۸۹۸۶۵۰
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

فرهیختگان: «عصر جدید» امید را در دل‌ها زنده کرد!

‌روزنامه فرهیختگان نوشت: می‌توانید عصر جدید را دوست نداشته باشید یا عاشق آن باشید، اما نمی‌توانید امیدی را که در استعداد‌های ناشناخته در طیفی از هنر‌ها ایجاد کرده، منکر شوید.

روزنامه فرهیختگان: از بهمن‌ماه سال گذشته که تیزر‌های تبلیغاتی مسابقه‌ای به نام «عصر جدید» از شبکه ۳ پخش شد، عبارت «استعدادیابی» در آن به چشم می‌خورد. در صحبت‌های احسان علیخانی، مجری و تهیه‌کننده و حتی داوران هم این عبارت زیاد تکرار می‌شد. پس از پخش آخرین قسمت فصل اول «عصر جدید» شاید بتوان راحت‌تر درباره استعداد و استعدادیابی صحبت کرد.

فرهیختگان: «عصر جدید» امید را در دل‌ها زنده کرد!

«چرخ را نباید دوباره اختراع کرد»؛ این جمله‌ای است که علیخانی در دو، سه نوبت در جواب آن‌هایی که می‌گفتند ایده «عصر جدید» تکراری است، گفته. او پذیرفته که ایده تکراری است، اما سعی کرده در بخش‌هایی که در اختیارش بوده، تغییراتی ایجاد کند؛ تغییراتی که گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه به سمت ایرانیزه شدن برنامه کشیده شد. هرجا فضا احساسی یا هیجانی می‌شد، به صورت غیرارادی فضای غالب بر برنامه از نمونه‌های خارجی فاصله می‌گرفت و شکل بومی به خودش می‌گرفت.

اما فارغ از تکراری بودن ایده، نکته مهم‌تر این بود که گذشت زمان نشان داد ساخت این برنامه یک ضرورت برای جامعه ایرانی بود. این ضرورت را البته جوان‌هایی که از پایتخت فاصله داشتند و استعدادی هم در خود می‌دیدند، بیشتر حس می‌کردند. شمار بالای بینندگان و شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ثابت می‌کند که «عصر جدید» عملکرد نسبتا موفقی داشته و در ایجاد سرگرمی که ظاهرا هدف اولش بوده، کارنامه قابل‌قبولی داشته است.

هرچند نقد‌هایی به این برنامه وارد است و حرف‌های سازندگان این برنامه نشان می‌دهد اراده بر این است که این نقص‌ها مرتفع شود. ترکیب داوران، رقابت غیرمرتبط شرکت‌کنندگان (مثلا رقابت یک خواننده با یک شعبده‌باز) دخالت مجری در تغییر نظر داوران و تغییر تعریف استعداد برای خانواده‌ها از جمله نقد‌هایی بود که طی این مدت به عصر جدید شد.

بحث دیگری که منتقدان درباره عصر جدید مطرح می‌کنند این است که بعضی چهره‌هایی که به‌عنوان استعداد معرفی می‌شوند، پیش از این هم در همان حوزه فعالیت داشته‌اند و حتی رتبه هم کسب کرده‌اند. پارسا خائف و سعید فتحی روشن، نمونه‌هایی از این چهره‌ها هستند. این‌ها قبل‌تر در برنامه‌های دیگر حضور داشته‌اند و عصر جدید ظاهرا کمک به دیده شدن بیشترشان کرده است. این نقدی است که البته علیخانی به آن پاسخ داده است؛ «هیچ‌وقت خودم و عصر جدید را متولی استعدادیابی در کشور معرفی نکردم. آن‌هایی که ظاهرا متولی هستند، کمکی به برنامه عصر جدید نکردند.».

اما تمام این منتقدان منکر ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه توسط عصرجدید نیستند. امید دیده‌شدن که به‌وسیله تلویزیون به شهر‌ها و روستا‌ها تزریق شده و برای دقایقی ممکن است شرایط بد اقتصادی امروز را از خاطر مردم ببرد.

البته یکی از انتقاداتی که نسبت به این نوع برنامه‌های معرفی استعداد می‌شود اینکه چهره‌هایی که به کمک این برنامه به شهرت رسیدند، بعد از پایان برنامه رها می‌شوند، اما مگر چهره‌ای را به‌خاطر دارید که از دل شهرت رسانه‌ای بیرون آمده باشد و بعد از اینکه حمایت رسانه از دوش او برداشته شد، همچنان شهرت داشته باشد. شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. این بار هم قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد و نهایتا طبق گفته تهیه‌کننده برنامه، برندگان فصل اول در کنار شرکت‌کنندگان فصل دوم قرار می‌گیرند تا به آن‌ها کمک کنند؛ شاید چیزی شبیه به آنچه در خندوانه دیدیم.

درنهایت برنامه «عصر جدید» یک گام رو به جلو در برنامه‌سازی تلویزیون بود و هرچند که وجه سرگرمی در آن پررنگ‌تر بود، اما در دل آن مسائل مهمی، چون امید، پشتکار، تلاش و دسترسی نسبتا آسان به رسانه ملی هم مطرح شد که کمتر در صداوسیما شاهد این اتفاق بودیم. یکی از دغدغه‌هایی که تهیه‌کننده در نشست خبری به آن اشاره کرد، بودجه ساخت فصل دوم عصر جدید است. حالا که این برنامه امتحان خود را پس داده و مخاطبان خود را هم در کنار آزمون و خطا‌های بسیار به دست آورده، بجاست که مدیران ارشد تلویزیون نگاه ویژه‌ای به فصل دوم این برنامه داشته باشند تا کاستی‌های فصل اول برطرف شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکر نمی کنید این تیتر واسه این برنامه بزرگه......آخه مگه میشه هشتاد میلیون آدم با یه برنامه فیک امید در ذلشون زنده بشه......خجالت بکشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برنامه فیک؟!
        فیلمهای تخیلی هالیوود و بالیوود فیک است نه مسابقه جذاب و واقعی عصر جدید

    • بدون نام

      برنامه هایی مثل ماه عسل رو دیدیم در جامعه ولی برنامه های شاد را کنتر دیده شدن استعداد این بچه ها در برنامه عمومی خوبه خیلی کمه ولی برا شروع خوبه توانمندیهای زنان کشورمون رو دیدن خوبه ولی کمه پرورش استعداده خوبه راه برای ادامه و کشف انها خوبن ولی کمه کمه

    • بدون نام

      واقعا ممنون از اقای احسان علیخانی و عوامل برنامه عصر جدید

    • ساوان صباحت

      فرهیختگان کدومش؟عجب برنامه ای بود پنج اجرای5دقیقه ای را5ساعت لفتش دادن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون اجرای 5 دقیقه ای رو بقیه تو 5 سال هم نمیتونن انجامش بدن! بسیاری از شرکت کنندگان این برنامه سالها حتی بیش از ده سال و بیست سال زحمت کشیدن و پشتکار داشتن تا تونستن همون اجرای دقیق و زیبای کوتاه رو داشته باشن

    • بدون نام

      عصر جدید عالیه حرف نداره

    • بدون نام

      80 تا کشور مسابقه استعداد یابی دارند79 تاش از رو دست اون اولیه درست شده و در ان کشور ها یک نفر هم عتراض نکرد

    • دونالد ترامپ

      وجود اون جير جيرک نماد قوم گرايي در اين برنامه بود

    • بدون نام

      اگر حسودان بگذارند.

    • تهرانی

      عصر جدید از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون بود و هم برای مخاطبان نکته های مثبت فراوان داشت هم برا شرکت کننده ها...
      تو خانواده 10 نفره ما اگرچه همه بیننده عصر جدید بودیم ولی فقط من روبیکا داشتم و تو نظرسنجی ها شرکت میکردم در نتیجه تعداد بیننده ها خیلی بیشتر از تعداد شرکت کننده های نظرسنجی هست

    • صادق

      نیازی نیست تلویزیون مادام العمر از شرکت کننده ها و برنده ها حمایت کنه، همین که آنها در برنامه تلویزیونی پرمخاطب عصرجدید شرکت داده شدن و بعدش کلیپ اجراهاشون تو فضای مجازی پخش شد و معروف شدن بسیار زیاد روی آینده اشون اثر گذاشت.
      یکی از شرکت کننده های ورزشکار گفت اونقدر که تو این چند هفته که از اجرای اولم تو برنامه گذشت، از من حمایت شد توسط نهاد ها و فدراسیونهای مختلف، در حدود 20 سال اخیر که قهرمانی های پیاپی در دنیا کسب کردم از من حمایت نشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج