۸۹۵۴۱۳
۱۴ نظر
۵۰۰۲
۱۴ نظر
۵۰۰۲
پ

شیادی که در سطح بین‌المللی کف‌زنی می‌کرد

مرد شیک پوشی که با او گفتگو کردیم به طور حرفه‌ای آموزش سرقت دیده و کف‌زنی از مهارت‌های طایفه‌اش است.

میزان: چندی پیش یک مرد اروپایی که به ایران سفر کرده بود، در گشت و گذار خود در دام مردشیادی افتاد. مرد خارجی باور نداشت یک شیاد شیک پوش که مسلط به زبان انگلیسی بوده است، جلوی چشمانش پول‌های او را دزدیده باشد.

این مرد با مراجعه به پلیس تهران گفت:وقتی از یک خانه قدیمی در مرکز تهران خارج شدم، با یک جوان شیک پوش روبه رو شدم. او که مسلط به زبان انگلیسی بود شروع به صحبت کرد و من از این که می‌توانستم در یک شهر دیگر با یک نفر به راحتی صحبت کنم، خوشحال شدم. وی ادامه داد:هنوز باورش برایم سخت است، اما همان جوان شیک پوش دلارهایم را به سرقت برد و آن قدر حرفه‌ای بود که تا نیم ساعت بعد از آن متوجه دستبرد پسر جوان نشدم.

مرد اروپایی گفت: جوان شیک پوش بعد از اعتماد سازی و چرب زبانی ادعا کرد که این روز‌ها در ایران دلار‌های تقلبی زیادی در بین مردم دست به دست می‌شود و اگر پلیس دلار‌های تقلبی را دست کسی ببیند با آن‌ها به صورت جدی برخورد می‌کند و به همین بهانه خواست دلارهایم را بررسی کند تا برای من مشکلی پیش نیاید و من نیز با توجه به اعتمادی که داشتم، دلارهایم را در اختیارش قرار دادم. وی افزود: مرد شیک پوش در برابر چشمان خودم شروع به شمارش و بررسی دلار‌ها کرد و آن‌ها را به من پس داد و چند قدمی با من همراه شد. وقتی به هتل بازگشتم و دلار‌ها را بررسی کردم، دیدم که از پول هایم کم شده و آن جا بود که فهمیدم جوان شیک پوش دزد حرفه‌ای بوده است.

شیادی که در سطح بین‌المللی کف‌زنی می‌کرد

تحقیقات پلیسی

بدین ترتیب تیمی از ماموران برای دستگیری این کف‌زن حرفه‌ای وارد عمل شدند و در گام نخست مشخص شد چند گردشگر دیگر در دام این سارق حرفه‌ای گرفتار شده اند. تیم پلیسی در این مرحله از دیگر طعمه‌های دزدان تحقیق و دوربین‌های مداربسته را بازبینی کردند. خیلی زود تصویر دزد شیک پوش به دست آمد و ماموران با بررسی عکس متهم و مراجعه به آلبوم مجرمان سابقه دار سیاوش را که از دزدان حرفه‌ای در طایفه‌ای معروف است، شناسایی کردند.

بازداشت دزد حرفه‌ای

همین کافی بود تا ردیابی‌های پلیسی برای دستگیری دزد جوان کلید زده شود و ماموران با اقدامات فنی و پلیسی موفق به شناسایی مخفیگاه سیاوش در جنوب تهران شدند. در این مرحله ماموران مخفیگاه سیاوش را تحت نظر گرفتند و با اطلاع از این که پسر جوان به سفر رفته است، در کمین نشستند تا این که پسر جوان به خانه بازگشت و وقتی کلید را روی در انداخت، ماموران وارد عمل شدند و او را قبل از ورود به خانه دستگیر کردند. سیاوش ابتدا خود را بی گناه می‌دانست، اما وقتی در برابر تصاویر دوربین مداربسته قرار گرفت، به ناچار لب به سخن باز کرد و از زندگی و حرفه‌ای بودنش در طایفه شان پرده برداشت.

دزد شیک پوش

سیاوش ۳۲ ساله که از طایفه معروفی است، ادعا می‌کند که در خانواده اش اگر سابقه‌دار و حرفه‌ای باشی، اعتبار بیشتری در بین دیگران خواهی داشت و اگر نخواهی هم باید یک کف زن شوی تا سرت را در طایفه بالا بگیری.

مجردی؟
نه، چند سالی است که ازدواج کرده ام و صاحب یک فرزند هستم.

سابقه‌داری؟
بله، بار‌ها به خاطر سرقت زندان رفته ام.

به چه جرمی زندان رفتی؟
من در زمینه کف زنی حرفه‌ای هستم.

زندان برایت مهم نیست؟
زندان هم جزئی از زندگی و کارمان است.

کف‌زنی را از چه کسی آموختی؟
در طایفه ما بیشتر افراد کف‌زن هستند و من هم از خانواده و طایفه‌ام یاد گرفته ام.

شنیده ام در طایفه شما هر چه بیشتر سابقه داشته باشی، محبوب تری؟
نه، همه طایفه ما که خلافکار نیستند. افراد موفق و تحصیل کرده هم داریم، اما چون سارق و کف‌زن بیشتری از طایفه ما دیده شده، فکر می‌کنند همه ما خلافکار هستیم.

شنیدم به زبان انگلیسی مسلط هستی؟
من برای کف زنی گاهی اوقات به دیگر کشور‌ها می‌روم به همین دلیل زبان انگلیسی را یاد گرفتم و توانستم در این مدت به آن تسلط پیدا کنم.

تحصیلات؟

سیکل.

چرا درس نخواندی؟
درس خواندن زیاد مهم نیست. برای ما پول داشتن مهم است.

تا کی قصد داری کف زنی کنی؟
راستش را بخواهید دیگر خسته شده ام. درست است که زندان رفتن زیاد مهم نیست، ولی هیچ کس از زندان رفتن خوشش نمی‌آید.

چطور کف‌زنی می‌کنی؟
خیلی راحت. وقتی به بهانه‌های مختلف پول‌های تان را شروع به شمارش می‌کنم در این صحنه با سرعت زیاد آن‌ها را سرقت می‌کنم و این در حالی است که شما متوجه موضوع نمی‌شوید.

چرا دنبال یک کار درست نمی‌روی؟
خوب کاری جز کف‌زنی بلد نیستم.

اجازه می‌دهی فرزندانت هم کف زن و سارق شوند؟
گفتم که کف‌زنی مشکلی نیست و اجازه می‌دهم خودشان مسیرشان را انتخاب کنند.

طعمه‌هایت را چطور شناسایی می‌کردی؟
از دو گردشگر کف‌زنی کردم و دیگر طعمه‌هایم را نیز به صورت خیلی اتفاقی شناسایی می‌کردم.

آیا بیشتر طعمه‌هایت پول زیادی داشتند؟
به جلوی بانک یا صرافی‌ها وبیشتر به سراغ افراد شیک‌پوش می‌رفتم. البته گاهی اوقات نیز هیچ پولی از طعمه‌هایم به دست نمی‌آمد. بنا به این گزارش، سارق شیک پوش برای تحقیقات بیشتر در اختیار ماموران پلیس قرار دارد.

تحلیل کارشناس

کارکرد اصلی خانواده

دکتر کاظم قجاوند جامعه شناس و استاد دانشگاه| یکی از کارکرد‌های اصلی خانواده، اجتماعی کردن فرزندان است. نهاد خانواده ازدوران کودکی هنجار‌های اجتماعی را به فرزندان آموزش می‌دهد و آن‌ها را با شیوه‌های صحیح و متناسب جامعه تربیت می‌کند، اما متاسفانه گاهی خانواده‌ها به دلیل نداشتن باور و اعتقاد به برخی هنجار‌ها مانند لزوم پرهیز از رفتار‌های بزهکارانه و خلاف یا بی توجهی به رفتار‌های فرزندان به دلیل نداشتن وقت یا جدی نگرفتن موضوع یا نشناختن توانمندی‌های بالقوه فرزندان در یادگیری رفتار‌های بزهکارانه، شاهد آن هستیم که برخی فرزندان رفتار‌های ناهنجار از خود نشان می‌دهند و در واقع فرایند اجتماعی شدن با کاستی و نقص همراه است.

برخی از این والدین حتی خود نیز ممکن است بر رفتار‌های مجرمانه فرزندان مهر تایید بزنند. این موضوع را باید در نوع نگاه والدین به مقوله تربیت جست وجو کرد. البته گاهی اوقات نیز سختگیری بیش از اندازه والدین یا سهل گیری آن‌ها باعث بروز رفتار‌های مجرمانه می‌شود.

در واقع سبک فرزند پروری خانواده رابطه مستقیمی با این موضوع دارد. والدینی که از سبک فرزند پروری مشارکتی فعال و اعتدالی تبعیت می‌کنند عموما فرزندانی تربیت می‌کنند که رفتار‌های مجرمانه ندارند.

از این رو بی توجهی به مقوله اجتماعی شدن و سبک فرزندپروری سالم ممکن است فرزندانی را در آینده تحویل جامعه دهد که رفتار‌های تخریب گرایانه و مجرمانه را با شدت هر چه تمام دنبال می‌کنند چرا که در دوران کودکی این موضوع با بی توجهی والدین همراه بوده است یا حتی در برخی موارد مورد تشویق قرار گرفته اند. مثلا در دزدی‌هایی که توسط نوجوان انجام شده است، والدین او را نکوهش نکرده و نوعی احساس امنیت کاذب در او ایجاد کرده اند که این مسئله ممکن است از این افراد سارقان حرفه‌ای بسازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناآشنا

      باید این سگهای کثیف(دزدان)رو به کل اعدام کرد.

    • رشیدکمالی

      این دزدان ۹۶ با یک خودرو سواری ریو ۷ملیون پول منو تو مسیر آستارا انزلی ربودند من خرما مضافتی برده بودم

      پاسخ ها

      • ایلام

        چند روز پیش مبلغ ۲۱۰۰دلار (۲۵میلیون تومان) در مسیر نوشهر سیستان از یکی از فامیل های فارسی بلد نبود با انگلیسی صحبت کرده بود بردند به او گفته بود که مامور است تعدادی دلار تقلبی وارد کشور شده می خوام پولها ببین که پول می دلزده وبا یه سمند سفید بی شماره متواری میشه نیروی انتظامی هم تا حالا کار خاصی نکرده امیدوارم پیگیری کنه

    • بدون نام

      این دزد و همه طائفه اش که چنین اعتقادی دارند را اعدام یا زنده به گور کنید

    • محمد

      چرا نام فیوج را نمیگویید

    • حمید

      فیوج نام طایفه آنهاست

    • بدون نام

      لطفا اموزش کف زنی را در مجله خوبتان بگذارید تا ببینیم اینها به چه صورت کف میزنند.اینکار دو فایده دارد اول اینکه یادگرفتیم دیگر کسی نمیتواند راحت پولمان را کف لزند و دوم اینکه عده ای از جوانان بیکار و مستاصل از بیکاری شغل پرورامدی پیدا میکنند

    • پارساطولابی

      سابقه دارکه هست میگه توی طایفه خودمان کیف زنی ودزدی اعتبارمیاره پس این درست بشونیست ازاینها گذشته توکه زبان انگلیسی خوب صحبت میکنی بعضی جاها منت تورومیکشن واسشون کارکنی پس ادم بی عرضه ومفت خور تشریف دارید ازاینها بگذریم با این دزدی ازیک توریست یاگردشگرخارجی ابروی ایران وایرانی روبردی همین شخص ازایران وایرانی بدمیگه فقط شانس اوردیم نیروی انتظامی کمکش کرد وبه نحواحسن بدرقه اش کرده بدبخت دزد دزدی میکنی از کی دزدی میکنی به چه قیمتی به قیمت ابروی ایران وایرانی دست این باید قطع شه

    • بدون نام

      من تمام عمرم این اولین بار است شنیدم که دزدیدن اموال مردم جای فخر و مباهات است در میان یک قوم و یا طایفه !!!

    • بدون نام

      طایفت رو خدا نابود کنه الهی

      پاسخ ها

      • علی

        اینا ایرانی نیستند
        اینا اصالتا هندین که به صورت کولی حدود صد سال قبل وارد ایران شدن
        تو خیلی از کشورها فک و فامیل دارن ...و کارشون همینا

    • محمد

      ۳۰۰۰میلیاردیا رو برین بگیرین

      پاسخ ها

      • علی

        تو هم تو توهمی
        با با
        اینا به صغیر و کبیر رهم نمی کنن
        تو هنوز دنبال سه هزاری ......
        ۳۰۰ هزار تومان برای ماها سیصد هزار ملیارده
        حالا این از نظر شما کاری نکرده
        شما اونور آبی و با یه دیگاهی پست میزاری ......
        خدا شفات بده..

    • بدون نام

      بابا خیلی خوش طایفه ای

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج