جاباما
۸۹۸۴۵۲
۱۳ نظر
۵۰۰۴
۱۳ نظر
۵۰۰۴
پ

سهمیه ۳۰درصدی کنکور پزشکی عادلانه نیست

یک نماینده مجلس با بیان اینکه کمبود پزشک در کشور به ویژه استان کرمان بیداد می‌کند، گفت: سهمیه ۳۰ درصدی کنکور پزشکی عادلانه نیست.

خبرگزاری فارس: اوایل هفته گذشته خبری مبنی بر تصویب دو فوریت طرح افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در مجلس منتشر شد.

اعلام این خبر، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را به همراه داشت و به سرعت به یکی از سوژه‌های داغ شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد تا جایی که مخاطبان خبرگزاری فارس نیز با ثبت سوژه‌ای با عنوان «افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی تهدیدی جدی برای سلامت جامعه» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

موافقان این طرح معتقدند کمبود پزشک در کشور باعث ایجاد انحصار در خدمات، افزایش هزینه‌های درمان و کاهش دسترسی مردم به ویژه در مناطق محروم شده است. برخی نیز بر این باورند که پزشکان به دلیل تعارض منافع ناشی از تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی توسط وزارت بهداشت، با این طرح مخالفت می‌کنند و راضی به افزایش تعداد پزشکان نمی‌شوند.

سهمیه ۳۰درصدی کنکور پزشکی عادلانه نیست

در همین زمینه حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: امیدواریم طرح افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی هرچه سریع‌تر در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به اعتقاد بنده کمبود پزشک در کشور به ویژه استان کرمان بیداد می‌کند. این موضوع تاثیر زیادی بر بخش بهداشت و درمان استان گذاشته است. از جمله راهکارهای حل این مشکل، استخدام و تربیت نیروی پزشک بومی است که امیدواریم به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در سفری که به استان داشت، قول تأمین نیروی پزشک را داده بود اما مشکلی که وجود دارد این است که حضور پزشکان در مناطق محروم فقط برای گذراندن دوره طرح پزشکی و کسب تجربه است. این پزشکان بعد از اتمام دوره طرح خود به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند.

نماینده مردم کرمان درباره تأکید قانون اساسی به محرومیت‌زدایی گفت: علی‌رغم تأکید قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی به محرومیت‌زدایی، شاهد آن هستیم که مناطق محروم استان کرمان برای تأمین پزشک در مضیقه هستند.

نیکزاد پناه با بیان لزوم اختصاص سهمیه پذیرش دانشجوی پزشکی به مناطق محروم، گفت: وزارت علوم و سازمان سنجش با هماهنگی نهادهای دولتی باید نیازسنجی مناسب برای جذب داوطلبان پزشکی را داشته باشند؛ در حال حاضر 30 درصد ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی به صورت استانی در نظر گرفته شده است که این موضوع عادلانه نیست.

وی ادامه داد: علت عادلانه نبودن سهمیه 30 درصدی استان‌ها در زمینه ظرفیت رشته‌های پزشکی این است که دانش‌آموزان مراکز استان از امکانات آموزشی بیشتری نسبت به سایر داوطلبان استان برخوردارند و در مناطق محروم، امکانات دانش‌آموزان بسیار کمتر است. در همین راستا، درخواستی مبنی بر اختصاص سهمیه‌ای به داوطلبان گروه علوم تجربی مناطق محروم برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، داریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط دعوا سر پزشکیه چون پول فقط تو این رشته است. یه سال بخور نون وتره یه عمربخور نون وکره

      پاسخ ها

      • hassan.h

        راه جبران کمبود پزشک مناطق محروم افزایش سهمیه نیست راهکار گرفتن بورسیه 5 سال خدمت در این مناطق است

    • بدون نام

      ۳۰ درصد سهمیه اصلا عادلانه نیست. سهمیه بسیجیان باید صد درصد شود

    • بدون نام

      مشکل اینجاست همونهایی که از سهمیه مناطق محروم استفاده میکنن و پذیرش میشن بعد از اتمام تحصیل بدهی و تعهد خودشون رو به اون مناطق فراموش میکنن و میخوان برن توی شهرهای بزرگ ساکن بشن اگر همین افراد رو بصورت مشروط میپذیرفتن که حتما در همون مناطق بومی خودشون باید مشغول بکار بشن خوب بود و ازسون هم تعهد میگرفتن که حداقل ۱۵ سال حق انتقال و جابجایی نداشته باشن

    • بدون نام

      سهمیه استادان دانشگاه برای بچه هاشون ناعدالتی محضه ،چرا جلوی این رانت نمیگیرید

    • بدون نام

      پزشک با جان مردم سروکار دارد کنکورش نباید سهمیه ای باشد ....

    • بدون نام

      تعلق سهمیه به فرزندان استادان دانشگاه غیر عادلانه است.

    • بدون نام

      لابی گری ای که در امور پزشکی در ایران هست مثل جریانات مافیائی است.

    • بدون نام

      اقایان محترم بررسی کنید درصد پزشکان ایران نسبت به سرانه جمعیت از افغانستان عراق سوریه و خیلی از کشورها کمتر است و این بدین معنی است که پزشکی در ایران انحصاری میباشد و ذینفعان گنمی گذارند سهمیه اثافه شود بایستی این انحصار شکسته شود شما بررسی کنید که یک دکترای فنی و یا هر دکترای دیگر درامد ماهانه اش چقور است و یک پزشک عمومی چقدر است در صورتی که یک دکترای فنی و غیر پزشک بایستی سه بار کنکور بدهد تا دکترا بگیرد در صورتی یک پزشک یکبار کنکور میده و از سالچهارم بهبعد به در امد زایی میرسد اگر واقعا میخواهید این کار را هرچه سریعتر مصوب کنید تا این منم منمها تمام بشود همچنانچه در باره انواع مهندسی شد

    • بدون نام

      هيچ سهميه ايي به هر دليلي عادلانه نيس سهميه هايي كه خودتون و بچه هاتون استفاده كرديد بي عدالتي محضه خداوند ناظر و عالم هست

    • بدون نام

      من حدود 50 ماه حضور در جبهه دارم سهم ما از این چیه ایا چون ما صدمهای ندیدهایم فاقد هرگونه امتیازی برای خودوخانواده و فرزندانمان هستیم این عدالت نیست و ظلم در حق کسانی است که در جبهه اسیبی ندیده اند چون اگر همه رزمندگان شهید و یا جانباز میسدند مملکت رااب میبرد پس بایستی به رزمندگان هم حقی داد و سهمی داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا میخوایید سهمتون رو از دانشگاه بگیرید و حق بقیه رو ضایع کنید؟؟

    • بدون نام

      من حدود 50 ماه حضور در جبهه دارم سهم ما از این چیه ایا چون ما صدمهای ندیدهایم فاقد هرگونه امتیازی برای خودوخانواده و فرزندانمان هستیم این عدالت نیست و ظلم در حق کسانی است که در جبهه اسیبی ندیده اند چون اگر همه رزمندگان شهید و یا جانباز میسدند مملکت رااب میبرد پس بایستی به رزمندگان هم حقی داد و سهمی داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج