جاباما
۸۹۵۶۹۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

معرفی نامزدهای یک مسابقه تئاتری

بیانیه هیأت داوران و فهرست نامزدهای هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر منتشر شد.

ایسنا: بیانیه هیأت داوران و فهرست نامزدهای هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر منتشر شد.

به نقل از روابط عمومی این رویداد، هیأت داوران هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر متشکل از: دکتر مه‌ناز رونقی، دکتر رها خرازی‌آذر، لیلی فرهادپور و با همراهی یلدا معیری (کارشناس و مشاور هیأت داوران در بخش عکس) بیانیه خود و نیز فهرست نامزدهای بخش‌های مختلف این دوره از مسابقه یادشده را منتشر کردند.

معرفی نامزدهای یک مسابقه تئاتری

در بیانیه هیأت داوران هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر آمده است:

روابط تئاتر و رسانه‌ها هیچ‌گاه در بازی با حاصل جمع صفر قابل تعریف نبوده، نه در جهان و نه در ایران. این ارتباط نه با اصل مصالحه و نه از اصل تعارض، هیچ یک مفهوم نمی‌گیرد، بلکه تعاملی دائمی را بازنمایی می‌کند که صحنه گرایش‌های هم‌راستا، حتی متعارض، گاهی متناقض و البته در کل، در یک روند تحول دائمی با هم را به صورتی هم‌افزا نشان می‌دهد.

این نیز نه در چارچوب وابستگی این دو به یکدیگر، که در حیات همواره با هم ممکن شده است. این ارتباط به دلیل ذات تئاتر و همین‌طور رسانه‌ها پدیده‌ای است پیدایشی، همواره زایا و در تحول همواره پویا.

حضور چندبعدی این دو پدیده در صحنه‌های یکدیگر، یعنی این دو را با رویکرد روابط مکمل در گرایش‌های حتی متضاد نظاره کردن، نهادی فراهم می‌کند که به صحنه آفرینش می‌انجامد.

فنون مهندسی خبر در رسانه‌ها همچون گزینشگری، انگاره‌سازی، برجسته‌سازی، تصویرسازی و تفسیر در مواجهه با انگاره‌ها، گفتمان‌ها و بازنمایی‌های تئاترال ترکیبی جدید از اندیشه، احساس و اشتیاق را می‌آفریند که در هیچ همنشینی دیگری دست یافتنی نیست. طیفی از آوای هارمونیک صلح تا مارش انتقاد تا انتهای مسیر تعارض.

اگر موفقیت در عرصه تئاتر و رسانه‌ها و در ارتباط این دو با یکدیگر پدیده‌ای در حال تحول مداوم تصور شود، بنابراین ارتباط رسانه‌ها و تئاتر باید درباره مدیریت تعاملات این دو باشد و نه کنترل فعالیت‌های یکدیگر. با اتخاذ این رویکرد و از آنجا که انتخاب همزمان منطقی، احساسی و فرهنگی می‌تواند بطن یک پویش نو در رسانه‌نگاری تئاترال محسوب شود، هیأت داوران هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر تلاش کرد تا در جریان داوری خود به جای «داوری آنچه هست« به «آنچه می‌تواند سرمنشاء فرایندهای آفرینندگی» منجر شود، رای دهند.

دیدگاهی که فقط به کیفیت صرف سمبولیک خود آثار توجه نداشته، بلکه فراتر از آن به "کیفیت تعاملات میان تئاتر، رسانه‌ها و اجتماع انسانی" می‌اندیشد و بر آن متمرکز است. آنچه می‌تواند بنیاد فرایندهای در حال رشد در عرصه رسانه نگاری تئاتر را آغازگر باشد و بازآفرینندگی را نوید بخشد.

دیدگاه داوران در انتخاب آثار برگزیده، نه براساس اصل "رقابت صرف" در تعیین برگزیدگان، که همچنین براساس رویکرد "بهترین‌ها در ایجاد چرخه آفرینندگی همواره پویا" اعمال شده است.

از این دیدگاه نقطه اوج روزنامه‌نگاری عرصه تئاتر امسال را می‌توان نقد مطبوعاتی تئاتر دانست که مانند سال‌های گذشته از کیفیت و تفاوت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر انواع محتوای رسانه‌ای حوزه تئاتر برخوردار بود. در بخش عکس، داوران از تلفیق زیبایی‌شناسی هنری تئاتر و نگاه ژورنالیستی در عکس‌ها مواجه بودند که این خود داوری و انتخاب را دشوار می‌کرد.

در این میان بیشترین حوزه‌ای که روزنامه‌نگاری تئاتر از آن رنج می‌برد، یادداشت‌نویسی بود که در آن با تبدیل ساحت روزنامه‌نگاری هنری به فرم و محتوای سطحی و هرج و مرج موجود و رنج‌آور فضای مجازی مواجه بودیم. هیأت داوران در این بخش با تبدیل ساحت روزنامه‌نگاری هنری به فرم و محتوا، و نیز آشفتگی‌های اغلب فاقد بن‌مایه محتوایی در فضای مجازی مواجه بودند و در مجموع در بررسی آثار رسیده برای داوری، فقدان نظارت دبیری و سردبیری مطالب کاملا مشهود و باعث تأسف شناخته شد.

هیأت داوران هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر دارند که نتایج انتخاب این دوره، راهگشای ژورنالیستی اندیشه‌محور با دیدگاهی زیبایی‌شناختی در عرصه تئاتر باشد.

براین اساس اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر به شرح اعلام می‌شود:

بخش گفت و گو:
«نظر احمدی تنگانی» از فصلنامه نمایش شناخت، «آتوساسادات قاضی» از فصلنامه نمایش شناخت و «عباس غفاری» از سایت هنرآنلاین

بخش گزارش:
«هدیه‌السادات میرمرتضوی» از خبرگزاری رضوی و «بهزاد خاکی‌نژاد» از وبلاگ شخصی

بخش نقد:
«محسن خیمه‌دوز» از روزنامه ایران، «عبدالرضا فریدزاده» از ماهنامه نمایش و «شهرام خرازی‌ها» از ماهنامه نمایش

بخش یادداشت:
«امید بی‌نیاز» از سایت آفتاب و «آزاده فخری» از سایت ۳۱ نما

بخش ترجمه:
«سارا منصوری» از دوماهنامه نقد هنر، «الهه کاشانی» از دوماهنامه نقد هنر

بخش عکس:
«پری‌ناز آل‌آقا»، «مونا تهرانی موید» و «کیارش مسیبی»

بخش مقاله:
در این بخش هیأت داوران، نامزدی را معرفی نمی‌کند.

از برگزیدگان هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، عصر پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸، طی مراسمی تقدیر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج