جاباما
۸۹۵۸۰۵
۸ نظر
۵۰۳۵
۸ نظر
۵۰۳۵
پ

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

کویر مرنجاب، یکی از زیباترین کویر‌های ایران در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان در استان اصفهان قرار دارد و فاصله آن تا آران و بیدگل چیزی حدود ۵۳ کیلومتر، تا کاشان ۶۲ کیلومتر و تا اصفهان نیز ۷۲ کیلومتر است.

برترین‌ها: کشور ایران دارای آب و هوای بسیار متفاوتی است که بنا بر آن طبیعت‌های حیرت‌انگیز و متنوعی نیز دارد. در کنار تمامی جنگل‌ها و فضا‌های سبز و خوش آب و هوای این کشور می‌توان شاهد وجود آب و هوای خشک و بیابانی و همین‌طور کویر‌های زیبا و باشکوه نیز بود، کویر‌هایی که می‌توانند یکی از بهترین خاطرات سفر در زندگی افراد را رقم بزنند و زاویه دیگری از سفر و گردشگری را در ذهن مسافران ایجاد نمایند، به همین دلیل نیز در این مطلب تصمیم داریم به یکی از کویر‌های زیبای ایران سری بزنیم و شما را با آن آشناتر کنیم: کویر مرنجاب!

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

درباره کویر مرنجاب

کویر مرنجاب، یکی از زیباترین کویر‌های ایران در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان در استان اصفهان قرار دارد و فاصله آن تا آران و بیدگل چیزی حدود ۵۳ کیلومتر، تا کاشان ۶۲ کیلومتر و تا اصفهان نیز ۷۲ کیلومتر است. این کویر در واقع از شرق نیز به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از غرب هم به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره می‌رسد.

کویر مرنجاب امروزه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری کشورمان شده است و سالانه مسافران بسیار زیادی را از نقاط مختلف ایران و البته جهان پذیرایی می‌کند. کویر مرنجاب شرایط اقلیمی ویژه‌ای دارد که باعث برجستگی و متفاوت شدن آن گشته است. این کویر آب و غذای مناسبی دارد و به همین دلیل هم در آن می‌توان با پوشش جانوری و گیاهی بسیار غنی روبه‌رو شد.

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

در این کویر حیوانات بسیاری از جمله گرگ، شغال، آفتاب‌پرست، بزمجه، روباه شنی، کفتار، مار، مارمولک، عقرب، شاهین، عقاب و... وجود دارند و این منطقه را به عنوان محل زندگی خود برگزیده‌اند. از میان گیاهان موجود در کویر مرنجاب نیز می‌توان به تاق، اسکنبیل، قیچ، گز، ارته، دم گاوی و... اشاره کرد، به همین دلیل است که کویر مرنجاب یکی از غنی‌ترین کویر‌های موجود در ایران به شمار می‌رود و توسط گردشگران مورد عنایت بسیاری واقع شده است.

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

جاذبه‌های گردشگری کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب بخش‌های مختلفی وجود دارد که بازدیدکنندگان و گردشگران می‌توانند از تماشای آن‌ها لذت ببرند. یکی از این بخش‌ها، جزیره سرگردان است. این جزیره در دریاچه مسیله قرار دارد و دور تا دور آن را نمک‌زار فرا گرفته است. در برخی از فصول سال که در این منطقه بارندگی رخ می‌دهد، آب این نمک‌زار بالا می‌آید و منظره زیبایی را خلق می‌نماید.

علاوه بر این جزیره، دریاچه نمک نیز بخش مهم دیگری از این منطقه را شامل می‌شود. دریاچه نمک آران و بیدگل وسعتی در حدود ۶۴۷ کیلومتر مربع دارد و یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری کویر مرنجاب به شمار می‌رود. در گذشته مردم معتقد بودند که این منطقه در حال حرکت است، اما بعد‌ها معلوم شد که تنها خطای دید حاصل از سراب، باعث چنین برداشتی شده است. آب دریاچه نمک بر اثر گذر زمان خشک شده است و امروزه تنها رد سفیدی از نمک بر روی زمین باقی مانده و منظره جالبی را خلق کرده است.

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

کاروانسرای مرنجاب نیز بخش عظیمی از گردشگری کویر مرنجاب را به خود اختصاص داده است. این کاروانسرا به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است، این یعنی در گذشته، کاروان‌ها برای گذراندن شب‌های خود به این کاروانسرا مراجعه می‌کردند، به همین دلیل هم کاروانسرای مرنجاب از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد و برای گردشگران نیز از نقاط جذاب بازدید در کویر مرنجاب به شمار می‌آید.

امروزه این کاروانسرا شرایط خوبی را برای مسافران فراهم کرده است و به بهترین شکل از آن‌ها پذیرایی می‌کند. یکی از اتاق‌های کاروانسرای مرنجاب به شکل سفره‌خانه در آمده است و غذا و چای مسافران را تامین می‌نماید. به علاوه آنکه قسمت پشت بام کاروانسرا نیز محل مناسبی برای تماشای آسمان پرستاره کویر است و می‌توان از رصد ستاره‌ها در آن لذت برد، در نهایت نیز در ضلع جنوبی این کاروانسرا حوضچه‌ای قرار دارد که توسط درختان بید و کوره گز محصور شده است. این بخش به دلیل زیبایی زیاد خود، فضای خوبی را برای چادر زدن مسافران فراهم آورده است.

در کنار این موارد می‌توان به بخش‌های زیبای دیگری در کویر مرنجاب اشاره کرد که شامل تپه‌های شنی بلند، دریاچه‌های نمک، جنگل‌های تاق، آسمان پرستاره و فوق‌العاده شب‌ها و... می‌شود. در این کویر شترسواری، موتورسواری و آفرود از محبوبیت بسیاری در میان گردشگران برخوردار هستند و می‌توانند لحظات شیرینی را برای آن‌ها رقم بزنند.

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

مسیر‌های رفت و آمد کویر مرنجاب

یکی از مهم‎‌ترین معیار‌ها برای بازدید از یک منطقه توریستی، دسترسی و چگونگی مسیر‌های رفت و آمد آن است. در رابطه با کویر مرنجاب می‌توان گفت که این مسئله و معیار، تقریباْ با مشکلی روبه‌رو نیست. برای آنکه بتوانید به کویر مرنجاب راه یابید مسیر‌های مختلفی پیش رویتان قرار دارد. یکی از این مسیر‌ها شهر آران و بیدگل و به سمت پادگان ارتش و جاده خاکی مرنجاب است که چیزی حدود ۴۵ کیلومتر طول می‌کشد تا به کویر مرنجاب برسید.

مسیر بعدی، مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا شروع می‌شود و بعد به مبارکیه، قصر بهرام، کاروانسرای سفیدآب و در نهایت مرنجاب منتهی می‌شود، البته باید به این مسئله نیز اشاره کنید که تردد از این جاده تا سفیدآب به مجوز سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان نیاز دارد.

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

مسیر سوم و آخرین مسیری که برای رسیدن به کویر مرنجاب پیش رویتان قرار دارد مسیر آران و بیدگل به سمت ابوزیدآباد است که در نهایت به کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب می‌رسد.

بهترین زمان برای بازدید از کویر مرنجاب

طبیعی است که در مناطق کویری، فصل‌های گرم سال زمان مناسبی برای بازدید نیستند و می‌توانند مسافران را خسته و کلافه کنند، پس اگر تصمیم سفر به کویر مرنجاب و بازدید از این منطقه زیبای کویری را در سر دارید بهتر است که در فصل‌های پاییز و زمستان اقدام نمایید.

کویر مرنجاب؛ هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان

در این مدت متوسط دمای منطقه مرنجاب در طی روز چیزی حدود ۱۹ درجه است و در طی شب به ۵ درجه سانتی گراد می‌رسد. این در حالی است که هوای روز کویر مرنجاب در فصل تابستان حتی به ۴۰ درجه نیز می‌رسد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها زیبا هستند تا وقتی هتل و مسافرخونه و این چیزا نزدیکشان ساخته نشده ،وقتی ساختند رسما از ریخت می افتند و دیگه بدرد نمی خورند

    • بدون نام

      تصویر آخر هم از مرنجابه ، من که اهل اونجام هنوز همچین حیوونایی رو نه دیدم نه شنیدم

    • بدون نام

      ۴۰ درجه در تابستان؟ اشتباه نشده؟ انتظار درجه حرارت بالاتری در روزهای تابستان کویر داشتم

    • بچه آران و بیدگل

      سلام اولا فاصله آران و بیدگل تا اصفهان 200کیلومتر هست پس در نتیجه فاصله کویر مرنجاب تا اصفهان میشه 260کیلومتر نه 70کیلومتر شما ثانیا اگه دما 40باشه که خوبه شما در تابستان رو 50درجه حساب کن وقتی تهران میشه 41درجه کویر نهایتش میخوای 40درجه باشه؟

    • بدون نام

      مرسی .بسیار عالی.
      جای خیلی زیبایی است.
      حتما تشریف ببرید.

    • امیرحسین

      اقلیت قومیِ اکثریت نما،همه منابع رو غارت کرده و با همش درآمد زایی میکنه طبیعت هم که نداره ولی یه جوری کویر رو تعریف میکنه کسی نبینه میگه چه خبره

    • بدون نام

      اصلا هم چهل درجه نیس ، ما که تو شهر هستیم دما پنجاهه ، دیگه کویرش که بماند

    • بدون نام

      خب دیگه عقل و درایت دارند اون به قول شما اقلیت .

      در ضمن شهرهای همین اقلیت ها که در اختیار همه جور قوم از تمام ایرانه !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج