جاباما
۸۹۷۳۸۶
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

آمریکا اسناد قتل خاشقچی را منتشر کرد

به دنبال حکم یک دادگاه منطقه‌ای در آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی این کشور «سیا»، اقدام به انتشار بخشی از اسناد مرتبط با قتل جمال خاشقچی، نویسنده منتقد سعودی کرد.

خبرگزاری مهر: به نقل از العربی، بخشی از اسناد مرتبط با قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا منتشر شد.

انتشار این اسناد پس از رای دادگاه منطقه‎‌ای در آمریکا صورت می‌گیرد که حکم به انتشار این اسناد بر اساس قانون گردش آزاد اطلاعات داده است. حکم این دادگاه نیز پس از آن اعلام شد که یک موسسه حقوق عمومی با شکایت از دولت فدرال، خواستار انتشار اسناد مربوط به قتل خاشقچی شد.

آمریکا اسناد قتل خاشقچی را منتشر کرد

براساس حکم دادگاه منطقه‌ای، نهادهای امنیتی دولت آمریکا بعد از این موظف خواهند بود تا به صورت ماهانه اسناد مرتبط با قتل خاشقچی را منتشر و در اختیار عموم قرار دهند.

در بخشی از این اسناد به خبرها و گزارش‌ها درباره نقش مستقیم ولیعهد عربستان در حادثه قتل خاشقچی اشاره شده و در نتیجه‌گیری‌های اولیه کارشناسان سیا در همان ابتدای حادثه، وقوع چنین قتلی از سوی ولیعهد عربستان محتمل عنوان شده است.

بخش نخست اسناد منتشر شده سیا درباره قتل خاشقچی به سنجش افکارعمومی و رویکرد رسانه‌ها درباره این قتل اختصاص دارد که مکاتبات کارشناسان و ماموران سازمانی سیا را از ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ یعنی یک هفته پس از وقوع قتل خاشقچی در بر می‌گیرد.

انتشار این اسناد در حالی است که پیشتر «جینا هاسپل» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در جلسه غیرعلنی مجلس سنای این کشور در آذرماه سال گذشته، ولی‌عهد سعودی را آمر قتل خاشقچی دانسته و گفته بود: محمد بن سلمان مسئول قتل وحشیانه و از پیش برنامه‌ریزی شده خاشقچی است و دولت ترامپ نیز در حال لاپوشانی آن است.

هنوز نه عربستان و نه کاخ سفید به انتشار این اسناد واکنشی نشان نداده‌اند، اما به گفته کارشناسان انتشار این اسناد می‌تواند روابط فعلی واشنگتن و مقامات ریاض را تحت تاثیر قرار دهد، هرچند پیش از این دولت ترامپ تلاش زیادی کرده بود تا روابط ریاض و واشنگتن تحت تاثیر رسوایی قتل خاشقچی قرار نگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رهگذر

      باز قاشقچی شروع شد
      خخخخخخ

    • بدون نام

      فکر کردم این خاشقچی تموم شد اما نه

    • کارمند

      دلمون برای قاشق چی تنگ شده بود

    • بدون نام

      خدا بازهم خاشقچی اخه

    • بدون نام

      دیگه داشت یادمون می رفت

    • بدون نام

      بابا استخوانهاش پوسید ولش کنید

    • بدون نام

      بازهم افتادیدبه جان خاشقچی بدبخت,کم توقبربلرزونیدش

    • زینب

      خانواده مرحوم خاشقچی طی بیانیه ای از مردم دلسوز ایران تشکر کردن وگفتند تو رو خدا فراموشش کنید خدا بهتون صبر بده ما را در غم خود شریک کنید

    • آرش کما نگیر

      من کشتمش دنبال قاتل هاشقاچی نباشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج