وی اظهارداشت: لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مورد بررسی در شورای نگهبان قرار گرفت و علیرغم اصلاحات به عمل آمده، ایرادات سابق این شورا به ویژه ایرادات امنیتی کماکان به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه موافقتنامه بین ایران و جمهوری خلق چین در زمینه بهداشت و قرنطینه دامی گفت: از آنجایی که در این لایحه از اصطلاحات غیرفارسی استفاده شده بود، مغایرت آن اعلام شد و همچنین ایراداتی هم به طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی وارد شد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در مورد طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و مغایرت یا عدم مغایرت این طرح با قانون اساسی گفت: هنوز این طرح برای ما ارسال نشده است و در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ اظهار نظری درباره آن انجام دهیم، در مجلس نشنیدم که طرحی در این خصوص در حال تدوین باشد. پس از ارائه این طرح شورای نگهبان اعلام نظر خواهد کرد.

آماده نظارت برای انتخابات الکترونیکی هستیم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی گفت: همکاران ما در دفاتر تهران این موضوع را بررسی کرده و گزارش هایی را به شورای نگهبان ارائه دادند. ما باید همکاری‌های‌مان را با وزارت کشور ادامه دهیم. در هر موقعیتی دوستان ما در وزارت کشور بتوانند از نظر فنی مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات را فراهم کنند، ما آماده هستیم تا بر انتخابات الکترونیکی نظارت داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد محدودیت‌های شورای نگهبان در خصوص علل رد صلاحیت نامزدهای انتخابات و فشارهایی که در این خصوص به شورای نگهبان وارد می‌شود و امکان اصلاح قوانین و رویه‌ها در این زمینه گفت: در این زمینه به قانون عمل می‌کنیم اگر بخواهیم هر کار دیگری در این زمینه انجام دهیم نیازمند قانون هستیم. قانون مربوط به این مسئله باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی ادامه داد: آماده هستیم به نامزدها هرگونه موانع قانونی را گزارش کنیم، هر هفته تعدادی از افراد که در گذشته رد صلاحیت شده بودند تشریف می‌آورند و ما موارد و علل را به آنها اعلام می‌کنیم. در آینده نیز تلاش می‌کنیم که این رویه ادامه داشته باشد.

ماجرای انصراف «علی غلامی» را شخص او باید توضیح دهد

کدخدایی در مورد ماجرای انصراف علی غلامی از کاندیداتوری برای انتخابات اعضای حقوقدان شورای نگهبان، گفت: ترجیح می‌دهم در این موضوع صحبتی نکنم و خود آقای غلامی توضیح دهند زیرا تا الان به جز نامه‌ای که ایشان نوشته اند، بقیه مطالب از طرف دیگران بیان شده است و صحت و سقم آن مشخص نیست. هر وقت ایشان اظهارنظری کردند اگر لازم شد بنده هم توضیح می‌دهم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهاراتش مبنی بر اینکه اعلام دلایل رد صلاحیت به صورت عمومی اشاعه فحشا است گفت: طبق قانون باید دلایل رد صلاحیت را به افراد و نامزدها اعلام کنیم اما نکته مهم که اشاره شد این است که اگر مسئله خلاف عفت عمومی باشد هیچ کس نمی‌تواند آن را در افکار عمومی مطرح کرده و حیثیت افراد را مخدوش کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در مورد تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی گفت: در دو نوبت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی مطرح شد که ایرادات بار مالی مطرح شد اما طی اصلاحیه‌ای که انجام گرفت، مشکل بار مالی حل و اعلام شد که هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی حل می‌شود، بنابراین تشکیل این وزارتخانه در حد تغییر عنوان است زیرا هم‌اکنون این سازمان در حد معاونت است و همان ساختار و تشکیلات وجود خواهد داشت و فقط یک تغییر عنوان است که هزینه چندانی ندارد.

قانون انتخابات همچنان مشکل دارد

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اصلاح قانون انتخابات گفت: ما از ادوار گذشته در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودیم که همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: بخش هایی از اصلاحیه قانون انتخابات که اجرا نشده است می‌تواند به اجرا در بیاید و بخش‌هایی که زمانش گذشته است اجرا نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی گفت: احراز هویت به صورت قطعی الکترونیک خواهد بود و آمادگی داریم که مراحل دیگر نیز به صورت الکترونیکی اقدامات انجام شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی که به عنوان حقوقدان در شورای نگهبان حضور یافتند دارای جهت گیری سیاسی هستند گفت: مجلس شورای اسلامی به این افراد، که تعبیر می‌شود دارای جهت گیری سیاسی هستند، بالاترین رای را داد. شورای نگهبان بی طرفی را حفظ خواهد کرد.

تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مغایرتی با قانون ندارد

وی در مورد تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مصوبه مجلس مغایرتی با قانون نداشت و مغایرتی با قانون برنامه ششم توسعه نیز نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان پیرامون بحث تحریم احتمالی آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان توسط آمریکا، گفت: ما اظهارات گاه و بیگاه ترامپ و آمریکا را جدی نمی گیریم. امروز انسجام خوبی بین مردم و مسئولان پس از تحریم آقای ظریف ایجاد شد. ملت ایران در کل در مقابل استکبار جهانی همبستگی بیشتری پیدا می‌کنند.

کدخدایی در مورد بررسی تابعیت دوگانه نامزدها و لیستی که در این خصوص در مجلس وجود دارد گفت: اگر در موقع بررسی صلاحیت‌ها مطلب خلافی نسبت به نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود قطعاً رسیدگی خواهیم کرد. شورای نگهبان بر اساس قانون به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و مرّ قانون را اجرایی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعه وعده هایش به فراکسیون امید برای کاهش رد صلاحیت‌ها گفت: آنچه که ما در گذشته تا به حال گفته‌ایم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات بوده است، در طول دو سال گذشته در پژوهشکده شورای نگهبان همکاری تنگاتنگی با مجلس برای اصلاح قانون انتخابات وجود داشت که متاسفانه این قانون با مشکلاتی به خاطر استانی شدن مواجه شد. همچنان در تلاش هستیم تا این قانون فارغ از بحث استانی شدن مورد اصلاح قرار گرفته و اجرایی شود. بحث دیگری در خصوص نداشتیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خداروشکرازفلسطین شدن جلوگیری شدوعقل نباش جان درعذاب

    • بدون نام

      ما همچنان بی هویتیم....

    • بدون نام

      کاش کمی انسانیت بود...فقط کمی...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انسانیت نیست ایران برید یه کشور دیگه قاچاقی اومدید زبونم دارید ایران خودش تحریمه هنوزم که دارید میاید شرتون کی کم میشه از سر ما خدا میدونه چهل سال خراب شدید سر ایران چهل سالم برید تاجیکستان تاجیکهاتونم که اینجا ولوئن

    • بدون نام

      اخه همین جوری دو سوم ایران رو افغانی ها تشکیل دادن با تابعیت دادن دیگه نسل ایرانی نمی مونه

    • بدون نام

      امیدوارم این لایحه هیچ وقت تصویب نشود. متاسفانه بعضی دخترهای ایرانی متعلق به خانواده های بی بضاعت به دلیل مشکلات اقتصادی موجود که کمتر پسر ایرانی حاضر به ازدواج می شود، به خاطر پول و فرار از برچسب و انگ ترشیدن حاضر به ازدواج با مردان افغانی می شوند که در مشاغل سطح پایین اما پردرآمد در ایران به کار مشغولند

    • ایران من

      فکر کنم باید فهمیده باشید که مساله دورگه ایرانی افغانی نژاد پرستی نیست مساله جاسوسیه برای استحکام نفوذی های اسرائیل در ایرانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانها کلا همه چیز و تو ایران به نژادپرستی تعبیر میکنن چون برخورد بعضی از مردم نژادپرستانه است و اصلا تو شهرهاشون راهشون نمیدن اما همونها تو شهرهای ما میان و افغانها رو هم تحقیر میکنن به شخصه افغانها رو ترجیح میدم به اونا چون اینا میخوان ایرانی باشن ولی اونا ...

    • بدون نام

      تابعیت ایران باید فقط از طریق پدر ابجاد بشه نه مادر چون هرج و مرج میشه

    • رهگذر

      میخان نسل ایرانی رو خراب کنند. کار روباه پیره. اگه راست میگه خودش چرا این کارو نمیکنه ؟ تازه بعد از کلی ماجرا پاسپورت هم که میده رنگ زرشکی میده نه مثل خودشون صورمه ای که معلوم شه طرف انگلیسی نیست .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج