جاباما
۸۹۹۱۶۴
۱۱ نظر
۵۰۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۰
پ

اثبات حضور انسان نئاندرتال در اسلام‌آباد غرب

انتشار نتایج پژوهش‌های جدید بر روی یک دندان توسط تیمی از پژوهشگران بین‌المللی و موزه ملی ایران نشان از حضور قطعی انسان نئاندرتال در دشت اسلام‌آباد غرب طی دوره پارینه سنگی میانی دارد.

خبرگزاری تسنیم: نتایج پژوهش جدیدی توسط متخصصین موزه ملی ایران و چندین موسسه دیگر در ایران و فرانسه از جمله دانشگاه بوردو وجود انسان نئاندرتال در ایران را به اثبات رساند.

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این ارتباط اظهار داشت: نتایج مطالعات یک دندان انسان کشف شده در غار وزمه که این هفته در ژورنال بین‌المللی "تطور انسان" منتشر شد، به طور قطع ثابت می‌کند انسان نئاندرتال در زاگرس می‌زیسته است.

وی گفت: با توجه به اهمیت نتایج این پژوهش دندان یافت شده موزه ملی ایران به‌زودی آن را در این موزه به نمایش در‌خواهد گذاشت.

براساس گفته فریدون بیگلری مسئول بخش پارینه سنگی موزه ملی و از نویسندگان مقاله این دندان آسیای کوچک مربوط به یک کودک نئاندرتال است که در زمان مرگ بین ۶ تا ۱۰ سال سن داشته است.

وی افزود: این دندان در اواخر دهه ۱۳۷۰ طی پژوهش‌های باستان‌شناسی دشت اسلام‌آباد غرب که به هدایت کامیار عبدی انجام می‌گرفت در غار وزمه کشف و از آن زمان تاکنون چندین بار با استفاده از شیوه‌های مختلف بررسی و مطالعه شده است.

بیگلری گفت: در مطالعه اخیر این نمونه با استفاده از دستگاه تصویربرداری سه بعدی میکرو سی‌تی از طریق پرتو ایکس بُرش‌نگاری شد و از این طریق بخش‌های داخلی از جمله محل اتصال عاج به مینای دندان بررسی و اندازه گیری شد که این تصویر برداری سه بعدی مینا و عاج دندان مشخص کرد که نمونه وزمه دارای ویژگیهای دندان انسان نئاندرتال است و از سوی دیگر تاج دندان در این نمونه از لحاظ ابعاد از بزرگ‌ترین نمونه های دندانی انسان‌های اواخر پلیستوسن است.

وی افزود: با توجه به اینکه انسان نئاندرتال قبل از چهل هزار سال پیش منقرض شده، نمونه غار وزمه باید بیش از ۴۰ هزار سال و کمتر از ۷۰ هزار سال قدمت داشته باشد.

وی گفت: اهمیت این یافته در این است که بر اساس انتشارات آکادمیک موجود تاکنون تنها یک استخوان انسان دوره پارینه سنگی میانی در ایران یافت شده که مربوط به کاوش غار بیستون در سال ۱۳۲۸ است و در سال گذشته نیز خبر کشف یک دندان نیش یک کودک نئاندرتال در پناهگاهی نزدیک کرمانشاه در رسانه‌های جمعی مطرح شد، اما چون هنوز نتایج بررسی آن در سطح آکادمیک منتشر نشده، نمی‌توان درباره آن اظهار نظر قطعی کرد.

بیگلری گفت: از آنجا که شماری از پژوهشگران در انتساب استخوان بیستون به انسان نئاندرتال یقین کامل ندارند، دندان یافت شده در وزمه به این تردیدها پایان داد و با انتشار مستندات جدید در ژورنال بین‌المللی تطور انسان، ایران نیز در لیست کشورهایی قرار گرفت که بقایای انسان نئاندرتال در آن کشف شده است.

غار وزمه در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۸۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خبر خیلی خوب و جالبی بود

    • بدون نام

      همین که گفتید یعنی چه ؟ اولین بار هست میشنوم نباید نیم خط بگید شبیه چی بودن چهل هزار سال پیش ! ؟

    • بدون نام

      این خبر اصلا جدید نیست در ویکی پدیا می توان عینا ملاحظه کرد

    • بدون نام

      آفرم شاباد

    • بدون نام

      الان هم نوه نتیجه هاشون در کشور پر هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا که تو کشور پر شدند زامبی هان

    • شعبانعلی پور

      با سلام و احترام خدمت پژوهشگر و استاد ارجمند جناب آقای فریدون بیگلری..خداقوت و دست مریزاد عرض میکنم حضور عزیز و گرانمایه تان..خوشحالم از این بابت که توانسته اید نقشی پررنگ در شناسایی تاریخ کهن این مرز و بوم و سرزمین مادریتان بر عهده داشته باشید.امیدوارم با همت و علاقه و پشتکاری که در وجودتان نهفته است،انشاءالله هر چه بیشتر شاهد بیان حقایق و دستاوردهای شگفت انگیز شما سرور گرامی در عرصه تاریخ این آب و خاک باشیم.

    • بدون نام

      اخیرا هم تعدادی تعدادی در استان لرستان به جرم اختلاس دست گیر شدن ممکن است از همان نسل باشند

    • دونالد ترامپ

      نئاندرتال هم ايرانيش خوبه

    • بدون نام

      یه عکسی چیزی میذاشتید. خیلی هیجان انگیزه

    • بدون نام

      اینا دیگه چی هستن شبیه همه چی هستن به جز انسان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج