جاباما
۸۹۶۱۳۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بدون چراغ نود، فوتبال تاریک است؟

چندی پیش بود که خبری مبنی بر بازگشت برنامه «فوتبال برتر» با اسم جدید «نود پلاس» مطرح شد. هرچند که این خبر، خیلی سریع تکذیب شد، اما این خبر ذهن‌ها را به سمت پرونده‌هایی برد که در چند ماهی که فوتبال برتر جایگزین برنامه نود شده است در گوشه‌ای خاک خورده‌اند و بررسی نشده‌اند.

خبرآنلاین: فصل گذشته لیگ برتر با حواشی زیادی همراه بود و این حواشی در سایه حذف برنامه نود گم شد و آن‌طور که باید به پرونده این حواشی رسیدگی نشد تا این پرونده‌ها بدون اینکه زیر ذره‌بین دقیق برنامه نود بروند، کنار گذاشته شوند و از ذهن‌ها پاک شوند. در این گزارش تعدادی از پرونده‌هایی که در غیاب برنامه نود به طور مفصل بررسی نشدند را مرور کرده‌ایم.

بدون چراغ نود، فوتبال تاریک است؟

کمیته‌ انضباطی و تلاش برای بخشش

در چند ماه گذشته، دو بازی با ناهماهنگی بسیار برگزار شد و اتفاقات زشت و ناپسندی در فوتبال ایران رقم خورد. نیمه‌نهایی جام حذفی، یکی از آن بازی‌ها بود که در آن تماشاگران به یکدیگر حمله کردند و افراد زیادی آسیب دیدند، خودرو خبرنگاران به شدت آسیب دیدند و بازیکنان هم در زمین به شکل‌های مختلفی با یکدیگر درگیر شدند.

قرارگیری این مشکلات در کنار هم، جو ترسناکی را در فوتبال ایران شکل داد و ریشه نفرت را در میان هواداران دو تیم پرسپولیس و سپاهان بیش‌تر از قبل گسترش داد. کمیته انضباطی برای برخورد با این متخلفان، احکامی را صادر کرد که اصلا سختگیرانه نبود و به‌گونه‌ای نبود که با افراد متخلف برخورد جدی کند. محرومیت‌های در نظر گرفته شده برای تیم‌ها هم خیلی سریع از یک محرومیت قطعی به یک محرومیت تعلیقی تبدیل شد.

یکی دیگر از پرونده‌هایی که باعث ایجاد اختلاف در فوتبال ایران شد، بازی پرسپولیس و داماش بود. جایی‌که فینال جام حذفی با بیش از دو ساعت تاخیر برگزار شد، اما درنهایت هیچکسی از مسئولین محروم نشدند تا از دیدگاه فدراسیون فوتبال و کمیته‌های قضایی آن، هیچکدام از کارکنان سازمان لیگ مقصر نباشند.

مقصران دو پرونده بزرگ که می‌توانستند تا ماه‌ها از فضای فوتبال دور باشند و در برگزاری مسابقات یا شرکت در مسابقات نقشی نداشته باشند، حالا به راحتی و بدون محرومیت خود به فعالیت در فوتبال ایران ادامه می‌دهند تا خون‌های ریخته‌ شده از هواداران به کلی فراموش شوند.

بدون چراغ نود، فوتبال تاریک است؟

زنان ورزشگاه و مهلت نزدیک فیفا

اتفاقات شکل گرفته پیرامون ورود زنان به ورزشگاه‌ها و مطالبه زنان برای این کار باعث شد تا فیفا به این موضوع ورود کند و بخواهد بعد از اینکه فدراسیون تدارکات حضور زنان در فینال لیگ قهرمانان آسیای سال گذشته را فراهم کرد، این کار را بار دیگر برای ورود زنان به دیگر بازی‌های ملی انجام دهد و از آن‌ها بخواهد که در دیگر بازی‌ها هم این کار را تکرار کنند و به زنان اجازه ورود به استادیوم را بدهند.

بعد از انتشار نامه هم خبری در رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه اگر اجازه ورود زنان به استادیوم صادر نشود، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد و مشکلات زیادی را برای فوتبال ایران ایجاد خواهد کرد. اینفانتینو در نامه خود، از ناامیدی خود به‌خاطر رفتار بد با زنانی که خواستار حضور در ورزشگاه بودند سخن گفت. رئیس فیفا جدیت خود را درباره این موضوع نشان داد و «ضروری» خوانده شدن این موضوع از طرف او، نکته دیگری است که به اهمیت آن می‌افزاید.

بدون چراغ نود، فوتبال تاریک است؟

انتقال‌ امتیازهای دردسرساز فوتبال ایران

پاس تهران، تیم موفق دهه‌های گذشته فوتبال ایران با انتقال به همدان به شدت تضعیف شد و دیگر به سطح اول فوتبال ایران برنگشت. این انتقال باعث شد تا با نگاه منفی به انتقال تیم‌ها برخورد شود و در ذهن فوتبال‌دوستان هم انتقال تیم‌ها و فروختن امتیاز، موضوعی ناپسند باشد. برنامه نود هم با این دیدگاه، توانست از انتقال تیم‌های بزرگ به شهرهای دیگر جلوگیری کند.

جلوگیری از انتقال امتیاز نفت تهران به ملوان یکی از بهترین‌ کارهایی بود که در برنامه نود شکل گرفت و برنامه نود و عادل‌ فردوسی‌پور با پوشش و توجه رسانه‌ای به این موضوع باعث شد تا تیمی که سابقه حضور در آسیا را در کارنامه خود دارد، در لیگ برتر باقی بماند. در شرایط فعلی و بدون برنامه نود اما امتیاز تیم‌ها در لیگ یک به راحتی جابه‌جا می‌شود و در این نقطه است که خلا نود احساس می‌شود. امتیاز تیم دسته یکی اروند به راحتی به تیم داماش گیلان منتقل می‌شود و به‌راحتی امتیازها از استانی به استان دیگر منتقل می‌شوند.

بدون چراغ نود، فوتبال تاریک است؟

تاخیر در لیگ برتر؛ امنیت ورزشگاه‌ها فراهم نیست

لیگ برتر نوزدهم هنوز شروع نشده، یکی از پیچیده‌ترین لیگ‌های فوتبال ایران است؛ فاصله زیاد میان پایان لیگ برتر هجدهم و آغاز لیگ برتر نوزدهم یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران است. فدراسیون فوتبال به‌دلیل اتفاقات پیش آمده در لیگ برتر هجدهم تصمیم گرفت، تن به این اتفاق جنجالی‌ دهد تا شاید امنیت ورزشگاه‌ها تامین شود.

این اتفاق به این علت رخ داد که در بازی‌های زیادی در لیگ برتر هجدهم، طرفداران تیم‌های مختلف به یکی دیگر حمله می‌کردند و همدیگر را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. این درگیری‌ها در بازی‌هایی مثل پرسپولیس - سپاهان، تراکتور - استقلال رخ داد و این درگیری‌ها به جایی رسید که پرسپولیس تماشاگرانش را به تبریز نبرد تا کسی از تماشاگران آسیب نبیند. مجموعه این اتفاقات در کنار تقسیم نامناسب سکوها در سال‌های گذشته که بازتابش در دربی‌ها و فینال جام حذفی میان پرسپولیس و داماش نمایان شد، سبب شده تا لیگ برتر با تاخیر آغاز شود.

بدون چراغ نود، فوتبال تاریک است؟

پرونده سرخابی‌ها؛ بازی شفر و برانکو

چند سالی می‌شود که استفاده از مربی خارجی در فوتبال ایران رواج یافته و باشگاه‌های سرخابی پایتخت و تیم ملی فوتبال ایران دیگر به استفاده از مربیان داخلی فکر نمی‌کنند. حضور همزمان شفر و برانکو همه در فوتبال ایران یکی از اتفاقات مثبتی بود که فوتبال ایران در سال‌های اخیر به خود دیده بود.

جدایی ناگهانی این دو اما یکی از مبهم‌ترین پرونده‌های فوتبال را رقم زد. هر دو مربی و هر دو باشگاه وقتی فهمیدند آب‌شان با همدیگر در یک جوی نمی‌رود، تصمیم گرفتند تا طرف مقابل را معطل کنند تا خودشان در مراجع قضایی فیفا مقصر نشان داده نشوند. پرونده‌ای که برنامه‌های تلویزیونی دیگر به آن نپرداختند تا جای خالی نود بیش از پیش احساس شود.

از ورود زنان به ورزشگاه‌ها تا پرونده جدایی برانکو و شفر از پرسپولیس و استقلال در خانه تاریک فوتبال ایران به فراموشی سپرده شد و چراغی مثل نود هم چند ماهی است که خاموش شده تا دیگر این اتاق بدون نود، تاریک‌تر از هر زمانی بماند و این موضوعات مهم و حیاتی در فوتبال ایران به تاریخ بپیوندد و کسی هم سراغی از این پرونده‌ها نگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج