۸۹۶۱۷۰
۱۵ نظر
۵۰۰۰
۱۵ نظر
۵۰۰۰
پ

حاجی‌دلیگانی: ۲۱میلیارد دلار از ذخایر ارزی هدر رفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از تصمیم جهانگیری در فروردین ماه ۹۷ مبنی بر اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای ارز،گفت: این تصمیم باعث شد طی ۴ ماه، ۲۱ میلیارد دلار ارز از ذخایر ارزی کشور حیف و میل شود.

خبرگزاری تسنیم: حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس با انتقاد از تصمیم جهانگیری در فروردین ماه ۹۷ مبنی بر اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای ارز،گفت این تصمیم باعث شد طی ۴ ماه، ۲۱ میلیارد دلار ارز از ذخایر ارزی کشور حیف و میل شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد در سال ۹۶ تعدادی شرکت ثبت شده و در سال ۹۷ با هجوم به بانک مرکزی متقاضی دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی حتی برای سفرهای تفریحی شده اند.

این نماینده مجلس در توضیح محل مصارف ارزهای دریافتی توسط این شرکت ها، افزود: برخی ارزها را از کشور خارج کردند، برخی آن را در بازار آزاد فروختند و برخی دیگر کالاهای غیرمرتبط با ارز دریافتی وارد کردند. البته الان پرونده هایی که در دادگاه ها بررسی می شود، مربوط به همین دریافت کنندگان ارز است.

وی ادامه داد: جدیدا رئیس جمهور بخشنامه ای صادر کرده است تا مصارف ارزهایی که به شرکت ها داده شده، مشخص شود.اما در این زمینه یک نفر باید مسئولیت حیف و میل کردن این ۲۱ میلیارد دلار را بر عهده بگیرد.البته در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ هم ۲۷ میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی وارد بازار شد که قیمت ارز را پایین نگه دارد ولی ارز مصارف این میزان ارز نیز هیچ اطلاعی در دست نیست. از طرفی بعضی گزارشات نیز نشان می دهد ریال این میزان ارز نیز هنوز به بانک مرکزی برنگشته است و همین مسئله سبب جهش قیمت ارز در سال ۹۶ گردید.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه همه فهرست ارز بگیران تاکنون منتشر نشده و تنها بخشی از آن انتشار یافت بیان نمود: فهرست کامل هنوز منتشر نشده است و ما نمی دانیم این میزان ارز کجا مصرف شده است.

وی افزود: ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۸ گنجانده شد تا کالاهای اساسی ارزان به مردم برسد. اما در حال حاضر اینگونه نیست و کالاهای اساسی نیز افزایش قیمت داشته اند. به گونه ای که انگار با ارز آزاد وارد شده اند. ۲۵ قلم کالاهای اساسی نظی گوشت و شکر قرار بود مورد حمایت قرار گیرند، ولی به نظر می رسد این اتفاق رخ نداده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همان زمان در مجلس درخواست تغییر این مورد در قانون بودجه وجود داشت، افزود: ما در مجلس پیشنهاد داشتیم به جای این ۱۴ میلیارد ارز ۴۲۰۰ تومانی، کارت الکترونیک به مردم داده شود. اما هنوز دولت قبول نکرده است. در جلسه سران سه قوه نیز مطرح شده است که نهایتا این جلسات نیز به نتیجه نرسیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: من با رئیس مجلس در این زمینه نیز صحبت هایی داشته ام اما ایشان بیان نمودند که رئیس جمهور مایل نیستند این طرح اجرا شود. اگر همه کالاهای اساسی با ارز آزاد وارد می شد، کالاها ارزان تر از الان تمام می شد و حتی ارزان تر از قیمت فعلی بود. بنابراین اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی کمترین تاثیر در قیمت کالاها داشته است.

حاجی دلیگانی افزود: توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ضرر داشته است. فقط عده معدودی رانت خوار، از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی سود کلان ۲۰۰ درصدی برده اند.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر ضعف مجلس دز نظارت بر دولت، افزود: مجلس به عنوان نماینده مردم به جهت ضعف هایی که دارد نتوانسته است بر دولت به خوبی نظارت کند. به دلیل ضعف هایی که در برخی عملکردهای رئیس و هیئت رئیسه یا برخی نمایندگان وجود دارد، مواجه با این ضعف هستیم. وقتی که وزیر به کمیسیون دعوت می شود ولی حضور پیدا نمی کند، این به معنی ضعف مجلس است که باید برطرف شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      قطعا جهانگیری تصمیم گیرنده به تنهایی نبوده.
      سوال این است که کسیکه به کشور و مردم خسارت سنگین وارد کرده مگر نباید مجازات بشود؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجازاتش تو ایران اینه چهارسال دیگه کاندید ورئیس جمهور میشن

    • بدون نام

      با کارها و تصمیمهای امثال تو که کل ڋخابر مادی و معنوی کشور بر باد مبره ....

    • بی نام

      متاسفانه مجلس بخاطر عملکرد ضعیف تعدادی از نمایندگان محترم از اقتدار لازم بر خوردار نیست برای همین بیک مجلس فرمایشی وبی خاصیت تبدیل شده است نمی دانم در قانون پیش بینی شده اگر هر یک در قوا به ماموریت اصلی خود دچار ضعف شدند چه مقامی یا نهادی می تواند ورود کند و برخورد قانونی برایش پیش بینی شده است یا خیر

    • بدون نام

      احسنت آفرین بر دولتمردان ما !!!!

    • علی

      روزی که دولت تصمیم به عرضه دلار۴۲۰۰ تومانی گرفت مجلس قیمت دلار در بودجه سال۹۷ رو ۳۸۰۰ تومان درنظر گرفت که این رقم نزدیک به نرخ آزاد دلار بود در روز اجرای این تصمیم دلار در بانک مرکزی حدود۴۴۰۰ تومان بود که پس از اجرایی شدن این طرح قیمت دلار در بانک مرکزی به۴۲۰۰ تومن برگشت از آنطرف هم قیمت هر دلار ۴۰۰ تومان بالاتر از رقم تعیین شده در بودجه کشور بود اینها چگونه قابل جمع است

    • علی

      21 میلیارد دلار ارز هدر +
      صنعت هسته ای پر +
      روحانی با لبخندی دل بر+
      ظریف با ظرافتی ظریفتر+
      به ریش ما میخنده ایول !

    • محمد

      اگر مردین مسبب این فاجعه رو که میشه اسمش رو اختلاس پنهان گذاشت رو بگیرین چوب تو آستینش بکنین
      متهم ردیف اولش هم معون اول رئیس جمهور آقای جهانگیری است

    • محمد

      جالبه رییس ستاد اقتصاد مقاومتی (جهانگیری)خود بزرگترین خیانت و ضربه را به اقتصاد مملکت زده و هنوز با کمال قدرت و پررویی قمپوز در میفرمایند.

    • بدون نام

      کل مملکت رو هدر دادید.هر روز فقط میشنویم ذخایر مملکت به وسیله این نهاد واون نهاد ازبین رفت.

    • بدون نام

      اقا جان هدفمند هدر رفت وقتی ترامپ ما را برای جلوگیری از نفوذمان در منطقه تحریم میکند حساب ذخایر ما را هم در براوردش در نظر میگیرد کی بایستی حساب ذخایر مان را برسد دشمنان قسم خورده،نفوذی های همراه با دشمن ودوستان نادان

    • بدون نام

      حتما تقصیر احمدی نژاده یا حسین فهمیده

    • بدون نام

      اگه مطمعنی و مدرک داری چرا نمیدی قوه قضاییه پدرشون رو در بیاره !!!!!!

    • کارمند

      مگه چقدر پول بی صاحب توی این خراب شده هست که اینهمه خر توخر وبخور بخور شده؟

    • علی ز

      ساعت خواب برادران نظارت بر قوه مجریه ساعت خواب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج