جاباما
۸۹۵۶۳۳
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

نگاهی به حوادث اتمی چند هفته اخیر در روسیه

روس ها در هفته های اخیر علاوه بر چالش گسترش آتش سوزی در جنگل های سیبری، شاهد چندین انفجار در تاسیسات نظامی و تسلیحات هسته ای خود بودند که به سرعت به سرخط رسانه های جهان تبدیل شد و خیلی ها در غرب همچنان بر این باورند که اتفاقات هولناکی در این کشور رخ داده است.

ایرنا: روس ها در هفته های اخیر علاوه بر چالش گسترش آتش سوزی در جنگل های سیبری، شاهد چندین انفجار در تاسیسات نظامی و تسلیحات هسته ای خود بودند که به سرعت به سرخط رسانه های جهان تبدیل شد و خیلی ها در غرب همچنان بر این باورند که اتفاقات هولناکی در این کشور رخ داده است.

نخستین حادثه به آتش سوزی در زیردریایی اتمی روسیه برمی گردد که ۱۰ تیرماه رخ داد، در این حادثه زیردریایی اتمی این کشور در آبهای سرزمینی روسیه در دریای بارنتس در شمال غرب روسیه دچار آتش سوزی شد.

در اولین بیانیه وزارت دفاع روسیه بدون ذکر نام زیردریایی اتمی، عنوان شد که این زیردریایی قصد داشت ماموریت بررسی کف دریا را انجام دهد، که دچار سانحه شد و سپس به پایگاه نیروی دریایی روسیه در شهر «سورومورسک» در شمال این کشور انتقال یافت.

اما ساعتی بعد خبر رسید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه جلسه اضطراری تشکیل داده است و به سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور دستور داده شخصا به محل حادثه برود و برای وی گزارش جامعی از حادثه تهیه کند.

خبر برگزاری نشست اضطراری آن هم در بالاترین سطح باعث شد خیلی ها گمان کنند حادثه بدی اتفاق افتاده است، چند ساعت بعد رسانه های روسیه خبر دادند که در نتیجه این حادثه، ۱۴ تن از بهترین نیروهای دریایی این کشور جان خود را از دست داده اند.

هفت تن از ۱۴ خدمه زیردریایی اتمی، ناخدا یکم بودند و قهرمان ملی روسیه محسوب می شدند ضمن اینکه سه ناخدا دوم، دو ناخدا سوم و یک سرهنگ و یک سروان در بین کشته شدگان بود.

این حادثه، مرگبارترین حادثه در نیروی دریایی روسیه از سال ۲۰۰۸ به حساب می آید، زمانی که ۲۰ نفر بر اثر وقوع حادثه در زیردریایی هسته ای روسی «نرپا» کشته شدند.

با این وجود چند روز بعد شایگو خبر داد که حادثه اتمی نبوده و ناراحتی پوتین به دلیل از دست دادن جان بهترین نیروهای دریایی روسیه بوده است.

با این وجود خیلی از رسانه ها در غرب همچنان به گمانه زنی در خصوص وقوع حادثه اتمی در این زیردریایی ادامه دادند.

آتش سوزی در انبار مهمات

هنوز روس ها درگیر این ماجرا و پاسخ به شایعات و سوال های بی جواب آن بودند که دوشنبه گذشته خبر رسید انبار مهمات توپخانه در منطقه سیبری روسیه منفجر شده است.

در خبرهای اولیه گفته شد که این حادثه دست کم هشت مجروح برجای گذاشت و یک نفر هم کشته شده است.

این آتش سوزی در انبار مهمات توپخانه در منطقه آچینسک در استان کراسنویارسک سیبری رخ داد و پس از آن انفجارهای پیاپی در این مرکز نظامی آغاز شد که تا چند روز ادامه داشت.

روس ها شنبه گذشته از اطفاء حریق در این مرکز خبر دادند.

اگر چه تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از انفجار های مهیب در این مرکز نظامی بود که بی شباهت به انفجارهای هسته ای نبود اما روس ها باز هم انفجار هرگونه کلاهک هسته ای در این منطقه را رد کردند و اعلام شد که همه چیز تحت کنترل است.

بر اساس گزارش رسانه ها، آتش سوزی در محدوده ویژه مهمات کهنه رخ داد که در آن نزدیک به ۲۵ هزار مهمات نگهداری می شد.

بر اثر انفجارها در این منطقه، شیشه های پنجره های خانه های اطراف خرد شد و ترکش گلوله های توپ تا شعاع ۱۵ کیلومتری پرتاب شد.

یک مقام اداره موقعیت های اضطراری از کشته شدن یک نظامی روس در این انفجارها خبر داد و گفت که در نتیجه انفجارها در این مرکز و نقاط پیرامون آن در مجموع ۳۱ نفر مجروح شدند.

تمامی افرادی که در این انبار مهمات کار می کردند و نیز هزاران نفر از ساکنان محلی بر اثر انفجارها از منطقه تخلیه شدند.

انفجار کشتی در آرخانگلسک

اما بدشانسی روس ها پایانی نداشت چرا که روز پنجشنبه در میان خبرهای آتش سوزی در انبار مهمات در آچینسک و اقدامات ارتش برای خاموش کردن آتش در جنگل های سیبری، خبر رسید که یک کشتی در حالی که در یک میدان نظامی در منطقه سورودوینسک در استان آرخانگلسک بود، آتش گرفته است.

در روزهای اولیه اخبار چندانی از این حادثه منتشر نشد تا اینکه سه روز بعد از حادثه، یک مقام اداره اطلاعات و اخبار شرکت روس اتم اعلام کرد که پنج تن از کارکنان این شرکت کشته و سه نفر هم مجروح شدند.
وی فاش کرد که حادثه هنگام کار در ارتباط با مراحل مهندسی و فنی منابع ایزوتوپی تغذیه کننده سوخت مایع موتور موشک رخ داد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که بر اثر انفجار در مرکز نظامی در منطقه سورودوینسک در استان آرخانگلسک دو نفر کشته شده اند.

مقام های روسیه در ابتدا درباره این حادثه بویژه افزایش تشعشعات رادیواکتیویته در محل حادثه بر اثر انفجار سوخت موتور موشک سکوت کردند.

اما پس از این که برخی رسانه ها از جمله شبکه تلویزیونی ار.ب.کا از افزایش تشعشعات در محل انفجار در سورودوینسک خبر داد و بعد از آن هم شنیده شد مردم محلی برای مراقبت از خود در مقابل تشعشات دست به اقدامات خودجوش زده اند، برخی مقام های روس به بازگویی گوشه هایی از این حادثه پرداختند.

گنادی اونیشنکو رئیس سازمان نظارت بر سلامتی روسیه دیروز در تلویزیون ملی روسیه حاضر شد و اعلام کرد که بر اثر انفجار در میدان نظامی در استان آرخانگلسک، تشعشعات رادیواکتیو در مدت کوتاهی افزایش یافت.

اونیشنکو که در امدادرسانی در حادثه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین و نیز بهبودی وضعیت رادیو اکتیو مناطق خاور دور روسیه پس از حادثه نیروگاه هسته ای فوکوشیما در ژاپن مشارکت داشت، به شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه گفت که علت افزایش کوتاه مدت تشعشعات رادیواکتیو در حادثه میدان نظامی در آرخانگلسک فعالیت عناصر رادیواکتیوی کوتاه عمر بود. حجم این تشعشعات قابل توجه نبود و نیازی به تخلیه ساکنان محلی نداشتیم.
ویاچسلاو سولوویف رئیس مرکز هسته ای فدرال روسیه در شهر ساروف نیز خاطرنشان کرد که در زمان حاضر دانشمندان تمام زنجیره حادثه در آرخانگلسک را بررسی می کنند تا علت این حادثه را دریابند.

با وجودی که رسانه های غربی به اما و اگر در خصوص حوادث اخیر در روسیه می پردازند و مقامات روسیه نیز اطمینان می دهند که خطر در هر سه حادثه برطرف شده اما هنوز نمی توان به یقین گفت که در روسیه چه خبر است.

با این وجود از هم اکنون هویدا است که حادثه آرخانگلسک و نیز آتش سوزی در زیردریایی اتمی حکایت از مشکلات بزرگ و حل نشده در صنعت نظامی روسیه دارد و همین مساله باعث نگرانی جدی سران روسیه شده است چرا که رقابت تسلیحاتی پس از لغو پیمان موشکی، تازه میان مسکو و واشنگتن آغاز شده است هر چند که ولادیمیر پوتین بارها گفته که روسیه در دامی که آمریکا برای شوروی پهن کرد نمی افتد و تمام انرژی خود را صرف ساخت تسلیحات نمی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آزاد

      انشاءالله روسیه خائن با خاک یکسان شود چون جز فقر و بدبختی برای کشورهای دیگر مخصوصا ایرانیها البته بجز خواص بهره مندنداشته است

    • بدون نام

      روسها باید بیشتر مراقب باشند ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جدیدترین موشک ارباب پوتین که دارای موتور با سوخت هسته‌ای ساخته شده و پوتین اعلام کرده بود می‌تواند هر کجای دنیا شلیک کند در حین آزمایش ترکیده و ارباب خیلی ناراحته ..البته پرزیدنت ترامپ در ترکوندنش نقش مهمی داشته. علی برکت الله

    • بدون نام

      سریال چرنوبیل رو ببینید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج