جاباما
۸۹۸۶۷۲
۱۷ نظر
۵۰۴۴
۱۷ نظر
۵۰۴۴
پ

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

در این مطلب مروری داریم بر شیوه‌های متعدد و متنوع ایرانی‌ها برای کمک به دیگران در چند وقت اخیر که نشان دهنده دغدغه‌مندی آن‌ها در حد بضاعت‌شان است.

روزنامه خراسان: «شاید وقتی نیستم مردم چیزی لازم داشته باشن. واسه همین ۱۵۰ تا کلید ساختم و به همه مردم اطراف مغازه‌ام دادم. حالا هر وقت روز که بخوان، خودشون درو باز می‌کنن، هرچی لازم دارن برمی‌دارن، پولش رو می‌ذارن تو دخل یا توی دفتر می‌نویسن»، این‌ها قسمتی از صحبت‌های صاحب مغازه‌ای در روستای قوزلو از توابع ملکان آذربایجان شرقی است که این روز‌ها خبرساز شده و حاکی از مهربانی و اعتماد مردم به یکدیگر است.

باید بپذیریم که نام‌های «مهربانی» و «ایرانی» به طور عجیبی به هم گره خورده و این دو به گونه‌ای با یکدیگر عجین شده‌اند که حتی در روز‌هایی که بعضی از مردم در شرایط اقتصادی نامطلبوبی به سر می‌برند، هر روز در شبکه‌های اجتماعی، عکس‌های زیبایی می‌بینیم که در توضیح آن‌ها نوشته‌اند: «مهربانی هنوز هم هست، یک کار قشنگ در ...، اقدام تحسین برانگیز یک ...، مهربانی را بیاموزیم و ...».

به همین بهانه و در پرونده امروز از فردی که پنج شنبه هر هفته در خانه‌اش را به روی نیازمندان برای صبحانه باز می‌گذارد، دست فروشی که به نیازمندان غذای رایگان می‌دهد، آرایشگری که مو‌های نیازمندان را به صورت رایگان در روز‌های جمعه اصلاح می‌کند و دیگر خبر‌های پربازدید منتشر شده از مهربانی‌های ایرانی‌ها در چند وقت اخیر اشاره خواهیم کرد.

فروشگاه‌های مهربانی

بار‌ها عکس‌ها و روایت‌های مختلفی از فروشندگان سوپرمارکت‌ها و حتی بقالی‌های محله‌های کوچک در نقاط مختلف کشور منتشر شده است که به سهم خود تلاش می‌کنند در اوضاع پرتلاطم اقتصادی به همشهریان شان مهربانی هدیه دهند. به طور مثال، فروشنده سوپرمارکتی در یکی از مناطق کم‌بضاعت و پرتردد اصفهان روی قفسه چیپس و پفک کاغذی زده و نوشته است: «آب معدنی خنک مخصوص افرادی که توان مالی ندارند داخل یخچال موجود است».

همچنین روی کاغذی در همان محل نوشته شده است: «این قفسه مخصوص خانم‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست و کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست است. لطفا بگذارید یا بردارید به حساب خداوند».

فروشنده‌ای دیگر در اوج گرمای تابستان، کاغذی را روی یخچال مغازه‌اش نصب کرده و نوشته است: «هوا گرم است. هر کسی به هر دلیلی پول ندارد، می‌تواند آب معدنی رایگان دریافت کند». باید از میوه‌فروش شیرازی هم بگوییم که برای کمک به نیازمندان، قفسه‌ای در مغازه‌اش اختصاص داده و از شهروندان خواسته است که اگر می‌توانند میوه‌ای آن‌جا برای نیازمندان قرار دهند و اگر هم کسی میوه لازم دارد می‌تواند از آن جا برای خودش بردارد. حیف است از پیرمرد مهربان مغازه‌دار در روستای قوزلوی آذربایجان غربی چیزی نگوییم.

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

این مغازه‌دار دوست داشتنی، به روایت یکی از کاربران فضای مجازی، وقتی در مغازه حضور ندارد نگران است کسی چیزی نیاز داشته باشد بنابراین حدود ۱۵۰ کلید برای تمامی ساکنان روستا ساخته و با اعتماد تمام کلید را به همه داده است که هر وقت چیزی نیاز داشتند خودشان در مغازه را باز کنند و هر چه لازم دارند بردارند و به جای آن پولش را داخل دخل بگذارند و توی دفتر حساب بنویسند.

ساندویچی‌های مهربانی

اغذیه‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و ساندویچی‌ها هم از جمله مشاغلی هستند که از مهربانی‌های شان در شبکه‌های اجتماعی بار‌ها یاد شده است. یک ساندویچی که در محلات پایین شهر قرار دارد روزانه سه عدد ساندویچ رایگان برای افراد فقیر در نظر گرفته است. صاحب این ساندویچی همچنین روی تابلو نوشته است: شهروندان هم می‌توانند در حد توان چند ساندویچ خریداری کنند و رسید آن را روی تابلو قرار دهند تا افراد نیازمند، کودکان کار و ... بتوانند رسید را از آن‌جا بردارند و ساندویچ دریافت کنند.

صاحب یک گاری دستی که در تهران برای شهروندان غذای حاضری و نیمرو درست می‌کند هم تابلویی روی گاری کوچکش نصب کرده و نوشته است: «در این مکان به افراد نیازمند غذای رایگان داده می‌شود». شخص دیگری با مهربانی روی کاغذی که در کوچه نصب کرده نوشته است: «قابل توجه افرادی که شب‌ها در کوچه‌های اطراف می‌خوابند پنج شنبه‌ها راس ساعت ۸ صبح در این مکان صبحانه مهمان ما هستید».

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

قیچی‌های مهربانی

شغل‌های خدماتی هم از جمله اصناف پرتلاش و پرمحبت کشور هستند. همین چند وقت پیش در فضای مجازی عکس‌هایی از آرایشگر مهربانی منتشر شد که روز‌های جمعه افراد نیازمند را بدون هزینه اصلاح می‌کند. او همچنین کودکان بی‌سرپرست و بهزیستی را در مراکز مربوط و حتی بیماران را با حضور در بیمارستان یا منازل‌شان رایگان اصلاح می‌کند و اصلاح داماد‌هایی را که از لحاظ مالی ضعیف هستند بدون هزینه انجام می‌دهد. آرایشگر دیگری در قزوین که عنوان سریع‌ترین آرایشگر را در کارنامه خود دارد به طور رایگان اقدام به اصلاح موی سر رهگذران می‌کند.

او با قیچی مهربانی‌اش، مو‌های مردمی را که به دلیل شرایط مالی کمتر به آرایشگاه می‌روند کوتاه می‌کند. آرایشگاه مردانه‌ای هم در طرشت داریم که صاحب مغازه برای مقابله با گرانی، مو‌های سر مشتریان را با ۱۰ هزار تومان اصلاح می‌کند. مالک مغازه دلیل استقبال مردم تا کنون سه شعبه ۱۰ تومانی در شهر راه انداخته است.

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

صاحبخانه‌هاو مشاوران املاک مهربانی

یکی از پویش‌های موثر و خوبی که در فضای مجازی به راه افتاد و حسابی از طرف املاکی‌ها، مردم و به خصوص صاحبخانه‌های باانصاف استقبال شد، پویش «صاحبخانه خوب» بود که باعث شد خیلی‌ها آسان گرفتن برای واگذاری مسکن به مستاجران را سرلوحه کارشان قرار دهند. یکی از کاربران فضای مجازی در روایتی از یک بنگاه معاملات املاک نوشت: «مرد میان سال همراه زن و مردی جوان برای بستن قرارداد اجاره خانه وارد بنگاه املاک شدند.

مشاور بنگاه، اجاره‌نامه را خواند. آقای ... ودیعه و مبلغ اجاره بها روی چه مبلغی توافق کردید؟ مرد میان سال گفت: کرایه خانه‌های من صلوات است بر محمد و آل محمد (ص)!» همزمان با طرح صاحبخانه خوب، بعضی از مشاوران املاک هم به ابتکار و شیوه خودشان در این طرح همراهی کردند. این مشاوران با انصاف و مهربان، با زدن تابلو‌هایی به شیشه مغازه‌شان اعلام کردند از «ثبت کردن قرارداد‌های نامتعارف رهن و اجاره خارج از توان مردم معذوریم» که این اقدام حسابی دلگرم کننده بود و مورد تحسین مردم قرار گرفت.

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

مهربانی برای اشاعه ازدواج

توجه به ازدواج جوانان و رفع موانع ازدواج از دیگر مسائل مهم در جامعه است و البته افراد کمی نیستند که خیرخواهی‌شان را در این عرصه خرج می‌کنند. مثلا کار قشنگی در یکی از قهوه‌خانه‌های ساده و صمیمی ارومیه انجام و در فضای مجازی منتشر شد که صاحب قهوه‌خانه، صندوق کوچکی را برای کمک به خرید جهیزیه به دختران نیازمند اختصاص داده است یا صاحب یک مغازه چاپ کارت عروسی، تابلویی را جلوی مغازه‌اش نصب کرده است و برای زوج‌های جوانی که توان مالی خوبی ندارند کارت عروسی رایگان به چاپ می‌رساند.

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

نان‌های مهربانی

دور و اطراف شهر خودمان را که نگاه کنیم افرادی را پیدا خواهیم کرد که برای تهیه نان مورد نیاز خودشان هم دچار مشکل هستند. یکی از این نانوایی‌ها برای حل این مشکل در ابتکار قابل تحسین اش، بنری زده و نام آن را «ایستگاه نان برکت» گذاشته است.

این نانوایی روزانه پنج نان رایگان برای افراد فقیر (کوکان خیابانی، زنان بی‌سرپرست و ...) در نظر گرفته است البته شما هم می‌توانید در حد توان یک یا چند نان به دلخواه خریداری کنید و رسید آن را روی دیوار بچسبانید. در این بنر نوشته شده است: «شاید همین یک عدد نان از دزد شدن یک کودک بی‌گناه جلوگیری کند. انسان باشیم ما در جوار یکدیگر زندگی می‌کنیم پس اولین مقصود ما در زندگی این است که به یکدیگر محبت کنیم».

در ضمن همکاران ما در بنگاه رسانه‌ای آخرین‌خبر هم با راه‌اندازی طرح خیرخواهانه «هم لقمه» با سه نانوایی معتمد در مناطق پایین‌شهر هماهنگ کرده‌اند تا هرکدام‌شان حداقل ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به افرادی که برای خرید نان مشکل دارند، کمک کنند.

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

طبابت‌های مهربانی

پزشک‌ها به پردرآمد بودن مشهور هستند، اما پزشکان شریف زیادی هم داریم که حاضرند حتی از درآمد بالای خودشان بگذرند، اما به هموطنان شان خدمات پزشکی ارائه دهند. چه پزشکانی که به مناطق محروم می‌روند و چه آن‌ها که در مطب شان هزینه ویزیت را تخفیف می‌دهند. مثلا پزشک متخصص اطفالی با نصب اطلاعیه نوشته است: «تعرفه ویزیت برای فرزندتان ۳۰ هزار تومان است شما بر حسب توان مالی خود پرداخت کنید».

معنابخشی ایرانی‌ها به مهربانی؛ ساندویچ مجانی و خانه‌های صلواتی

یا چند وقت پیش گزارشی از یک پزشک باتجربه میبدی پخش شد که مبلغ ویزیتش فقط ۵۰۰ تومان بود. او که سال‌هاست در خانه پدری‌اش در محله‌ای از شهر زیبای میبد ساکن است وقتی از انگیزه کارش می‌پرسند، می‌گوید: «این جا افراد وضع مالی خوبی ندارند و من نمی‌خواهم بابت هزینه‌های پزشکی به زحمت بیفتند».

او البته زندگی خیلی ساده و خودروی ساده‌ای هم دارد و دعای خیر همه ساکنان محله‌اش شامل حالش می‌شود. او را به عنوان متخصص انسانیت می‌شناسند. اقدام قابل تحسین یک درمانگاه در دزفول هم از خبر‌هایی بود که حال همه را خوب کرد. این درمانگاه با توجه به اوضاع بد اقتصادی، هزینه ویزیت پزشک اورژانس را نیم‌بها اعلام کرد. یعنی از ۱۰ هزار تومان به پنج هزار تومان کاهش داد تا فشار اقتصادی زیادی به مردم نیاید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آریا

      عالی

    • اميد

      درودبرتمام انسانهاي مهربان وشريف.مطمعنا به همين اندازه كه كسانيكه به مردم فقير كمك ميكنند ازبركت در كار وثواب برخوردار ميشن،به همون اندازه افراديه بارانت وپارتي اختلاس ودزدي مي كنند ازلعنت ابدي برخودارخواهندشد.

    • بدون نام

      ثروتمتدها خوب نیستند پول زیاد دارند ولی درک احساس ووجدان ندارند وگرنه میتونند شخصا خودشون به نیاز مندان کمک کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا همه ی ثروتمند ها که بد نیستند چرا فکر می کنید ثروتمند ها فقط آقا زاده ها هستند

    • بدون نام

      این چیزها اگر توی خارج باشه مورد تحسین مردم واقع میشه اما چون توی کشور خودمون هست به سخره گرفته میشه. همیشه مرغ همسایه غازه. دستشون درد نکنه کسانی که کمکهایی هر چند کوچک میکنند.

      پاسخ ها

      • ...

        کی مسخره کرده؟
        هیچکس مسخره نمیکنه شما خوبیتو بکن

      • بدون نام

        چرا شانتاژ میکنی؟؟؟؟ کی مسخره کرده؟؟؟؟
        دنبال بهانه برای کمک نکردن میگردی؟؟؟؟؟؟

    • samira

      خدا خیرشون بده

    • بدون نام

      دم همه ی هموطنانم که هو ای بقیه را دارن گرم ،خدا رزق و روزیشون را انشاء الله بیشتر کنه

    • مریم

      احساس غرور کردم بخاطر این همه مهربانی مردم کشورم

    • بدون نام

      کاش من هم سهمی داشتم

    • بدون نام

      دمشون گرم کارشون فوق العاده است

    • Soori

      ایولا دارن خدا قوت بده وتوان

    • بدون نام

      مردم ایران مردم خوبین فقط باید بیشتر بهشون بها داده بشه

    • hplnn

      بابا بي خيال يه سربرين بنگاه ببينيد چه خبره دارن سرمردم رو ميبرن هم بنگاه دار هم صاحبخونه آخه يه خونه 75متري طبقه 4 گذاشته 80 ماهي 1900 بدون پاركينگ و آسانسور تازه منتم سرت داره ميزاره . كاش يه پويش راه بيفته صاحبخونه بد تا ببينيد با چه گرگ هاي سروكار داريم .(البته بلا نسبت گرگ )

    • بدون نام

      خیلی هم خوب و عالی
      فقط یه نکته میخواستم بگم خطاب به اون آقا داماد با اعتماد به نفسی که ب بسم الله اصلاح سلمونیشو داره رایگان شروع میکنه و میخواد دست یه نفر دیگه رو برای 30 سال بگیره و خرجیشو بده و احتمالا یکی دو تا بچه بیگناه هم ازش بیاره و خونه اجاره کنه و صدتا خرج ریز و درشت که فکر میکنه توکل به خدا همش حل میشه

      داداش من آخرین نفرم توی صف ازدواج ولی شما یکی انصافا پشت سر من هستی

    • بدون نام

      خیلی هم عالی ولی یه لحظه به این فکر کنید که کشوری به این ثروتمندی چرا مردمش باید این همه فقیر باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج