۸۹۷۸۷۰
۲۰ نظر
۵۰۰۷
۲۰ نظر
۵۰۰۷
پ

مجلسی‌ها معاهده کاسپین را تصویب نکنند

نماینده مجلس شورای ملی در زمان پهلوی پس از رونمایی مستند «آسوده بخواب کوروش» با موضوع جدایی بحرین از ایران گفت: امروز اگر غفلت کنیم، دریای مازندارن به سرنوشت بحرین دچار می‌شود.

خبرگزاری فارس: مستند «آسوده بخواب کوروش» به کارگردانی علی فراهانی و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی، عصر امروز (یکشنبه ۲۷ مرداد) در خبرگزاری فارس رونمایی شد. این مستند مروری بر تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ است.

مهدی مستوفی، تهیه‌کننده مستند «آسوده بخواب کوروش» پس از نمایش آن گفت: فروش اینترنتی نسخه vod مستند از فردا آغاز می‌شود. در تیزر تصاویری بود که در مستند نبود، و مجبور شدیم این تصاویر را امروز صبح حذف کنیم، به همین دلیل انتشار نسخه vod در سینمامارکت به تأخیر افتاد. برای پخش از شبکه سوم سیما هم رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

* نگذاریم دریای کاسپین مانند بحرین جدا شود

هوشنگ طالع، نماینده مجلس شورای ملی در زمان پهلوی پس از امضای پوستر مستند گفت: آنچه در مورد بحرین اتفاق افتاد، امروز درباره دریای مازندران در حال رخ دادن است. این دریا بر پایه ۴ قرارداد معتبر، بالسویه (یعنی ۵۰ - ۵۰) در ید مالکیت و حاکمیت دولت ایران و اتحاد جماهیر شوروی است.

مجلسی‌ها معاهده کاسپین را تصویب نکنند

وی ادامه داد: اتحاد شوروی در سال ۱۳۷۰ از هم پاشید و ۱۵ واحد سیاسی پدید آمد که ۴ تای آن دارای کرانه با دریای کاسپین است و همه آن‌ها گفتند که قراردادهای شوروی را می‌پذیرند. پس چگونه حاضر شده‌ایم از سهم ۵۰ درصدی خودمان بگذریم؟ مثل اینکه مردم و حاکمیت درس را نیاموخته‌اند و اگر غفلت کنیم، دریای مازندارن به سرنوشت بحرین دچار می‌شود.

* جدایی بحرین «خیانت» بود

حسن امین، حقوقدان و استاد دانشگاه هم پس از نوشتن یادگاری روی پوستر مستند در سخنانی گفت: دلیل عمده مشارکتم در این مستند، عشق به ایران و تعهد و احساس مسئولیت به حفظ تمامیت ارضی این کشور است.

وی افزود: آنچه در این مستند نشان داده‌شد، این است که بدون اجماع شهروندان ایرانی حتی بدون موافقت کارگزاران نظام سلطنتی محمدرضاشاهی، تصمیمی در باب انتزاع بحرین گرفته شد که از نگاه من نامی جز «خیانت» بر آن نمی‌توان نهاد.

این حقوقدان گفت: یک انتقاد صریح‌تر از آنچه به محمدرضا وارد است، به مردم ایران وارد است که چرا نسبت به این اقدام خطا صحبتی نکردند. مگر می‌شود سی و چند میلیون نفر هم ترسو باشند؟

نویسنده کتاب «بحرین، پاره تن ایران» ادامه داد: فریدون جم شوهرخواهر شاه، در مقاله‌ای نوشته است که پس از تسلیم بحرین به بریتانیا، شاه از او می‌پرسد نظر نظامیان چیست؟ او پاسخ رسمی داده که نظامیان حق دخالت در امور سیاسی را ندارند و هر چه شاه بگوید، تمکین می‌کنند. اما وقتی شاه نظر صریح او را می‌خواهد، او می‌گوید این کار درست نبوده است که شاه واکنش نشان می‌دهد: مزخرف می‌گویی!

وی ادامه داد: قطعا با گفتن این مطالب، مورد هجوم افراد زیادی واقع می‌شویم که آن زمان (سال ۱۳۵۰) اصلا متولد نشده بودند. اما من طرفدار حق و حقیقت هستم و این وظیفه روشنفکران است که حقیقت تاریخ را بیان کنند، مخصوصاً امثال ما که سنمان از ۷۰ گذشته است، چرا باید بترسیم؟

امین در پایان گفت: ما که از سیستم خارجیم اما اگر کسی دستش می‌رسد، به نمایندگان مجلس بگوید این معاهده دریای کاسپین را تصویب نکند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روسیه از افغانستان بعداز سی سال رفت سوریه هم رفتنی نیست! اینادریا وبنادر رومجانی میدن !

    • حقوق بین الملل

      ما باید واقع بین باشیم و به حق خود قانع باشیم.5کشور با خزر ساحل دارن و هر کدام نسبت به ساحل خود باید سهم داشته باشند در بین این 5 کشور کمترین ساحل کشور ما داره .خوب طبیعی هست که سهم ما کمتر خواهد بود و بی خوردی نباید شلوغش کرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفم برای شما به اصطلاح روشنفکر
        شما که خود را حقوق بین الملل نامیده اید همانطور که
        میدانید تعهدات بین المللی با فروپاشی و تجزیه یک
        کشوراز بین نمی رود مگر آنه آن کشور از روی زمین نابود شود
        پس لطفا حرف های حماقت آمیز نزیند

      • ایرج بارانی

        سلام..نظر من اینه...این کشورهای..جدا شده..از روسیه...باید...پنجاه درصد...سهم شوروی سابق بینشون..تقسیم..بشه...نه اینکه...دوباره..تقسیم کنیم...تقسیم..دوباره..و صددرصد..اشتباه محضه..و به ضرر ماست..اونا..باید..پنجاه درصد..شوروی سابق بینشون تقسبم بشه...

    • حقوق بین الملل

      ما باید واقع بین باشیم و به حق خود قانع باشیم.5کشور با خزر ساحل دارن و هر کدام نسبت به ساحل خود باید سهم داشته باشند در بین این 5 کشور کمترین ساحل کشور ما داره .خوب طبیعی هست که سهم ما کمتر خواهد بود و بی خوردی نباید شلوغش کرد.

    • بدون نام

      به امید روزی که ملت رو هم بفروشن

    • بیداری اسلامی

      لعنت بر خائنین به ایران .و مردم

    • بدون نام

      این آقایان هنوز نمی‌خواهند بپذیرند که بحرین در زمان قاجار که مصدق وزیر خارجه بود از ایران جدا شد. محمدرضا هم خواست این کشور را تصرف کنه که قوانین بین المللی اجازه این کار را نداد.

    • بدون نام

      حقیقتا معاهده کاسپین بمراتب فاجعه آمیز تر وخیانت بارتراز بحرین خواهد بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بفرمایید متن قراردادی که منتشر نشده و نخوانده اید رو چطور فهمیدید فاجعه بارتر از بحرین هست؟

      • بدون نام

        آقای ۵:۲۲متن قرارداد یک سال پیش منتشر شد. هنوز به دستتان نرسیده؟ در این صورت باید گفت یک سال از جریانات عقب هستید جانم

    • بدون نام

      مملکت وکه دادین به افغانیا دریای خزرم میدین به روسیه

    • بدون نام

      دریای خزر از یک طرف بندر چابهار یکطرف دیگه وطن فروشی شاخ و دم میخواد مردم نمیدونم چرا سکوت کردین

    • بدون نام

      نه عراق بدرد مون میخوره نه سوریه نه یمن نه غزه نه لبنان نه فلسطین
      عربها هموشون از یه قماشن باهم پسرعمون مثل اب خوردن خیانت میکنن
      خرشون که از پل گذشت همه چی یادشون میره

    • اسد

      سلام : باید ا ز تاریخ ایران بزرگ درس گرفت. که چگونه مردان کوچک ایران بزرگ را تقسیم کردند.مجلس باید بیدار باشد. تا دوباره برجامی دیگر اتفاق نیفتد. بعد بشینیم وذکر چکنم سر دهیم.

    • اسد

      سلام. شاید این دعوا های زرگری بین مقامات برای این باشد. که ذهن مردم را از کاسپین دور نگهدارند.خدا بداد ایران برسد.

    • بدون نام

      برترینها چه اصراری داری که اسم خزر رو نیازی. . بابا تو نقشه رسمی کشور ما اسم دریا خزر هست

    • بدون نام

      بخاطر نیاز به روسیه که در شورای امنیت قطعنامه بر علیه ایران صادر شود مبادا وتو کند . حاضر شدند خزر را ببخشند . ممکن است چندین سال دیگه روسیه تجزیه شود و دوباره کشور جدید درست شود و روزی از نو

    • بی نام

      فقط یک ایرانی دلش برای ایران میتپه نه اجنبیها . بحرین زمان قاجار بی غیرت به تاراج رفت نه رضاشاه بزرگ . کیشو که دادن به چینیها دریای مازندران را هم به عنوان خوش خدمتی دادن به پوتین وبازم در حال خوشخدمتی میخوان چابهار و بوشهر را مستعمره روسیه کنن . آخه بعضی از آقایون یک زمانی در دانشگاههای روسیه کمونیست درس خواندن .

    • بدون نام

      اجاره ۲ بنادر مهم ایران به روسیه چی ؟ جالبه که اصلا بهش توجه نشده ، دادن ۲ بندر مهم کشور به روسیه اگه باج دادن نیست پس چیه ، حالا معاهده دریای کاسپین که فعلا در حد مرز بندیه های نهایی نیست .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج